| Forfatter |
|
liplau Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har monteret et hdmi-kabel mellem min Sony RDR-HX820 DVD Recorder og Harman Kardon AVR245 receiver, og et hdmi kabel videre til mit TV..... og troede alt var godt, men mangler noget lyd.
Kan det passe der ikke kommer lyd med gennem hdmi kablet mellem dvd og receiver? eller skal lyden kobles med et coaxial- eller optisk kabel, og hvad er bedst af de 2?
Og kan det passe jeg ikke kan få OSD gennem hdmi til TVét?
Håber der er nogen der kan hjælpe, er lidt lost på området
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skulle da gerne få lyd gennem et HDMI kabel - er du sikker på at det sidder rigtigt i stikkene? Gør det det, kan kablet være defekt.
Generelt set er coax bedre end optisk - ligesom du kan ændre på lyden med et coax kabel, alt efter hvilket du vælger.
|
| Til top |
|
| |
LCDfreak Udelukket fra forum

Konto lukket pga falske oplysninger
Bruger siden: 31 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et coaxial kabel til digital audio overførsel, er at foretrække frem for optiske kabler ved korte kabeltræk (max 3 meter) idet at et coaxial kabel sender elektriske impulser mellem afsender- og modtagerenhed, mens et optisk kabel overfører audio signalet via lysglimt. Forskellen er, at signalet er bedst i et coaxial kabel, derfor opnår man den bedste lydkvalitet frem for optiske kabler. Derimod er signalet i et optisk kabel mere egnet til lange kabeltræk (over 3 meter) idet at et optisk signal kan forstærkes digitalt af forstærkeren. Fordelen ved at benytte et optisk kabel frem for et digitalt koaxial kabel er primært at apparaterne er galvanisk adskilte og man har ikke nogen problemer med fase forskel. Optiske signaler kan også forstærkes på kabelniveau med en Digital Audio Signal Forstærker som f.eks.: http://avxperten.dk/adaptere/aktive-adaptere/digital-audio-s ignal-forstaerkerrepeater,-toslink.asp Signalerne kan også konverteres fra coax til optisk, eller omvendt. F.eks. med sådan en af de her: http://avxperten.dk/adaptere/aktive-adaptere/aktive-adaptere .asp
|
| Til top |
|
| |
liplau Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stikkene sidder ok, har både prøvet i hdmi1 og hdmi2 på receiveren.
Men jeg ved ikke om det er noget med opsætningen af receiveren? Jeg har ikke justeret på noget , da jeg ikke har haft OSD menuen endnu.
I manualen står der noget med at "default" er coaxial for hdmi1 og optical for hdmi2. og i displayet på receiveren står der også "hdmi1 / coax" og "hdmi2 / opt" ?
Men måske jeg skulle prøve med et andet kabel...
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kommer jeg i tanker om noget - Jeg havde et lign. problem - men det var billede.
Jeg brugte et scart stik til at komme ind i menuen, og så der fortælle at jeg på den og den indgang ville bruge HDMI - så kom det til at virke 
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 05 Juli 2007 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget sandsynligt at du skal ind og sætte din receiver til at tage lyden via dit HDMI-kabel!..Sådan var det i hvert fald på min NAD-receiver, og jeg har også læst mange andre indlæg, hvor de skulle lignende!...Du kan bare bruge et normalt phono-kabel, for at få din receiver vist på TV...Så tager du eks. på den røde ende og putter den i receiveren, og den anden røde ind i TV'et...
mvh Zirio
|
| Til top |
|
| |
liplau Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2007 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom jeg ind i OSD menuen... og tak for hjælpen til det 
Men stadig ingen lyd!
I "IMPUT SETUP" under HDMI, kan jeg kun under AUDIO IN vælge mellem COAXIAL 1, - 2, -3 og OPTICAL 1, -2, -3 og NONE...? 
Er det nu jeg er nødt til at tage ud og købe et coaxial kabel.... eller?
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 05 Juli 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
liplau skrev:
Så kom jeg ind i OSD menuen... og tak for hjælpen til det 
Men stadig ingen lyd!
I "IMPUT SETUP" under HDMI, kan jeg kun under AUDIO IN vælge mellem COAXIAL 1, - 2, -3 og OPTICAL 1, -2, -3 og NONE...? 
Er det nu jeg er nødt til at tage ud og købe et coaxial kabel.... eller?
|
|
|
Ikke alle recievere har lyd med igenem HDMI, men har du prøvet at sætte den til 'NONE' ? Det kunne jo være det gjorde den tog lyden igennem HDMI istedet digital-indgang, jeg tvivler dog, men det er jo nemt at afprøve. Til coaxforbindelse kan et ganske almindeligt phonokabel bruges, så hvis du har et liggende: På med det  __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 05 Juli 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
måske har din receiver et seperat menupunkt for HDMI? Hvor du kan indstille både billede og lyd?
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
liplau Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nok bare været "heldig" at få en receiver der ikke har lyd med gennem HDMI, prøvede med phonokablet gennem coaxforbindelsen, og det virker 
Jeg takker for hjælpen.. og så må jeg ud efter et coaxial kabel
|
| Til top |
|
| |
MartinP Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 08 Juli 2007 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
liplau skrev:
|
Jeg har nok bare været "heldig" at få en receiver der ikke har lyd med gennem HDMI, prøvede med phonokablet gennem coaxforbindelsen, og det virker 
Jeg takker for hjælpen.. og så må jeg ud efter et coaxial kabel
|
|
|
Hvad er det for en reciever?
|
| Til top |
|
| |