Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 13:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Backlight til DIY lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har allerede søgt og læst om backlight til lærred her på forummet og lidt på recordere.dk, men synes ikke rigtig jeg kan finde svaret på spørgsmålet eller få inspiration til hvordan det skal laves.

Mit DIY lærred er 81" og fastramme.Eftersom kæresten altid synes der skal være lidt lys når vi ser film og jeg nægter at tænde en normal lampe, så tænkte jeg at en liret løsning jo kunne være lidt backlight.

Problemet er jo bare at man kan vel næppe smide lysrør af en art bag lærredet, for det vil vel skinne gennem lærredet bagfra.
Så skal man montere en liste af en art på siden af kanten. Evt i toppen kun.

Har i nogen ideer til hvordan man måske skulle gøre? Har set på lyslister fra IKEA men de koster 300kr for 4 x 25cm rør. Det skal der jo en del af til et 81" lærred vel, eller hvor lysskarpe er de, hvis I ved det?

Ellers tænkte jeg på at fikse nogle dioder fra dioder.dk og så smide dem rundt i kanten. Det ville også være nemmere at skjule og muligvis også den bedste løsning.

Sidst men ikke mindst, hvilken farve bør man vælge? Min DVDafspiller er Panasonic S97 og min subwoofer Dali SWA12. De udsender begge et blåt lys så måske skulle man også vælge det rundt om lærredet ,eller skulle man bare holde sig til normal hvid belysning?

Bare kom med forslag :) Tusind tak.

Leff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Altså ved ikke om jeg er helt med. Men din kæreste vil gerne have lidt lys, når i ser film?
Og du har tænkt på sådan et blacklight(Utraviolet) men er bange for, at det vil få lærred til at lyse om?

Hvorfor ikke bare købe sådan en smart design lampe, hvor man selv kan indstille hvor meget lys der skal være, eller sætte spot i loftet, med samme funktion.

Jeg har selv 6 spot i loften, som jeg kan styre med en fjernbetjening, og stille hvor meget lys de skal afgive, man kan sætte det helt ned, til at man slet ik kan se noget. Det fungere ihvertfald helt fint.

Men hvis du ikke gider til at bygge det i loftet, kan du jo bare købe, sådan en lampe, hvor du kan stille på lysstyrken. Ved ik lige hvad de hedder.
Til top Vis Leff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Leff

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2007 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har allerede en uplight, hvor lyset kan justeres, men selv på mindste niveau ødelægger det billedet.

Det skulle forståes sådan at jeg længe har overvejet noget backlight til mit lærred og så ville det jo være oplagt at kombinere det med at min kæreste også synes der skulle være en form for belysning.

The Sandman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Nu står der jo Backlight og ikke Blacklight, der er jo meget forskel på disse to!

Mener dioder er vejen frem hvis du vil kaste lys ud bagved lærdet og ud på vægen!
Fordelen ved dioder er at de ikke fylder noget og giver et behagligt lys!

Et billiget alternativt kunne være en lyskæde, lavvolt

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Problemet med lys i et rum hvor man bruger projektor er at lærredet jo ikke i sig selv udstråler billedet ligesom et TV apparat gør. Det reflekterer det lys der rammer det, og det er temmelig ligeglad med om lyset kommer fra projektoren eller andet lys i rummet. Alt andet lys end det fra projektoren er med andre ord med til at forringe billedet. Tænk f.eks. på hvor generende exit skilte er i biografen (De SKAL jo være der, så det er der ikke noget at gøre ved...)

Når det er sagt, så er lys der kommer ud BAG ved lærredet nok det som vil give mindst gene, idet kun det lys som efterfølgende reflekteres fra sidevæggene vil komme tilbage og ramme lærredets forside. Jo mørkere/mattere væggene (og loftet) er, jo mindre problem burde det give.

Hvis der er plads til modifikationer på dit DIY lærred, ville jeg måske også foreslå at gøre border/maske bredere rundt om billedet, så lyset der kommer ud bag lærredet rammer bagvæggen så langt væk fra kanten af billedet som muligt.

Afhængigt af hvilken type dug dit lærred er lavet af kan du også risikere at skulle lave en form for afskærmning mellem lærredet og lyset, netop for at det ikke skal skinne gennem lærredet som du selv er inde på. Nogle lærreder har sort "mørklægningsgardin" på bagsiden, netop for det tilfældes skyld at der skulle være lys bag lærredet i form af vinduer, døre og lignende.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Du kan roligt snuppe lysskinnerne fra Ikea, jeg fik dem i gave i grøn (jeg var meget skeptisk) men here goes jeg monteret 4 lister i hver side og for pokker det sparkede røv, det gav en meget bedre kontrast (ligesom Phillips ambilight), og en varm baggrund, min kamarat købte dem i blå men det blev for køligt at se på. De var så kraftige så jeg måtte vende dem om og det virkede. Og til den pris er der vist ikke mange konkurenter

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Jeg kiggede også på dem her: http://www.illuminaire.com/pl218.html

Men de koster bare 1200kr, hvilket jeg synes er lige i overkanten. Er sq lidt ligeglad med at den kan lave lysshow og kan styres via fjernbetjening.

Nogen af jer der har skinnerne fra Ikea, ved i hvor store de er? Mere tykkelsen jeg tænker på for den fremgår ikke af iIkeas hjemmeside.

På forhånd tak.

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Omkring 8mm. så jeg havde mit gamle lærred på en 19mm. spåndplade, og der fræste jeg et spor med min overfræser så skinden lige kunne trykkes fast.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes