Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: følsomhed på ht’er (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Juni 2007 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har i et stykke tid undret mig over, at når jeg ser film. Er mine baght'er ikk ret høje i forhold til frontht'er.

Baght'er står på hver sin side af min seng, og der er ikk mere end 40-50 cm fra dem til mine øre, kan også godt høre dem når jeg ligger ned, men så snart jeg sætter mig op forsvinder de næsten helt ud af lydbilledet.

Som front har jeg et sæt Jamo S70 med en følsomhed på 92 db. Og bag til har jeg Qln 601 MkII, med en følsomhed på 91 db. Min reciever er en Nad T743v2 kan den lille forskel på 1 db have noget at sige? og i såfald hva kan jeg gøre ved det?

Hilsen Martin

Til top Vis L.Ron.Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.Ron.Harald

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juni 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke justere niveauet for hver højtaler i menuen på din receiver?
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 Juni 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Du kan næppe høre den ene dB. Det lyder som om at du har sat dine baght'ere forkert, de skal helst spille i retning af dine ører, ellers vil du ikke kunne høre diskant særligt godt da denne er meget retningsbestemt. Tror du skal se efter en anden pladsering, eller som sidste løsning, se om du kan skrue op for dine baght'ere som zuluDK foreslår.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Jo hver kanal kan indstilles fra -12 til +12 hvor 12+ jo er det højeste. Og hvis front og bag skal følges ad... skal fronten skrues ned på 5 ca, det fungere og ganske fint på den måde, men ville gerne have at de spiller sådan ca lige højt uden jeg behøver at indstille for hver gang jeg skal se film og høre musik...

Men mit egetlige spørgsmål, hva det kunne skyldes at der er så stor forskel....

Til top Vis L.Ron.Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.Ron.Harald

L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

lige et par billeder, så kan i se hvordan det står... dog kun link, kan ikk finde ud af uploade her på siden...

Fronten  http://peecee.dk/?id=52311

Bag http://peecee.dk/?id=52312

så de står jo faktisk og spiller lige ind i mine øre....

(ny center er bestilt)  

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 Juni 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Du har ikke mulighed for at hænge dem op og vinkle dem nedad, jeg tror det vil være mange gange bedre. Lyden bliver simpelthen ikke spredt nok tror jeg.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

nej ikk lige pt, men flytter om en månedstid. og der får jeg mulighed for det... Så det vil jeg da prøve.

Men jeg takker mange gange for svarene, altid rart at kunne få hjælp herinde :-) 

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Juni 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

L.Ron.Harald skrev:

Jo hver kanal kan indstilles fra -12 til +12 hvor 12+ jo er det højeste. Og hvis front og bag skal følges ad... skal fronten skrues ned på 5 ca, det fungere og ganske fint på den måde, men ville gerne have at de spiller sådan ca lige højt uden jeg behøver at indstille for hver gang jeg skal se film og høre musik...

Man skal da kun sætte det op éen gang for alle. Så huskes indstillingerne for eftertiden.

L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Ja siden jeg har købt det, har det også stået der. Men når jeg skal flytte, skal det ja pakkes sammen...

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

L.Ron.Harald skrev:
Ja siden jeg har købt det, har det også stået der. Men når jeg skal flytte, skal det ja pakkes sammen...

Ja, men så skal det jo alligevel også kalibreres så det passer med den nye opsætning.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

ja når jeg flytter, skal det laves ordentlig, så jeg ikk skal indstille på det hele tiden.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

En følsomhedsangivelse er en gennemsnitsmåling over et bredt frekvensspektrum. Ingen højtaler er lineær og der vil altid være peaks i dette spectrum.

Forskellige højtalere vil altid have forskellige fordelinger af peaks. Vores ører har ikke lige stor følsomhed i hele spektret. Der hvor vi er mest følsomme er i taleområdet - mellemtonen. Hvis en højtaler har en peak der vil du opleve den som spillene meget højere end en højtaler som ikke peaker.

Det bedste du kan gøre er at indstille eq således at dine fronter og baght'ere har ca samme klang og så med øret som måleinstrument finder den kompensation i volumen der passer bedst.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes