| Forfatter |
|
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 03:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jeg har lige købt ny forstærker og har brug for lidt hjælp og råd til indstilling af crossoverfrekvenser af min sub og fronter, og af mine fronter i forbindelse med biwiring. Hvis mit indlæg virker som volapyk er det nok fordi jeg ikke har forstået det rigtigt. Jeg har kun erfaring med stereo og har aldrig indstillet lyden udover den sædvanlige lejlighedsvise drejen på volumen, bass og diskantknapperne  Det skal siges at jeg har købt en panasonic XR59, men jeg ikke har fundet et link til nogen manual. og har derfor valgt at læse manualen til XR58, hvor crossoverfrekvensindstillingerne er fixed på 80Hz, 100Hz, 120Hz, 140Hz, 160Hz, 180Hz og 200Hz. XR59 er som jeg forstår det en XR58 med HDMI switching.... Jeg forventer at bruge setuppet til både stereo og surround. - Lad mig starte med subben: mine fronter er KEF Q65 med "freqency range" på 38Hz-20kHz, og crossoverfrekvens 120Hz og 3.3kHz. Subben er en KEF 30B, hvor crossover manuelt kan indstilles mellem 80-150Hz og en Range der er angivet til 45Hz-150Hz. Enhederne er købt sammen i et sæt af den tidligere ejer.
Betyder det at jeg skal lade subben tage sig af Frekvenser under 120Hz? - Biwire delen forvirrer mig lidt mere. for to uger siden vidste jeg ikke der var noget der hed Biwire, så jeg er stadig novice. I manualen side 28 kan jeg læse at det er muligt at justere høj og lav frekvens i forbindelse med Biwiring. Er det de 3,3Hz som KEF angiver som den anden crossoverfrekvens? Er det forholdet mellem Q65's bas og mellemtone/diskant
Jeg er virkelig på bar bund her Så jeg vil blive glad for lidt hjælp. Normalt vil jeg forsøge mig frem, men jeg ved ikke om jeg risikerer at thrashe min forstærker eller eller mine HT. Tak for hjælpen
|
| Til top |
|
| |
Steffeng Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
det du kan indstille når du bi-wire er bare forsinkelse af diskanten.. - hvis du synes det lyder forkert men ikke kan se nogen grund til det, kan du prøve at justere lidt på det. Der står i manualen ret klart hvordan forsinkelsen indstilles, men da det er et spørgsmål om enhederne er det ikke lige til at måle.. - prøv det hvis noget lyder forkert, ellers lad være...
Mht crossoverfrekvens til sub så er det bare at prøve sig frem... 120 lyder fornuftigt, men så sætter du fuldstændig bassen på højtaleren til side, og har egentlig ikke ret meget ud af at biwire...
Du kan jo også prøve at stille dine fronter til large og så om ikke det lyder ligeså godt, crossover er jo kun til hvis du har sat dine højtalere til small...
|
| Til top |
|
| |
ravnk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eftersom det ligner gulvhøjttalere du bruger til front ville jeg da som udgangspunkt sætte delefrek. så lavt som muligt, dvs. 80 Hz og så justere subben til det lyder passende. Eller ja sætte dem til large som steffeng foreslår.
Hvor hulen har du fået en XR59 fra ? (tillykke med det iøvrigt) og hvad har du måtte bløde for sådan en sag.
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
ravnk skrev:
Eftersom det ligner gulvhøjttalere du bruger til front ville jeg da som udgangspunkt sætte delefrek. så lavt som muligt, dvs. 80 Hz og så justere subben til det lyder passende. Eller ja sætte dem til large som steffeng foreslår.
Hvor hulen har du fået en XR59 fra ? (tillykke med det iøvrigt) og hvad har du måtte bløde for sådan en sag. |
|
|
Højttalerne er large, 175w 6 ohm. XR59 er købt i tyskland. kostede ca. 3700 inkl. forsendelse. http://www.schlauershoppen.de/ , man kan betale med visa og de har varerne på lager.
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Steffeng skrev:
det du kan indstille når du bi-wire er bare forsinkelse af diskanten.. - hvis du synes det lyder forkert men ikke kan se nogen grund til det, kan du prøve at justere lidt på det. Der står i manualen ret klart hvordan forsinkelsen indstilles, men da det er et spørgsmål om enhederne er det ikke lige til at måle.. - prøv det hvis noget lyder forkert, ellers lad være...
Mht crossoverfrekvens til sub så er det bare at prøve sig frem... 120 lyder fornuftigt, men så sætter du fuldstændig bassen på højtaleren til side, og har egentlig ikke ret meget ud af at biwire...
Du kan jo også prøve at stille dine fronter til large og så om ikke det lyder ligeså godt, crossover er jo kun til hvis du har sat dine højtalere til small... |
|
|
Hej steffeng. min HT er store, men efter at have skøjtet gennem et utal af forum har en klar opfattelse af at forstærkeren er lidt "lys" i udtrykket. Da jeg samtidig ikke har nogle gulvtæpper, håber jeg på at en masse bas vil gøre hele lydbilledet komplet. Men ja du har ret. jeg prøver mig frem. Prøv dog lige at se i manualen på side 28. Der er et menupunkt der hedder "adjust high frequency and low frequency balance" (delay er lige til højre for) Det er det punkt der forvirrer mig???
|
| Til top |
|
| |
Steffeng Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er bare at justere lydstyrke på diskant og bas hver for sig... - det har intet med delefrekvens at gøre...
Mangler du bas i lydbilledet...? Når du stiller fronterne til Large burde din subwoofer ikke spille med (har ikke lige prøvet) Forstærkeren er måske nok en anelse lys i lyden, men det går igennem hele frekvensspektret, det kræver en anden forstærker eller et par højtalere med meget varme og fylde i lyden at gøre op for det, mere bas gør det i mine ører ikke varmere i lyden, det giver bare mere bas... -men hvis det er nok til at du ikke føler lyden er spinkel, er det jo fint...
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Steffeng skrev:
det er bare at justere lydstyrke på diskant og bas hver for sig... - det har intet med delefrekvens at gøre...
Mangler du bas i lydbilledet...? Når du stiller fronterne til Large burde din subwoofer ikke spille med (har ikke lige prøvet) Forstærkeren er måske nok en anelse lys i lyden, men det går igennem hele frekvensspektret, det kræver en anden forstærker eller et par højtalere med meget varme og fylde i lyden at gøre op for det, mere bas gør det i mine ører ikke varmere i lyden, det giver bare mere bas... -men hvis det er nok til at du ikke føler lyden er spinkel, er det jo fint... |
|
|
Tak nu tror jeg at jeg har forstået hvad indstillingerne i manualen er til for. jeg prøver i første omgang uden subben og tilføjer den hvis jeg mangler bas!!
|
| Til top |
|
| |