Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 10:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Rullelærred eller fastrammelærred? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Er der nogen særlige ulemper ved at have et fastrammelærred frem for et rullelærred? En af de eneste jeg kan komme på er at et fastrammelærred kan gå hen og blive støvet med tiden (når månederne og årene går), men har dette nogen synlig effekt på billedekvaliteten?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Er der nogen særlige ulemper ved at have et fastrammelærred frem for et rullelærred? En af de eneste jeg kan komme på er at et fastrammelærred kan gå hen og blive støvet med tiden (når månederne og årene går), men har dette nogen synlig effekt på billedekvaliteten?

Det kan vaskes. Udover det rent praktiske er et fastrammelærred til hver en tid at foretrække.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Ok, det var da dejligt - og det er ikke specielt besværligt at vaske?

Hvad med et rullelærred med tab tention (hedder det vist). Er det svært at få glattet ud?

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hvis du har muligheden for det kan jeg på det varmeste anbefale et fastramme lærrred. Start med at få tilsendt lærreds prøver fra forskellige leverandøre så du har noget at samligne med

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Hvad med et rullelærred med tab tention (hedder det vist). Er det svært at få glattet ud?

Det er det næstbedste, og på lærreder i høj kvalitet er det i praksis så godt som samme resultat. Men du kan godt opleve, specielt på de lidt "billigere" (hvis man synes 10-15.000,- er billigt) opleve at det ikke er helt jævnt - men langt jævnere end et almindeligt rullelærred. Fastramme er nummer ét, og langt billigere end tab-tension, så har man muligheden er der ingen specifik grund til at gå efter tab-tension.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Tak for de klare svar.

Hvad ligger et fornuftigt fastrammelærede på i pris (ja, selvfølgelig afhænger det af størrelsen) - men når man nu intet kender til emnet, så skal man jo starte med at spørge et sted.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

www.av-connection.dk er et af stederne du kan købe lærrede, men ellers tager du bare et kig i Annonce-sektionen, der er jævnligt reklamer for projektorer og lærreder.

Jeg er ved at skifte fra rulle til fastramme fordi jeg vil have et større billede. Den eneste grund til at jeg i nu 3 år har kørt med rulle er fordi priserne på fastramme var noget højere dengang jeg købte, men nu er det ikke så slemt længere.

Ellers er eneste grund til at købe rulle at du vil - ja, netop - rulle det op når det ikke anvendes. Har du ikke brug for denne funktion er der absolut ingen grund til at købe rulle hverken med eller uden tab-tension, snarere tværtimod: Der vil altid være risiko for at et rullelærrede med tiden kommer til at bue lidt hvis ikke det er hængt op 100% i vatter (jeg har selv været meget nøjagtig, så jeg har stadig ingen problemer hermed), og det kan du selvfølgelig undgå med tab-tension, men det koster jo så også.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Det kommer nok an på hvor god din projektor er, samt hvor kræsen du er mht. billedkvalitet, for der er en kæmpe foreskel på lærreds kvaliteter, jeg fik en del prøver fra AV-Connection ( i den billige ende 3000-8000 kr., Screen research 13000 kr., carada 1000 kr. samt Steward ca. 15000-20000 kr. Og efter at have sammenlignet dem var der ingen tvivl Steward Studiotek 130 gav det flotteste, mest detalieret, flotteste farver mm. Snak med Otto fra AV-Precision om nogle prøver, for en ting er hvad vi siger, og det er ligesom religion der er delte meninger. Sæt den op på din væg eller hvad du bruger til at se på nu, og så sammenlign dem imod hinanden, med de film du kender i forevejen, brug tiden til dig, det kommer dig til gode i sidste ende.

God jagt

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Juni 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Fastramme er at foretrække og MEGET billigere end tab tension. Hvis du har mod på en gør det selv løsning så er her et link til meget udførlig omtale:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=708009

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes