Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 11:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttalere suser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Paggee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg synes mine højttalere suser en smule når jeg spiller musik og kan ikke rigtig forstå det. Mit setup er som følger:

NAD C370
Nad C542 CD afspiller
Sonus Faber Concertino
Bruger disse kabler mellem CD og Forstærker: http://av-connection.dk/?PNo=CT040-050&SPage=Stereo-Phono-RC A_Kabler
(linket skal kopieres ind i browseren og mellemrummet mellem RC og A skal fjernes, det fungerer ikke at kopiere det ind her)
Og bruger disse højttalerkabler: http://www.hifiklubben.com/archive.asp?id=61&aID=1985 med profigold bananstik til højttaler-terminalerne.

Hvad kan være flaskehalsen?
Til top Vis Paggee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Paggee

Paggee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke mine gamle højttalere gjorde det, jeg har lige skiftet fra B&W P6. De har en følsomhed på 90db og disse har en følsomhed på 86db, kan det have noget at sige?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Der kan vel være to årsager:

- Din forstærker skal yde mere for at opnå samme lydtryk, dvs. den forstærker lyden mere, og herved også eventuelt sus inkl. det den selv producerer.

- Concertino belyser måske bare suset bedre, hvor B&W'erne maskerede det.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Paggee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Du siger at min forstærker skal yde mere for at opnå samme lydtryk. Jeg troede at de små 2-vejs reolhøjttalere var nemmere at drive?

Elias
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke din forstærker; men da jeg selv var ude og investere hørte jeg også nogle NAD stereo forstærkere og de suser altså bare lidt
mere end man måske vil opleve i en anden forstærker til samme penge. Til gengæld får du væsentligt mere power og en vild lydkvalitet til
pengene. Fakta er desværre bare, at medmindre man er oppe i masters series, vil NAD altid suse lidt ekstra.

Har selv haft en Marantz sr5400 surround reciever, som havde lidt af det samme, har nu skiftet til Atoll og kan nærmest ikke frembringe sus i
mine højttalere, selvom det ikke er en highend forstærker overhovedet.

Hvis der er for irriterende med suseriet vil jeg anbefale dig tage den med ned i hfk, så kan de høre om det er for meget. Hvis det er normalt kan
du evt. modarbejde det med de rigtige kabler eller evt. et mellemled der kan fjerne lidt af støjen, jeg er desværre så uprof at jeg ikke kan huske
hvad sådan en hedder; men gad vide om der ikke indenfor de næste par timer er en væsentligt mere kyndig person der kan give dig alle de
rigtige råd.

- Elias

ps. Som sagt kender jeg ikke forstærkeren; men hvis den har en rigtigt detaljeret musikformidlig, sammen med din cd afspiller, kan det jo også
være selve cdernes indspilning den er gal med. Jeg har en del queen indspilninger som bare ikke fungerer med rigtig godt udstyr fordi det
afslører indspilningernes dårlige facetter.

Til top Vis Elias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elias

Paggee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar.

Det kan godt være at NAD'ens susen kommer til udtryk med de nye højttalere, de skulle jo gerne vise lidt flere detaljer i musikken fremfor mine B&W, og så fremhæver det selvfølgelig også den susen der måtte være.

Jeg kan høre susen på Rickie Lee Jones' CD fra 79 som ellers er en kanon indspilning, så det er nok fra forstærkeren.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Paggee skrev:
Du siger at min forstærker skal yde mere for at opnå samme lydtryk. Jeg troede at de små 2-vejs reolhøjttalere var nemmere at drive?

Er det ikke B&W'erne der er på 90dB og Concertino'erne der er på 86dB? Det betyder at forstærkeren skal yde de 4dB mere for at opnå samme lydtryk, dvs. forstærke mere inkl. sin egen grundstøj.

Små højttalere er som regel mere ineffektive end gulvhøjttalere fordi man dæmper bassen i et forsøg på at trække lidt mere bund ud af dem.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Elias skrev:

Jeg kender ikke din forstærker; men da jeg selv var ude og investere hørte jeg også nogle NAD stereo forstærkere og de suser altså bare lidt
mere end man måske vil opleve i en anden forstærker til samme penge. Til gengæld får du væsentligt mere power og en vild lydkvalitet til
pengene. Fakta er desværre bare, at medmindre man er oppe i masters series, vil NAD altid suse lidt ekstra.

Har selv haft en Marantz sr5400 surround reciever, som havde lidt af det samme, har nu skiftet til Atoll og kan nærmest ikke frembringe sus i
mine højttalere, selvom det ikke er en highend forstærker overhovedet.

Hvis der er for irriterende med suseriet vil jeg anbefale dig tage den med ned i hfk, så kan de høre om det er for meget. Hvis det er normalt kan
du evt. modarbejde det med de rigtige kabler eller evt. et mellemled der kan fjerne lidt af støjen, jeg er desværre så uprof at jeg ikke kan huske
hvad sådan en hedder; men gad vide om der ikke indenfor de næste par timer er en væsentligt mere kyndig person der kan give dig alle de
rigtige råd.

- Elias

ps. Som sagt kender jeg ikke forstærkeren; men hvis den har en rigtigt detaljeret musikformidlig, sammen med din cd afspiller, kan det jo også
være selve cdernes indspilning den er gal med. Jeg har en del queen indspilninger som bare ikke fungerer med rigtig godt udstyr fordi det
afslører indspilningernes dårlige facetter.

Nu har jeg selv lyttet på en masse NAD grej, og der er intet af det der har suset, så det passer altså ikke det der!

Jeg synes du skal lokalisere fejlen, se om det er din forstærker, dine højttalere eller en 3. part der spiller ind.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Paggee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

Paggee skrev:

Er det ikke B&W'erne der er på 90dB og Concertino'erne der er på 86dB? Det betyder at forstærkeren skal yde de 4dB mere for at opnå samme lydtryk, dvs. forstærke mere inkl. sin egen grundstøj.

Små højttalere er som regel mere ineffektive end gulvhøjttalere fordi man dæmper bassen i et forsøg på at trække lidt mere bund ud af dem.

Jeg har aldrig forstået hvordan jeg skulle læse specifikationerne, derfor jeg tvivlede. Godt jeg lige fik det på plads :)

Ascari skrev:
Nu har jeg selv lyttet på en masse NAD grej, og der er intet af det der har suset, så det passer altså ikke det der!

Til Elias, jeg synes du skal lokalisere fejlen, se om det er din forstærker, dine højttalere eller en 3. part der spiller ind.

Går ud fra at det var til mig. Jeg mener allerede at det er de nye højttalere, da der intet var med de gamle. Kan det ikke være som Elias har forklaret?

Paggee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Altså der er ingen susen når jeg ikke spiller noget, så det må vel komme fra kilden - cd-afspilleren.

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Det Elias forklarer kan sagtens passe. Jeg har et sæt Dali 6006 Blue på en NAD T753v2 og der er susen i højttalerne selv når der ikke er signal. Efter gennem en måneds tid at have forsøgt at afhjælpe problemet, med hjælp fra HifiKlubben, ender jeg en dag med at komme derind og skulle forklare en ny ekspedient mine kvaler hvorefter han blot svarer at det skam er et kendt fænomén med NADs forstærkere og følsomme højttalere og at min forstærker sikkert ikke fejler noget. "Til gengæld lyder det jo rigtig godt når den spiller" mener jeg han sagde...
Til top Vis McFrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McFrede Besøg McFrede's Websted

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Paggee skrev:
Kim Petersen skrev:

Paggee skrev:

Jeg har aldrig forstået hvordan jeg skulle læse specifikationerne, derfor jeg tvivlede. Godt jeg lige fik det på plads :)

Ascari skrev:

Til Elias, jeg synes du skal lokalisere fejlen, se om det er din forstærker, dine højttalere eller en 3. part der spiller ind.

Går ud fra at det var til mig. Jeg mener allerede at det er de nye højttalere, da der intet var med de gamle. Kan det ikke være som Elias har forklaret?

Jov undskyld, jeg roddede lidt i jeres navne :-)

hvis det er højttalerne kunne det måske tyde på en fejl.

Paggee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Tror næppe det er en fejl i højttalerne, de spiller pragtfuldt og er i mint condition :)

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

McFrede skrev:
Det Elias forklarer kan sagtens passe. Jeg har et sæt Dali 6006 Blue på en NAD T753v2 og der er susen i højttalerne selv når der ikke er signal. Efter gennem en måneds tid at have forsøgt at afhjælpe problemet, med hjælp fra HifiKlubben, ender jeg en dag med at komme derind og skulle forklare en ny ekspedient mine kvaler hvorefter han blot svarer at det skam er et kendt fænomén med NADs forstærkere og følsomme højttalere og at min forstærker sikkert ikke fejler noget. "Til gengæld lyder det jo rigtig godt når den spiller" mener jeg han sagde...

Hahah, det fik jeg også at vide. Men jeg havde købt min NAD over nettet, så jeg returnerede den bare. Lyder godt når den spiller, men man kan sgu høre susen ved lave lydstyrker. Det crap gider jeg ikke leve med...

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

Elias
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Jeg må jo bare erklære mig uenig med dig Ascari, jeg har skam også hørt min del Nad og min oplevelse er bare at man tilgodeser
lidt mere susen, til fordel for lydkvalitet.

Har så sent som idag prøvehørt en par Dali Helicon 400W på en alm nad forstærker, hvor ekspedienten selv påpegede at en
nad suser mere end normalt; men til gengæld kan en forholdsvist billig forstærker fra nad sagtens trække store højttalere hvor andre,
knapt så susende forstærkere giver op.

Til sidst er det jo bare smag og behag, vi hører alle forskelligt, eller også er jeg ved at få tinitus og så suser alt vel mere end normalt.

- Elias
Til top Vis Elias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elias

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Elias skrev:
Jeg må jo bare erklære mig uenig med dig Ascari, jeg har skam også hørt min del Nad og min oplevelse er bare at man tilgodeser

Har så sent som idag prøvehørt en par Dali Helicon 400W på en alm nad forstærker, hvor ekspedienten selv påpegede at en
nad suser mere end normalt; men til gengæld kan en forholdsvist billig forstærker fra nad sagtens trække store højttalere hvor andre,

Til sidst er det jo bare smag og behag, vi hører alle forskelligt, eller også er jeg ved at få tinitus og så suser alt vel mere end normalt.

- Elias

Sikker på at det ikke er NADs surround forstærkere du snakker om? Deres stereogrej er jo uden blæsere.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juni 2007 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

Elias skrev:

- Elias

Sikker på at det ikke er NADs surround forstærkere du snakker om? Deres stereogrej er jo uden blæsere.

det er sådan set ligemeget. Det er ikke blæserne der støjer i en nad forstærker, det er et ikke helt optimalt signal/støjforhold der gør sig gældende. Jeg har ikke problemer med min receiver, men der er en del der har haft det. Jeg mener at kunne huske noget med at på surround receiverne kommer det lidt an på om de var v2 eller ej i deres oprindelige produktion, der er en del der bare er blevet opdateret. Men jeg kan ikke se hvordan det skulle være anerledes på deres stereoprodukter end deres surround i samme prisklasse. Jeg tror kun det er masters serien der med sikkerhed ikke støjer lidt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes