Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer. Trykkammer eller Basrefleks? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
carcass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Hej.Jeg skal have købt mig en subwoofer til mine dali evidence 870èr.

Hvad skal jeg vælge. En basrefleks(feks.dali ikon) eller en trykkammer(feks.b&w 650)Jeg hører meget death metal,og jeg synes der mangler noget bund i stortrommer og guitar.Kan en basrefleks følge med,når stortrommerne buldre derud af,og vil en trykkammer ikke være ligesom at køre med håndbremsen trykket i sin bil,hvis der kommer et ordentligt bastryk?

Jeg hørte dali ikon i hi-fi klubben,den lød egentlig meget godt.Det var så AC/DC de spillede,så det var jo ikke rigtig nogen udfordring for den.Jeg hørte også en B&W asw-600 tror jeg det var, den kunne slet ikke styre sin membran hvis man bare skruede lidt op for volumen.

Så mit spørgsmål er. Hvad skal jeg vælge,hvis jeg skal have noget der kan følge med nogle lyn hurtige stortrommer,og samtidig kan kravle hen langs gulvet hvis man satte en film på ?

Til top Vis carcass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af carcass

Kuchenmeister
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig ville jeg købe en sub som er i den lidt dyre ende, og jeg ville nok bare købe en lille 8" måske en 10" eller en med 2 8" i for hvis du køber en af god kvalitet, så kan den lille 8" sætte lige så meget smæk på dit metal musik som en 15", og med den lille enhed kan den også følge med de hurtige trommer som du snakker om ja :D

//Kuchenmeister

Til top Vis Kuchenmeister's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kuchenmeister

carcass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Jeg er bare lidt bange for at en 8" bliver for lille,da det jo er 8" der sidder i mine dali 870èr.Det er ikke så meget smæk i bassen jeg mangler,det er egentlig mere dybde.Men ja,en 15" er for langsom,så jeg tror at det skal være en 12". 

hendrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Ville helt klart anbefale en af de større modeller fra B&W, f.eks 675, de kan virkelig sætte noget luft i bevægelse, og spiller rimelig tight, har selv hørt dem til death og black metal, var rimelig imponeret, synes helt klart de spillede bedre end f.eks Dali subwoofere i samme prisklasse, evt. kig efter en brugt, hvis penge kan blive et problem....

Desuden er der Velodyne, har ikke hørt dem, men at dømme ud fra deres ry var det nok værd at give dem et lyt, uden equalizer har de modeller til rimelig overkommelige priser....

Til top Vis hendrix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hendrix

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

At der er ikke er nogen direkte kobling mellem størrelse og hurtighed er bevist gang på gang, men vandrehistorien lever dog videre

Jeg lytter selv meget til metal (også carcass) og progressiv musik, og straks subben holder en viss kvalitet er ikke det at kunne følge med i tempo et tema lengere. Jeg har pt en SVS SB12-Plus der er en trykkkammer sub og en PB12-Plus der er basrefleks. Ingen af de to har det mindste problem med at holde følge med trommene og bassen selv om det er Carcass, Mars Volta eller Dimmu Borgir der hamrer afstede.

Om du skal ha noget der også kan flytte mengder med luft i film skal du enten se på en dyr lukket sub som feks Velodyne DD18, eller en billigere stor portet en som feks PB10 eller PB12-NSD

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

carcass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Ville en dali ikon sub eller b&w asw650 være et direkte dumt køb til metal,eller skal jeg højere op i pris?

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

carcass skrev:
Men ja,en 15" er for langsom,så jeg tror at det skal være en 12".

Hvilken størrelse enhed plejer man at bruge til livekoncerter? Jeg er pænt sikker på, at dem til f.eks. Orange Scene på Roskilde ikke er en dag under 18", og jeg skulle mene, at de følger mere end rigeligt med.

Som ManicMiner pointerer er det en myte, at stor enheder er for langsomme til bas. Du skal ret højt op i frekvens, før det bliver et problem med hastighed.
Til top Vis Stengaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stengaard

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Jeg ville slet ikke prøve at integrere en sub til musik, for det er altså ikk der en stortromme får sit smask i mellemgulvet, det er længere oppe og da dine Evidence jo ikke er en lille ht og er de placeret ordentlig og du har en forstærker de holder basserne jerngreb så ville jeg hellere se mig om efter en strømstærk forstærker end en sub...

Hvor stort er dit rum, hvilken forstærker bruger du nu og hvordan har du placeret dine ht'er, tror for det første en bedre placering af ht'erne ville gøre underværker...?

Carcass og især Heartwork pladen er sku en af klassikerne indenfor deathmetal, og de er engelske ligesom mit eget favorit band Bolt Thrower...

Criminal - Sicario (Chilensk Thrash/Death) pladen lytter jeg meget til for tiden, her snakker vi massive trommer som tiltider får min små basser til at bliver bange, der er så meget knald på her og jo bedre forstærker jeg har spændt på jo mere styr og punch kommer der på disse...

Jeg tester for tiden selv 2 kanals forstærkere, og jo længere du kommer op i kvalitet og strømstyrke jo bedre styr får jeg på bassen som så heller ikk får musikken længere oppe til at mudre...

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

carcass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har en nad c272 effekt-forstærker på 150 watt,den burde da godt kunne trække dalièrne.Men ja,placeringen har rigtig meget at sige,men jeg bor i en lejlighed med den mærkeligste stue så det har selvfølgeligt en kæmpe indvirkning, til den dårlige side. Jeg har haft dalièrne i et par år nu,og boet 3 forskellige steder og jeg syntes egentlig ikke der er så meget forskel fra stue til stue.Heartwork albumet lyder egentligt fint , også morbid angel og kataklysm. men der er altså bare mange andre cd`r der lyder lidt fesene feks. dimmu borgir og slayer.Så var det jeg tænkte at en sub lige kunne give det sidste i bunden

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

carcass skrev:

Jeg har en nad c272 effekt-forstærker på 150 watt,den burde da godt kunne trække dalièrne.Men ja,placeringen har rigtig meget at sige,men jeg bor i en lejlighed med den mærkeligste stue så det har selvfølgeligt en kæmpe indvirkning, til den dårlige side. Jeg har haft dalièrne i et par år nu,og boet 3 forskellige steder og jeg syntes egentlig ikke der er så meget forskel fra stue til stue.Heartwork albumet lyder egentligt fint , også morbid angel og kataklysm. men der er altså bare mange andre cd`r der lyder lidt fesene feks. dimmu borgir og slayer.Så var det jeg tænkte at en sub lige kunne give det sidste i bunden

Jeg har selv en HK 7300, den er blevet sløjfet til fordel for en rigtig ingt eller rettere jeg er ved at finde en der passer mig for tiden...

Min HK har slet ikk styr på de detaljer overhovedet, selvom den er strømstærk og tror absolut at Nad'en ligeså er det, men den har jo ligesom ikke de ting du leder efter, kan både være mere effekt og detaljering og smæk i bunden..

Hmm Dimmu har jo netop ikke nogen slagfast bas, og trommerne er meget lyse som mange trommer i black metal, slayer ja det er lidt det samme da de lyder som om alt musikken er presset ind i mellemtonen...

Jeg vil klart gå efter en anden forstærker, eller prøve nogen forskellige af da dine dalier burde kunne vinde mere med en bedre af slagsen, end at prøve at integrere en sub hvor mange af disse ting du nævner næsten ikke findes...

carcass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Det er bare et problem hvis man skal have noget der er mere strømstærk end Nad.Det er at de bliver super dyre,og jeg tror ikke at jeg på noget tidspunkt for skrabet over 10k sammen til forstærker køb.

Jeg havde b&w dm604 s3 før.Dem solgte jeg efter et halvt år,for de var da endnu vildere i diskant og mellemtone.

Det kan da også være at det bare er mig der er gået Hi-Fi-blind

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

carcass skrev:

Det er bare et problem hvis man skal have noget der er mere strømstærk end Nad.Det er at de bliver super dyre,og jeg tror ikke at jeg på noget tidspunkt for skrabet over 10k sammen til forstærker køb.

Jeg havde b&w dm604 s3 før.Dem solgte jeg efter et halvt år,for de var da endnu vildere i diskant og mellemtone.

Det kan da også være at det bare er mig der er gået Hi-Fi-blind

B&W har man jo hørt meget godt om og ditto modsat, de kan være ganske farlige opefter som du skriver, jeg har kun haft et sæt 6006 fra dali de var ligeledes meget lyse i klangen, samme med min mutters 606 så det er ikk kun B&W der kan skræmme mig væk, kender ikk Evidence men jeg betragter da den som en ganske fin ht, men mener klart du bør prøve en anden forstærker af, men ja der skal penge til men så er der jo brugtmarkedet som smider et par guldkorn af engang imellem...

Min Focal er også en smule lyse i toppen, men slet ikk så farlige som de gamle modeller...

Hvis du har mod på det så ville jeg da gerne smutte forbi med den forstærker jeg selv tester for tiden, så kan du jo se hvad jeg mener om tingene, vi har jo samme musik smag så vi kunne evt udveksle lidt erfaringer der også..

carcass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Jo det kunne da være meget fedt!Der står at du kommer fra sydjylland,så der må da være et stykke vej, jeg bor jo helt i struer.

Hvilken  forstærker er det du tester?

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

carcass skrev:

Jo det kunne da være meget fedt!Der står at du kommer fra sydjylland,så der må da være et stykke vej, jeg bor jo helt i struer.

Hvilken  forstærker er det du tester?

Hmm ja kunne være du lå lidt tættere på, jeg har godt 100km til Struer...

Det er en CEC 5300amp på 2*100W, men med disse jeg har set på så kan effekten måske godt mangle for dig alt efter hvor højt du spiller men watt er ikke alt, men der er absolut flere detajler i denne men prisen er os lige 15K, dens opbygning er godt nok nær elendig med dårlige terminaler og meget lidt plads mellem ht,signal og strøm kabel, men dens lillebror jeg hørte før viste absolut gode takter og var noget bedre opbygget bagpå...

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv haft Evidence tidligere, og de helder i mod det mørke. Angående manglende bund og Dimmu.......du kan pøse på med forstærkere eller subwoofere, men den bunden du søger findes ikke i indspillningen

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

carcass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Ja du har ret hvad angår dimmu....... det er sgu nok bare mine øre det er galt med "JAGTEN PÅ DEN PERFEKTE LYD"........den finder man sgu nok aldrig 

Nå men tak for hjælpen gutter,jeg er nødt til at smutte. Kæresten står og skal bruge computeren,hun skal til eksamen i morgen.Det er lidt mere vigtigt end at jeg sidder og nørder HI-FI.

Kuchenmeister
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

ja det er noget af en forskel fra da jeg byttede min NAD ud med den gamle og rigtig stærke pioneer A-91D

Sådan en gammel en lyder så meget federe end de nye sys jeg godt nok.

Lyden blev så meget bedre efter skiftet

Som der blev sagt før, at de har 18" til konserter, men det er altså heller ik en højtaler til 3k og nogle højtalere kan altså godt blive blive sløve hvis de bliver skudt af med noget hurtigt musik.

Jeg sagde 8" før, men ja så en 10" da.

en 10 kan også virkelig sparke hvis man finder en god brugt som ikke er købt i bilka eller Fona.

//Kuchenmeister

Til top Vis Kuchenmeister's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kuchenmeister

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes