Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 05:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Har strømkablet nogen betydning for lyden (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Spørgsmålet: har kablet fra anlæget til stikkontakten nogen betydning for lyden?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
59 [52,68%]
24 [21,43%]
29 [25,89%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Ja, nu har jeg hørt så meget snak om hvormeget den ene meter kabel fra anlægget til stikkontakten har af betydning for lyden i hele anlægget.

Jeg personligt er af den overbevisning at den ene meter kabel ikke betydder en skid i forhold til de mange kilometer af kabel og transformere der sidder før stikkontakten.

I følge mig så, så længe der kan komme nok strøm gennem kablet, så har det ekstrem minimal betydning hvad kablet er lavet af, så længe det er i stand til at overføre strømmen nogen lunde rent.

Hvad siger I?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Ja, strømkabler har en indvirkning på lyden, vis man ikke kan høre forskæld er det da fint så har man da sparet penge, jeg bruger ikke færdige strøm kabler jeg laver dem selv så får man det man ville have 
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

vil det så give et bedre resultat, hvis man bruger 1000 kr på et netkabel frem for at bruge de 1000 kr mere på forstærkeren?

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Ja, nu har jeg hørt så meget snak om hvormeget den ene meter kabel fra anlægget til stikkontakten har af betydning for lyden i hele anlægget.

Jeg personligt er af den overbevisning at den ene meter kabel ikke betydder en skid i forhold til de mange kilometer af kabel og transformere der sidder før stikkontakten.

I følge mig så, så længe der kan komme nok strøm gennem kablet, så har det ekstrem minimal betydning hvad kablet er lavet af, så længe det er i stand til at overføre strømmen nogen lunde rent.

Hvad siger I?

Jeg er så af den overbevisning at det betyder intet hvad lederne er lavet af i et power kabel, men hvordan isoleringen er lavet. Min påstand er at den forskel man hører er begrænsningen af støj omkring apparaterne.

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Nok ikke hvis det er en forstærker til måske 5.000,-.
Men har du en til 20.000,- eller mere vil det sikkert kunne betale sig.

Det er dog dine ører der skal afgøre det - prøv det - og kan du ikke høre forskel kan det ikke betale sig!

Du kan også lege med stikkene, sikringerne, fordelerdåsen etc.

mvh

...Tubes rules
Til top Vis Dr. Strangelove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Strangelove

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

chubbz det er det vil jeg også sige lydder mere fornuftigt, jeg har haft problemer med støj pga mine strømkabler har ligget for tæt sammen med mine signal kabler, men at kobberet skulle have nogen betydning tror jeg ikke, og det har ingen beydning hvilke kabler jeg sætter foran mit anlæg.

Jeg har så hørt folk sige at de lige frem ikke har kunne holde ud at høre på deres anlæg, og at det lød ad helvede til med visse kabler og at de har skulle spilles til. Dette mener jeg ikke burde ske, så er det virklig nogle l**te kabler man har fået fat i der.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
Ja, strømkabler har en indvirkning på lyden, vis man ikke kan høre forskæld er det da fint så har man da sparet penge, jeg bruger ikke færdige strøm kabler jeg laver dem selv så får man det man ville have 

Netkabler kan have MEGET stor betydning for lyden! Ikke alle apparater er dog lige 'følsomme' overfor det benyttede kabel. Cd-afspillere og DACs plejer at være kritiske... (Der kan opnås virkelig gode resultater, hvis man gider eksperimentere).

Jeg laver også mine kabler selv. Jeg bruger finsølv (udglødet) og mine kabler har op til 32 sølvledere - og hver enkelt leder ligger i en teflonslange. Så i det nævnte eksempel går der 32 meter sølvleder til ét kabel på én meter....  

[Nordost eller Oracle ville nok kunne sælge sådan et kabel for 300 - 400.000 kroner incl. moms!]

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:

Hvad siger I?

Du tænker for meget knægt og lytter for lidt .

Men der er den fare at den åbenlyse forbedring et netkabel, eller endnu bedre strømgenerator, vil kunne gibve overskygges af dårlig akustik i lytterummet. Min erfaring er at hvis lytterummet ikke fungerer særlig godt kan man smide næsten hvad som helst ind i afspillekæden og ikke opdage en dyt.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:

Hvad siger I?

Du er af den overbevisning, at "den ene meter kabel ikke betyder en skid i forhold til de mange kilometer af kabel og transformere der sidder før stikkontakten".

Hvor har du fået den overbevisning fra? Har du prøvet selv, eller er det gætteri?

Er det et ærligt debatoplæg eller...?

Nu er der allerede flere, der har fortalt at de oplever forskelle på div. netkabler. Hvad vil du så gøre nu?

Mvh.

Niels L.

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har brygget et sæt Supra kabler sammen baseret på LoRad 2.5 - der er stor forskel i forhold til det normale uskærmede strømkabel. Den største forskel oplevede jeg på min gamle harman/kardon avr 435 reciver når jeg lyttede til radio, der forsvant en masse støj i toppen af frekvensområdet.

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig har det meget og sige med støjindstråling på sine signalkabler, men så stopper festen os der, for mit vedkomne ihvertfald. Det er kun et problem man reelt har hvis man er så letsindig og bruge signalkabler uden skærm, trukket sine kabler i en stor pærevælding, kører ubalanceret og/eller ikke har jordet sit grej ordentligt.

(så lang tid der er direkte målebare forskellle i både fordoblinger og halveringer i lydtryk i frekvensspektret i ens lytterum(det er der i 9 ud af 10 af det der bliver vidst frem herinde ihvertfald), og klangtider der ikke er optimale, ser jeg ingen grund til at man bruger så meget som 10 sekunder eller fem flade øre på hokus pokus der måske virker, når man kunne have brugt 2 sekunder på det andet og meget større problem og  opnå enorme forskelle -der sågar kan måles og høres lige med det samme!. -Det er der bare sjovt nok ikke mange der gør de vil hellere købe sig fattig i strømkabler olign. er det mon fordi det andet kræver en indsats og man sætter sig ind i tingene eller simpel uvidenhed? -jeg forstår det virkelig ikke, men fred være med det, jeg har dyb respekt for dem der lever af og sælge den slags hifi, bare jeg dog kunne finde en lignende gimmick som folk køber rask væk)

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Ingen forskel overhovedet... Mig og nogle gutter som også KUNNE høre forskel foretog flere blindtests, og der forinden påstod de at der ville være væsentlig lydforskel, både med deres hjemmelavede og også nogle rimelig dyre færdiglavede...

Men de kunne høre masser af forskel under testen, det var bare lige så tit de sagde at et standard sort lakridskabel lød bedst...

Men efter testen lukkede de en masse mundl**t ud om både det ene og det andet der gjorde at de ikke kunne høre forskel, men så foretog vi samme test hos en af dem... Med samme resultat...

Men tillykke til jer der kan høre en masse forskel med et FLOTTERE powerkabel... Længe leve placebo-effekten.  Kabelindustrien elsker jer

Husk at tilspille jeres stikkontakter og polere jeres sikringer...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Det med at man kan se resultatet af ændret netkabel, at det kan måles, er ikke det samme som at man kan høre forskel. Man kan måle langt mere end man kan høre, selv om man kan høre meget.

Og jeg har fortaget massere af tests uden resultat, jeg kan ikke på nogen måde høre forskel.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Det med at man kan se resultatet af ændret netkabel, at det kan måles, er ikke det samme som at man kan høre forskel. Man kan måle langt mere end man kan høre, selv om man kan høre meget.

Og jeg har fortaget massere af tests uden resultat, jeg kan ikke på nogen måde høre forskel.

Jeg tror sørme' du har byttet om på noget i dine to første sætninger..??

Mange har det 'problem' at de godt kan høre et netkabel, men kan intet måle. Men hvis du har informationer vedr. målinger af forskelle på netkabler, må du meget gerne lægge et link.

Niels L.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 04 Juli 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

[Nu er der allerede flere, der har fortalt at de oplever forskelle på div. netkabler. Hvad vil du så gøre nu?

Jeg læser kun, at der er flere, der tror at de kan høre forskel - og en enkelt, der har gjort et ærligt forsøg med en blindtest, der viste at de, der troede at de kunne høre forskel, reelt ikke kunne høre forskel.....

Jo-jo - selvfølgelig kan man høre forskel - hvis man vil høre forskel.....

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 04 Juli 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
vil det så give et bedre resultat, hvis man bruger 1000 kr på et netkabel frem for at bruge de 1000 kr mere på forstærkeren?

Ja, det er min overbevisning.....hvis du har 6k at bruge ville jeg bruge de 5k på amp og spendere de sidste på et godt power-kabel  

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Ja, der er forskel, men det er ikke alle powerkabler der passer lige godt i alle kombinationer.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Hvis du sender strøm igennem en ledning dannes der et magnetfelt omkring ledningen, når styrken i magnetfeltet ændres udsendes der radiobølger, og eftersom vi bruger vekselstrøm vil et strømkabel udsende radiobølger i massevis. De kan påvirke dit anlæg, men om det er hørbart er et andet spørgsmål.

Problemet løses ved at bruge skærmede netkabler, bemærk at skærmen SKAL være forbundet til jord, og dem kan du bygge selv til langt mindre end, hvad færdige kabler købes for.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Problemet løses ved at bruge skærmede netkabler, bemærk at skærmen SKAL være forbundet til jord, og dem kan du bygge selv til langt mindre end, hvad færdige kabler købes for.

Det kommer skam an på hvor god din jord er

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 01 August 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Hurin skrev:

Det kommer skam an på hvor god din jord er

Min jord er ikke alt for imponerende - det er mest ler
- men man kan jo altid købe lidt i bedre kvalitet på den nærmeste planteskole.....

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes