Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 00:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 4x4m biograf i 5x8m lokale? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
anarchoi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har netop fået mit første surround setup og er meget glad for det.
Det er sat op i et værelse på ca 5x8 meter, men jeg kunne godt tænkte mig kun at bruge noget at rummet som "biograf" - måske ca 4x4m.
I så fald vil jeg sætte det op helt ude i den ene side af rummet...Ehm...er det til at forstå? :)
Spørgsmålet er ihvertfald om man kan lave et godt surround lydbillede, inde i en begrænset firkant i et større lokale? Og det vil altså ikke være midt i lokalet men i den ene side.

Vh
David

Til top Vis anarchoi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anarchoi

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Sagtens .. hvis du bladre igennem forummet og kigger på folks anlæg så vil du se at rigtigt mange har valgt at gøre det på den måde ...

Men kan da sige at jeg nok ville sørge for at lave det sådan at jeg åbningen til resten af rummet enten bag billedet, eller bag sweetspot, altså sådan så siderne er ens.

og velkommen til forresten

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

anarchoi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

tak  :)

Jeg skimmede lige et par sider tilbage men kan umiddelbart ik finde noget om en sådan opsætning...nok bare mig der er blind.

Jeg kan ikke lige se hvordan jeg skal placere det så jeg får åbningen bag skærmen (hva er et sweetspot i surround-sammenhæng?)

Jeg var lige en tur i paint - nogle gange sir et billede jo mere end 1000 ord :)
Så det her setup ville ikke fungere så godt?

Hvis man ser bort fra at åbningen til rummet ikke er som du foreslår er det så ellers et ok setip, eller kommer jeg til at sidde for tæt på baghøjtalerne iforhold til fronthøjtalerne?

Tak for svar!

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

altså .. det ville sikkert fungere ok men hvis det skal være rigtig godt så ville jeg vælge at dreje det 90 grader enten til den ene side eller den anden.

Sweetspot er bare der du sidder bedst i forhold til lyd/billede.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

anarchoi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

igen tak for svar....

Gør det nogen forskel at vi ikke snakker om et decideret surround anlæg med derimod computer højtalere? :)

Her er sættet : http://www.logitech.com/index.cfm/speakers_audio/home_pc_spe akers/devices/224&cl=dk,da

OG sidste spørsgmål so far :
Skal baghøjtalerne vendes skråt mod sofaen som tegnet, eller skal de pege mere lige ud mod hinanden, som jeg mener at have læst et sted?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Bare en enkelt kommentar - lad være med at gøre den skillevæg du sætter op alt for tæt, hellere en slags rumdeler-reol eller noget, som lader lyden passere.

Kvadratiske rum er ikke nemme at få god lyd i - du vil få en stor pukkel i frekvensgangen omkring 43 hz, som vil lyde som om din subwoofer konstant buldrer ved lige præcis den frekvens.

Det skyldes at to modstående vægge altid danner stående bølger - dvs. lydbølger der "står" i rummet, fordi de har præcis samme bølgelængde som afstanden mellem væggene. Bølgelængden for 43 hz er 4 meter, så du vil opleve en voldsom hævning ved denne frekvens nogle steder i rummet, andre steder udligner de hinanden så det lyder som om din subwoofer ikke spiller med.

Havde rummet f.eks. været 4x5 meter, havde du fået en mindre pukkel ved ca 34 hz, og altså den ved 43 hz. Ved 4x4 meter får du dobbelt op ved 43 hz, og det er sjældent særlig nemt at komme af med.

Hvis jeg var dig ville jeg overveje at spille på langs i rummet med skærmen på den ene endevæg, og "bare" nøjes med at have anlægget i den ene halvdel af rummet. Det vil efter min mening give langt mere harmonisk lyd.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

anarchoi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Rogueagent:

Tak for langt og godt svar. Desværre har du misforstået mig. Der er ingen planer om en fysisk rumdeler i form af skillevægge, reoler eller andet.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

anarchoi skrev:

Rogueagent:

Tak for langt og godt svar. Desværre har du misforstået mig. Der er ingen planer om en fysisk rumdeler i form af skillevægge, reoler eller andet.

Arh - ok..!

Carry on, then!

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

anarchoi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Folk ser vil stadig hellere at jeg roterer det 90 grader så skærmen kommer på en af endevæggene - right?

Skal til at gå igang - så hurtigt svar udbedes :)

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

ja det vil jeg stadig sige .. 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes