Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2024 | 07:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Rød tråd om 2-vejs standerhøjttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Til spørgsmål 1. må jeg svare - med forbehold for at jeg ikke har hørt alle standerhøjttalere:

  • Gryphon Cantata
  • Peak Consult Incognito
  • Dali Grand Coupé

Nu nævner du selv Revel og B&W. De er ikke på min liste, for jeg mener deres diskant generelt gør for meget opmærksom på sig selv. Jeg hørte Revels Ultima Gem og syntes den lille ScanSpeak 2905 hele tiden ville fortælle, hvor god den var.

Nummer 2. har jeg ikke noget konkret bud på, men det er nok svært at gøre helt godt. Kun gode tre-vejs systemer synes at være i stand gengive mellembassen rigtigt, men det er ofte på bekostning af nogle af de gode egenskaber du selv fremhæver ved standerhøjttalere.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Per N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Den bedste stander ht jeg har hørt var en Duelund konstruktion, vidst en køkkenht(diy udgave af en cantata som Boye nævner), denne kunne der dog spændes et ekstra bassystem til med endnu mere overbevisende evner. (dog talte udseendet ikke til dets fordel )

805s har jeg selv haft og jeg synes faktisk også de var ret gode, men ikke på linie med så meget andet bla. revel ultima gem.

 



__________________
Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
Til top Vis Per N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per N
 
harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 817
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hej martin

Jeg har jo eget et lyngdorf 2.2 system med gamut l3 standar ht og 2 tda2200 forstærkere en med roomperfect

Mit rum er kun 16 kvm og her var jeg bedre tjent med en lille fulltone ht og en bedre forstærker.

Når det så er sagt så er lyngdorf bass systemt noget af det mest geniale jeg har hørt du kan på ingen måde høre at lyden kommer fra hjørnerne
og lysdscenen er enorm og dynamisk + at du kan for suplim lyd med selv med latterlige billige fronter her hjemme prøvede jeg med et par
system audio ht nogen af de billigeste og for fanden det spillede
du finder ikke bedre bass til pengene hvis jeg havde et større rum købte jeg 2 w210 og en roomperferct forforstærker
Men jeg ville vælge en anden type forstærker en fuldt digitale forstærkere heller noget nuforce fks det er mere musikalskt



mvh

__________________
Linn sonus faber og andet godt
Til top Vis harmonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af harmonic
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Den bedste stander ht jeg har hørt var en Duelund konstruktion, vidst en køkkenht(diy udgave af en cantata som Boye nævner), denne kunne der dog spændes et ekstra bassystem til med endnu mere overbevisende evner. (dog talte udseendet ikke til dets fordel )

805s har jeg selv haft og jeg synes faktisk også de var ret gode, men ikke på linie med så meget andet bla. revel ultima gem.

 

Duelunds er ikke en DIY udgave af cantataen.Det er den ikke af den simple årsag, at den blev fremstillet før Gryphons.Men enig den lyder ikke helt ringe. Kunne være jeg skulle hive dem ud af skabet igen.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
kongen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 244
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

jeg har langt fra hørt alle dem der nævnes her. En af min favoritter iblandt stander ht er klart den dejlig b&w 805n (og faktisk var den gamle 805 matrix også dejlig). Peak consults lille incognito er også en suveræn ht, men den har jeg kun hørt på messe. Det samme gælder gryphon'en. Dali's GP har aldrig sagt mig noget derimod og det er stik mod mange andres mening. JMlabs micro og mini'er er også nogle dejlige ht.

mht integration af subs så har det for mig været ved større systemer jeg har fundet subs fede - til eksempel havde hifiklubben engang det helt store setup med snell stående - husker ikke modellen, men der var nogle gigantiske subs til nogle i forvejen stor gulv ht, hvor subben var perfekt integreret. Har også hørt de gamle wisdom audio med subs på messe, men der forsvandt subben også fuldkommen ind i setup'et. Men det er jo ikke det du søger; men måske pointen er at det er meget svært at integrere noget uden at det ligger langt nede i deling eller måske det er det faktum at det klangmæssigt ikke matcher altid - det er jo tit to seperate ting der er udviklet og derfor ikke lytet til sammen...?

Dog kan jeg nævne b&w gamle THX surround sæt med to-vejs hele vejen rundt og så subs til front - de var dejlige, men dem har jeg kun hørt i surround opsætning.

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen
 
Per N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
Per N skrev:

Den bedste stander ht jeg har hørt var en Duelund konstruktion, vidst en køkkenht(diy udgave af en cantata som Boye nævner), denne kunne der dog spændes et ekstra bassystem til med endnu mere overbevisende evner. (dog talte udseendet ikke til dets fordel )

805s har jeg selv haft og jeg synes faktisk også de var ret gode, men ikke på linie med så meget andet bla. revel ultima gem.

 

Duelunds er ikke en DIY udgave af cantataen.Det er den ikke af den simple årsag, at den blev fremstillet før Gryphons.Men enig den lyder ikke helt ringe. Kunne være jeg skulle hive dem ud af skabet igen.

MVH

Det er ganske korrekt og mere præcist. cantata'en er nok mere en kommerciel udgave af hans køkkenht, hvis man kan sige det på den måde

Det er ihvertfald begge forrygende højttalere, desvære da jeg kun har haft muligheden for og høre en cantata en gang under urimelig forhold vil jeg ikke bedømme den som værende bedre eller ringere end originalen, men god det er den.



__________________
Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
Til top Vis Per N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per N
 
Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh
 
Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh
 
Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh
 
Lectron
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 60
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

Jeg har med tiden erfaret at jeg syntes bedst om 2 -vejs standerhøjttalere.  I min stue på 50kvm har der været mange forskellige gulvmodeller på besøg og låns; ingen fik rigtigt vækket mine følelser. Jeg syntes at gulvhøjttalere er svære at placere rigtigt – man bruger timer og det bliver aldrig rigtigt godt – det er altid bassen der driller. For meget, for mudret, for langsom (lad os ikke snakke forstærkere – mange forskellige modeller/kombinationer har været prøvet). Jeg opfatter alene problemet/udfordringen som…det blotte faktum, at bassen altid sidder der i bunden på kabinettet hver gang. Jeg kan således ikke flytte den uden at rykke på resten.

 

Hej,

præcis min erfaring. Har ca samme KVm som dig at spille i. For nogle år siden prøvede vi i et andet rum der endda var større endnu! Samme oplevelse her. Alle de "små" to vejs standere vi havde på prøve, kunne bare spille her. Hver gang vi satte store højtalere på, blev vi trætte, og der manglede ligesom noget opløsning i det vigtige mellemtone område. Det hang muligvis sammen med en form for udfasning i det dybere område. De små spiller altså bare mere "frit".

Jeg spiller selv på et par Sonus Faber Concerto Home, og så sent som idag, har jeg siddet i timevis og lyttet på mange fede plader, fra Michael Bublë, over Gary Moore, til Ten years After fra 60-70'erne. Ingen af pladerne savner jeg noget på! Der er masser af information i de dybe oktaver. Men det bedste af det hele (ved to-vejs), er helt klart dynamikken. Som om at lilletrommer får ekstra "smæk" på, grundet det forholdsvis lille kabinet.

Jeg vil klart anbefale at man lægger øre til denne højtaler, og jeg stiller gerne mine til rådighed (tag venligst en god cd-afspiller med). Måske kunne jeg ad den vej få hjælp til at finde den perfekte cd-afspiller, da det er der jeg skal opgradere næste gang.

MVH Brian S

Til top Vis Lectron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lectron
 
harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 817
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:
Hej martin

Jeg har jo eget et lyngdorf 2.2 system med gamut l3 standar ht og 2 tda2200 forstærkere en med roomperfect

Mit rum er kun 16 kvm og her var jeg bedre tjent med en lille fulltone ht og en bedre forstærker.

Når det så er sagt så er lyngdorf bass systemt noget af det mest geniale jeg har hørt du kan på ingen måde høre at lyden kommer fra hjørnerne
og lysdscenen er enorm og dynamisk + at du kan for suplim lyd med selv med latterlige billige fronter her hjemme prøvede jeg med et par
system audio ht nogen af de billigeste og for fanden det spillede
du finder ikke bedre bass til pengene hvis jeg havde et større rum købte jeg 2 w210 og en roomperferct forforstærker
Men jeg ville vælge en anden type forstærker en fuldt digitale forstærkere heller noget nuforce fks det er mere musikalskt

mvh
Jeg har stor respekt for Roomperfect og Lyndorf og Co. men jeg er endu ikke klar til den digitale forstærker teknologi. Måske jeg skulle tage det
bedste fra begge verdener.


standard digital forstærkere har en tendes til være overdetaljeret i lyden forståede på den måde at man høre alle detaljer i lyden hele tiden men
ingen står mere frem en andre på en sær unaturlig måde
det lyder jo umidbart meget godt med en masse detaljer hele tiden men man ved hele tiden hvad der sker intet overrakser en alt kommer i en
mekakisk strøm menb det væreste er bassen og rytmen hvor det går helt galt hvis du spør mig det lyder dødt og kedligt .

Som gammel musiker er det ik detaljer som er den ypperst mål for mig for så kan jeg jo bare tag min Martin og co western guitar op og spille
Jeg vil ha musik og rytme og smilet frem ikke en obduktion af lyd.

Jeg vil så sige at efter man får moddificeret sin digital forstærker af aberdeen coponents sker der ting og sager i den rigtige retning .

en moddificert tact millennium mk3 kan være himlen for nogen også en musik elsker den er meget mere musikalsk efter moddification fordi
den er meget mere dynamisk og rytmisk i sin spille stil

Lyngdorf Rumcorrection er fantastik



__________________
Linn sonus faber og andet godt
Til top Vis harmonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af harmonic
 
harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 817
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også lige inskyde at min   personlige menning er at sonus faber laver de mest gennemtænkte og vellydende højtalerjeg har hørt.

De stråler også af gedin håndværk og stil lyden er uppræget musikalsk ikke kun farven af lyden men selve måden de spiller musikken på.

især deres 2 vejs konstruktioner er jo på verdens kendt for at være helt unikke og får altid anmelderne til at finde de helt vilde omtaler frem
Både Ken kessler og michal fremer har brugt sonus faber til reference i mange år.

mvh

__________________
Linn sonus faber og andet godt
Til top Vis harmonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af harmonic
 
t_porskjaer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke, hvad dit budget er, men til en Manly Stingray ville det være oplagt at lytte til nogle Harbeth-modeller - HL-P3ES, Compact 7 og Monitor 30 er formodentlig alle gode bud. Har selv kun hørt P3 og Monitor 30 (?), og kan ikke huske om det var på en Manley - men godt, det lød det. Til den lille vil man måske overveje en sub. En tur i Lydbutikken vil fortælle dig, om det er noget for dig.

Thomas

Til top Vis t_porskjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t_porskjaer
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg en stue på 38 kvm og har prøvet med forskellige sub's og højtalere.

Mit svar på spørgsmål 2: Den absolut bedste lyd har jeg fået er ved at kombinere Gamut's L3 standerhøjtalere med Martin Logan's Depth sub.

Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 
Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Lige en beskrivelse af mit rum:

Loftet i min stue går til kip, og jeg spiller på den lange led. Dette gør at jeg faktisk ikke har nogle problemer med bas/mellemtone da kippet er til loftet er på det lange led og derfor bliver mellemtonen og bassen gengivet som det er indspillet måske endda forstærket, hvis du kan forestille dig det.

Det er bla. derfor min delefrekvens er indstillet til 30Hz. Det skal siges at jeg har hørt Depth i 2 andre rum der var større, hvor delefrekvensen har været 35Hz i det ene, og 40 i den anden. Det har derfor noget at gøre med hvor stor rummet er alt efter hvor meget lyden skal "fylde". Men uanset hvad så får du samme stramme og fyldige lyd når højtalerne kan supplere resten.

Jeg fandt delefrekvensen ved at skrue højt op for anlægget og så ellers lytte på subben indtil den faldt på plads og supplerede stemmer, musikinstrumenter, og rum. Det er her jeg er så glad for Depth'en. Den kan give rummet en ekstra dimmention eller lige prikken over i'et.

Jeg mangler bare at prøve at stille subben et sted hvor bassen ikke bliver forstærket af mit rum for evt. at få indstillet subben på en større frekvens og derved kunne høre om den skal indstilles  på en større frekvens og derved fylde rummet med bedre lyd

Det skal lige siges at jeg ikke har købt Martin Logan Depth subwoofer, men jeg har den på prøve. Det er den bedste sub jeg har haft til mit system derfor skriver jeg som jeg gør, og jeg har haft flere andre sub's med til test.

Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 
Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 660
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hei

Jeg er også glad for standerhøjttalere. Jeg har haft og lyttet til måske 15-20 forskellige varianter. De jeg aller bedst kan li' so far er Proac Response 2. De har et fantastisk rum og dybde, samtidig som de kan formidle musik og går ret i hjertet mit. Og så har de en sån der helt dejlig gyllen farve i mellemtonen som man kan blive rigtig afhengig af.

Jeg vil samtidig benytte anledningen til at slå et slag for mine gulvstående der virkelig høres ud som et par standerHT med dybde. Det er disse:

Merlin VSM-MXE

Hvis du kan li trylleri og magisk lyd med sammenheng, rum og dybde, er de helt fantastiske. Jeg har ikke hørt lignende.

Mvh Asbjørn

 

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted
 
MathiasLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 586
Sendt: 18 August 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv lige erhvervet et sæt af de ovennævnte Amphion Argon2 hos studiosound og det må siges at det er noget af det bedste jeg har lyttet til nogensinde, jeg har en billig subwoofer til at supplere (Velodyne CHT-10R) men den er sjældent tændt må jeg indrømme, jeg synes ikke den er nødvendig i langt det meste musik. Kan klart anbefales
Til top Vis MathiasLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasLarsen
 
jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!!!

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 302
Sendt: 18 August 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene at een af de allerbedste standerhøjttalere der nogensinde er fremstillet stadig er de legandariske ROGERS LS 3/5 A

Da ingen af jer (såvidt jeg kan se) har nævnt denne ROGERS, må det være fordi ingen af jer kender/har hørt den. Hvis i har mulighed for det, så prøv at slå ørene ud og gi dem en lytter. Det er en helt fantastisk højttaler. De kræver dog en forstærker der er enormt strømstærk .

                             Venligst  Jens

Til top Vis jensmarius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensmarius
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes