Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juli 2026 | 19:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: "efterslør"? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Admiralen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Juli 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har investeret i et samsung 40" fullhd tv

http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=380553

Det er et udmærket tv. og pænt synes jeg. men der er noget jeg ikke forstår, der er kæmpe forskel på kvaliteten af den digitale tv sending (dr1,dr2 og tv2) når det f.eks.  Er et amerikansk program der sendes så som venner er det klart kvaliteten er dårlig, det er gammelt og det er lavet om fra ntsc til pal. Det giver selvfølgelig en dårlig kvalitet. Lige som xvid eller noget. Så kommer reklamerne/nyhederne og andre live ting, de er jo perfekte. Det er selvfølgelig ikke digital kvalitet endnu, men alligevel.

Og nu til det jeg ikke forstår, hvorfor er udsendelser som forsvar(tv2) og mange andre ”nye ting” i en meget dårlig kvalitet. det er ligesom der er xvid.  Hver gang en person bevæger sig i billedet er der et ”efterslør” ca. 1cm efter personen.  Hvad kan det skyldes?

Ps. Er der en der kan forklare mig forskellen på 1080i og 1080p?

Til top Vis Admiralen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Admiralen

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 Juli 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Lidt læsning her på sitet kunne svare lidt på dine spørgsmål

Du skal for det første indstille dit tv ordenligt, Samsung har altid alt stående på fuld skrald.

1080i og p er samme opløsning men "i" står for intercaled og "p" for prograssiv. Halv og hel billede. Alle fladskærme viser prograssiv altså hel billeder. Ingen ide i at vise halv billeder

Du skal huske at alle former for serie, sport og film typisk skal kompromeres en del før der er plads til det i antenne nettet. Derved mega dårlig kvalitet, lige som du selv siger med divx kvali.

Nyheder, og de normale udsenelser som er fra dk er for det meste optaget med hensyn til pladsen i antenne nettet. 

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Juli 2007 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Forskellen på 1080i og 1080p.   Lang lang historie.

Grundlæggende er 1080i en Standard beregnet til CRT Billedrørs Tv, som jo altså idag er en forældet standard. [Japan, Australien og USA], i Australien blev ordet "Trippelcasting" anvendt.

1080i er interlaced ved 50 eller 60 Hz og 1080p er progressivt ved 24, 25 eller 30 Hz, den mere detaljerede forklaring er til senere lejlighed for jeg har den under ingen omstændigheder.

For resten er det de færreste som fortæller 768 liner er direkte hentet fra Frankrigs 819 liniers-Tv som dengang var interlaced men IDAG ændret til Progressivt; her går alle som katten om den varme grød. På samme måde som vores system PAL 625i50 og de 576 relle linier.

Jeg vil skrive det helt anderledes, det er det absolut mindste af alle problemerne indenfor HDTV.   

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

1080i og 1080p som  Mr. Anderson skriver, har samme opløsning og informations mængden, "altså pixeltal gange tiden er ligeledes ens for de nævnte".

Ret mig hvis jeg tager fejl, links henvisninger eller andre ting  

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juli 2007 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:
resten er det de færreste som fortæller 768 liner er direkte hentet fra Frankrigs 819 liniers-Tv ....

Okay det lyder spændende, har du mere kød på den historie?
Hvordan er årsagsammenhængen?
Hvor blev de sidste 51 linier af?

Jeg havde egentlig altid troet at det kom fra PC-verdenens S-VGA og X-VGA opløsninger, pga. manglen på standarder i TV verdenen.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Jo men det er TV og gamle systemer jeg har på hjernen. De sidste 51 linier, mellem 625 og 576 er de 49 som ligger jeg ved ikke hvor.   Tv jo ældre jo bedre,  bogen fra ca 1964, Gyldendals kvantebog "Fjernsynets fysisk". Og det med Computerskærmenes opløsninger har jeg da slet ikke fod på.

Linie antal i gode gamle Billedrørs tv sort/hvide såvel som farve er mere til tage føle på.

Miraklet for mig var Video Kameraets opfindelse fordi resten var "undskyld udtrykket" kun bageteller at regne. Og nogen tanker har man vel gjordt sig hvilket optage udstyr man skulle anvende til fremtidens HDTV (dengang i 80'erne).

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Om der er kød på den historie?

Dengang i den S/H franske barndom må man vel have anvendt Video kameraer, 50 Hz interlaced. Og det med forskellige erfaringer Linser/Opløsninger med samt Interlaced/Progressivt.

Når man så skrev om 576 linier ved PAL 625 systemet, trak jeg linien til 768 linier og 819 linier progressivt, i en analog verden. Omsætningen fra 1080i eller 1080p til Fladskærmenen med 1366x768 jeg ved ikke hvorledes det fungerer, farverne heller ikke, og overlader det gladeligt til andre.

Det korte af det lange, HDTV skød sig godt og grundigt i fødderne.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

1080i betyder man viser 50 del-billeder per sek. 1080p24/25 betyder at billeder bliver vist to eller tre gange på ens Tv eller Fladskærm. [48 eller 72, 100 Hz betyder der sker en dobling fra 50]. Opløsningen af skærmene er den samme og "Mængden af information per sekund er ligeledes ens".

1080 interlaced er med 50/60 del-billeder per sekund.

1080 progressivt er med 24, 25 eller 30 hele billeder per sekund.

1080 progressivt ved 50/60 er idag (kun) anvendelige mellem lokale medier, kræver sindssygt båndbredde.

Det er ikke helt så let vristen ud af nogen, hvorfor man landede på 1080. 576x2=1152 som er Linietallet for Japansk HDTV. eller tæt på   og hvis noget skal være så svært . . .

Lige hvor det står bedre beskrevet husker jeg ikke. Der er noget som hvisker det her stod klart fra 1988-91. Min undskyldning hver og eneste gang er at HDTV burde vi have haft i mindst fem år, hvem eller hvad var alborligste bremser? 

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Efterslør og den slags giver mig Myrekryb.  Også det med forskellig kvalitet af programmerne.

For 117 millionte gang

Hvad er Linie frekvensen i et 100 Hz CRT 16:9 Tv ?   

Fordi hvis billederne skal være vist progressivt 100 gange per sekund, så er der altså kun 156,25 line per "billede", ved Liniefrekvensen 15.625 hz. Hvilket ingen steder passer.   Billed- og Liniefrekvens er trods alt sammenflettet.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Til Admiralen

Denne person har sat ord på faktisk alt det jeg ikke selv kunne.

www.tvtechnology.com/features/Masked-Engineer/

Og jeg har stjålet fra Ham med arme og ben.

http://www.tvtechnology.com/pages/s.0081/t.p0001.html 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes