Hej. Jeg har lige en række spørgsmål til Dalis AXS10K.
1. Jeg går og overvejer at købe en Crown Macro-Tech MA-602 (http://www.crownaudio.com/pdf/amps/136704.pdf) til mine Cerwin-Vega CLSC15, vil denne forstærker være for kraftig for Dali AXS10K? den levere 300Wrms i 4Ohm 20Hz-20kHz med 0,1%THD, vil dette udgøre en fare for AXS10Kerne?
Jo mere effekt jo bedre, det bliver først farligt for dine højttalere når du ikke har effekt nok. En god højttaler kan klare virkeligt meget effekt. Men hvorfor spørg du om forstærkeren vil være for kraftig til AXS10K når du vil bruge den til dine CV'ere?
2. Mit værelse er 8kvm (2m*4m), mine CLSC15 som jeg har nu, har svært ved at komme af med alt deres kraft, da den bare forsvinder i rummet, vil AXS10Kens dobbelt 10" bas have samme problem da overflade arealet er det samme?
Grunden til at kraften forsvinder fra rummet er fordi du har en alt for stor højttaler på dit værelse. En god højttaler med 2 gode 6½" bas-mellemtoner på en god 60 watter eller mere ville være langt bedre til dit rum, der vil du kunne mærke en god solid bas der bare siger slam når der bliver spillet rock tekno eller what ever.
3. Hvordan lydder AXS10K sammenlignet med Dali Concept 10? jeg syntes nemlig at den højtaler havde en meget gennemtrængene mellemtone, og ikke nok bas. Jeg er lidt af en basfreak, men den skal heller ikke være for løs eller overvældene i forhold til mellemtonen og diskant.
Jeg ved det desværre ikke da jeg ikke har hørt de to nævnte højttalere, men jeg tror du ser for meget på størrelsen i stedet for gørelsen, en mindre ht er mange gange meget bedre både bas mæssigt, men også på andre områder på et lille 8 kvm værelse.
4. Vil den før nævnte Crown Macro-Tech MA-602 være overkill i detaljerne til denne højtaler?
Hvis du ser på priserne på de 2 produkter ville jeg ikke mene at den Crown er vejen at gå. Find en brugt Nad, H/K, Denon eller noget andet.
5. Hvordan lydder højtaleren når den får lidt at spidse? altstå ikke at jeg høre musik på 100% vol. hele tiden, men man skal jo også dele lidt ud af musikken til resten af huset.
Det er jo umuligt at sige da ingen ved hvad du mener med at spille højt. De fleste højttalere lyder fint indtil de begynder at forvrænge.
6. Er der andet på markedet jeg skulle tage et kig på, til nogenlunde samme pris? kravet er dog at det skal være 3-vejs.
Du skal max. have en 2½ vejs på det værelse for at opnå den effekt du søger.
Til dem der ikke skulle vide noget om forstærkeren, så kan jeg oplyse at den ligger i et prisleje på omkring de 12-13000kr, og er THX godkendt. resten kan læses på linket.
Jeg håber i kan hjælpe mig,
|