Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 10:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 3D tv - på trapperne? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Juli 2007 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Blev lige gjort opmærksom på denne side: http://www.holografika.com/

Prøv at se den video med Rubriks-terningen på i nederste højre hjørne.

Læg godt mærke til billedet, feks når der panoreres over TIE-Interceptoren eller dinosauren.

Det ser ret interessant ud.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Juli 2007 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Jeg vil langtfra sige at det er på trapperne. De demonstrationer jeg har set har været dét jeg vil kalde underholdende, men ubrugeligt - der skal arbejdes _kraftigt_ med billedkvaliteten, før det kan bruges til noget som helst.

Derudover kan det diskuteres hvor anvendelig 3D teknikken overhovedet er, når vi taler om levende billeder. Én ting er at gengive 3D, noget helt andet er at optage det. Det er ikke for sjov at det er computeranimationer man bruger til at demonstrere 3D på. Til spil-brug osv kunne jeg sagtens se det fede i 3D gengivelse, så man f.eks. kan læne sig ud og kigge rundt om et hjørne - kombineret med motion-sensorer der registrerer dine bevægelser, kan man lave nogle ret vilde VR-ting på den måde (Nintendo Wii go home! ). Men at optage en film så den kan gengives troværdigt i et 3D system, så proportionerne ser rigtige ud uanset hvor i stuen du sidder, det er en helt anden ting. Derfor vil jeg påstå at 3D som andet end gimmick er rigtigt mange år ude i fremtiden.

Prøv at tænke på dengang Virtual Reality spil var det helt store i spillehallerne, det er vel omkring 15-17 år siden. Dengang blev det udråbt som den næste store revolution inden for gaming. I dag synes jeg ikke det føles som om vi er kommet tættere på Virtual Reality gaming end vi var déngang - nærmere tværtimod, idéen døde hurtigt ud fordi det simpelthen fungerede for ringe.

Hvis man er på jagt efter en helt ny dimension i film-oplevelserne, så er et kig på D-box Motion Code efter min mening et langt mere interessant og brugbart sted at starte. Det er et system der rent faktisk fungerer, og vel at mærke tilføjer filmoplevelsen noget uden at tage noget andet væk (3D som det udføres i dag påvirker i kraftig grad den generelle billedkvalitet). Om det har det samme kommercielle potentiale på sigt, er nok mere tvivlsomt, men man kunne godt vælge at se Motion Code som en forløber for 3D teknikken - hvis vi skal gå fra 2D billeder til "som at være der selv", så gælder det i mindst lige så høj grad for den fysiske påvirkning, som for 3D oplevelsen. Og på dette punkt er vi nået meget længere end på 3D området (bemærk at der er stor forskel på en "buttkicker" og D-box Motion Code systemer, ikke mindst prismæssigt...)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes