Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC og DVB-T tuner i en PIII-1GHz (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dazzle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har en HTPC med mediaportal der er koblet op til en server med mediaportal TV-server. Serveren er desværre kun en PIII-1GHz maskine med 512 MB RAM. Jeg har p.t. en MSI USB DVB-T tuner stick i den, men når jeg laver optagelser så er maskinen ikke hurtig nok til at encode. Så var det jeg ville høre om der nogen her der ved hvilket DVB-T tunerkort (PCI, USB eller andet) der kan køre i en PIII-1GHz maskine og samtidig lave optagelser. Der skal jo nok være noget hardware encoding på kortet.

-Brian

Til top Vis dazzle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dazzle

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Når man modtager DVB-T er det digitalt allerede...

Det er kun ved analoge TV-kort, det er nødvendigt med en omsætning fra analog til digtialt (encoding)...

Spørgsmålet er så om der vil være noget at hente med et andet DVB-T, måske hvis der kunne findes et kort med bedre drivers...

Hvad er dit CPU-load, går den mod loftet hele tiden?

Konfigurering til mindre resourceforbrug?? (fjerne alt overfødigt på PC-en)...

Alternativt kunne du forsøge med andet software, men det vil ødelægge løsningen...

Har kørt med et 1 ghz maskine, men det gav hak i billedet, men det skyldes primært video-rendering (dannelse af billede) og det gør mediaportal-serveren jo ikke...

dazzle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har godt efter jeg skrev indlægget konstateret at der ikke skal laves nogen konvertering af signalet da det kører MPEG-2 allerede.

Men min server banker mod loftet i CPU load når den encoder. Jeg har dog forsøgt at stoppe alle unødvendige services m.m. uden det bliver meget bedre.

Jeg har haft kig på en Hauppauge HVR-1300, som har HW encoder, men det er sikkert mest til den analoge del af kortet. Men der er jo ikke andet for end at jeg må have en sådan på en test for at se.

Ville jo gerne det kunne bringes til at køre på min 1Ghz maskine da den kører 24/7 og ikke bruger meget strøm < 30W

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Det kort du omtaler har HW-encoder til den analoge del... Det uden betydning for den digitale del.

Der var også et kort som hauppauge 500 nova-t, et nyt kort. Ellers har jeg god erfaring med technotrend t1500.

Jeg vil også tro et ordentlig signal må være en fordel...

For at få en ide om hvor mange resource, der kræves, kunne du forsøge dig med nogle andre programmer, for at få en ide om om kravet til resourcer..

Altså kørsel uden videorendering bør ikke kræve ret meget. Min erfaring med DVBviewer, som kan optage via en windows-service, kræver ikke mange resourcer... Det kunne tænkes at mediaportal-serveren kræver for meget... Noget at hente på konfigurering af mediaportal-serveren, codecs?

Du kunne evt. også forsøge dig med endnu mere ram, hvis der overhovedet er nogen form for pagening...

dazzle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Tak for inputtene - jeg vil prøve med RAM og konfigurering af Mediaportal serveren som en start. Jeg vender tilbage når jeg har fået det testet af.

Foresten så satte jeg et PCI USB 2.0 kort i for at få USB 2.0 i maskinen - der er jo nok noget lack både på det kort og på en USB stick. Så gad vide om et skift til et PCI kort ikke giver måske det der lige skal til.

dazzle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2007 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu afinstalleret Mediaportal TV engine og SQL server Express og installeret det hele igen - Mediaportal TV Engine i den seneste version. Nu kan jeg køre med det uden at det hakker i billede og lyd. CPU load er heller ikke mere end 30-40%. Så problemet ser ud til at være løst. Dog ville en hurtigere maskine jo nok være bedre, men det er jo også et spørgsmål om strømforbrug når skidtet kører 24 timer i døgnet :-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes