| Forfatter |
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har aldrig set noget lignende før  . Til den pris må de godt nok også være go´e. PS: er der nogen som kender dem ?
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
ZzZzleepY Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 542
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
uden at vide noget konkret ville jeg mene at de ikke kan noget specielt...
det er bare et marketings eller P.R stunt.. whatever u call it.. for at få opmærksomhed... de bliver kendte på den ht'er og derfor øges salget af alle deres andre
61 enheder er jo det rene vanvid... nogle ville ku klare sig med 1 enhed (fuldtone) hvis man ikke var krævende.. og de fleste med en 2 eller 3 enheds ht'er
den spiller sikkert fint men tror ikke det er noget totalt overvældende.
__________________ WWW for at se Min anlæg's tråd.
HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
|
| Til top |
|
| |
-Chiller- Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 252
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er set mange gange før. Det er line source princippet der bliver brugt. Søg fx på google. Line source giver generelt en meget overbevisende lydgengivelse, og meget dynamisk.
Mvh Christian
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah....Jeg kender dem ikke, men McIntosh har da lavet højttalere med 110 enheder i hver side
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gumle skrev:
Tjah....Jeg kender dem ikke, men McIntosh har da lavet højttalere med 110 enheder i hver side
|
|
|
Sh** jeg troede jeg havde fundet en højttaler med mange enheder  . Jeg tror nu ikke disse højttalere er rene marketings søjler, de koster jo temmelig mange kroner, og er da også kun til audioholikere  . __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt jeg ikke har skulle stå for delefilteren i denne 
|
| Til top |
|
| |
bimx Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 329
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
de nearfield skulle være ret gode
blev brugt i usa til gamut demo(sirius)dengang gamut lød godt
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk er delefilteret ikke meget mere kompliceret i en line array højttaler end i så mange andre.
Ideen er at et stort antal enheder anbragt i en lodret søjle spiller det SAMME signal, dvs. delefilteret kan stadig være f.eks. 3-vejs, med et antal mellemtone der spiller samme signal, og et antal diskanter der tager over - og så evt. een stor basenhed i bunden.
Jeg kan ikke huske den præcise forklaring, men teorien går ud på at sådan en højttaler vil have en cylinderformet lydudstråling fra gulv til loft (afhængig af hvor høj den er) i modsætning til en halvkugle- eller kølleformet som fra en pointsource højttaler.
Dette skulle resultere i at hvor en normal højttaler daler 6 db i niveau hver gang afstanden fordobles, så daler en line array kun 3 db med fordobling af afstanden.
Dette kan specielt være en fordel i meget store rum, hvor forskellen i lydtryk dermed ikke er nær så stor om man sidder tæt på højttaleren eller langt væk. Dem på "bageste række" kan altså få større udbytte, uden at dem på forreste række blæses ad h... til af lydtrykket.
Desuden er de noget mindre følsomme overfor rummets akustik, specielt på lang afstand, simpelthen fordi den direkte lyd er kraftigere i forhold til rummets reflektioner, sammenlignet med "normale" højttalere.
Problemet med disse højttalere er så at jo højere op i frekvens man kommer, jo større faseproblemer får man, fordi afstanden mellem højttalerne nærmer sig bølgelængden af de lyde de skal udstråle. Over 10khz skal afstanden mellem centrum af enhederne ikke være mere end ganske få centimeter for at undgå problemer. Det ses da også på billedet af den aktuelle højttaler at det er det der er sagen her.
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, det er jo let at gøre grin med noget, man intet kender til! Det er desværre ret almindeligt herinde at gøre det, men det bliver ikke mindre trættende af den grund. Spild af vores andres tid, og udstiller bare ens indskrænkethed. Hvorfor ikke bare holde mund?
Nå, men til dig, Hans J: jeg har hørt Pipedreams i år 2000 i et stort rum, drevet af Plinius elektronik. Det system havde så to subwoofere lige op ad tårnene, i form af cylindre med basenheden øverst, pegende opad. Jeg kan ikke lige huske, om det var 12" eller 15", men de fremstillede begge størrelser. Det var en meget, meget imponerende oplevelse. Stort, stort lydbillede, helt uanstrengt (naturligvis med alle de enheder), uden antydning af hidsighed eller irritationsmomenter, men helt transparent og naturtro. Fremragende placering af instrumenter i lydbilledet, som også var særdeles plastisk, altså med fornemmelse af krop på store instrumenter og af fysisk nærvær. Det er noget af det bedste, jeg har hørt. Dali Megaline ligner jo faktisk meget, bortset fra at de løser diskantdelen med tre bånd, og at hovedhøjttaleren også kan klare alt andet end den allerdybeste bas. Linjekilder kan ofte noget helt specielt. At det så kan være temmelig kritisk, hvor man sidder i vandret position, er en anden sag. De to linjer summerer jo vandret, og derfor vil fasen kunne give meget store forskelle, hvis man bevæger sig sideværts. Til gengæld er loft og gulv jo rent akustisk usynlige for en linjekilde, så de er meget lette at tilpasse rummet. Nu var de Pipedreams, jeg hørte, ikke høje nok til helt at udgøre linjekilder, men det gjorde dem ikke ringere i det aktuelle rum. At de er forfærdeligt kostbare er så noget helt andet, og prisen har naturligvis ikke nogen direkte relation til fremstillingsprisen (dog løber det jo hurtigt op, når der skal så mange enheder i). Men er man vant til vore normalhøjttalere med en enkelt enhed til hvert frekvensafsnit, så får man altså et chok når man lytter til Pipedreams. __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
Mofo68 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
bimx skrev:
blev brugt i usa til gamut demo(sirius)dengang gamut lød godt |
|
|
skal jeg forstå det sådan,at GamuT ikke lyder godt idag  ...For så må jeg da en tur på apoteket,og købe en ørepumpe!!...Mine Phi'er lyder simpelthen pragtfuldt __________________
Venligst -=Mofo=-
|
| Til top |
|
| |
bimx Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 329
|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hver sin smag
det var min onkel der havde gamut før,og det lyder ikke at det samme
desuden lavede gamut ikke højtalere
så det var avance der købte gamut,så det er vel en avancehøjtaler
men vi jo vores preferancer,nogle kan li den ene lyd og andre kan lide en anden lyd
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var da egentlig pudsigt at det kun er din onkel der kunne finde ud af den slags, og at det lige pludselig ikke lyder godt mere i samme øjeblik som din onkel ikke har det mere... Jeg brækker mig af virkelig af grin, men har samtidig vildt ondt af dig for det lyder som om du mener det seriøst 
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mofo68 skrev:
bimx skrev:
|
blev brugt i usa til gamut demo(sirius)dengang gamut lød godt
|
|
|
skal jeg forstå det sådan,at GamuT ikke lyder godt idag ...For så må jeg da en tur på apoteket,og købe en ørepumpe!!...Mine Phi'er lyder simpelthen pragtfuldt  |
|
|
Jeg tror vi snakker elektroniken gamut og ikke højttalerne, de spiller faktisk heller ikke ret godt de nye phi ifølge en anmelder her på siden. (jeg er dog ret tilfreds med den lille phi) __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kongen Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en gut på hifimusik.dk der har lavet en sub med mange små enheder http://www.hifi-musik.dk/?page=visgalleri&id=463 Sygt flot håndværk (om højtaleren som højtaler er smuk er en anden sag)... Sådan kan man også anvende mange enheder - det er vel næppe en linesource sub (?) men snarere at anvende små enheder til at give et samlet stort areal. Også en interessant teknik...
Øv hvor er det træls at læse den latterlige diskussion om GamuT/sirius i denne tråd (og ikke mindst se den måde det diskuteres på).
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongen skrev:
|
Der er en gut på hifimusik.dk der har lavet en sub med mange små enheder http://www.hifi-musik.dk/?page=visgalleri&id=463 Sygt flot håndværk (om højtaleren som højtaler er smuk er en anden sag)... Sådan kan man også anvende mange enheder - det er vel næppe en linesource sub (?) men snarere at anvende små enheder til at give et samlet stort areal. Også en interessant teknik...
|
|
|
Det er flot lavet, men ikke så æstetisk kønt efter min smag. Jeg havde nok foretrukket at bygge enhederne ind i væggen, men det havde nok givet andre problemer. Det er i hvertfald en interessant måde at gå til problemet med at placere en subwoofer, hvor een stor enhed nemt giver stående bølger og andre problemer. Om man kan kalde det en linesource sub ved jeg ikke, men resultatet burde være sammenligneligt - altså en cylinderformet lydudstråling frem for en kugleformet.
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
. . Mange enheder der skal spille det samme ømfindtlige mellemtoneområde... ai ai ai
Prøv at tage to enheder af samme model og mål disse. De er ikke ens. Nogle gange endda langt fra. Man risikerer en udtværet gengivelse, men det kan da være de lyder vildt godt, hvad ved jeg. Det er bare ikke nogen 'magic bullet'. . .
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er tale om mandens subwoofer................
__________________ Kim
|
| Til top |
|
| |