| Forfatter |
|
Mingo Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 197
|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabinetforslag til en 15 cm enhed:
15 liter - afstemning 38 Hz - BRport 50 mm længde 230 mm.
Hvad sker der med BR porten, hvis jeg laver et 60 liter kabinet med 4 enheder og en port?
Skal længden være den samme, samtidig med, at portens areal 4-dobles??
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
I princippet, ja .
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
I princippet, ja . |
|
|
Øh, nej. Hvis portens areal 4-dobles skal længden også forøges, ikke bare en smule men betragteligt.
Jo større portareal, jo længere skal porten være for at ramme den samme tunings frekvens. Så hvis du bare 4-dobler kabinet størrelsen og 4-dobler portarealet men bibeholder den samme længde vil du få en helt anden og betydeligt højere tuningsfrekvens.
Du kan teste det i feks winISD PRO.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 06 Juli 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups, mollecon, der sov du vist
|
| Til top |
|
| |
Mingo Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 07:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan nogen så - ud fra ovenstående oplysninger - give mig den rigtige størrelse på den nye port?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kræver nogle data på enheder, eller link til enhed
Men jo, porten bør øges i areal med større membranareal(flere enheder), men vil dermed også blive længere, så der er en grænse - som Mollecon sagde, i princippet burde den 4dobles, men næppe realistisk
Hvis du monterer hver enhed i hver sit seperate kammer, skal hver enhed fortsat have den port du angiver, hvis eller den er rigtig - 23cm lang lyder dog lidt voldsomt til en 50mm port i 15liter
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
mollecon skrev:
I princippet, ja . |
|
|
Øh, nej. Hvis portens areal 4-dobles skal længden også forøges, ikke bare en smule men betragteligt.
Jo større portareal, jo længere skal porten være for at ramme den samme tunings frekvens. Så hvis du bare 4-dobler kabinet størrelsen og 4-dobler portarealet men bibeholder den samme længde vil du få en helt anden og betydeligt højere tuningsfrekvens.
|
|
|
Den forstår jeg ikke, for hvis man nu 4-dobler det hele så har man 4 enheder, 60 liter og 4 porte.
De 4 porte har alle samme længde, men der er 4-dobbelt areal
"Smeltede" man nu de porte samme til en, ville den blive større i diameter men have samme længde som en.
Så hvis Bassøes indlæg er rigtigt, så vil der være meget stor forskel på 1 enhed i 15 liter med en port på 50/230, Contra 4 enheder i 60 liter med 4 ens porte på 50/230 ???
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Bassøe skrev:
mollecon skrev:
I princippet, ja . |
|
|
|
|
|
Den forstår jeg ikke, for hvis man nu 4-dobler det hele så har man 4 enheder, 60 liter og 4 porte.
De 4 porte har alle samme længde, men der er 4-dobbelt areal
"Smeltede" man nu de porte samme til en, ville den blive større i diameter men have samme længde som en.
Så hvis Bassøes indlæg er rigtigt, så vil der være meget stor forskel på 1 enhed i 15 liter med en port på 50/230, Contra 4 enheder i 60 liter med 4 ens porte på 50/230 ???
|
|
|
Hehe, ja umiddelbart kan det være svært at forstå men sådan hænger det nu engang sammen. Det er ikke mig der har opfundet de fysiske og matematiske regler for det. 
Men : "Så hvis Bassøes indlæg er rigtigt, så vil der være meget stor forskel på 1 enhed i 15 liter med en port på 50/230, Contra 4 enheder i 60 liter med 4 ens porte på 50/230 ???".....
...Har jeg slet ikke snakket om og er heller ikke det OP's spørgsmål gik på, han ville vide om portlængden skulle være den samme i et 60 liter kabinet hvis han kun brugte 1 port med 4-doblet areal og i det tilfælde skal porten være betragteligt længere.
Men i det tilfælde du nævner med et 60 liter kabinet med 4 ens porte ville de skulle have den samme længde som i et 15 liter kabinet med en enkelt port.
For lige at være sikker på mine udtalelser fyrede jeg lige op under winISD PRO og foretog nogle simuleringer der underbygger mine udtalelser om emnet.
winISD PRO, prøv det.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så i princippet har jeg altså ret... MEN - friktionen i en enkelt større port (eller rettere, i røret) vil være mindre end den er i flere mindre porte, med tilsvarende areal. Så i praksis er det sandsynligt, at den store port skal have et længere rør, for samme afstemning .
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
|
Så i princippet har jeg altså ret... MEN - friktionen i en enkelt større port (eller rettere, i røret) vil være mindre end den er i flere mindre porte, med tilsvarende areal. Så i praksis er det sandsynligt, at den store port skal have et længere rør, for samme afstemning .
|
|
|
Så nej du har ikke ret, hvis han havde spurgte om han kunne bruge 4 porte med samme areal og længde i et kabinet der er 4 gange så stort SÅ ville du have ret. Men nu var det altså ikke det han spurgte om. 
Endvidere så er det ikke bare sandsynligt at den store port skal være længere for at få samme afsteming men et FAKTUM at det skal den. 
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, så vidt jeg har luret drejer det sig om en ScSp 15M (?)
Den ser fornuftig ud i 15liter, port ø40mm x 12cm, ca 40hz
Med 4 enheder i 60 liter, port ø78mm som er det 4-dobbelte areal bliver porten så kun på 9cm afstemnings frekvensen er nøjagtig den samme, og altså med 25% kortere port
Med 2stk ø70 bliver port længden ca. 16cm
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Nå, så vidt jeg har luret drejer det sig om en ScSp 15M (?)
Den ser fornuftig ud i 15liter, port ø40mm x 12cm, ca 40hz
Med 4 enheder i 60 liter, port ø78mm som er det 4-dobbelte areal bliver porten så kun på 9cm afstemnings frekvensen er nøjagtig den samme, og altså med 25% kortere port
Med 2stk ø70 bliver port længden ca. 16cm
|
|
|
Hvilket program har du brugt? Dine resultater passer slet ikke med hvad jeg har oplevet hver eneste gang jeg har lavet simuleringer og øget portareal i winISD PRO. 
Sikker på du har gjort det korrekt?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kørte det igennem adskillige gange, da jeg heller ikke troede på det - har prøvet igen, og porten angives faktisk til at være en smule kortere med 4 x enheder/port/volumen
Er nu også meget i tvivl når du siger at der er forskel på længden af 4 porte og EN 4gange større port, de fire porte bør tilnærmelsesvis opføre sig som EN stor - det har været påstået andetsteds at der kan være en mindre LYDMÆSSIG forskel, men kunne dog ikke dokumenteres eller forklares
Nu sker der jo det at det kun er VAS som ændres med 4 enheder, men et 4-gange større volumen opfører sig formentlig anderledes, når Qts er konstant
Mingo, jeg vil stadig mene at en 23cm lang port er for meget til så lille en enhed, som egentlig er en mellemtone, dog med stort Xmax og formentlig for at den kan arbejde ned til en sub med "høj" delefrekvens - men interessant nok med 4 enheder, dog synes jeg det er en alt for kostbar løsning, og det er altså IKKE specielt ideelt med 4 enheder i mellemtonen
Kunne være sjovt at montere dem i Danleys TappedHorn, som jeg også mener kaldes Unityhorn
http://www.danleysoundlabs.com/pdf/danley_tapped.pdf der er billed miderst i artikel
|
| Til top |
|
| |
Mingo Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Musicus har ret. Der er tale om tal fra Hobby HiFi nr. 4 2007 vedrørende Scan-Speak 15M4531. Der nævnes også, at enheden kan bruges som bas mellemtone.
Det er en dyr løsning, men jeg har tilfældigvis enhederne liggende.
|
| Til top |
|
| |
Mingo Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg stadig var i tvivl efter diverse indlæg, stillede jeg spørgsmålet på diyAudio Forums og fik svar fra svenske Svante (her spurgte jeg også om 2 enheder):
2 drivers, 30 litres, 2 vents diameter 50 mm length 230 mm. or 2 drivers, 30 litres, 1 vent diameter 71 mm length 230 mm. or 4 drivers, 60 litres, 4 vents diameter 50 mm length 230 mm. or 4 drivers, 60 litres, 1 vent diameter 100 mm length 230 mm.
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 08 Juli 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så tror jeg sgu alligevel at jeg har ret 
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske er jeg tungnem - men såvidt jeg kan se, bekræfter hr. Svante osse min påstand.
Det fortjener at nævnes, at Troels Gravesens praktiske forsøg med refleksbokse synes at vise, at portene generelt skal være kortere end teorien foreskriver... Bare for at bidrage lidt til den almindelige forvirring! 
|
| Til top |
|
| |