EDIT: Kun 45 hits på et halvt døgn? Piv, jeg håber, det er tømmermændene fra festivalen der gør det. Nu havde jeg ellers sådan knoklet
Ja, så er vi vel efterhånden hjemvendt fra dette års Roskilde Festival.
Hvad lavede I, hvem så I, blev I oversvømmet osv.?
Alt I alt: Hvordan var jeres Roskilde Festival?
Her kommer min oplevelse:
Lejren:
Vi lagde os i kø lørdag aften, og blev overrumplet over, hvor mange der havde fået samme idé. Sidste år var vi vel en to-tre tusind ved East, men i år må vi have været over 7000. De sagde, de regnede med 15000 i alt, og jeg tror, de fleste lå ved East. Der var under alle omstændigheder også proppet til randen, og vi måtte lægge os dér, hvor shuttlebusserne kører fra. Vi var tre der stillede os i kø til at få armbånd mens de andre blev tilbage med bagagen. Efter to timer i kø fik vi vores armbånd, og skuffelsen var stor over de tamme farver. Grå og halvvejs laks - hvad tænkte de dog på? En knaldrød havde været rigtig flot, men næh nej
Nå, men så slæbte vi bagage ind, og de sidste stillede sig i kø. Det var hundekoldt, og vi sad alle sammen og rystede af kulde. Et par af os fik en lille lur, men vågnede op koldere end før - puha, dårlig idé! Da klokken var halv fem, banede tre af os vej op mod hegnet, og da hegnet blev væltet klokken lidt i seks - vistnok fordi der var blevet åbnet i West - stormede vi ind og fik indhegnet os en ideel plads i J - ikke langt fra hverken agora, servicecenter eller festivalplads.
I løbet af ugen døde vores lejr dog mere og mere. Regnen, mudderet og blæsten tog sin tørn og efterlod gennemblødte og forladte telte, beboere der tog hjem og generel dæmper på humøret. Selvom vi ikke var blandt dem der blav hårdest udsat for pløre, blev vi hårdt ramt. Jeg havde, sammen med ham jeg skulle sove med, købt et festivalsæt i Bilka. Annoncen sagde, at teltet var 2*2*1,4 meter, men det viste sig at være 2*1,3*1

Heldigvis var det ikke alle telte der var i brug under opvarmingen, så vi lagde os hvor der nu var plads. Da de andre så kom, måtte vi så se at få os et nyt telt. De første to nætter blev det dog ikke aktuelt - første nat (4/7) sov min kammerat slet ikke, og første nat (5/7) tog vi alle hjem på grund af vejret. Aldrig har jeg været så våd og træt som da jeg kom hjem - heldigvis mandede jeg mig op til at blive og se Björk. Det var en rigtig god beslutning!
Den 6. spenderede vi så 300 kroner på et telt i spejdersports stand, og glæden ville ingen ende tage, da vi kunne sætte os ind i et tørt telt. Desværre hold teltet ikke mere end et par timer, så fire af os (der havde haft samme telte indtil videre) opgav, og vi fordelte os på de overlevende telte. Herfra gik det dog fremad, og resten af festivalen kunne vi alle holde os rimelig tørre.
Men lejren led hårdt under mudderet, og vi brugte den stort set ikke under selve festivalen. Søndag var der nogen der smadrede to af de tre sidste telte, men der var selvfølgelig ikke nogen i nærheden da det skete
Vejret:
Føj da, det var slemt! Blæst, regn og hvad har vi. Men jeg er da glad for at have oplevet den vådeste festival nogensinde. Lad os bare ikke håbe, næste år slår årets rekord. Heldigvis stilnede det da også af, og der var da to tage i rimeligt tørvejr.
Musikken:
Sidste og forrige år så jeg næsten ingen musik, men det fik jeg heldigvis rettet op på i år, med 9 fulde koncerter og en masse halve og kvarte.
Fulde koncerter:
Decorate. Decorate. (3/6) Musikken fejlede ikke noget, men der manglede energi hos bandet, og forsangeren formåede ikke at rive publikum med.
The Floor is Made of Lava (4/6) Rigtig god energi, enorm spilleglæde og aldeles fremragende musik. Men fornemmelsen var der bare ikke helt.
Arcade Fire (5/6) Flot musik, flot energi og godt sammenspil med publikum
Björk (6/6) Fantastisk musik og sceneshow. Desværre havde det dårlige vejr lagt en dæmper på publikum, og det var først med de sidste fire-fem numre, at Björk nåede at rive publikum rigtig med.
Queens of the Stone Age (4/6) Musikken fejlede ikke noget, men jeg savnede et sceneshow, og der var ikke enorm energi hos bandet, og der var ikke store tegn på spilleglæde.
Band Ane (6/6) Musikken er rigtig god, og åh, hvor er Ane bare sød! Hendes dans og hendes smil smitter som noget, jeg aldrig før har oplevet. Hvor var det dog synd, hun spillede klokken 12.00, for der var ikke rigtig nogen der orkede at danse, mig inkluderet selvom jeg havde enormt meget lyst. Hun ville ikke få lov til at gå en eneste gang rundt om min seng, ja jeg ville endda gerne rende rundt om hendes
Hayseed Dixie (5/6) Sikke en fest! Her var spilleglæden enorm, publikum var med på ideen og føj, hvor er de bare talentfulde! Når man kan være to mænd om at spille på én banjo, så har man altså bare evner.
The Who (4/6) Oplevelsen var rigtig rigtig god, men selve koncerten var ikke så fantastisk. Her smagte det lidt for meget af professionalitet, men det herligt at se dem.
Muse (4/6) Hussahej, der var gang i den! Vi stod i kø i to en halv time, kom ind midt i forreste højre bås, fik arbejdet os op til tredje række i båsen. Fed koncert, god energi hos forsangeren og enormt god musik. At jeg var helt oppe hos die hard fansne gør, at oplevelsen nok står mere til 5/6, men selve koncerten kan ikke få mere end 4/5.
Kvarte og halve koncerter (tag forbehold for, at jeg bedømmer ud fra det, jeg så):
Death by Kite (?/6) Jeg fik at vide, jeg var med her, men jeg kan overhovedet ikke huske det. Spøjst.
Transmission Low (?/6) Jeg fik set de to sidste numre, og det virkede rigtig godt, men jeg var ikke nok med til at danne mig et ordentligt indtryk af koncerten.
The Killers (?/6) Der lod til at være gang i den, og musikken er jo rigtig god, men jeg så kun et par numre ude fra siden.
Trentemøller (5/6) Hold da op, der var knald på. Vi kunne bare ikke komme ind i teltet, da der var proppet, så vi gik efter et par numre. Men musikken var fed, og folk dansede som gale
Beastie Boys (2/6) Øv, luften var da for alvor gået af den ballon. Og da deres udstyr gik den vildeste feedback, og de måtte spille et halvt nummer udelukkende på deres egne forstærkere oppe på scenen, fik jeg nok og skred. Sikke en skuffelse!
The Brian Jonestown Massacre (3/6) Der gik utroligt lang tid mellem numrene, hvor bandet bare stod og småsnakkede og gloede, og de ville ikke engang slås med hverken hinanden eller publikum mens jeg var der. Tamburinmanden var dog fantastisk underholdende!
The Flaming Lips (4/6) Sikke en fest,
sikke et sceneshow! Hold da helt op, den koncert er jeg ked af, jeg ikke var med til.
Bigbang (?/6) Her fik jeg kun set et enkelt nummer på vej over til Hayseed Dixie, men musikken virkede da fin.
Tiësto (?/6) Sikke et technoparty! Der ville jeg gerne have været med inde i midten, men jeg var træt og på vej hjem i teltet.
Alpha Blondy (3/6) Fin reggae, men der var ikke rigtig gang i dem. Ingen særlig dansen eller noget, og der var ingen smil at spore hos bandet.
Dúné (5/6) Muse spillede så længe at jeg først nåede hen til Dúné tyve minutter inde i koncerten, og kunne derfor kun stå udenfor og se lysshowet og bandets hoveder. Men musikken var fed, og der var gang i publikum, og sikke de kan fyre den af, de unger (siger jeg - vi er jo sådan set jævnaldrende

)
Oh No Ono (4/6) God musik, god energi og alt det halløj, men jeg så kun tre-fire numre
Musik jeg gerne ville have set:
Mit nye band
Forest and Crispian
Choir of Young Believers
As in Rebekkamaria
1 2 3 4
Detektivbyrån
Ungdomskulen
Booty Cologne
LCD Soundsystem
Speaker Bite Me
Camera Obscura
The Sounds
Klaxons
CSS
Dizzee Rascal
Cold war Kids (de blev jo aflyst)
Mika (det gjorde han også)
Suspekt (6/6 i Politiken. Øv øv øv!!! Jeg ved egentlig ikke, hvorfor jeg ikke gik derover, det havde været planen til at starte med)
The Broken Beats
Datarock
Timbuktu & Damn
Basement Jaxx
Kenneth Bager feat. Julee Cruise
DJ Kålhoved (pga. navnet

)
Lyden:
Hvad pokker havde de gang i, i år?
Der var feedback i større eller mindre grad til næsten samtlige koncerter, og i hvert fald alle dem jeg så på Orange.
Øv bøv, lyden var sgu ikke god! Der var hele tiden problemer, og det var mange gange svært at høre vokalen eller koret. Føj jeg er sur på årets lyd.
Sikke en smøre. Så er det jeres tur!__________________
Guide til billedupload