Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 19:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Nødråb vedr. LClock/Zap! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bammerdrengen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2003
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Sony CDP-X555ES cd-afspiller som jeg bruger som sekundær cd kilde. For ca. et år siden fik jeg den opgraderet med både en LClock XO 2 samt et ZAPfilter 2. Jeg købte delene hos L.C. Audio og fik en elektronikkyndig ven til at indstalere dem, da L.C. ikke havde tid:

” Vores værksted har desværre ikke mulighed for at udføre arbejdet på din maskine. Men vi sælger naturligvis opgraderings delene, og jeg vil foreslå at du tager kontakt med at godt radio værksted, eller lignende, for at få foretaget installationen”.

Så langt, så godt.

Nu bliver det tricky: DAC´en i Sony´en er en CXD2552Q. Outputtet fra DAC´en er så kraftigt, at kraftigt indspillede cd’er (som f.eks. Norah Jones ”Come Away With Me”) overstyrer ZAPfilter´et, hvorimod f.eks. Rickie Lee Jones ” Rickie Lee Jones” ikke udgør noget problem.

Nu er mit spørgsmål: hvordan dæmper man outputtet fra DAC´en UDEN at ændre frekvensgang m.m.?!?

Selv har jeg meget lidt forstand på de dele, så er den nogen (som helst) derude, som kan hjælpe mig, please?!?
Der kunne sagtens vanke kontanter eller eksorbitante mængder af god rødvin til den, som hjælper mig med at få min Sony til at lyde rigtig godt med ALLE typer af svagt/kraftigt indspillede cd’er i skuffen!

På forhånd dac(!)

Niels

Til top Vis bammerdrengen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bammerdrengen

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at høre hos LCAudio ?

bammerdrengen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2004 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper

Ja, jeg har talt -well, mailet - med L.C. Audio. Citatet i mit indlæg ovenover taler i mine øjne for sig selv. Derfor leder jeg efter hjælp fra anden side, såååe... hvis nogen kender nogen...

Med venlig hilsen

Niels
Til top Vis bammerdrengen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bammerdrengen

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Hvad med din ven kan han ikke hjælpe dig? man kunne måske dempe signalet fra DAC'en med nogle modstande

Mvh

Erik

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

jeg vil råde dig til at tage kontakt til Arne Ludwigsen ( Quali Service ) få en uforbindende samtale med ham om hvorledes dette problem mest hensigtsmæssigt løses, han er altid god for nogle brugbare guldkorn uden at kasseapparatet ringer.
Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Hej Bammerdrengen.

Det er lidt svært at finde noget information om sonys konvertere.

Jeg fandt et datablad på converteren men indholdet var meget beskeden.

Så vidt jeg kan se er det en form for pulsbredde modulering som er på udgangen af konverteren. PLM output hedder det.

Er der nogen som ved mere om hvad PLM output er ?

Så umiddelbart er Zapfiltereret ikke beregnet til denne konvereter, har du fået at vide at du skulle kunne bruge filteret i din maskine ?

En mulig løsning er evt. at lave et lavpasfilter inden indgangen på Zapfilteret, men for at komme med en konkret løsning skal man næsten bruge diagrammet på Zapfilteret.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
En mulig løsning er evt. at lave et lavpasfilter inden indgangen på Zapfilteret, men for at komme med en konkret løsning skal man næsten bruge diagrammet på Zapfilteret.
Værs'go'!

/U.

Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Kronborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Hej Niels

Skal måske starte med at fortælle, at jeg er ansat ved LC Audio, bare for at det er på plads

Kan du fortælle lidt om hvordan ZAPfilteret er tilsluttet?

Det skulle gerne være tilsluttet som her: http://www.lcaudio.dk/zf2i3.gif

Signalet kan dæmpes ved at tage en modstand på størrelse med seriemodstanden, fra henholdsvis + og - terminalen og så til stel.

Du er også velkommen til at ringe til os på 97 41 08 63. Din cd-afspiller skal selvfølgelig virke. Også efter den er opgraderet.

mvh

Henrik

Til top Vis Kronborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kronborg

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Kronborg skrev:

Hej Niels

Skal måske starte med at fortælle, at jeg er ansat ved LC Audio, bare for at det er på plads

Kan du fortælle lidt om hvordan ZAPfilteret er tilsluttet?

Det skulle gerne være tilsluttet som her: http://www.lcaudio.dk/zf2i3.gif

Signalet kan dæmpes ved at tage en modstand på størrelse med seriemodstanden, fra henholdsvis + og - terminalen og så til stel.

Du er også velkommen til at ringe til os på 97 41 08 63. Din cd-afspiller skal selvfølgelig virke. Også efter den er opgraderet.

mvh

Henrik

Hej Henrik.

Løsningen var rimelig simpel.

Ved du hvilken type udgang en PLM er? er det en Pulsbredde moduleret udgang?

Det eneste der stod noget om er stigetiden på udgangen i databladet.

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Iflg. Communication Systems Glossary på internettet så er PLM(Pulse Length Modulation) = PWM(Pulse Width Modulation).

/U.

Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:

Iflg. Communication Systems Glossary på internettet så er PLM(Pulse Length Modulation) = PWM(Pulse Width Modulation).

/U.

Tak Carrotman.

Hmm... jeg ved ikke helt hvordan Zapfilteret vil have det med at få et PWM signal direkte ind ?

Der sker ingen filtrering inden signalet kommer ind i første differential forstærker, så transitorerne kommer til at switche ON/OFF. Nu ved jeg ikke hvilken type transistor som sidder her, men jeg kunne ikke forestille mig at det vil virke optimalt.

Jeg ville foretrække at lave en filtrering inden første differentialtrin når der kommer PWM signal ind.

Hvad siger i til det ?

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Sonys DACer leverer konstant spænding, hvor de fleste andre DACs leverer en konstant strøm. Jeg mener at Mr. LC har taget højde for det på hans filter, men det kræver jo at dit 'værksted' har monteret det rigtigt.

Læg desuden også mærke at mange CD'er er indspillet overstyret!!!

Det kan være at du har fået så meget 'hul igennem' at du pludselig kan høre det! Jeg har oplevet præcis det samme ved at sætte bedre analog-del i min CD-spille. Min Kammerat var ved at blive vanvittig over at jeg hele tiden skulle tjekke på hans anlæg om den-og-den CD også var overstyret, eller om jeg havde konstrueret mit kredsløb forkert. Og hvis du er vant til den der lidt mørke lyd de gamle sonnyer havde i forhold til LCs sound så kunne det meget vel være forklaringen.

Der var også et indlæg om det i High Fidelity for et par numre siden, hvor de havde været til et AES seminar eller noget, og en tekniker påviste at temmelig mange % af de plader vi lytter til klipper i peaks'ne.

Det er en ond ond verden drenge!

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Sonys DACer leverer konstant spænding, hvor de fleste andre DACs leverer en konstant strøm. Jeg mener at Mr. LC har taget højde for det på hans filter, men det kræver jo at dit 'værksted' har monteret det rigtigt.

Ja hvis den leverer spænding ud som ikke er et PWM, burde der ikke være de store problemer.

Læg desuden også mærke at mange CD'er er indspillet overstyret!!!

Ja teknikerne skulle have bank .

Det kan være at du har fået så meget 'hul igennem' at du pludselig kan høre det! Jeg har oplevet præcis det samme ved at sætte bedre analog-del i min CD-spille. Min Kammerat var ved at blive vanvittig over at jeg hele tiden skulle tjekke på hans anlæg om den-og-den CD også var overstyret, eller om jeg havde konstrueret mit kredsløb forkert. Og hvis du er vant til den der lidt mørke lyd de gamle sonnyer havde i forhold til LCs sound så kunne det meget vel være forklaringen.

Jeg mener nu ellers Nora Jones skulle have check på lydkvaliteten så mon ikke cd'en er fri for overstyring.

Men det er godt set at det også er en mulighed.

Der var også et indlæg om det i High Fidelity for et par numre siden, hvor de havde været til et AES seminar eller noget, og en tekniker påviste at temmelig mange % af de plader vi lytter til klipper i peaks'ne.

Det er en ond ond verden drenge!

bammerdrengen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Først: tusind tak til alle de gode indlæg i min lille debat!!

Jeg vil prøve at besvare dem enkeltvis:

Til Erik: Ham, der hjalp mig, har desværre ikke tid til at hjælpe yderligere pga. arbejde og familie (tro mig, jeg har trukket rigelige veksler på hans tid).

Til Alex: Jeg har noteret mig dit råd. Tak.

Til CarrotMan: Tak for linket.

Til Henrik, LC Audio: Tak for din henvendelse. Jeg ringer en af dagene så vi evt. kan aftale nærmere om en justering/ændring af tilslutningen.

Til NriK: Du har nok en pointe mht. overstyringen af visse cd´er. Jeg kan ikke afvise, at f.eks. Norah Jones cd´en er overstyret, blot har jeg ikke været i stand til at høre dette på min primære cdafspiller (eller på nogen anden cdafspiller for den sags skyld).

Mht. den mere tekniske snak i debatten må jeg tilstå, at jeg er mere eller mindre stået af! ;-)

Med venlig hi(fi)lsen

Niels

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Når du har fundet løsningen, så skriv lige et par linjer om hvad du
har gjort

/U.

PS: Du sender bare rødvinen med posten, ikke?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes