Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 23:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvilken LCD skærm er værd at vente på? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Hvis vi nu skulle kigge lidt frem og tilbage imellem marked af LCD tv'er i øjeblikket. Er der egenlig nogen speciel skærme som er værd at vente på i forhold til dem vi har af LCD?

Teknologier kunne være:

- 24 fps modtagelse og visning i både 720 og 1080.

- Rene og naturlige (plasma farver) faver og godt sort niveau uden overflødig farver/sort/grå/hvid.

- Gode instillings muligheder

- DVB-C/HDTV tuner

- Indbygget HD

- Ordenlig 100Hz (not pixel plus fra Philips eller tidligere Samsung  )

Andet jeg har glemt? Det eneste jeg kan komme på er Sony's nye D3000 serie hvor de i US snart lanceret en ny W og X serie også. 

I forvejen er der jo topmodellerne fra Loewe men de er for dyre, ellers har Samsung's M serie også noget at byde på, flere kan jeg ikke rigtig sidde samme. Nogle med erfaringer?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Der sker løbende udviklinger af LCD-teknikken, men efter min mening er der ikke rigtigt én bestemt lysende stjerne at se frem til. Udviklingen bevæger sig hurtigere end på plasma, simpelhen fordi LCD er længere fra målet. Til gengæld bevæger udviklingen sig ikke særligt målrettet imod reelt bedre billedkvalitet, nærmere tværtimod - udviklingen af LCD bærer i meget høj grad præg af "1 skridt frem og 2 tilbage". Tag bare Samsung f.eks., de laver en M8 serie med bedre sort - men ofrer en af LCD'ens største styrker, den matte frontplade. De argumenterer for forbedrede farver i serierne med LED backlight, i praksis er de bare mere skæve end de gamle. Dette er faktisk et specifikt eksempel på at de godt nok udvikler, men resultatet er ikke noget jeg vil kalde fremskridt, højst et skridt til siden.

Det største problem for LCD er reelt set at ingen gør forsøg på at levere et LCD-tv med en korrekt billedkvalitet. LCD savner ikke (kun) udvikling, det savner at nogen tager sig sammen og laver apparaterne ordentligt. Dette gælder i mindst lige så høj grad for de evt. nye kommende teknologier (OLED, SED osv). Uanset hvor godt et OLED panel man udvikler, så får man ikke et godt billede på det hvis man ikke har styr på farvetemperatur, farvedekodning, grundfarver, gamma-kurve osv. Det er ting der skal laves _rigtigt_. Hvis man gør det forkert, så kan man ikke udvikle sig ud af det ved at lave et panel med f.eks. bedre kontrast. Af samme årsag synes jeg faktisk ikke at

Jeg var f.eks. hos en kunde med en gammel Pioneer, PDP435, i går. Man kan godt se begrænsningerne i sort-niveau og gradueringer i forhold til nyere modeller, men helhedsoplevelsen af billedet er der ikke mange LCD'er der kan matche, om nogen. Som jeg oplever det, så er forskellige Pioneer tv forskellige kvaliteter af et rigtigt billede. LCD-tv er over en bred kam forskellige kvaliteter af et forkert billede. Hvis nogen tog sig sammen og lavede et LCD-tv med samme målsætning og samme attention to detail som Pioneer lægger i plasma-tv'ene, så ville det være markedets suverænt bedste LCD-tv. Runco er nok de nærmeste, men koster så efter det.

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Ja jeg kan godt følger dig Otto, det hele køre lidt frem og tilbage og så kommer der en masse nye unyttige funktioner som de føre sig frem med som f.eks. 100Hz

Du siger Runco? har jeg ikke hørt om..

Den nuværende plasma jeg har er solgt, og jeg syntes nu den er pæn i billedet bare mangler her og der. Jeg skal også bruge skærmen til pc så plasma dur bare ikke endnu.

Samsungs er nu meget fin, men ja det genskær effekt er ikke det bedste selvom det giver boost i sort. Heller glasplade front med filter som Loewe, B&O, NAD og ligende.

Har du haft fingerne i indstillinger på de M8 serie fra Samsung endnu? og fået noget seriøs ud af dem?

Selvom det er svært at se forskel imellem 768 eller 1080 skærme ville jeg stadigvæk fortrække en 1080 nu hvor matrialet er i dette fra BD. Men farve niveau er jo vigtigst, bare svært at få en skærm som har gode faver på alle sammen, enten er det for meget rød, blå eller grøn.

Mortino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Mr. Anderson skrev:

Ja jeg kan godt følger dig Otto, det hele køre lidt frem og tilbage og så kommer der en masse nye unyttige funktioner som de føre sig frem med som f.eks. 100Hz

Den nuværende plasma jeg har er solgt, og jeg syntes nu den er pæn i billedet bare mangler her og der. Jeg skal også bruge skærmen til pc så plasma dur bare ikke endnu.

Samsungs er nu meget fin, men ja det genskær effekt er ikke det bedste selvom det giver boost i sort. Heller glasplade front med filter som Loewe, B&O, NAD og ligende.

Har du haft fingerne i indstillinger på de M8 serie fra Samsung endnu? og fået noget seriøs ud af dem?

Selvom det er svært at se forskel imellem 768 eller 1080 skærme ville jeg stadigvæk fortrække en 1080 nu hvor matrialet er i dette fra BD. Men farve niveau er jo vigtigst, bare svært at få en skærm som har gode faver på alle sammen, enten er det for meget rød, blå eller grøn.

Jeg har lige været inde i Hifi-klubben og beskue Samsungs nye m8 52''. En af de ansatte fortalte mig, de havde brugt adskillige timer på at indstille den ordentligt, da der er rigtig mange features i menuen, som skal stå helt rigtigt for at få det optimale billede. Mange bliver skuffede, når de ser samsungs m8 serie første gang, men det er altså tit fordi, at de står med fabriksindstillingerne kørende i forretningen, og de ligner rent ud sagt lo.. på denne model.

Nå, men efter at have vurderet og set adskillige stor-fladskærme (50'' klassen) det sidste lange stykke tid, må jeg altså sige, at jeg hidtil aldrig har set flottere billede. Har aldrig set et LCD i denne kvalitetsklasse før. Bl.a sortniveauet var klart bedre end panasonics nye plasmamodeller (efter min vurdering), men en anden ting jeg med det samme lod mærke til var skarpheden i billedet (var en film fra Canal+ der kørte, så gad nok vide hvad den kan præstere med et full hd signal, har svært ved at se, det kan blive meget bedre). Der er virkelig sket noget udvikling denne gang fra Samsungs side.  

Jaja, hvis man SKAL være penippen, kan man måske sige, at shadow detail halter en smule efter i forhold til de bedste plasma, men det er altså i småtingsafdelingen. For mit vedkommende når jeg vurderer en skærm, prøver jeg så vidt muligt at måle selve filmoplevelsen som helhed, og ikk tænke så meget over, om f.eks. nu shadow detail er helt perfekt i den og den scene, og om nu ikk farvespektret er korrekt. Jeg ved ikke om det var fordi, skærmen jeg kiggede på var indstillet helt korrekt i menuen i forhold til andre m8 modeller, men kvaliteten af filmoplevelsen, var for mit vedkommende helt fænomenal.

Ærgerligt jeg ikke havde tid til at se kabel tv med digital signal, er formodentlig her LCD skærme af denne størrelse falmer lidt i forhold til plasma. Må ind og følge op på det spørgsmål næste gang jeg kommer forbi..

Til top Vis Mortino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortino

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

det er muligvis også bedre med en 1920x1080 til pc, for 1366x768 er sgu ikke nogen super høj opløsning til skrivebordet i windows, hvis din skærm er mere end 15".

jeg synes egentlig loewes tv virker udemærkede, det kunne være man skulle tage en kigger på deres compose serie.

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Jeg har lige været inde i Hifi-klubben og beskue Samsungs nye m8 52''. En af de ansatte fortalte mig, de havde brugt adskillige timer på at indstille den ordentligt, da der er rigtig mange features i menuen, som skal stå helt rigtigt for at få det optimale billede. Mange bliver skuffede, når de ser samsungs m8 serie første gang, men det er altså tit fordi, at de står med fabriksindstillingerne kørende i forretningen, og de ligner rent ud sagt lo.. på denne model.

Nå, men efter at have vurderet og set adskillige stor-fladskærme (50'' klassen) det sidste lange stykke tid, må jeg altså sige, at jeg hidtil aldrig har set flottere billede. Har aldrig set et LCD i denne kvalitetsklasse før. Bl.a sortniveauet var klart bedre end panasonics nye plasmamodeller (efter min vurdering), men en anden ting jeg med det samme lod mærke til var skarpheden i billedet (var en film fra Canal+ der kørte, så gad nok vide hvad den kan præstere med et full hd signal, har svært ved at se, det kan blive meget bedre). Der er virkelig sket noget udvikling denne gang fra Samsungs side.  

Jaja, hvis man SKAL være penippen, kan man måske sige, at shadow detail halter en smule efter i forhold til de bedste plasma, men det er altså i småtingsafdelingen. For mit vedkommende når jeg vurderer en skærm, prøver jeg så vidt muligt at måle selve filmoplevelsen som helhed, og ikk tænke så meget over, om f.eks. nu shadow detail er helt perfekt i den og den scene, og om nu ikk farvespektret er korrekt. Jeg ved ikke om det var fordi, skærmen jeg kiggede på var indstillet helt korrekt i menuen i forhold til andre m8 modeller, men kvaliteten af filmoplevelsen, var for mit vedkommende helt fænomenal.

Ærgerligt jeg ikke havde tid til at se kabel tv med digital signal, er formodentlig her LCD skærme af denne størrelse falmer lidt i forhold til plasma. Må ind og følge op på det spørgsmål næste gang jeg kommer forbi..

[/QUOTE]

Ja Samsungs M8 model er ikke tosset og jeg har også indstillet to 40" og en 52" af dem og fået rigtig godt resultat men den blå farve hæller lidt til den lilla, som det meste minus, kan ses via Departed på HD-DVD. Sammenlignede med Loewe nye Sphoes 37" Full HD, Sharp 37" Full HD. Sharp var dog meget grønlig og mega svært at indstille korrekt.

Shaddow detail på M8 kommer fra kilden, skærmen fremprovokere ikke noget hvis den ikke har alt det ekstra fis sat til.

Analog ser ja sløret ud, men farverne er nu okay pæne med analog og digital tv, HD er lidt mere krævende men også nydeligt at se på denne M8 skærm. Farverne som jeg nævner med den blå/lilla er jo smagssag.

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Mr. Anderson skrev:

http://www.runco.com/lcd.html

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:
Mr. Anderson skrev:

http://www.runco.com/lcd.html

Forhandles de indefor EU eller skadinavien? eller er de brug bare med de tuner som er i dem?

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun MEGET flygtigt set den nye Samsung M8 model ( tror at det var en 46"!!! - kan det passe ? ), og jeg blev da ret imponeret overt billedet. Og umiddelbart er det nok det bedste LCD-billede jeg endnu har set.

Og prisen ?......synes at der stod 17.500 på skiltet...og det er Full HD ??....i såfald finder jeg Samsung'en MEGET konkurrancedygtig. (Men Otto kan sikkrt den nøjagtige pris ? )

mvh

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Godt nyt på vej fra Sharp.

Deres top model af LCD som hedder HD1 kommer med full HD opløsning og med DVB-T/S/C og HD tuner samt 160GB harddisk ligende Loewe's Individual Compose og Spheos serie.

Sidder med kataloget for sommer 2007 foran mig nu. Så er det bare en pris og leverings tidspunkt samt lidt test af dem vi mangler

Selvfølgelig har jeg lige selv bestilt en Sony KDL-40D3000. (DVB-C)

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Så kom Sony ind af døren, lad os se hvad den nye D3000 byder på og se om den kan leve op til de 24fps, 100Hz osv.

Allerede nu kan jeg da se at 24fps virker rigtig godt og 100Hz faktisk ikke hakker eller giver efterslæb... imponerende  (Test med Pirates Black Pearl BD og IM2 HDDVD)

Så end til videre kan jeg kune være tilfreds med at gå fra Panasonic 42PX70 til denne Sony 40D3000, (kan skrue ned for lysstyrke flere steder  ) sort niveau er omkring det samme, men indstillings mulighederne er kanon i denne Sony ligesom Samsung M8 modeller.

Mere info og resúme kommer løbende.

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Hey, hvordan virker DVB-C tuneren i sony'en? er det bare at smide et tdc-kort i også virker det?

Jeg har kigget på det sony D3000, mest pga jeg var interesseret i DVB-C tuneren. Men valgte istedet et pana th42px70 da sony'en var over 3000 kr dyre hvilket lå for højt for mit budget.
Til top Vis Micker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micker

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk haft en TDC kort i med converter kort også, kom fra en loewe skærm som fungere perfekt med det.

Efter en søgning som tog lidt tid var der ingen kanaler, men jeg har dog heller ikke gjordt TDC opmærksom på at jeg benøttede det. Så om der ikke er TDC dækning i Oksbøl hvor er bor eller de skal åbne for digital kanaler ved jeg ikke.

DVB-T tuneren virkede fint og fangede da dr1, dr2 og tv2. Må sige at digital står noget pænere end analog på denne skærm. Sony bruger vist analog tuner fra de ældre serie, da analog ikke imponere overhovedet.

Jeg gik selv fra en 42PX70 til denne og med mit forbrug hvor jeg tilslutter PS3 og PC er denne skærm noget bedre. Men det er jo klart når vi snakker Plasma VS LCD. Stadigvæk syntes jeg denne skærm har pænest billede i forhold til 42PX70, skarpere og mere fyldig i billedet. Men 42PX70 havde mere narturlige farver.

fnuller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

Hey....

vil bare lige hører hvad der har gjort at du har valgt sonyen frem for M8'eren nå den nu kører full hd??

DVB-C tuneren vil den kunne bruges til et hvilket som helst operatør der kræver en sådan tune.... jeg sidder i odense på kabeltv og her skal vi bruge en hvis vi vil se digitalt spejl af kabelnettet...

Til top Vis fnuller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fnuller

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

fnuller skrev:

Hey....

vil bare lige hører hvad der har gjort at du har valgt sonyen frem for M8'eren nå den nu kører full hd??

DVB-C tuneren vil den kunne bruges til et hvilket som helst operatør der kræver en sådan tune.... jeg sidder i odense på kabeltv og her skal vi bruge en hvis vi vil se digitalt spejl af kabelnettet...

DVB-C tuneren og det bedre og mere naturlige farve niveau på Sony'en. Når vi snakker om 40" skærme så har full HD opløsning ikke så meget at sige på en afstand af 3-5 meter.

Men efter lidt test så har Sony'en også en tendens til at hælde lidt til de rødelige ansigter. Hvor M8 er lys/lidt rødlig, M8 hæller også lidt til lilla i blå farve. Sort niveau kunne også godt være lidt bedre, der er M8 nok lidt bedre. Sony mangler lidt grå nuancer imellem sort og farver/lys.

Alt i alt imellem de to skærme så er det en smag sag, begge er kanon skærme. Sony er mest farverig/fyldig. Hvor Samsung er mere kunstig og bleg.

fnuller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Nogen der ved om sony kommer med en model med samme specs som 40D3000 og full hd... og i så fald hvilket prisleje skal man kigge???
Til top Vis fnuller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fnuller

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

fnuller skrev:
Nogen der ved om sony kommer med en model med samme specs som 40D3000 og full hd... og i så fald hvilket prisleje skal man kigge???

Ifølger US siden kommer der både W3000 og X3000 som begge er fuld HD opløsning. Om den kommer med DVB-C tuner er så lige det, men ville være tåbeligt nu hvor mellem serie D3000 har.

Prisleje??? ja godt spørgsmål... Men nok ikke mange der kan svare på nu hvor de ikke har nogen dato på udgivelsen af disse modeller i EU. Kun gæt som tråden om Pioneer 8 gen. skærme.

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Juli 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

når vi snakker full HD så er dette være at kigge efter

http://www.grundig.de/index.php?id=548&L=1&no_cache= 1

dette bliver min næste tv

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Juli 2007 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Mr. Anderson skrev:

De er mildt sagt ikke særligt udbredte, priserne ligger i B&O klassen.

Mr. Anderson skrev:

Pioneer + kalibrering = WHEEEEE!!!

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Ja Otto, du er vist lidt glad for de pioneer skærme hva

Ville nu også gerne have en Pioneer, men ikke før de har bedre antig burn-in

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne