Hej med jer!
Nu er jeg nået dertil hvor jeg gerne vil vise mit udstyr frem herinde, og forhåbenligt modtage noget god kritik, og få en snak om tingene.
Jeg har ikke pt adgang til et kamera, men det kommer inden for overskuelig tid!
Jeg er den dumme nye årgang der ikke har råd til de vildeste pladespillere, og istedet har forsøgt at gøre det digitale så godt som muligt, for forholdsvis få penge.
Kilde: Ibook, trends ud10, alchemy dac 1.0.
Forforstærker: Diy passiv.
Effekt: Quad 303 (venter i selv samme dage på nye kondensatorer til at lodde i)
Højtalere: B&W DM4, under modificering.
sub: audio pro sub+
kabler: IC diy af sølv i anoraksnor. digital coax diy af et stykke kraftigt antennekabel sat i neutrikstik.
Højtalerkabler taralabs prism omni II.
Andet anlæg: cyrus II med psx plus b&w Dm7II.
(tredje: nikko nr 519 med jamo classic 8)
Forforstærkeren har jeg lavet af en lille chokoladedåse, og den er ultra simpel. 4 rca plugs, et potmeter, og slut.
Effekten, Quad 303, købte jeg som "måske deffekt" da sælger ikke havde mulighed for at teste den. jeg fik den for en tusse, lavede et kabel selv af 4 pol dinstik, og sammen med quad 33, virkede det som det skulle. Dvs, jeg syntes lyden af den gamle quad 33, som sikkert aldrig har været efterset i snart 30-40 år, var fpr støvet, og fandt rimelig hurtigt ud af at bruge en passiv forforstærker. Selv den ikke uistandsatte quad 303 spiller virkelig lækkert! Mere lækkert end min cyrus, (som har andre kvaliteter), og dybt og roligt, på en cool måde. Glæder mig meget til at få nye kondensatore i.
jeg startede i sin tid med at spille direkte fra min ibooks lydkort, og da jeg fik udskiftet min gamle billige technics forstærker med en harman kardon pm655, syntes jeg faktisk det gik rigtig godt! Men den døde af en øl der landede på hovedet af den(har den stadig stående, men den duer ikke mere

) Derefter fik jeg min cyrus II med psx, og det spillede da bedre, men det var ligesom om det blev for skingert og død og kedeligt alligevel, hvilket undrede mig, da jeg "vidste" at cyrus'en burde være bedre end min harman kardon. Så fik jeg fat i en trends ud10 dac/omformer, og det satte liv i det hele igen! Utroligt så dårlig en kilde egentlig kan være.. for slet ikke at tale om mp3 afspillere, de er (dem jeg har hørt) endnu værre.. Senest er så kommet en alchemy 1.0, og den er dejlig! mere af det hele, roligere diskant, mere fastere bas, og i det hele taget mere lækkert. Men trends gjorde det nu også rigtig godt. Jeg bruger den stadig, men nu kun som omformer til digital coax.
DM4'erne har fået nyt delefilter (dvs, identisk med det gamle, men nu med friske wicon kondensatorer). Diskant og bas enhed er fæstnet med modellervoks imellem enhed og kabinet, og så har jeg sat modellervoks i kanterne indeni, men det har vist meget lille virkning (Om nogen).
Når jeg finder et godt stykke billigt kabel skal de have nye ledninger indeni, de er virkelig tynde og grå af ir. De spiller rimelig lyst, og har en utrolig afslørende diskant. de to coles/celestion enheder er meget kræsne! Her duer ingen dårlige mp3'er, kun lossless, og evt 320 kbps. Efter at have tyndet lidt ud i ulden der lå indvendigt har de fået rimelig med bas, og spillere meget stram og kompakt. Krafwerk og johnny cash, dire straits metallica, guns n roses, kira, bjørk, det lyder rigtig godt.
NYT: Nu som jeg skrev, kunne jeg ikke lade være med også at pille. "frontgrillen" der sidder på den "laveste diskant"
celestion HF 1300, er til at pille af. Jeg gjorde det, og DM4'erne har åbnet sig helt anderledes! Havde egentlig regnet med lidt mere mellemdiskant, men den mest tydelige forskel er at diskanten har mistet den noget tørre skarphed som de havde før. Ikke at lyden bliver grumset, slet ikke. Det ganske simpelt bare mere behageligt. Er faktisk helt forundret over hvad den siddet der for alle de år. Har søgt lidt på nettet, for at se om andre havde lavet det samme "tweak" men har ikke kunnet finde noget. Forskellen er ikke til at tage fejl af. De mister lidt af den tørre charme, men jeg synes det er virkelig lækkert!:-) Sidder der nogen derude med en højtaler med HF 1300 diskanten (ældrer spendor, b&w, roger og vist ret mange flere..) , synes jeg afgjort i skulle gøre jeg forsøget! Helt nye højtalere! Jeg synes det er lækkert! Prøver at vende tilbage til det gamle om nogle dage, bare for at teste:-)
To do:
Batteri strømforsyning til dac'en
Ny og bedre passiv pre
nye interne kabler i dm4.
isættet kondensatore i quad 303.
betonstandere til dm4 (står i øjeblikket på granitsten, men skal have dem højere op)
Måske med tiden nye højtalere, vi får se:-)
Hvad synes i om mit setup?
Vil selvfølgelig gerne høre hvis nogen har bud på hvad jeg skal smide ud, og hvad skal bruge istedet, så kan vi se om jeg vil gøre det.
Det gamle udstyr er egentlig ikke udtryk for en retro fanatisme, jeg synes bare det er lækkert at man for små penge kan få lyd der er langt mere livligt og lækkert end hvad jeg kunne få fra nyt i hifiklubben eller andet.
Hvad siger i?
Sender billeder så snart det er mig muligt!