Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 13:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Indfræsning af kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
peterd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 03 Juli 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hej Surround-venner

Jeg skal igang med at fræse en række kabler i væggen, som er af mursten. Fremfor en detaljeret beskrivelse, kommer her den korte version:

Jeg har brug for at kunne sende en række kabler fra fladskærmen ca. 2 meter til et Clic-modul med HIFI-grejet. Det drejer sig om speaker, signal og andre kabler incl scart. Jeg forestiller mig at skulle bruge en form for kabelkanal ca. 10 cm i højden, som jeg kan skjule i væggen. Størrelsen skal være stor nok til bla. scart-kablet, samt at man senere kan skifte kabler ud, uden de helt store problemer med kabelføringen mv. Mine spørgsmål er derfor:

1) Findes der kabelkanaler specifikt til dette formål? Jeg vil helst ikke skulle fræse ret langt ind i væggen, men kanaler skal samtidigt kunne dækkes med glasfilt og males

2) Er det bedst med én stor (fx. til scart) og mange små, eller er det smartest med kun én kabelkanal hvor alt kan være

3) Er vinkelsliber fin nok, eller er en decideret kabelkanalfræser at foretrække

Ser meget frem til gode tips fra Jer.

hilsen Peter

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Juli 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

1) aner det ikke,

2) ville selv bare finde et enkelt forholdsvist stort fleksibelt rør, hvor det hele kan være.
Hvis der er problemer med støj, så køb et andet kabel med skærm.

3) ville nok heller bruge en mejsel, så du er fri for at gøre hele stuen ren igen. En elhammer kan også bruges. En vinkelsliber vil støve ufatteligt meget.

Med hensyn til scart, hvorfor ikke bruge super-video kabel og så et par konvertere i begge ender, så du slipper for et alt for stort hul.

Ja forresten god arbejdslyst
Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Juli 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Hej.

Hvis du synes det er dejligt med murstøv overalt, så brug en alm. vinkelsliber. Det gjorde jeg og jeg kunne ikke se igennemstøvet på 5 meter mod et stort vinduesparti!! Det er bigtime nogo med alm. vinkelsliber. En decideret rillefræser koster også kun 500kr på harald nyborg efterhånden. Alternativt kan en bajonetsav med murstensklinge bruges, det støver stort set ikke, falder bare til jorden, men er lidt mere omstændeligt., idet man ikke kan sætte bredden så den bare passer til rørene.

Jeg tror ikke det er særlig smart at lave en 10 cm høj rille i væggen, så får væggen jo et svagt punkt dér. Det kommer selvf. an på hvor langt rillen skal være.

mvh. Per.

Edit: mht. mejsel så tror jeg man ødelægger væggen med alle de slag den skal have.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Juli 2007 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Alternativt kunne man jo også pille nogle sten ud i begge ender og trække røret ude i isoleringen
Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 Juli 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Hej Peter

Du kan få en masse forskellige kanaler også temmelig dybe (kig forbi din lokale elinstallatør). Men hold dig til en typisk kontorkanal på 130mm. bred og 70mm. dyb i fagsprog en 70/130 kanal. Det burde kunne klare jobbet. det er nemmere at få den breddere end dyber, da du bare skære en masse mindre riller i muren, og mejsler dem ud, fremfor at tage alt styrken i muren ved at skære for dybt, ja så du ikke drønner igennem muren. Du kan med stor foredel leje en rilleskære med 2 skær sådan en som elektrikeren bruger, har du ikke en matriale udlejning "remirent" eller den lokale elinstallatør og HUSK at få en model der hører saammen med en støvsuger, ellers har du hele hytten fuld af murstøv, sidst men ikke mindst husk at hænge våde lagener fra loftet og ned omkring hvor du skærer det tager det værste støv.

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 Juli 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hvis du vælger en rør løsning så husk at få glatte rør ikke de rillede, da stik og andet nemmere sidder fast i dem, hvis du vil trække dine kabler ud igen

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Juli 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hmm hvad med svækkelse af muren ved så bred/dyb en kanal?? Hvis det er en bærende væg så er det ikke sjovt hvis den bryder sammen. En del huse af "nyere" dato som det jeg bor I har gasbeton som indervæg og muret ydervæg (så er du sikker på at den er muret), men remmen er lagt af på gasbetonen/indervæggen. Den er kun 10 cm tyk så fræser man indt til en 70mm kanal plus plads til lidt puds så er der stor risiko for at skære elementerne over eller så tynde at de kollapser. Se om du kan få fat I tegninger over huset for at se om væggen er bærende før du går i gang. En muret indervæg vil have samme problem hvis den er bærende den er bare nok en anelse tykkere.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes