| Forfatter |
|
sugardaddy Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Er der nogen der kender eller har noget info omkring disse vintage højtalere?
Jeg har 2 stk. men bashøjtalerne er ødelagte, så ville skifte enheder her, men alle de andre enheder er intakte!
Nogen som har en idé om hvad man kunne gøre! __________________ His masters voice commands you to make hifi out of lofi!
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra hifi-revyen 81
Stk pris: 3165 kr. driftseffekt: 1,3 w vedv. belsatning: 135 w frekvensområde: 25-20.000 Delefilter: 600 og 4600 hz Volumen: 100 L vægt: 25 kg
Den næststørste model i serien, den største var J-253
Hvad er der galt med bas enhederne? hvis det er kanten der er mør, så kan basrep.dk nok hjælpe.
|
| Til top |
|
| |
sugardaddy Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 01:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
exciter skrev:
Fra hifi-revyen 81
Stk pris: 3165 kr. driftseffekt: 1,3 w vedv. belsatning: 135 w frekvensområde: 25-20.000 Delefilter: 600 og 4600 hz Volumen: 100 L vægt: 25 kg
Den næststørste model i serien, den største var J-253
Hvad er der galt med bas enhederne? hvis det er kanten der er mør, så kan basrep.dk nok hjælpe. |
|
|
Ja det er netop at kanten er mørnet! Jeg har skrevet en mail til basrep nu!
Kender du højtalerne eller måske modellerne under eller over?
Mange tak for specs'ne exciter! __________________ His masters voice commands you to make hifi out of lofi!
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
De større modeller i serien regnes vist nok for at være noget af det bedste fra Jamo - set med vintage øjne. Jeg er også ret sikker på at nogle af enhederne er fra scanspeak.
En ting som du skal være opmærksm på... kondensatorerne i delefiltret er sikkert af elektrolyt typen, og efter så mange år er det lang fra sikkert de stadig har deres påtrykte værdi. Hvis du bliver glad for højttaleren bør du overveje at skifte dem.
|
| Til top |
|
| |
sugardaddy Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror faktisk ikke de har været brughelt vildt meget over tiden. Kanterne er bare blevet gamle og mørnet!
Men jeg prøver lige at sætte dem til! Det var med henblik på at bruge dem som en form for studiomonitorer til mit øvelokale, til mixning/lydproduktion! Nu har jeg jo dem og så tænkte jeg jeg kunne bruge dem sammen med en NAD 2400 forstærker jeg tillige har tilovers!
Jeg har været i kontakt med basrep, og han vil have næsten 1000 kr for at få dem repareret!
Kan det overhovedet betale sig?
Synes det virker som en lidt høj pris eftersom, nye passive højtalere (som er væsentlig mindre i udformning) ikke er meget dyrere!
Er de i din mening værd at investere i, altså er disse typer højtalere 'bedre' end dem som sikkert blive masseproduceret idag samt andet elektronik ved disse?
Jeg mener nye enheder er næsten billigere eller er det her vintage modellerne skulle være bedre og hermed bedre at får repareret?
Venligst
SD __________________ His masters voice commands you to make hifi out of lofi!
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
sugardaddy skrev:
|
Er de i din mening værd at investere i, altså er disse typer højtalere 'bedre' end dem som sikkert blive masseproduceret idag samt andet elektronik ved disse?
Jeg mener nye enheder er næsten billigere eller er det her vintage modellerne skulle være bedre og hermed bedre at får repareret?
|
|
|
Det er svært at svare på, hvis vi antager at du får dem repareret så vil de alligevel kun have en gensalgsværdi på 500-1000 kr. På den anden side hvis du synes de er rigtig fede og vil beholde dem, så er 1000 kr måske ikke så afskrækkende endda. Under alle omstændigheder er det bedre at bevare de originale enheder, da det kan være svært at få nye med samme data som de gamle, det vil f.eks være en fejl at indsætte t-hansen bas enheder af dem simple grund at de passer til de eksisterende huller, det vil sjældent lyde godt. Om de er bedre end nyere højttalere ? umuligt at svare på, dog er jeg sikker på at der ikke er mange som anvender sådanne modeller som monitorer idag, det marked tror jeg mærker som Behringer, Yamaha, Dynaudio og evt. Tannoy styrer med hård hånd.
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke vil beholde dem så sælg dem som de står nu, så kan køberen selv ofre tid og penge på af få dem i kampklar stand. Og lige en kommentar til din bemærkning omkring nyere højttalere som er mindre i udformning, husk at intet kan erstatte et stort kabinet når det kommer til naturlig lydende dybbas.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
exciter skrev:
|
De større modeller i serien regnes vist nok for at være noget af det bedste fra Jamo - set med vintage øjne. Jeg er også ret sikker på at nogle af enhederne er fra scanspeak.
En ting som du skal være opmærksm på... kondensatorerne i delefiltret er sikkert af elektrolyt typen, og efter så mange år er det lang fra sikkert de stadig har deres påtrykte værdi. Hvis du bliver glad for højttaleren bør du overveje at skifte dem.
|
|
|
De har formentlig aldrig haft den påtrykte værdi, det er simpelthen ikke muligt at producere elektrolytter med en større præcision. Hvis de ikke bærer præg af at være utætte fejler de næppe noget. Reversible lytter i delefiltre bliver jo sjældent udsat for elektrolytters værste fjender, høje temperaturer og for høje driftsspændinger.
|
| Til top |
|
| |
sugardaddy Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2007 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay..tak..til exciter ja det er rigtig har selv et par Behringer Studio Monitorer hjemme til mix/musiklytning og dem er jeg er ret glade ved!
De JAMO jeg har, står i øvelokalet hvor jeg indspiller en del! problemet er bare jeg for tiden bruger mine PA højtalere som reference til mindre mixninger af musikken! Og jeg ville gerne have nogle højtaler til selve mix fasen...entré JAMO J-203 Studio Monitorer..
Dvs valget står mellem nye (passive) monitorer eller de JAMO jeg har i forvejen (som jeg har lidt svært ved at skille mig af med..er vild med retro looket!)?
Er tillige helt enig med det med en stor bas! Højtalerne virker for mig som et godt alternativ (for mig) hvor basenhederne næsten kan betragtes som en ekstra subwoofer som hvis man skulle have det tillige, ville nyindkøbet blive dyrere ift. reparationerne!
Ved det bliver under 1000 kr så overvejer stærkt at lave reparationerne. Men er der andre ting man skal være opmærksom på. Altså så jeg ikke investerer 1000 kr på dem hvorefter jeg får problemer med andre ting! Bjørn du virker som en som har erfaringer med ældre højtaler?

__________________ His masters voice commands you to make hifi out of lofi!
|
| Til top |
|
| |
sugardaddy Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2007 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad ville du (alle) gøre her?
Bare for nysgerrighedens skyld!! __________________ His masters voice commands you to make hifi out of lofi!
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 02 Juli 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt huske den Jamo. Det bedste, jeg synes jeg kan sige om den, er, at den var i stand til at spille både højt og rent. Neutral gengivelse er ikke en parameter, der her er i spil.
Jeg ville vælge en mere moderne og neutral højttaler til monitorering/mix __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
Allan. A Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 366
|
| Sendt: 19 Maj 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv haft en sæt, som jeg var ret glade for.
Dem fik jeg renoveret. Det var dog J-202. Eneste forskel er at der kun er 4 skruehuller i basenheden alukant.
De spiller lysår bedre end. f.eks. de nye Cerwin Vega modeller.
__________________ /Allan
|
| Til top |
|
| |
kimvivianemil1 Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
exciter skrev:
sugardaddy skrev:
|
|
|
|
Det er svært at svare på, hvis vi antager at du får dem repareret så vil de alligevel kun have en gensalgsværdi på 500-1000 kr. På den anden side hvis du synes de er rigtig fede og vil beholde dem, så er 1000 kr måske ikke så afskrækkende endda. Under alle omstændigheder er det bedre at bevare de originale enheder, da det kan være svært at få nye med samme data som de gamle, det vil f.eks være en fejl at indsætte t-hansen bas enheder af dem simple grund at de passer til de eksisterende huller, det vil sjældent lyde godt. Om de er bedre end nyere højttalere ? umuligt at svare på, dog er jeg sikker på at der ikke er mange som anvender sådanne modeller som monitorer idag, det marked tror jeg mærker som Behringer, Yamaha, Dynaudio og evt. Tannoy styrer med hård hånd.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Henrik_sdk Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 10:43 | IP-adresse registreret