Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: 845 rør. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dave
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Status: Offline
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par spørgsmål til de mere rør-kyndige på dette forum:

Jeg har et par Cayin 9084D monoblokke med 845 rør (drives af 300B rør) og har i øjeblikket et par Shuguang 845B siddende. Jeg har lige modtaget et par 845C rør fra samme fabrikant - efter 3 mdr. ventetid!! - og konstaterer at det ene rør rasler, som om noget er løst inden i!

Jeg har ikke rigtig nerver til at afprøve rørene, da jeg ikke ved:

- om et defekt rør kan skade forstærkeren?

- om det er "sikkert" at afprøve rørene. når forstærkeren står i bias-justerings tilstand?

Jeg ville også gerne vide om det er muligt at købe andre 845 rør herhjemme - altså, ud over de få typer (f.eks Sino) man kan få hos Pyndt - eller om der er nogen der kan anbefale gode steder i udlandet? Jeg har prøvet TAD i Tyskland, Tonefactory, og Tubetown.de. - problemet er, at det er så som så med kvalitetekontrol, og transportsikkerheden udgør også en risiko.

Hilsen

Dave

Til top Vis Dave's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dave

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Hej Dave

Nogle rør kan sagtens rasle, uden at de er defekte. Du skulle undersøge om der sidder en sikring til anoden, inden du prøver de nye rør.

Med sikring mener jeg ikke bare hoved-sikringen, men om der er monteret en sikring fra strømforsyningen til anoden på dit 845 rør. Jeg vil mene at det kan gå meget galt, når vi snakker 800-1200 volt forsynings-spændning. Den omtalte sikring bør være 250mA flink eller lidt mindre.

Angående bias, bør du stille den på max negativ-spændning, så du er sikker på at røret ikke trækker noget, derefter justere du bias til den ønskede strøm, må fremgå af manualen. Mit gæt mellem 60-80mA afhængig af forsynings-spændningen.

Husk ALTID at måle spændningen over elektrolytterne inden du stikker fingerne ned i din forstærker, 800-1200 volt er dødlig.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Dave
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Hej Dave

Nogle rør kan sagtens rasle, uden at de er defekte. Du skulle undersøge om der sidder en sikring til anoden, inden du prøver de nye rør.

Med sikring mener jeg ikke bare hoved-sikringen, men om der er monteret en sikring fra strømforsyningen til anoden på dit 845 rør. Jeg vil mene at det kan gå meget galt, når vi snakker 800-1200 volt forsynings-spændning. Den omtalte sikring bør være 250mA flink eller lidt mindre.

Angående bias, bør du stille den på max negativ-spændning, så du er sikker på at røret ikke trækker noget, derefter justere du bias til den ønskede strøm, må fremgå af manualen. Mit gæt mellem 60-80mA afhængig af forsynings-spændningen.

Husk ALTID at måle spændningen over elektrolytterne inden du stikker fingerne ned i din forstærker, 800-1200 volt er dødlig.

Mvh

Torben

Tak for dit svar.

Selv om jeg ikke har meget forstand på elektronik (jeg må altså snart til at sætte mig mere ind i de basale områder!), så vil jeg prøve om jeg kan finde omtalte sikring - er dog i tvivl om jeg ville være sikker på at jeg nu havde fundet frem til den rigtige sikring?!

Jeg har desværre hverken evner eller muligheder for at kunne måle mig frem til noget som helst, så er det mere sikkert for forstærkeren, hvis bias er sat til "0" ? - altså, at der kan ikke ske nogen skade, når der ikke trækkes strøm, og vil jeg på denne måde kunne finde ud af om røret er defekt eller ej?

Ja, undskyld de mange dumme spørgsmål og bekrymringer, men jeg skal nok have tingene skåret ud i pap!

Igen, tak for tilbagemeldingen - det var under alle omstændigheder rart at høre at det ikke er unormalt at rør rasler.

Hilsen

Dave

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Dave skrev:
Solvin skrev:

Hej Dave

Mvh

Torben

Tak for dit svar.

Selv om jeg ikke har meget forstand på elektronik (jeg må altså snart til at sætte mig mere ind i de basale områder!), så vil jeg prøve om jeg kan finde omtalte sikring - er dog i tvivl om jeg ville være sikker på at jeg nu havde fundet frem til den rigtige sikring?!

Jeg har desværre hverken evner eller muligheder for at kunne måle mig frem til noget som helst, så er det mere sikkert for forstærkeren, hvis bias er sat til "0" ? - altså, at der kan ikke ske nogen skade, når der ikke trækkes strøm, og vil jeg på denne måde kunne finde ud af om røret er defekt eller ej?

Ja, undskyld de mange dumme spørgsmål og bekrymringer, men jeg skal nok have tingene skåret ud i pap!

