| Forfatter |
|
flemming j Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey all.
Jeg blev for et stykke tid siden, præsenteret for et signalkabel som var blevet kryogen behandlet,og det skulle ifølge sælgeren have gjort underværker på egenskaberne.
Sidenhen har jeg læst om et kabel fra, tror jeg nok, Black rodium, som er DCT behandlet ( det oversætter jeg selv til Deep Cool Treatment) og nu kommer så spørgsmålet:
Jeg arbejder til daglig med varmebehandling af stål og sommetideder skal vi netop også dybkøle stålet,for at opnå nogle bedre egenskaber,så at der sker noget ved dybkølning er mig ikke fremmed.
Men vi skelner netop imellen Dydkølning og Kryogenbehandling, dybkølning er 1-2 timer ved -180 grader mens kryogenbeh. er 24 timer ved -180 grader.så skulle jeg selv prøve at fryse et kabel,hvor længe ville i tro var nok 1-2 timer eller 24 timer.
Er der nogen der har erfaring med disse "frosne" kabler ?? __________________ Flemming`s grej (so far)
Vincent SA 11/ SP 331
IMF tls.80
Ariston RD 40 / vincent PHO 11
Denon DCD 3520
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det her kan jeg tale med om.
Et danske HiFi magasin udtalte det var et oplagt emne besøge en entusiast som have sine højttalerledninger liggende i flydende Helium. Årstallet ubekendt.
Citeringen er sand, så god er min egen fantasi absolutement ikke. Hvorimod et genopladeligt Brintbatteri hos en landmand "Store Klaus" og hans Vindmølle er frit opspunden eventyrligt. Fungerer hverken hos "Lille Klaus" eller på stor skala, læs landsplan.
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle, der har fulgt lidt med i fysik ved jo at den perfekte leder er et bestemt metal, der er frosset ned til omkring 160 grader celcius, så klart at kulde behandling har noget at sige, men måske ikke, når det tør op igen.
Præcist hvilket metal, og hvor meget det skal fryses ned kan jeg dog ikke huske.
|
| Til top |
|
| |
perhorn Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende emne.
Flemming, måske kan du oplyse, hvad der sker med stålet efter henholdsvis 1-2 timer og efter 24 timer ved minue 180 grader. Måske kan det kaste lidt lys over hvad der sker?
__________________ Per Horn
|
| Til top |
|
| |
flemming j Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo jeg kunne da godt øse ud af min erfaring på hærdeområdet,men jeg er ikke sikker på det er helt relevant i denne tråd. Da dybkøling efter hærdning, handler om at omdanne såkaldt restaustinit, som man altid får når man har hærdet et stykke stål.og kablerne vi snakker om her er jo ikke blevet varmet op først.
__________________ Flemming`s grej (so far)
Vincent SA 11/ SP 331
IMF tls.80
Denon DCD 3520
|
| Til top |
|
| |
Makrelsalat Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 992
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også hørt at CD'er skulle lyde bedre efter en time i fryseren?
__________________ Med venlig hilsen
Rasmus
|
| Til top |
|
| |
flemming j Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men du har helt ret, spændende emne.
Hvis bare jeg havde 2 ens sæt signalkabler, af en vis kvalitet, så man kunne fryse det ene sæt og så ellers igang med at nær lytte. __________________ Flemming`s grej (so far)
Vincent SA 11/ SP 331
IMF tls.80
Denon DCD 3520
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror at det i snakker om er "superledende" kabler... og der kun ét slags kabel der er det.
Materialerne disse kabler er lavet af er Yttrium - Barium - Kobber - Oxid (Y-Ba-Cu-O). og har en modstand (effekttab) på 0 (nul) ved -195,8 grader C (hvilket er kvælstofs kogepunkt) __________________
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wohoo, superledere!
Jeg tror nu ikke på, det er strabadserne værd at investere i højttalerkabler af superledende metal og så lade det ligge i flydende kvælstod døgnet rundt - men hvem ved? __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
Jonny Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt at Argento kryogen behandler deres kabler, om det så dækker over et par timer eller et døgn aner jeg ikke. Selve nedkølingen skal kun foretages én gang.
Alle kabler har jo været varmet op, om ikke andet så blev de jo det da tråden blev fremstillet. Jeg har også lyttet til forskellen og den er absolut til at høre.
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
Wohoo, superledere! Jeg tror nu ikke på, det er strabadserne værd at investere i højttalerkabler af superledende metal og så lade det ligge i flydende kvælstod døgnet rundt - men hvem ved? |
|
|
det eneste sted jeg kender hvor man bruger disse superledere er i de store NMR-scannere der befinder sig på div. sygehuse...
EDIT: fik lige rettet lidt. det er selvfølgelig NMR scannere jeg mente, ikke CTR..  __________________
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
En skam at audiovector ikke er medlem herinde på sitet... de ved(eller han) ved en del om nedkøling mm..
De kryogenbehandler alle deres kabler og enheder inden de bliver monteret.
Han kunne sikkert komme med nogle gode uddybende svar.
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Jonny Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en enkelt ting, kablet bliver IKKE til en superleder efter en kryogenbehandling.
En superleder er permanent nedkølet.
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonny skrev:
|
Lige en enkelt ting, kablet bliver IKKE til en superleder efter en kryogenbehandling.
En superleder er permanent nedkølet.
|
|
|
præcis. __________________
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Makrelsalat skrev:
|
|
|
Har hørt noget om, at hvis man ikke kan læse eller boote harddisken (der jo i bund og grund gemmer på dataen på samme måde... 0'er og 1'taller), ,så skal man smide den en time i fryseren, så har man en sidste chance for at få taget backup af sine vigtige filer - så MÅSKE er der noget om det.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifi-fjols skrev:
Makrelsalat skrev:
|
|
|
Har hørt noget om, at hvis man ikke kan læse eller boote harddisken (der jo i bund og grund gemmer på dataen på samme måde... 0'er og 1'taller), ,så skal man smide den en time i fryseren, så har man en sidste chance for at få taget backup af sine vigtige filer - så MÅSKE er der noget om det. |
|
|
Jeg har prøvet det mange gange og med forskellige nedkøling intervaller med har ikke kunne hører nogen mærkbar forskel.
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
Sveske skrev:
| Wohoo, superledere! Jeg tror nu ikke på, det er strabadserne værd at investere i højttalerkabler af superledende metal og så lade det ligge i flydende kvælstod døgnet rundt - men hvem ved? |
|
|
det eneste sted jeg kender hvor man bruger disse superledere er vidst i elværker(tror jeg) og i de store CTR-scannere der befinder sig på div. sygehuse (ved jeg)... |
|
|
Man påtænker jo også at lave tog der hviler på superledere - problemet er så endnu bare at finde et metal der får superledende egenskaber ved tilpas høøje temperaturer. Men det er ikke svært at tænke sig til, hvor fantastisk det ville være. Det fungerer nok langt bedre end de nutidige magnettog.
Jonny skrev:
En superleder er permanent nedkølet. |
|
|
Det vissede jeg da bare godt
Kig her: http://youtube.com/watch?v=4VGACLNfZ8s her kan man tydeligt se, at det mister sine superledende egenskaber i takt med, at det tør op. __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, så er det jo latterligt at folk mener at forstærkeren lyder bedst når den er varm...
Tror sgu mange af de teorier er hat og briller 
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah!
Cryogenbehandling af kabler og elektronik er ikke noget helt nyt fænomen. Man har brugt det på radiorør også. Metaller reagerer som allerede nævnt på kulden, hvilket også får musikere til at kryogenbehandle deres musikinstrumenter - trompeter, truthorn, saxofoner osv. Hvorvidt den proces der sker er ønsket eller uønsket, kan jeg ikke udtale mig om, men en dag skal det vel prøves.
Teorien omkring kryogenbehandling af metaller har jeg forstået derhen, at det helst skal ske i forbindelse med opvarmningen, hvor afkølingsprocessen er en del af smidiggørelses og hærdningsprocessen. Den kan man så lade fortsætte helt ned til - 196 grader i en præcist styret proces. Senere tilbagevenden til stuetemp, skulle ikke ændre på de opnåede egenskaber. I visse sammenhænge skulle slidstyrken kunne næsten 4 dobles ved Kryogenisering af specielle værktøjer. Men er der nogen der ved om man kan gøre det samme ved kabler der allerede er lavet? Er der nogen der aner noget om isoleringsmaterialernes reaktion? osv.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
|
Jamen, så er det jo latterligt at folk mener at forstærkeren lyder bedst når den er varm...
Tror sgu mange af de teorier er hat og briller  |
|
|
Nej den er nu god nok. Hvis du kigger hos Tereophile, så måler de ofte apparaterne off the box og så når de er varme. Forskellen på THD+N kan være en faktor 100 til den varmes fordel. For mit eget vedkommende, så kan jeg da osse nemt høre det. Et koldt anlæg lyder som en udtrådt gummistøvle.
|
| Til top |
|
| |