Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 04:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Super Kimber kabel ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Kimber kablerne, jeg tænker specielt på højttaler-kablerne, er flettet på en bestemt måde, som skulle have betydning for lyden!

Er der nogen, som kan forklare, om det er voodoo - eller om det er en naturlig forklaring på måden de er flettet på?

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

det har jeg faktisk også undret mig lidt over...

jeg har læst flere "tests" af andre kabler, hvor der angiveligt skulle være en stor forskel på om det var alm. uflettet eller flettet kabel.

jeg venter på en god forklaring

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Er der nogle kabel-eksperter tilstede?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge på www.kimber.com - jeg har selv ledt men der er ikke rigtigt noget der fortæller hvorfor. Men kigger man på kablet er der en logisk forklaring IMO - da de vælger at lave dem med mange ledere er det vel det optimale at gøre. Selve designet er deres kendetegn og hvis ikke de var viklet ind i hinanden tror jeg ikke kablet ville se særligt smart ud!

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2004 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Ja, det er korrekt, der er mange ledere, og det skulle give en bedre klang end ét tykt, men der er måske også noget med selve den måde, det er viklet på!

Har det ikke noget til fælles med nogle af de berømte hjemmelavede kabler!

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg var også en skeptiker over for at det havde en betydning at man flettede kablerne. men det har det altså hvorfor ved jeg ikke?!?!?!

Jeg tog noget helt alminelige 2.5 ledning. spittede det i 2 og flettede det med et netværkskabel. dette ga en helt anden lyd. Men den var ikke lige til mine øre. Men hvis det er noget der bliver lavet professionelt, så skal det sikkert nok være godt.

Med venlig hilsen

Thomas Grau

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

markus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

thomas_ls skrev:

Ja, det er korrekt, der er mange ledere, og det skulle give en bedre klang end ét tykt, men der er måske også noget med selve den måde, det er viklet på!

Har det ikke noget til fælles med nogle af de berømte hjemmelavede kabler!

Hej  Jeg bruger et kabel med 3små faste ledere det gav en MEGET bedre klang til mit setup  så hvor meget der er i det

VIL OGSÅ MEGET GERNE HAVE SVAR PÅ DET

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2004 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Gad vide om Kimbers måde at producere på også bare gør et eller andet ved lyden, som gør at man kan høre forskel. Uden at det reelt bliver bedre?

Der er ingen tvivl om, at man som producent har en interesse i, at man kan høre forskel, så har man jo fået  noget for pengene! Dvs. er kimber også bare en farvning af lyden ligesom andre kabler, ingen nævnt, ingen glemt?

Eller der en naturvidenskabelig forklaring på fletningen, som f.eks. mindre tab eller andet?

Vi venter stadig på svaret?

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

jeg har for nogle år siden læst at  kimber kabler er flettet som de er for at minske påvirkningen af radiostøj.

Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Halløj Folks!
Kimber gør brug af et par almindeligt kendte tricks.
Hvis du snor eller fletter dine højttaler kabler (2 eller flere ledere pr. kanal) så opnår du en relativt høj kapacitet.
Hvis du i stedet fjerner de 2 (eller flere) ledere fra hinanden, så falder kapaciteten, men induktionen stiger.
Man skal altså træffe et valg - enten høj induktion eller høj kapacitet.
Det bedste ville være, at lade slutbrugeren afgøre i den specifikke situation, hvad der var det bedste.
Dog er det sjældent, at en let snoning af lederne skader.
Men det afgøres af hvilken forstærker der sidder i anlægget.
Kimber har desuden valgt et princip som de kalder Varistrand, og lur mig lige om ikke det er et registreret varemærke eller lign.
Det går i korthed ud på, at enkeltkorerne inden i den enkelte leder er af forskeligge tværsnit.
Iflg. Kimber skulle det eliminere resonanser.

Så det var forklaringen på den woodoo .
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Hej igen Thomas!
Du skal ikke regne med, at selve flettemønsteret i  kablet er særligt afgørende. Det er mere hvilket af lederne der anvendes til hvad. Placeringen af + og - i forhold til hinanden har stor betydning for det færdige resultat.

Der er ikke woodoo i det, idet du derved regulerer på kapacitet og induktion i kablet. Disse 2 parametre er afhængige af afstanden mellem lederne og størrelsen af det areal der ligger op mod hinanden. Det bedste kabel kan ikke nødvendigvis siges at være det med den laveste kapacitet, idet induktionen da oftest vil være høj og vise versa.

Kimbers flettede kabler er derfor egentlig blot en anden måde at bygge kablet på end de øvrige såsom coax, hyperlitz, fladkabler, single solid core m.m.

Fletningen mindsker også kablets følsomhed overfor ind/udstråling, hvilket er vigtigt, da de er uskærmede.

Om man kan lide lyden af Kimber er såmænd op til den enkelte. Dem jeg har hørt er ikke neutrale, så dem har jeg ikke spildt den store tid på. PBJ og KCAG har jeg haft i hænderne og afprøvet, men det er en del år siden. PBJ er iflg. min hukomer et noget afrundet kabel, med en typisk lyd af kobber, KCAG er til gengæld typisk sølv, men stadig rund i lyden. Jeg fandt der var lidt for meget gyngehest over dem.
Deres topkabel til mega bugs fik mig iøvrigt til at tabe al respekt for dem, så jeg har ikke gidet at følge med i hvad de siden har lavet.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Kimber er US-westcoast underordnet prisen!!! Fletning af lederne; flettemønstret er underordnet, vil lave et svagt mangesnoet magnetfelt omkring kablet, det skulle så holde radiostøj lidt mere ude. Men dette er en form for selvinduktion. Varistrand´s fordel skulle være, at lede lyden lige godt ved lave som ved høje frekvenser, da bas vil have tværsnit og diskant/småsignal løber fint i litzekabel. Audioquest har haft det i årevis og mit første "guldkabel"; Monster powerline, timecoherent, 2x1,5kvmm havde det også og her er vi 20 år tilbage!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes