| Forfatter |
|
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 21 Juni 2007 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen særlige ulemper ved at have et fastrammelærred frem for et rullelærred? En af de eneste jeg kan komme på er at et fastrammelærred kan gå hen og blive støvet med tiden (når månederne og årene går), men har dette nogen synlig effekt på billedekvaliteten? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 21 Juni 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
|
Er der nogen særlige ulemper ved at have et fastrammelærred frem for et rullelærred? En af de eneste jeg kan komme på er at et fastrammelærred kan gå hen og blive støvet med tiden (når månederne og årene går), men har dette nogen synlig effekt på billedekvaliteten?
|
|
|
Det kan vaskes. Udover det rent praktiske er et fastrammelærred til hver en tid at foretrække. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det var da dejligt - og det er ikke specielt besværligt at vaske?
Hvad med et rullelærred med tab tention (hedder det vist). Er det svært at få glattet ud? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 21 Juni 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har muligheden for det kan jeg på det varmeste anbefale et fastramme lærrred. Start med at få tilsendt lærreds prøver fra forskellige leverandøre så du har noget at samligne med __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
|
Hvad med et rullelærred med tab tention (hedder det vist). Er det svært at få glattet ud?
|
|
|
Det er det næstbedste, og på lærreder i høj kvalitet er det i praksis så godt som samme resultat. Men du kan godt opleve, specielt på de lidt "billigere" (hvis man synes 10-15.000,- er billigt) opleve at det ikke er helt jævnt - men langt jævnere end et almindeligt rullelærred. Fastramme er nummer ét, og langt billigere end tab-tension, så har man muligheden er der ingen specifik grund til at gå efter tab-tension. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de klare svar.
Hvad ligger et fornuftigt fastrammelærede på i pris (ja, selvfølgelig afhænger det af størrelsen) - men når man nu intet kender til emnet, så skal man jo starte med at spørge et sted. __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
www.av-connection.dk er et af stederne du kan købe lærrede, men ellers tager du bare et kig i Annonce-sektionen, der er jævnligt reklamer for projektorer og lærreder.
Jeg er ved at skifte fra rulle til fastramme fordi jeg vil have et større billede. Den eneste grund til at jeg i nu 3 år har kørt med rulle er fordi priserne på fastramme var noget højere dengang jeg købte, men nu er det ikke så slemt længere.
Ellers er eneste grund til at købe rulle at du vil - ja, netop - rulle det op når det ikke anvendes. Har du ikke brug for denne funktion er der absolut ingen grund til at købe rulle hverken med eller uden tab-tension, snarere tværtimod: Der vil altid være risiko for at et rullelærrede med tiden kommer til at bue lidt hvis ikke det er hængt op 100% i vatter (jeg har selv været meget nøjagtig, så jeg har stadig ingen problemer hermed), og det kan du selvfølgelig undgå med tab-tension, men det koster jo så også.
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer nok an på hvor god din projektor er, samt hvor kræsen du er mht. billedkvalitet, for der er en kæmpe foreskel på lærreds kvaliteter, jeg fik en del prøver fra AV-Connection ( i den billige ende 3000-8000 kr., Screen research 13000 kr., carada 1000 kr. samt Steward ca. 15000-20000 kr. Og efter at have sammenlignet dem var der ingen tvivl Steward Studiotek 130 gav det flotteste, mest detalieret, flotteste farver mm. Snak med Otto fra AV-Precision om nogle prøver, for en ting er hvad vi siger, og det er ligesom religion der er delte meninger. Sæt den op på din væg eller hvad du bruger til at se på nu, og så sammenlign dem imod hinanden, med de film du kender i forevejen, brug tiden til dig, det kommer dig til gode i sidste ende.
God jagt __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
bphhm Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|