Igen, tak for tilbagemeldingen - det var under alle omstændigheder rart at høre at det ikke er unormalt at rør rasler.

Hilsen

Dave

Hmm...jeg er mest tilbøjelig til at sige: I med røret og 1-2-3 kør! Hvis du er fotomodel, så drej evt. ansigtet en smule væk fra den potentielle fare!

Det er ikke ualmindeligt at rør rasler. Kan du sige lidt mere om hvordan røret rasler? Lyder det som et fremmedlegeme der rasler rundt (kan du se noget?) eller er det snarere "indmaden" der vibrerer eller klinger?

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Dave
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Tjahh..... er ikke fotomodel, men er kun respektfuld overfor den høje spænding (her snakker vi altså volt ).

Raslelyden høres som om der er noget løst inde i røret - altså, en slags glas og metal, der ringer/klirrer når der rystes forsigt på røret, nærmest som om hele strukturen sidder løst i glasset. Jeg kan ikke konstatere om der ellers sidder noget løst, noget der dingler eller er gået fra hinanden (når jeg sammenligner med et andet rør) - ved så heller ikke lige hvad jeg skal kikke efter. Jeg har bare ikke været udsat for dette før, og har da en del rør liggende - bare ikke så mange af de store 845 rør.

Hilsen

David

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Dave skrev:

Tjahh..... er ikke fotomodel, men er kun respektfuld overfor den høje spænding (her snakker vi altså volt ).

Raslelyden høres som om der er noget løst inde i røret - altså, en slags glas og metal, der ringer/klirrer når der rystes forsigt på røret, nærmest som om hele strukturen sidder løst i glasset. Jeg kan ikke konstatere om der ellers sidder noget løst, noget der dingler eller er gået fra hinanden (når jeg sammenligner med et andet rør) - ved så heller ikke lige hvad jeg skal kikke efter. Jeg har bare ikke været udsat for dette før, og har da en del rør liggende - bare ikke så mange af de store 845 rør.

Hilsen

David

Der kan sagtens ligge et lille stykke glas inden i.  Et 845 rør samt mange andre er det hele monteret på nogle stag som er støbt ind i glasset forneden, længere oppe sidder der typisk glimmer der også søger for at holde det hele på plads.

Et 845 er et meget højt rør, så muligheden for at det rasler er stor. Husk at du aldrig, må komme til at støde ind i røret, da gløde-tråden er lavet af Wolfram som er yderest skøbelig når det gløder. Resultatet kan nemt blive, at gløde-tråden springer og går i mange stykker.

At indstille bias til max negativ-forspændning = mindst strøm i røret er ikke en garanti for at det går godt, da der kan være kortslutning internt i røret.

Mvh

Torben 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Dave skrev:

Hilsen

David

Hej David...

Jeg tror ikke umiddelbart, at der er noget i vejen med røret. Det er jo et fysisk stort rør, og hele 'konstruktionen' kan meget vel lave lidt støj.

Kender du evt én, der har en rørtester?

Jeg kender fænomenet fra bl.a 5U4G og 5AS4 rør (som er forholdsvis store), og de de kan også klinge en del. Og der er ofte forskelle mellem forskellige rør af nøjagtig samme type og årgang. Men ikke noget alarmerende. Mine rør er dog fra dengang, hvor man nok var lidt mere omhyggelig i produkktionen og ikke så karrig med ædle metaller og substanser....40'erne og 50'erne.

Mvh.

Niels L.

Dave
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hej Niels

Nej, jeg kender desværre ikke nogen der har en rørtester, men nu ønsker jeg at jeg havde sådan én selv!

Jeg må nok kaste mig ud i at afprøve røret....skal lige samle mod til mig!! Jeg kunne dog godt forestile mig at dette rør ville være særlig modtagelig overfor mikrofoni, da man kun skal røre det ganske lidt før det ringer/klirrer.

Jeg ville ønske at kineserene ville producere mere stabile 845 rør - da Kina efterhånedn er det eneste sted, hvorfra man kan købe dette rør.

Tak for dine erfaringer. Niels.

Hilsen

David

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Dave skrev:

Hej Niels

Nej, jeg kender desværre ikke nogen der har en rørtester, men nu ønsker jeg at jeg havde sådan én selv!

Jeg må nok kaste mig ud i at afprøve røret....skal lige samle mod til mig!! Jeg kunne dog godt forestile mig at dette rør ville være særlig modtagelig overfor mikrofoni, da man kun skal røre det ganske lidt før det ringer/klirrer.

Jeg ville ønske at kineserene ville producere mere stabile 845 rør - da Kina efterhånedn er det eneste sted, hvorfra man kan købe dette rør.

Hilsen

David

Hej David...

Ja, nu vi håbe, der ikke sker noget...

Men i det mindste ville jeg nok anbefale, at du ikke har dine højttalere tilsluttet, når du starter maskinen op. Bare for go' ordens skyld.

Har du prøvet at checke Nettet for 845-rør? Det er jo ikke de mest udbredte rør, så priserne er sikkert ikke så fornuftige, Men du kunne jo være heldig. Tør man spørge hvad 845-rør fra Kina ca. koster?

Hilsner

fra

Niels L.

Dave
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hej Niels

Jeg tror ikke det ville være så godt at starte forstærkerene op uden højtalerne tilsluttet - det plejer ikke at være godt at trække strøm uden at der er modstand på (det stod ihvertfald i en eller anden manual til et par andre rørforstærkere jeg har).

Priserne på 845 rør varierer en del, men de bedste af dem (Shuguang B/C og KR o.lign.) ligger et sted mellem 1000-2000 pr.stk. - så det er jo en halvdyr spøg at få defekte rør eller brænde dem af!!

Hilsen

David

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Dave skrev:

Hej Niels

Jeg tror ikke det ville være så godt at starte forstærkerene op uden højtalerne tilsluttet - det plejer ikke at være godt at trække strøm uden at der er modstand på (det stod ihvertfald i en eller anden manual til et par andre rørforstærkere jeg har).

Priserne på 845 rør varierer en del, men de bedste af dem (Shuguang B/C og KR o.lign.) ligger et sted mellem 1000-2000 pr.stk. - så det er jo en halvdyr spøg at få defekte rør eller brænde dem af!!

Hilsen

David

Ja, det er såmænd rigtigt nok det med ikke at have forstærkeren tændt uden belastning (højttaler). Det er ihvertfald go' latin. Men for en kort stund plejer det ikke at betyde noget. Men jeg kender ikke din forstærker. Så du må vel hellere have dem [højttalerne] tilsluttet. (Hvis jeg skal være helt ærlig...havde jeg ikke lige tænkt på det med belastningen!).   ;-)

Jeg tror nu ikke der sker noget ved at sætte power på de(t) nye rør. Men gør mig nu ikke erstatningsansvarlig! ;-) Rørforstærkere plejer at være robuste. Og du skal jo ha' det prøvet...

Du skulle jo gerne have det til at virke, inden de mørke lyttetimer sætter ind..?

Mvh.

Niels L.

trapez
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobbeltprofil: Slowon

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

hej

jeg har leget en del med 845 og tilslutter mig til fulde solvins betragtninger.

men 845 tåler helt ekstremt meget power (wattage) så om bias står nok så skævt/forkert overlever røret tiden der går med at indstille bias.

mine sino rasler ikke alle,men lyder rimeligt ens!

er din forstærker singleended skal du ikke forsøge dig med at tænde den uden belastning..

trækker et evt defekt rør for megen strøm,sker der intet med dine højttalere..worst case scenarirum er at strømforsyningen bliver varm inden sikringen  står af..

at 300B er et latterligt driverrør skal ikke ødelægge din oplevelse

Til top Vis trapez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af trapez

Dave
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Hej og tak til alle med deres gode og brugbare erfaringer med 845 rør (og andet).

Mine monoblokke er singleended, og jeg tænder ikke uden belastning. Efter at have følt, lyttet til, rørt ved og kikket strengt på røret  ....er jeg rimelig overbevist om at det er hele eller dele af metalstrukturen/pladerne der er løse/vibrerende - det hele giver sig lidt (det indvendige, ikke glas og sokkel)og svinger et stykke tid, efter selv den mindste berøring og klirrer - lidt metal fjederagtigt - det er nok den mest rammende beskrivelse jeg kan komme med på tryk.

Jeg vil dog gerne spørge lidt til hvorfor 300B er et latterligt driverrør, og betyder det at jeg ikke skal spekulere så meget på kvaliteten af dette rør?

Mange hilsner

David

trapez
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

300B er et effektrør med max anodetab på ca 36 watt,hvor det faktisk også lyder bedst,ikke mindst når anodemodstanden er en reaktiv udgangstrafo på mellem 2000 og 3000 ohm!

At anvende 300B som lavimpedant driver til et 845 er latterligt,dels fordi det er totalt unødvendigt/overkill,dels fordi 300B ikke tåler volt nok til at udstyre 845,dels fordi 300B kræver en særdeles stor (læs watt) modstand med resulterende ekstremt strømtræk,dels fordi 300B er langsom (mindre stejl) sammenlignet med mere normale mindre rør,dels fordi mange andre rør lyder bedre,og mest af alt fordi et vellydende 300B er stinkende dyrt.

Men det ser da fancy ud,og det er vel den overfladiske dybere årsag!

Dave
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

trapez skrev:

300B er et effektrør med max anodetab på ca 36 watt,hvor det faktisk også lyder bedst,ikke mindst når anodemodstanden er en reaktiv udgangstrafo på mellem 2000 og 3000 ohm!

At anvende 300B som lavimpedant driver til et 845 er latterligt,dels fordi det er totalt unødvendigt/overkill,dels fordi 300B ikke tåler volt nok til at udstyre 845,dels fordi 300B kræver en særdeles stor (læs watt) modstand med resulterende ekstremt strømtræk,dels fordi 300B er langsom (mindre stejl) sammenlignet med mere normale mindre rør,dels fordi mange andre rør lyder bedre,og mest af alt fordi et vellydende 300B er stinkende dyrt.

Men det ser da fancy ud,og det er vel den overfladiske dybere årsag!

Ok - jeg spurgte jo selv...så kan jeg måske lære det

Men tak for svaret - det lyder som om du har forstand på det tekniske, for mig er det tæt på at være halvkroatisk - jeg bruger ørene og går egentlig ikke efter noget der er hverken unødigt dyrt eller fancy!

Hilsen

David

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Hej Dave

Lad være med at forsøge at pille ved bias, det er i den grad livsfarligt hvis du ikke har forstand på dette område og udstyr for den sags skyld.

Jeg har selv haft 9021 Cayin med 211 rør og jeg fik en fagmand til at justere bias, det var i øvrigt Arne Ludvigsen der klarede dette, han justerede efter med scop, det gave 18 watt i klasse A singleended, han kunne sagtens trække mere ud af blokkene, men det var ikke til gavn for lyden.

Ved rørskift er det altid en god idé at justere bias, specielt hvis du har købt forstærkerne brugt og ikke ved hvor længe de nuværende rør har kørt og evt. er der justere op i bias efter slid på rørne.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Dave skrev:

Hej Niels

Jeg må nok kaste mig ud i at afprøve røret....skal lige samle mod til mig!! Jeg kunne dog godt forestile mig at dette rør ville være særlig
modtagelig overfor mikrofoni, da man kun skal røre det ganske lidt før det ringer/klirrer.

Hilsen

David

se denne her webside sophia det er rør med et rigtigt godt ry, havde jeg stadigvæk rør ville jeg prøve
dette mærke

Dave
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Til Alex:

Der er biasmåler på forstærkerne, så det er rimeligt nemt at indstille bias manuelt. Det skulle være optimalt at stille bias på ca. 70 ma, men jeg har det kun fra "uverificerede" gæt på nettet - da jeg ikke har manual til Cayin 9084D - men tak for dine erfaringer.

Til Niels:

Jeg kender godt denne hjemme side du refererer til - men det er mest Kina rør de fører, så vidt jeg kan se. Der er dog måske nogle alternativer med hensyn til 300B rør.

Hilsen

David

Dave
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Sidste Nyt!!:

Nå - jeg prøvede så, med rystende hænder, at sætte det rør der "raslede" i min forstærker......lys i "lampen", inge mærkelig lyde, men......ingen uslag på biasmåleren - jeg skruede på potmeteret og stadig intet udslag...jeg må altså formode er røret er gået til de evige rør-marker. Det er rigtig irriterende, da jeg har ventet 3 mdr. på at få rørene, og dét endda efter en reklamation over det først par jeg havde købt, der også var halvdefekte.

Konklusion: det er svært at få fat i fungerende 845 rør - og det er ikke sjovt at købe defekte varer over nettet!!!.

Hilsen en  David

trapez
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Hej David - mit indlæg var på ingen måde ment anstødeligt,og da slet ikke personligt!

Af Jean Hiraga`s gule rørbog,fremgår det at især 845 og 211 (begge deciderede højspændings effekttrioder dvs. helst over 1000vdc) har særdeles skrøbelig infrastruktur.Jeg har ikke selv den erfaring,men har heller ingen grund til at tvivle på han har ret,selvom røret er særdeles robust og lever MEGET længe når det først sidder i soklen..Iøvrigt fortæller mr. Hiraga at 300B er triodernes dronning og er fremstillet til audiobrug,men at 845 er kongen trods røret var ment som sendertriode..personligt har jeg aldrig hørt noget bedre effektrør end 845,og da slet ikke pentoder eller tetroder - en opfattelse hiraga deler med mig!

845 kører stabilt og lyder bedst mellem 70 og 100 milliampere ved mellem 1000 og 1200 vdc,og kræver et signal (spændingssving ind på gitteret) på minimum 600v peak to peak,for at udnytte dets enorme pulsformåen.

Prøv at handle hos Pyndt under forudsætning at du kan returnere evt defekte rør!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes