Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Loppefund! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 10 Juli 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Har været på loppemarkede og bruge 175 kroner.
Og ud af det fik jeg to cd-afspillere: Philips CD 104, NAD 5200
og en receiver: Tandberg TR-200.

Nogen der kan sige lidt om disse apparater?

Mvh.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Kan tilføje at NAD'en og Philips'en har køleribbe på bagsiden. De vejer begge et sted imellem 5 og 10 kg. 

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Juli 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Du kan læse lovprisninger af TR200 inde på Tante Bergs tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44953&P N=1
Pas på det er stærke sage - ikke for sarte sjæle

Philips maskinen

er old-school CD afspiller der vist nok har et rigtigt godt drev

Revox og Studer brugte et cd-drev fra philips i midt 80erne

Du kan læse om NAD'en som er en non nonsens cd afspiller
http://207.228.230.231/info/NAD_5200.pdf

kræver acrobat reader

Alt ialt har du gjort et rigtigt godt køb - er potmetrene lydefri har du en skøn radio som levere dejlig lyd så længe der er FM til og de to CD afspillere er fine - mon ikke at NAD har digital out bagpå så kan den jo opgraderes med en DAC

tillykke

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juli 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

http://www.dcaudio.kgb.pl/cd104.htm lidt billeder af 104'eren

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Den philips cd104 har CDM-1 løbeværk - der er klasse - og meget bedre end noget der bliver lavet i idag selv til maskiner i den højere mellemklasse

Selve CD-konverteren er førstegeneration og måske ikke så velopløst men den skulle kunne byde dig på mange glæder

Alternativ kan du sælge den til en revox entusiast som har en b 225 med et kaput løbeværk

Jeg ville beholde den hvis den lyder godt - faktiskt - hvis du kunne finde nogle letdrevne højtalere skulle du prøve at sætte den til tandberg tr200 - det kan være du kan få dig et skønt lille "salonalæg" med en blød varm tone

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

hvadså Krog - har du fået lyttet til herlighederne

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Du kan læse lovprisninger af TR200 inde på Tante Bergs tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44953&P N=1

Philips maskinen

kræver acrobat reader

Alt ialt har du gjort et rigtigt godt køb - er potmetrene lydefri har du en skøn radio som levere dejlig lyd så længe der er FM til og de to CD afspillere er fine - mon ikke at NAD har digital out bagpå så kan den jo opgraderes med en DAC

tillykke

*snøft* Den Philips vækker minder, den model var min første cd-afspiller, og den spillede rigtig godt og værket i den var meget robust og forholdvis huritg til at finde numre.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

Philips maskinen

kræver acrobat reader

tillykke

Her er fætter Marantz (min første cd maskine)

The first Compact Disc players arrived in 1982 and finally reached British punters a year later. The UK hi-fi press promptly split straight down the middle over the new formats relative merits relative to established superdecks of the day such as the Linn and Oracle. To the poor customer, it was a wall of confusion - some journalists celebrated CD uncritically, apparently ecstatic that it had banished all of analogue's traditional bugbears like hiss, wow and flutter. 

The result was that the first generation of silver disc spinners has become largely forgotten. Shame, because many of the very first players had a sound quite unlike any others that followed, and one that was - ironically - far more analogue and musical than most of today's high end esoterica. 

The Marantz CD54 you see here is practically a museum piece. Made in 1984, it's a late first generation design using Philips' exquisite CDM-1 Pro metal die-cast transport mechanism and the same company's Palaeolithic 14bit, 4 times oversampling DAC/filter package. Despite its midi size, the thing weighs a ton - evidence that the consumer electronics giants built their very first generation players to last. As they cost CD's 'early adopters' a packet, it was only right that they weren't plastic boxes full of air, I guess! 

Using it is a riot - it feels as clunky as the Pioneer cassette deck, but slower to respond! Press the Open button and a CD drawer the size and mass of the Clifton Suspension Bridge lumbers out to greet you. Put the disc in and press PLAY and you can go off and make brew before the music's started. When it does finally see it's way to reading the disc's table of contents, the digital time display starts (hurrah!) and the fun begins. 

Anyone who thinks big is better, and more bits and oversampling maketh a superior silver disc spinner will learn something playing this baby. It sounds incredibly analogue for something so self-avowedly digital - bass isn't far off the Sansui turntable in its warm and softness, and is barely any tighter either. 

The mid band doesn't have much in the way of level detail, but what instruments you do hear have a beautifully rich and sonorous texture. Treble is the biggest disappointment - what there is sweet and silky, but it sounds rather perfunctory. Interestingly though, it isn't harsh and painful as you'd expect from its meagre 14bit DAC - quite the reverse in fact, it's fluffy and vague and cloudy. 

The CD54 is an incredibly musical way of listening to digital discs - it's obviously a long way off the likes of even a good mid-range modern machine (i.e. Rega's Planet 2000) in many hi-fi respects like dynamics and detailing, but is still a hoot to listen to. 

The fact is that there are lots of machines still going that use this transport/DAC/digital filter combination - from Philips' original CD100 to its CD104B - and all are reasonably priced. If you can live without a remote, programming facilities and S/PDIF digital outputs, then they're well worth searching out. Likewise, pathological CD haters may just find them an acceptable way into the delights (?) of the digital disc!

citat slut

Nyere Philipsmaskiner er nok et bedre mål for vintagesøgningen

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Angående Philips CD 104 maskinen

Lige nøjagtigt sådan en købte jeg for nøjagtig 21 år siden. Det er den direkte efterfølger til Philips første model cd 100 og den var ved at gå ud i sommeren 86. Jeg betalte 3000 kr for den, det var billigt,  og den virkede i 6 år, hvorefter jeg arkiverede den lodret, da der var problemer med laseren. Det er imponerende hvis den har kunnet køre så længe.

Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Angående Philips CD 104 maskinen

Lige nøjagtigt sådan en købte jeg for nøjagtig 21 år siden. Det er den direkte efterfølger til Philips første model cd 100 og den var ved at gå ud i sommeren 86. Jeg betalte 3000 kr for den, det var billigt,  og den virkede i 6 år, hvorefter jeg arkiverede den lodret, da der var problemer med laseren. Det er imponerende hvis den har kunnet køre så længe.

Den har næppe været brugt dagligt i de 21 år, men man skal aldrig sige aldrig. Til gengæld er 6 år nok til den korte side

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Juli 2007 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Jeg havde selv en Phillips CD100.Den havde været på markedet små to år da jeg købte den,og den var derfor nedsat til 8500 kr Idag lyder det vildt,men det var prisen dengang.Da jeg lod den indgå i et nyt indkøb af cd-afspiller,fik jeg 5000 kr for den(købte en Mission CD7000....mener jeg den hed).Denne Mission cd-afspiller indgik i min sidste handel i cd-afspillere,nemlig da jeg købte min Tandberg TCD3015 som jeg stadig har Det er 19-20 år siden nu......
Nå,men Krog lader vente lidt på sig.Jeg ville ellers godt høre hvad han synes om sagerne,især den lille Tandberg TR200

sofus_100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Juli 2007 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Det er sku da flashback der vil noget med den Phillips CD, var også min første, og netop modellen er vel en af de allerførste cd afspillere på markedet... kanon lyd for øvrigt.... fantastisk at der stadig er eksemplarer på markedet
Til top Vis sofus_100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sofus_100

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2007 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hej igen gutter, og tak for alle svarene!

Jeg har været et smut på langeland i en lille uges tid så har derfor ikke skrevet i tråden. Det har så også betydet at jeg ikke har haft tid til rigtigt at lytte til sagerne, da jeg kom hjem i aftes.

Men turen til langeland har så bragt mere gammelt hifi med sig

Var nemlig på loppemarkede med min kæreste og hendes mor, og der fandt jeg en gammel quadrofoni Kenwood KR-9940. Virkelig en KÆMPE. Har vejet den til omkring 22 kg. Umiddelbart lyder den ret fedt, men har ikke lyttet så meget endnu.

Jeg snupper lige et par billeder af alle mine nyerhvervede herligheder, og så vender jeg tilbage hertil

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Flot sag Krog

Du kan læse om den på the vintage knob

http://www.thevintageknob.org/KENWOOD/KR9940/KR9940.html#

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2007 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Tak for det r-l-b. Jeg er ved at lave en tråd med mit anlæg, så jeg ligger linket herind når den er færdig.

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Har lige lavet en tråd med mit grej, bl.a. det jeg har nævnt i denne tråd.

Tjek det her!

Mvh.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes