| Forfatter |
|
jimmyhp Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
når man kigger på specifikationer på forstærkere er der så en tommelfigerregel for hvor mange myfarad (tror det hedder det) der skal være for at der er en rimelig kapacitet til musikkens udsving?
Mvh Jimmy
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jimmyhp skrev:
når man kigger på specifikationer på forstærkere er der så en tommelfigerregel for hvor mange myfarad (tror det hedder det) der skal være for at der er en rimelig kapacitet til musikkens udsving?
Mvh Jimmy
|
|
|
det kommer vel an på hvor kraftig forstærkeren er __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
jimmyhp Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen bare fra ca70w til 200w og 350va - 800va i forsyningen
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er umuligt at sige sådan helt rigtigt. Jeg har en 160 watter i 8 ohm og den har 100k µF ladelytter og 2x500va trafoer, og den er kraftig! Jeg har også haft en 80 watter som havde 30k µF og den var heller ikke en tøsset én, så jeg tror det bedste er at lytte sig frem.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det æfhænger også i høj grad af hvilke lytter der er benyttet. Jeg har haft en forstærker med 2x6.800uF til 2x70 watt @ 4ohm, og den havde masser af magt... Til gengæld var den heller ikke bestykekt med en hvilken som helst kondensator... Det var RIFA PEH169 . __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
For nogle år siden lavede et dansk firma lyttetest på deres forstærkere.
Jo større kondensatorer, jo bedre lyd.
Jo større transformatorer, jo bedre lyd.
DVS strømforsyningen kan ikke blive stor nok.
Måske er det derfor, at batteridrevne effektforstærkere lyder godt, en blyakkumulator kan levere al den strøm man har brug for.
Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Frihed89 Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en 50 W (8 ohm) SS integreret forst. der har 60.000 uF og har bestillet én (hybrid) med 95 W (8 ohm) og 180.000uF fra Blue Circle Audio. Det betyder mere i forhold til lyden end kraft, synes jeg.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det går ikke bare at tage de påtrykte antal uF (mikrofarad = 1.000.000 F) som udtryk for den energi der ligger i en kondensator. Spændingen indgår med en faktor i anden, så den tæller voldsomt jo højere spændingen kommer op.
Sådan beregner man hvor mange joule der er i en kondensator:
E = 1/2 x U^2 x C
Hvor: E = Kondensatorens oplagrede energi i Joules U = Spænding i Volt C = Capacitet i Farad
Lad os tage nogle eksempler:
2 x 22.000 uF i en 30 Watt forstærker kræver ca. 25 Volt over kondensatorerne - lad os runde op til 30. Det giver 0,5 x 30 x 30 x 0,044 = 19,8 Joule (hvilket må anses for at være en veldimensioneret 30 Watt forstærker)
Tager vi de samme 2 x 22.000 uF i en 300 Watt forstærker kræver det 100 Volt kondensatorer (så er vi på den sikre side). Det giver 0,5 x 100 x 100 x 0,044 = 220 Joule - 11 gange den oplagrede værdi i 30 Volt typerne ovenfor og mere end nok til en 300 Watt forstærker, der jo så også skal yder 10 gange mere effekt.
Kan nævne at de 300 Watt monoblokke jeg er ved at samle p.t. får 12 x 4700 uF/100 Volt pr. side (+ 1.300 VA trafo). Beregn selv hvor mange Joule det er .... jeg tror der er nok!
Prøv også evt. at beregne energien i en "lille" højspændings kondensator til rørforstærkere - f.eks. 470 uF/550 Volt. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
|
For nogle år siden lavede et dansk firma lyttetest på deres forstærkere.
Jo større kondensatorer, jo bedre lyd.
Jo større transformatorer, jo bedre lyd.
DVS strømforsyningen kan ikke blive stor nok.
Måske er det derfor, at batteridrevne effektforstærkere lyder godt, en blyakkumulator kan levere al den strøm man har brug for.
Venlig hilsen
|
|
|
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvem degt var    __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Boman skrev:
|
For nogle �r siden lavede et dansk firma lyttetest p� deres forst�rkere.
Jo st�rre kondensatorer, jo bedre lyd.
Jo st�rre transformatorer, jo bedre lyd.
DVS str�mforsyningen kan ikke blive stor nok.
M�ske er det derfor, at batteridrevne effektforst�rkere lyder godt, en blyakkumulator kan levere al den str�m man har brug for.
Venlig hilsen
|
|
|
Jeg kunne godt t�nke mig at vide hvem degt var    |
|
|
Jeg er desværre så gammel og senil, at jeg ikke kan huske firmaets navn. Men det var omkring 1990, til et foredrag omkring professionelt audioudstyr i danmark, at et firma - der lavede professionelle effektforstærkere - fortalte om deres erfaringer. Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |