Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 18:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround Opsætning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Onkelmorfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Efter mange måneders artikellæsning, lytning og mange overvejelse har jeg endelig opgradet mit gl. stereo anlæg til surround bestående af: 2x Dali Ikon 6 fronter, Dali Ikon vokal 2 center og mine gl Snell Mk2 som bag ht. Samt en NAD t753v2 reciever (Som efter at ha oplevet den frygtede BRUMMEN, er blevet byttet til en (næsten) lydløs! Alt i alt er jeg super tilfreds!

Så langt så godt: men efter at ha læst div artikler om opsætning er mit sprg. så om det betyder meget for lyden hvis Centeren bliver placeret en smule (ca. 30cm) bag front ht. eller om det er afgørende for lyden at de er på samme linje?

Som det er nu har jeg rykket fronterne ud fra bagvæggen og centeren under fjernsynet i et tv møbel, men vil gerne ha den hængende på væggen over tv'et men det vil gøre at den kommer til at stå bag fronterne! Mener i at det vil ha betydning for surround lyden?

Mvh

Til top Vis Onkelmorfar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Onkelmorfar

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan kontrollere afstanden på forstærkeren (hvilket du vist ikke kan med NAD), så vil det ikke være noget problem. Du må ud i en længere lytningsproces og gøre kablet til center højttaleren tilpas kortere så lyden rammer sweetspot på samme tid. Mine erfaringer med en forstærker, der kunne bestemme afstanden, er at selv den mindre ændring i forkert retning kan forvrænge lydbilleder.
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted

Onkelmorfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Ok. NAD kan godt justere afstanden fra de forsk ht til lyttepositionen, var bare bange for at den foroldsvis lille center ville drukne bag fronterne. Men det ka jo så måske osse kompenseres for ved at give den lidt flere db i ch-level i opsætningen!?
Til top Vis Onkelmorfar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Onkelmorfar

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:
Hvis du kan kontrollere afstanden på forstærkeren (hvilket du vist ikke kan med NAD), så vil det ikke være noget problem. Du må ud i en længere lytningsproces og gøre kablet til center højttaleren tilpas kortere så lyden rammer sweetspot på samme tid. Mine erfaringer med en forstærker, der kunne bestemme afstanden, er at selv den mindre ændring i forkert retning kan forvrænge lydbilleder.

man kan sagtens justere afstanden på NAD's receivere, dog kun parvis, men det er uden betydning for centerhøjttaleren. Man kan altså ikke sidde forskudt mellem fronterne ifølge NAD

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Onkelmorfar skrev:
Ok. NAD kan godt justere afstanden fra de forsk ht til lyttepositionen, var bare bange for at den foroldsvis lille center ville drukne bag fronterne. Men det ka jo så måske osse kompenseres for ved at give den lidt flere db i ch-level i opsætningen!?

Du skal passe lidt på hvordan du gør det. Først og fremmest kan det anbefales at anskaffe en lydtryksmåler. Du skal indstille afstanden på centeren, ikke bare flytte den og skrue op, grunden er at afstanden du taster ind styrer højttalernes indbyrdes forsinkelse på signalet. Altså skal en højttaler der står 4m væk spille lyden før en højttaler der står 2m væk, for at du hører dem samtidigt. Selve lydstyrken på kanalerne skal du først justere efter det andet er på plads, således at alle højttalerne spille lige højt i lyttepositionen

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:
Hvis du kan kontrollere afstanden på forstærkeren (hvilket du vist ikke kan med NAD), så vil det ikke være noget problem. Du må ud i en længere lytningsproces og gøre kablet til center højttaleren tilpas kortere så lyden rammer sweetspot på samme tid.

Hmmm, nu kan den nævnte forstærker så godt forsinke lyden i de enkelte kanaler for at kompensere for forskelle i afstande - og det er en god ting, for det havde vist været en temmelig dyr affære at lave den samme kompensering ved at regulere længden af højttalerkablerne.   

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

OfusOne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Onkelmorfar skrev:
Så langt så godt: men efter at ha læst div artikler om opsætning er mit sprg. så om det betyder meget for lyden hvis Centeren bliver placeret en smule (ca. 30cm) bag front ht. eller om det er afgørende for lyden at de er på samme linje?

I princippet bør højtalere placeres på en cirkel med centrum i sweet-spot for at opnå samme afstand ud til alle højtalere. Dvs. centerhøjtaleren rent faktisk bør placeres bag fronterne frem for at have alle tre til at stå på en linje.

Til top Vis OfusOne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OfusOne

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

OfusOne skrev:

Onkelmorfar skrev:

I princippet bør højtalere placeres på en cirkel med centrum i sweet-spot for at opnå samme afstand ud til alle højtalere. Dvs. centerhøjtaleren rent faktisk bør placeres bag fronterne frem for at have alle tre til at stå på en linje.

det kommer jo helt an på hvordan lytterummet er indrettet

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes