Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 21:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Bojsenbords anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!

Nu er jeg nået dertil hvor jeg gerne vil vise mit udstyr frem herinde, og forhåbenligt modtage noget god kritik, og få en snak om tingene.

Jeg har ikke pt adgang til et kamera, men det kommer inden for overskuelig tid!

Jeg er den dumme nye årgang der ikke har råd til de vildeste pladespillere, og istedet har forsøgt at gøre det digitale så godt som muligt, for forholdsvis få penge.

Kilde: Ibook, trends ud10, alchemy dac 1.0.
Forforstærker: Diy passiv.
Effekt: Quad 303 (venter i selv samme dage på nye kondensatorer til at lodde i)
Højtalere: B&W DM4, under modificering.
sub: audio pro sub+

kabler: IC diy af sølv i anoraksnor. digital coax diy af et stykke kraftigt antennekabel sat i neutrikstik.
Højtalerkabler taralabs prism omni II.

Andet anlæg: cyrus II med psx plus b&w Dm7II.
(tredje: nikko nr 519  med jamo classic 8)

Forforstærkeren har jeg lavet af en lille chokoladedåse, og den er ultra simpel. 4 rca plugs, et potmeter, og slut.

Effekten, Quad 303, købte jeg som "måske deffekt" da sælger ikke havde mulighed for at teste den. jeg fik den for en tusse, lavede et kabel selv af 4 pol dinstik, og sammen med quad 33, virkede det som det skulle. Dvs, jeg syntes lyden af den gamle quad 33, som sikkert aldrig har været efterset i snart 30-40 år, var fpr støvet, og fandt rimelig hurtigt ud af at bruge en passiv forforstærker. Selv den ikke uistandsatte quad 303 spiller virkelig lækkert! Mere lækkert end min cyrus, (som har andre kvaliteter), og dybt og roligt, på en cool måde. Glæder mig meget til at få nye kondensatore i.

jeg startede i sin tid med at spille direkte fra min ibooks lydkort, og da jeg fik udskiftet min gamle billige technics forstærker med en harman kardon pm655, syntes jeg faktisk det gik rigtig godt!  Men den døde af en øl der landede på hovedet af den(har den stadig stående, men den duer ikke mere) Derefter fik jeg min cyrus II med psx, og det spillede da bedre, men det var ligesom om det blev for skingert og død og kedeligt alligevel, hvilket undrede mig, da jeg "vidste" at cyrus'en burde være bedre end min harman kardon. Så fik jeg fat i en trends ud10 dac/omformer, og det satte liv i det hele igen! Utroligt så dårlig en kilde egentlig kan være.. for slet ikke at tale om mp3 afspillere, de er (dem jeg har hørt) endnu værre.. Senest er så kommet en alchemy 1.0, og den er dejlig! mere af det hele, roligere diskant, mere fastere bas, og i det hele taget mere lækkert. Men trends gjorde det nu også rigtig godt. Jeg bruger den stadig, men nu kun som omformer til digital coax.

DM4'erne har fået nyt delefilter (dvs, identisk med det gamle, men nu med friske wicon kondensatorer). Diskant og bas enhed er fæstnet med modellervoks imellem enhed og kabinet, og så har jeg sat modellervoks i kanterne indeni, men det har vist meget lille virkning (Om nogen).
Når jeg finder et godt stykke billigt kabel skal de have nye ledninger indeni, de er virkelig tynde og grå af ir. De spiller rimelig lyst, og har en utrolig afslørende diskant. de to coles/celestion enheder er meget kræsne! Her duer ingen dårlige mp3'er, kun lossless, og evt 320 kbps. Efter at have tyndet lidt ud i ulden der lå indvendigt har de fået rimelig med bas, og spillere meget stram og kompakt. Krafwerk og johnny cash, dire straits metallica, guns n roses, kira, bjørk, det lyder rigtig godt.

NYT: Nu som jeg skrev, kunne jeg ikke lade være med også at pille. "frontgrillen" der sidder på den "laveste diskant" celestion HF 1300, er til at pille af. Jeg gjorde det, og DM4'erne har åbnet sig helt anderledes! Havde egentlig regnet med lidt mere mellemdiskant, men den mest tydelige forskel er at diskanten har mistet den noget tørre skarphed som de havde før. Ikke at lyden bliver grumset, slet ikke. Det ganske simpelt bare mere behageligt. Er faktisk helt forundret over hvad den siddet der for alle de år. Har søgt lidt på nettet, for at se om andre havde lavet det samme "tweak" men har ikke kunnet finde noget. Forskellen er ikke til at tage fejl af. De mister lidt af den  tørre charme, men jeg synes det er virkelig lækkert!:-) Sidder der nogen derude med en højtaler med HF 1300 diskanten (ældrer spendor, b&w, roger og vist ret mange flere..) , synes jeg afgjort i skulle gøre jeg forsøget! Helt nye højtalere! Jeg synes det er lækkert! Prøver at vende tilbage til det gamle om nogle dage, bare for at teste:-)

To do:

Batteri strømforsyning til dac'en
Ny og bedre passiv pre
nye interne kabler i dm4.
isættet kondensatore i quad 303.
betonstandere til dm4 (står i øjeblikket på granitsten, men skal have dem højere op)
Måske med tiden nye højtalere, vi får se:-)

Hvad synes i om mit setup?
Vil selvfølgelig gerne høre hvis nogen har bud på hvad jeg skal smide ud, og hvad skal bruge istedet, så kan vi se om jeg vil gøre det.

Det gamle udstyr er egentlig ikke udtryk for en retro fanatisme, jeg synes bare det er lækkert at man for små penge kan få lyd der er langt mere livligt og lækkert end hvad jeg kunne få fra nyt i hifiklubben eller andet.

Hvad siger i?
Sender billeder så snart det er mig muligt!

Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hej jeg overvejer selv at bruge min Mac sammen med en Trends + dac, hvordan oplever du Trenden? Glæder mig til at se billeder

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Det fungere rigtig fint! Batteristrømforsyningen der følger med, giver et stort løft, den løber bare rimelig hurtigt tør. Det er lidt ærgeligt. Men det går an. Ingen problemer der:-) 

hendrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende.. det bliver godt med billeder, det kan vi jo li
Til top Vis hendrix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hendrix

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Her et lidt billeder.
Jeg gør opmærksom på at jeg hverken er far, har familie, en dyr bil, eller øvrig ordensans. Så den slags kommentare udebedes

Her er mit ydmyge setup altså:

Det der ses i vinduet ER mine højtalere, og jeg VED det ikke er den bedste løsning, men indtil jeg får lavet nogle betonklodser, må det være sådan. Det er nu heller ikke så galt..

Til højre ses ( fra højre - trends UD 10, lacie, harddisk, Alchemy dac 1.0)
Klumpen ved siden af den højtaleren til højre, er quad 303'eren, og oven på den, min forforstærker:

Her er diskanterne coles 4100, celestion hf 1300 II, hvor "disfraktoren" er pillet af af 1300'eren.

Hvad synes i?
ja, det ligner ikke bo bedre, (som mange andre anlæg herinde)
Men det spiller, og det spiller rigtig lækkert!

Og hvor er det dof frustrerende at et billede ikke må fylde mere end 35 kb? Det bliver jo helt utrolig grimt. Har folk ikke efterhånden så hurtigt net, at lidt større billeder burde kunne bruges?... hmmm

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

fint anlæg til så små penge jeg er som tidligere nævnt tændt på den lille Trends, men også din Quad er MEGET interssant
Og jeg giver dig helt ret, med billed kapasiteten, den skal op!!!

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

jo tak:-)
Glæder mig meget til der kommer nye stumper til min quad. Men det lader vist desværre vente lidt på sig.. :-/

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

En update:

Jeg fik aldrig stumper til min quad.. Net audio fik pengene, og hævder at have sendt mine kondensatore, men uden forsikring, og nu er de tilsyneladende gået tabt. Så en god ide: Få altid lovning på at varerne er sendt som pakke med forsikring, også selvom man skulle trod et var en selvfølge..

Anyway.. Jeg var på marked og fik mig to sorte tandberg fasett højtalere! Det er sjove, og spiller faktisk ganske godt! Ikke hiend, men imponerende hvad en så lille designhøjtaler, på den alder kan spille! har testet A/B med nogle jamo classic 8, og de spiller bedre. Strammere og faktisk kraftigere bas ( når fasetterne er sat godt ned i hjørner og sådan, ellers er der ikke meget.) og diskanten er heller ikke ringe. Lidt rigeligt tør, men slet ikke dårlig.  Jeg savner en smule bedre mellemtone, og lidt andet, men de er absolut den latterlige pris jeg gav for dem værd:-)
Spiller overraske godt op i vores store stue!

Glæder mig til at prøve dem med noget andet end de lange meget tynde kabler der sidder i dem..

nå ja, og så er technics forstærkeren tilsyneladende brudt sammen, og blevet erstattet med en langt  bedre nikko nr 519:-)

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg leget med min forforstærker, der var begyndt at brumme! Det viste sig at være noget stelforbindelse imellem potmeter og stel, der skabte problemer.
Jeg har ved samme lejlighed fået skiftet potmeteret fra et meget billigt 10kohm kulpot fra hvemvedhvem, til et 50kohm alps potmeter, som har fået shunt modstande på ca 14 kohm (to større i parallel), som sammen med mit 50 kohm, giver en modstand på cirka 9-12 kohm (målt). Det fungere rigtig godt! Jeg kan skrue langsomt op, og har helt stille baggrund. Musikken er ærlig!

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 29 August 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Det fungere rigtig fint! Batteristrømforsyningen der følger med, giver et stort løft, den løber bare rimelig hurtigt tør. Det er lidt ærgeligt. Men det går an. Ingen problemer der:-) 

Hvis du anvender genopladelige batterier af rigtig god kvalitet, så er der typisk strøm til en 25-30 timer. De inkluderede batterier har ikke den vilde kapacitet.

Hilsner,

Karsten

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 August 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

http://www.troelsgravesen.dk/vintageBC1.htm

Grafen er fra ovenstående link og viser, hvad der sker, når man piller diffraktoren af en HF1300. Har du prøvet at a/b lytte - eller måle?

Ellers et HERLIGT anderledes anlæg - og jeg tror dig, når du siger, at det spiller godt!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hej Jazzman. Jeg syntes lyden var rigtig meget bedre da jeg pillede dem af, som jeg jo har skrevet. Men efter noget tid, fik jeg dem da også på igen:-)
Havde ikke set grafen, men det er herligt at blive bekræftet!
jo tak! Er også meget glad for det!

Til Studiosound. Når jeg for tiden blot bruger trends til at lave om fra usb til digitalout, er der vel ikke så meget at hente? Må indrømme jeg ikke har testet..

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 29 August 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:

Til Studiosound. Når jeg for tiden blot bruger trends til at lave om fra usb til digitalout, er der vel ikke så meget at hente? Må indrømme jeg ikke har testet..

Det er som jeg selv bruger den her, som ren USB transporter. Jeg bruger ikke batteriforsyning. Hvis der er en forbedring i lydkvaliteten er den ret minimal, i mit setup så lille at jeg ikke gider bøvle med batterier :)

Hilsner,

Karsten 

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Præcist hvad jeg tænkte. Skal jeg til at rodde med batteri, står alchemy dac i første række, men det må nok desværre vente til vinter..

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

En lille opdatering!

Mine DM4 er desværre lidt i stykker. Den ene bas skratter og driller, men mens jeg leger med den, lytter jeg til mine nye Acoustic Research 7 (AR7). De spiller skønt! Mere farvet end dm4, men med en sprød lyd, der passer super til eksempelvis Bob Dylan Lay Lady Lay! Kold og præcis bas, og sprødhed over det hele! De er lækre! Ikke voldsomt meget bas, men så alligevel! De er skønne! tak til sælger!

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 18 December 2007 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

nyt kantophæng kunne være en ide, måske?

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Tja, Måske. Men det lader nu ikke til at fejle noget. Ikke hvad man kan se i hvert fald. Har efter et tip jeg fandt på et sted, som jeg ikke længere kan finde, sat en lille klat lim hvor ledningerne sidder fæstnet til indersiden af membranen. Det skulle hjælpe, men nu må vi se.
Vil et nyt kantophæng ikke ændre lyden tror du? Det der sidder på er af noget gummi og ser vældig fint ud, så tror ikke der er der problemet ligger..

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 18 December 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

næ, i så fald er det IKKE ophænget. Spideren (gule) kan være gået ud af centrering. Ved ikke om nogen kan fixe det. Ellers kan Wilmslow i UK ofte anvise egnede erstatningsenheder...

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Så er enheden tilbage på plads, og hva faen om ikke det spiller! En lille klat lim ved hver ledning under membranen, og nu lader det til at fungere! Men nu må vi se, kan jeg være det kommer igen. Men indtil videre er alt som det skal være!

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Nu har den så spillet lidt igen.. og den er gal igen. Skriver en mail til wilmslow...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes