Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 03:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Sanyo Z5 - montering/opsætning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop købt en Sanyo Z5 som afløser for en Z3. Samtidig afventer jeg ankomsten af et nyt 108” mathvidt lærrede. Rummet er 5 x 3 meter, med lærredet placeret på den ene endevæg.

I den sammenhæng skal jeg have taget stilling til følgende:

Projektorens montering skal flyttes da den nuværende position er for tæt til at vise 108”. Indtil nu  hænger den i et projektorophæng, men i stedet for at flytte dette har jeg overvejet at montere en hylde på den anden endevæg så billedet skal rejse de knap 5 meter. Men er det bedst med en så kort afstand som muligt aht. lys, eller er det flueknepperi når vi snakker ca. 1,5 meter ekstra?

Et andet tvivlsspørgsmål ifm. positionering på en hylde er om det giver problemer… Med Z3 prøvede jeg først en hylde på 3 meters afstand, men måtte tilte den ganske kraftigt for at få billedet ”ned” til lærredet – så vidt jeg husker måtte jeg hæve bagenden ca. 10 cm. Vil dette ikke være noget problem på knap 5 meters afstand?

Indtil videre har jeg haft 5 meter HDMI-kabel løbende parallelt med et strømkabel i en kabelbakke. Er det helligbrøde? Jeg har ikke umiddelbart kunne fornemme problemer, men der kunne jo være støj indblandet som man ikke umiddelbart ser, men siger ”ahhh” til når det er væk.

Sidst, men absolut ikke mindst, er der spørgsmålet om indstilling af selve billedet, IRIS og alt det der. Er der nogen der kender til en ”optimal” indstilling som man kan arbejde udfra?

Generelt vil råd angående optimering af en Z5 være ganske velkomne

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

Men er det bedst med en så kort afstand som muligt aht. lys, eller er det flueknepperi når vi snakker ca. 1,5 meter ekstra?

Det koster noget lys, ikke på grund af den ekstra afstand lyset skal rejse, men fordi du ikke udnytter optikken i projektoren optimalt. Z5 har jo en manuelt variabel IRIS, så du kan skrue op og ned for lyset. Prøv at sætte den op midlertidigt - hvis du fra 5 meter med IRIS'en helt åben har for lidt lys, så må du sætte den tættere på. Hvis du sætter den tættere på, men så bagefter lukker ned for IRIS'en for at få bedre sort-niveau, så er du lige vidt...

Kim Petersen skrev:
Et andet tvivlsspørgsmål ifm. positionering på en hylde er om det giver problemer… Med Z3 prøvede jeg først en hylde på 3 meters afstand, men måtte tilte den ganske kraftigt for at få billedet ”ned” til lærredet – så vidt jeg husker måtte jeg hæve bagenden ca. 10 cm. Vil dette ikke være noget problem på knap 5 meters afstand?

Midten af lens shift'en er midt i billedet, så om den hænger på hovedet eller ej, det er ligegyldigt for hvordan projektoren kan monteres.

Kim Petersen skrev:
Indtil videre har jeg haft 5 meter HDMI-kabel løbende parallelt med et strømkabel i en kabelbakke. Er det helligbrøde? Jeg har ikke umiddelbart kunne fornemme problemer, men der kunne jo være støj indblandet som man ikke umiddelbart ser, men siger ”ahhh” til når det er væk.

Hvis du har støj på et HDMI signal, er du ikke i tvivl.

Kim Petersen skrev:

Sidst, men absolut ikke mindst, er der spørgsmålet om indstilling af selve billedet, IRIS og alt det der. Er der nogen der kender til en ”optimal” indstilling som man kan arbejde udfra?.

Det "optimale" er at betale mig for at gøre det...  Bortset fra det, så er en projektor-opstilling yderst afhængig af rum, lærredsstørrelse og -type, afstand, kilder osv, så at følge en andens indstillinger er ikke nogen særligt god idé. Specielt for en projektor som Sanyo'en, hvor der er så mange justeringsmuligheder at der reelt ikke er nogen facit-liste. Mange af de enkelte indstillinger "overlapper" hinanden, der kan være flere veje til samme resultat. Køb en (eller flere) test-DVD'er så du selv kan justere ud fra test-billederne.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Z5 har jo en manuelt variabel IRIS, så du kan skrue op og ned for lyset. Prøv at sætte den op midlertidigt - hvis du fra 5 meter med IRIS'en helt åben har for lidt lys, så må du sætte den tættere på. Hvis du sætter den tættere på, men så bagefter lukker ned for IRIS'en for at få bedre sort-niveau, så er du lige vidt...

Puha, det lyder kompliceret... Kan man ikke sige at en bestemt værdi for IRIS er bedst, og så kan man justere afstanden herefter?

AV Precision skrev:
Køb en (eller flere) test-DVD'er så du selv kan justere ud fra test-billederne.

Jeg har Digital Video Essentials, og så må jeg jo bare i gang, men det tager jo nok nogle timer. Så håber jeg at det ikke bliver alt for kompliceret med alle de forskellige muligheder, dvs. hvad jeg retter med den ene indstilling ødelægger jeg med den anden

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

Puha, det lyder kompliceret... Kan man ikke sige at en bestemt værdi for IRIS er bedst, og så kan man justere afstanden herefter?

Nej, omvendt om noget. IRIS'en er der for at kompensere for at du har for meget lys (= for dårligt sort, for meget lys får du nok ikke under alle omstændigheder...) Dvs. du sætter den op, og så justerer du IRIS'en til dén position der giver den rigtige lysstyrke. Dét jeg mener er, at hvis du sætter den længst væk, og du så ikke har nok at "give af" i justeringen, dvs. du skruer helt op for IRIS men mangler stadig lys, så skulle du have sat den tættere på. Hvis du sætter den længst væk, og ikke har behov for at skrue helt op for iris, så betyder det at du har noget overskud at give af i projektoren, og så gør det jo ikke noget at du har mistet lidt pga. afstanden.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

ang kalibrering af z5 med dvd essential eller for den sags skyld andre kalibrerings dvder siger jeg god fornøjelse.Jeg har just min ind efter div dvder og lignende.Billedet står godt når man tænker på at det er hjemmegjordt,men i mine øjne er der kun en løsning.Ring efter otto og få den kalibreret.Når jeg kommer til lidt flere penge end nu,skal der en anden dvd afspiller til+en kalibrering.jeg kan ikke leve med at jeg ikke for det optimale ud af mit grej.Jeg har det godt med at farver og lys + div er korrekt.En anden ting er at vis ikke jeg får det gjordt vil jeg bruge de næste 2 år på at just og ikke se film.Når jeg så endelig kommer i mål, eller tæt på er min projektor outdatet
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
En anden ting er at vis ikke jeg får det gjordt vil jeg bruge de næste 2 år på at just og ikke se film.Når jeg så endelig kommer i mål, eller tæt på er min projektor outdatet

Det er faktisk et afsindigt godt argument, og noget jeg har hørt flere af mine kunder sige: De er glade for forbedringen, men det vigtigste er at vide at når man ser en film, så er det så godt som udstyret tillader, og så kan man koncentrere sig om filmen i stedet for at spekulere på om der nu ikke lige skulle have været to klik op for farven på dén film...

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
p.las skrev:
En anden ting er at vis ikke jeg får det gjordt vil jeg bruge de næste 2 år på at just og ikke se film.Når jeg så endelig kommer i mål, eller tæt på er min projektor outdatet

Det er faktisk et afsindigt godt argument, og noget jeg har hørt flere af mine kunder sige: De er glade for forbedringen, men det vigtigste er at vide at når man ser en film, så er det så godt som udstyret tillader, og så kan man koncentrere sig om filmen i stedet for at spekulere på om der nu ikke lige skulle have været to klik op for farven på dén film...

Jamen jeg er jo grundlæggende enig, men... Jeg vil gerne være uafhængig og selv kunne gøre det, for hvad nu hvis jeg beslutter mig for at opgradere min DVD-opspiller om 3 måneder - så var det lige lovlig dyrt for den korte periode.

Jeg er også godt klar over at jeg slet ikke når helt i mål i forhold hvad du kan, men jeg er nu heller ikke så kritisk - både med Z2 og Z3 har jeg egentlig bare kørt med standard-indstillinger på det Image jeg syntes var bedst, og har egentlig været ganske tilfreds.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Kim Petersen skrev:

Nej, omvendt om noget. IRIS'en er der for at kompensere for at du har for meget lys (= for dårligt sort, for meget lys får du nok ikke under alle omstændigheder...) Dvs. du sætter den op, og så justerer du IRIS'en til dén position der giver den rigtige lysstyrke. Dét jeg mener er, at hvis du sætter den længst væk, og du så ikke har nok at "give af" i justeringen, dvs. du skruer helt op for IRIS men mangler stadig lys, så skulle du have sat den tættere på. Hvis du sætter den længst væk, og ikke har behov for at skrue helt op for iris, så betyder det at du har noget overskud at give af i projektoren, og så gør det jo ikke noget at du har mistet lidt pga. afstanden.

Ahh, så er jeg med - tak for den fine forklaring.

Jeg tror at jeg vil prøve at sætte den op på bagvæggen - det giver fordelen af at den er lidt væk fra rummet, er lidt lettere at håndtere, og at udluftningen på siden peger væk fra min primære siddeposition til venstre for lærredet. På bagvæggen kunne der måske også laves en hush-box. Sanyo angiver at placeringen for 100" ligger indenfor ca. 3,5 til 6 meter, så med 108" kommer jeg nok til at ligge nogenlunde midt i tolerancen.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:
Jamen jeg er jo grundlæggende enig, men... Jeg vil gerne være uafhængig og selv kunne gøre det, for hvad nu hvis jeg beslutter mig for at opgradere min DVD-opspiller om 3 måneder - så var det lige lovlig dyrt for den korte periode.

Der hersker en ret udbredt misforståelse om at når man har fået projektoren kalibreret, så er det strengt forbudt at røre ved noget som helst, for at kalibreringen ikke skal gå tabt. Sådan er det nu ikke - men alt med måde. En kalibrering vil gøre at du alt andet lige har et bedre udgangspunkt at justere ud fra. Hvis du føler at der skal justeres lidt på brightness, eller en bestemt film skal have mere farve, så er der intet der forhindrer dig i at justere videre, men det er alt andet lige en fordel at gøre dette ud fra en korrekt justering (det med at justere alt efter film, oplever de fleste nu netop kun er nødvendigt så længe billedet ikke er korrekt...)

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Kim Petersen skrev:

Der hersker en ret udbredt misforståelse om at når man har fået projektoren kalibreret, så er det strengt forbudt at røre ved noget som helst, for at kalibreringen ikke skal gå tabt. Sådan er det nu ikke - men alt med måde. En kalibrering vil gøre at du alt andet lige har et bedre udgangspunkt at justere ud fra. Hvis du føler at der skal justeres lidt på brightness, eller en bestemt film skal have mere farve, så er der intet der forhindrer dig i at justere videre, men det er alt andet lige en fordel at gøre dette ud fra en korrekt justering (det med at justere alt efter film, oplever de fleste nu netop kun er nødvendigt så længe billedet ikke er korrekt...)

Omvendt evner man jo så måske ikke at få justeringen lige så god igen

Sommerferien står for døren, og så kan jeg jo passende forsøge at justere så optimalt som jeg kan, og ellers kryber jeg til korset

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

SÅ svært er det vel heller ikke at justere tilbage igen...

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Kim Petersen skrev:

SÅ svært er det vel heller ikke at justere tilbage igen...

Jeg tænkte nu også mere i retning af at når man ikke selv har foretaget den perfekte justering, så evner man måske heller ikke at tilpasse justeringen til perfekt ifm. eventuelle ændringer foretaget i udstyret - hvis blot man noterer alle værdier ned inden kan man selvfølgelig altid vende tilbage, men så er det jo ikke perfekt længere. Flueknepperi, I know...

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:
Jeg tænkte nu også mere i retning af at når man ikke selv har foretaget den perfekte justering, så evner man måske heller ikke at tilpasse justeringen til perfekt ifm. eventuelle ændringer foretaget i udstyret - hvis blot man noterer alle værdier ned inden kan man selvfølgelig altid vende tilbage, men så er det jo ikke perfekt længere. Flueknepperi, I know...

Jah, det synes jeg lidt det er... For det første, så vil man opdage at det slet ikke er nødvendigt at justere videre alt efter film, kun i meget sjældne tilfælde hvor kildematerialet er direkte ringe (og kan det så overhovedet betale sig at rode med?) For det andet, hvis du ikke evner at tilpasse justeringen rigtigt ud fra en korrekt indstilling, så vil du da SLET ikke kunne justere brugbart ud fra en ikke-korrekt indstilling. Uanset hvad, så er en lille afvigelse fra et korrekt udgangspunkt, trods alt bedre end en lille afvigelse fra et dårligere udgangspunkt, hvis du forstår hvad jeg mener.

Udstyrets slitage over tid gør jo også at kalibreringen ikke er 100% i al fremtid, men igen - det er bedre at starte på 100 og falde derfra, end starte på 80%. Det bliver kun ringere med tiden, uanset hvor du starter.

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

Med Z3 prøvede jeg først en hylde på 3 meters afstand, men måtte tilte den ganske kraftigt for at få billedet ”ned” til lærredet – så vidt jeg husker måtte jeg hæve bagenden ca. 10 cm. Vil dette ikke være noget problem på knap 5 meters afstand?

Sådan som jeg forstår ovenstående, så har du fysisk hævet bagenden af projektoren for at få billedet ned og ramme lærredet tilfredsstillende??

Det vil jo give et trapez formet billede, som du kun kan justere tilbage til et retangulært billede ved at bruge digital keystone  FY!! hehe..

Fordelen ved LCD projektorer er netop at man kan bruge Lens-shift, som rent optisk flytter billedet uden at forringe det (hvis du holder dig væk fra yderpunkterne ihvertfald)

Så hvis du sætter den på en hylde på bagvæggen 5m. væk burde du uden tvivl kunne stille projektoren plant (90 grader ret for lærredet) og så justere billedet ind så det passer..

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Kim Petersen skrev:

Jah, det synes jeg lidt det er... For det første, så vil man opdage at det slet ikke er nødvendigt at justere videre alt efter film, kun i meget sjældne tilfælde hvor kildematerialet er direkte ringe (og kan det så overhovedet betale sig at rode med?) For det andet, hvis du ikke evner at tilpasse justeringen rigtigt ud fra en korrekt indstilling, så vil du da SLET ikke kunne justere brugbart ud fra en ikke-korrekt indstilling. Uanset hvad, så er en lille afvigelse fra et korrekt udgangspunkt, trods alt bedre end en lille afvigelse fra et dårligere udgangspunkt, hvis du forstår hvad jeg mener.

Det var nu også mere nævnt som et kuriosum - du har jo ret.

AV Precision skrev:
Udstyrets slitage over tid gør jo også at kalibreringen ikke er 100% i al fremtid, men igen - det er bedre at starte på 100 og falde derfra, end starte på 80%. Det bliver kun ringere med tiden, uanset hvor du starter.

Så er vi tilbage ved at jeg helst vil selv, og det må jeg jo så forsøge, og går det ikke godt må jeg tænke i andre baner.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Filur999 skrev:
Kim Petersen skrev:

Med Z3 prøvede jeg først en hylde på 3 meters afstand, men måtte tilte den ganske kraftigt for at få billedet ”ned” til lærredet – så vidt jeg husker måtte jeg hæve bagenden ca. 10 cm. Vil dette ikke være noget problem på knap 5 meters afstand?

Sådan som jeg forstår ovenstående, så har du fysisk hævet bagenden af projektoren for at få billedet ned og ramme lærredet tilfredsstillende??

Det vil jo give et trapez formet billede, som du kun kan justere tilbage til et retangulært billede ved at bruge digital keystone  FY!! hehe..

Yes, det var netop det jeg gjorde, fordi lens shift ikke magtede opgaven - jeg forstod det heller ikke. Jeg endte så op med at vende projektoren på hovedet i stedet.

Filur999 skrev:
Fordelen ved LCD projektorer er netop at man kan bruge Lens-shift, som rent optisk flytter billedet uden at forringe det (hvis du holder dig væk fra yderpunkterne ihvertfald)

Så hvis du sætter den på en hylde på bagvæggen 5m. væk burde du uden tvivl kunne stille projektoren plant (90 grader ret for lærredet) og så justere billedet ind så det passer..

Det var egentlig det der undrede mig mest, for det så jo ud til at virke hos mange andre.

Nå, planen er i hvert fald at jeg prøver.

Bjur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

@Kim Petersen: Hvilket beslag har du brugt til din Z3. Jeg har selv en Z2'er, men har fået forfalt man ikke bare kan bruge universalbeslag, da den skulle have nogle 6 mm huller som Z3. Så er lidt nysgerrig i, hvad du har:)
Til top Vis Bjur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjur

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

du køber nogle gevindstykker til formålet.evt ved cinemagic
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Bjur skrev:
@Kim Petersen: Hvilket beslag har du brugt til din Z3. Jeg har selv en Z2'er, men har fået forfalt man ikke bare kan bruge universalbeslag, da den skulle have nogle 6 mm huller som Z3. Så er lidt nysgerrig i, hvad du har:)

Z2, Z3 og Z5 for den sags skyld har nøjagtig samme type huller på nøjagtig samme steder, så i det mindste er Sanyo konsekvent her.

Du skal have fat i nogle M6 skruer, længde alt efter hvad du bolter den op i. Jeg er heldig at min fætter er maskinmontør, så han har alt sådan noget liggende ad libitum.

Jeg købte et ophæng af en dansk fyr i England der sagde at det skulle passe til Z2, men det gjorde det ikke. Jeg har så brugt et stykke 12 mm MDF som "konverteringsplade", dvs. skåret den til så den ikke dækker for ventilation o.l., skruet ophænget fast heri, og så de tre M6 skruer imellem pladen og projektoren.

Bjur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Jeg skylder lige en opdatering. Har fundet ud af, at SMS Aero Light beslaget bør passe til Z2, så det har jeg bestilt. Hvad jeg så ikke vidste var, at man også skulle bestille skinne med til selve projektoren ellers kan den ikke sættes op og det skilter de ikke ligefrem med hos de forskellige. Jeg måtte bløde omkring 600,- for den løsning, men synes designmæssigt den ser mindre og pænere ud end universalbeslaget fra AV-connection, som nok ville bringe protester fra den anden part.

Nu glæder jeg mig bare til at få sat skidtet op, så det hele spiller:)

Til top Vis Bjur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjur

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes