| Forfatter |
|
mathiasm Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 02 Juli 2007 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej forum.
Jeg har 2 stk. gamle "Jamo Dynamic 100" hvor membranen i den ene af basserne er mørnet op. Så tænkte jeg at det kunne være et sjovt lille projekt at sætte nogle nye enheder i. Nogle der har en idé om hvad det kunne være for nogle? Ikke nogle helt vilde nogle, de skal bare kunne spille :)
De specs jeg har på højttalerne: (det er det der står på en mærkat bag på dem)
Rated Power: 100 Watt Music Power: 130 Watt IEC (268-5): 45 Watt Impedance: 8 ohm Der står ikke noget med frekvens! Bassen er en 7", men jeg ville sagtens kunne sætte en 8" i hvis det er.
På forhånd tak for hjælpen! Mathias
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 03 Juli 2007 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mathiasm Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2007 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har kigget på den, ville den godt kunne bruges? (er det lidt ligemeget hvad det er for en enhed man sætter i, kan den have for mange watt osv.)?
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 03 Juli 2007 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen garantier for at den spiller godt med det eksisterende kabinet og delefilter, og man kan ikke rigtig sige noget om det på forhånd, da der ikke opgives nogen data på siden jeg henviser til. Watt skal du ikke gå så højt op i, det er vigtigere at enheden er af en rimelig byggekvalitet. Måske vil det være bedre at finde en højttaler i en genbrugsbutik du kan tage basenhederne fra, så er der ikke så meget at tabe.
|
| Til top |
|
| |
mathiasm Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm ja.. Kan man finde højttalere i alle genbrugsbutikker tror du? :)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 03 Juli 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathiasm skrev:
| Har kigget på den, ville den godt kunne bruges? (er det lidt ligemeget hvad det er for en enhed man sætter i, kan den have for mange watt osv.)? |
|
|
Watt har ikke noget at sige, men enheden skal passe til kabinettets volumen og delefilteret, så det vil være noget af et lucky punch, hvis det hele passer. Men, det vil da spille.
Hvis du gerne vil hygge dig lidt med at bygge en højjtaler, så find et byggesæt der passer til kabinettets volumen og skift frontpladen ud med en der passer til de nye enheder.
|
| Til top |
|
| |
mathiasm Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var også en mulighed? Nogle links? :) Kabinet udenvendig: 24x30x60. En bas, en mellemtone og en diskant.
Men nu prøver jeg lige at smutte ud i genbrug og se hvad jeg kan finde! :)
|
| Til top |
|
| |
mathiasm Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg så været i genbrug og der var en højttaler. Og utoligt nok var den med en 8" bas. Problemet er bare at den er på 4 ohm og det kan min forstærker kun køre når der er 1 sæt højttalere sat til. Jeg har 2 sat til. 2 stk dali i A, og 1 bas i B. Så er mit spørgsmål om det kan fikses ved at sætte bassen på 8ohm i A, og så sætte de 2 4ohms højttalere i højttaler udgangen på bassen? :b
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathiasm skrev:
Nu har jeg så været i genbrug og der var en højttaler. Og utoligt nok var den med en 8" bas. Problemet er bare at den er på 4 ohm og det kan min forstærker kun køre når der er 1 sæt højttalere sat til. Jeg har 2 sat til. 2 stk dali i A, og 1 bas i B. Så er mit spørgsmål om det kan fikses ved at sætte bassen på 8ohm i A, og så sætte de 2 4ohms højttalere i højttaler udgangen på bassen? :b
|
|
|
Nej, A og B terminalerne sidder sammen inden i forstærkeren.
|
| Til top |
|
| |
mathiasm Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvor mange ohm vil der være når der både er 4ohms højttaler og 8ohms bas på samme port?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathiasm skrev:
| Men hvor mange ohm vil der være når der både er 4ohms højttaler og 8ohms bas på samme port? |
|
|
Højttalere er ikke enten 8 eller 4 ohm, det er blot et gennemsnit. En 8 ohm højttaler kan sagten dykke ned under 3 ohm, så man er faktisk nødt til at se impedansforløbet for hele højttaleren.
Den simple matematiske beregning kan man dog altid lave 8 ohm + 4 ohm = 1/(1/8 + 1/4) = 2,7 ohm. Dvs. meget svært for forstærkeren at håndtere.
|
| Til top |
|
| |
mathiasm Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|