Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 11:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: NAD C272 og bi-wire/bi-amp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg har sidet og kigget på NADs hjemmeside, og der er et billede af bagsiden af en NAD C272, som ses her:

Hvorfor er der to sæt terminaler? er der indbygget bi-amp i forstærkeren eller hvad er meningen med de to sæt terminaler? og hvis de er til Bi-wire, hvad får man så ud af det når de bare sidder parallel inde bag bagpladen, hvis ikke de er til bi-amp?

hvad er fordelen ved bi-wire, hvis ikke man bruger bi-amp? har det så nogen betydning? Og hvis nu man har en forstærker der ikke er bygget til bi-wire, får man så noget ud af at lave et Y-split på kablet nede ved forstærkeren og så køre bi-wire videre der fra?

Hvis man bruger bi-amp, og har to ens forstærkere til at klare opgaven, hvordan fungere det så med deling? skal det ske før forstærkerne eller bruger man højtalernes delfilter til at klare det?
Og hvormeget kraft skal man bruge når man køre bi-amp? lad os sige at man har en 200W højtaler, skal man så bruge 2 styk 200W fortsærkere for at køre bi-amp eller skal man bruge 2 styk på 100W?

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

det er sådan du kan tilslutte 2 sæt højttalere.
Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

så jeg kan ikke benytte begge terminaler til bi-wire? og vil det give nogle fordele at gøre dette?

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Lige inden på den anden side af bagpladen, er de to sæt højttalerterminaler parrallelkoblet.

Det vil sige at der faktisk går en ledning fra R- til R- og en ledning fra R+ til R+ (og det samme i den anden side (L))

Så om du sætter 2 sæt højttalerkabler i det øverste eller nederste sæt terminaler - eller du sætter et sæt kabler i hver, vil det give det samme.

Det ekstra sæt højttalerterminaler, sidder der for at gøre det nemmere at BI-WIRE eller køre med 2 sæt højttalere.

Watttallet siger intet mht BI-WIRE. Du kan BI-WIRE en højttaler på 800 Watt med en forstærker på 40 Watt hvis du vil
Du kan også BI-WIRE en højttaler på 40 Watt med en forstærker på 800 Watt

BI-WIRE er 2 sæt kabler fra højttaleren hen til 1 forstærker.

BI-AMPING er 2 sæt kabler fra højttaleren hen til 2 forstærkere.

Hvis du kigger på hvordan forstærkeren "smider" lyden ud, så er der ingen fordel ved BI-WIRE - kigger du derimod på hvordan hver enhed i højttaleren trækker strøm, så er der stor fordel ved BI-WIRE, da den strøm der bliver trukket i baskablet, ikke påvirker kablet til mellemtone og diskant.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Ok, vil det være overkill at benytte 2 NAD C272 på et sæt B&W DM683 eller er en nok til disse højtalere?

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Ok, vil det være overkill at benytte 2 NAD C272 på et sæt B&W DM683 eller er en nok til disse højtalere?

Der er jeg nok den forkerte at spørge, da jeg ikke mener man kan få forstærker(effekt) nok og med 2 ens forstærkere (C-272) på en B&W DM683, vil du opnå en mere ren top og måske lidt mere dynamik.

Men generelt giver BI-AMPING lidt mere luft (i nogle tilfælde kan det blive et mindre præcist lydbillede) og der vil som regelt komme mere ro over lyden, da kraftige udladninger i bassen, ikke påvirker mellemtone og diskant, som hvis effekten var trukket fra EN forstærker.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

ok, men hvad så hvis man ser på 2 NAD C272 i Bi-amp og Bi-wire, iforhold til en lyngdorf SDA 2175 i Bi-Wire? Lyndorfen har en levere 200W i 8 ohm og en THD på 0,004% kombineret med en dampingfactor på >228, hvor NADen levere 150W i 8 ohm og en THD på 0,05% og en dampingfactor på >170.

Der ses flere faktore her NAD  og Lyngdorf hvor de højtalere der skal drives er et sæt B&W DM683

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 14 Juli 2007 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Ja men jeg kender udemærket begge forstærkere og de er som nat og dag, kan man li den der "digitallyd" så er Lyngdorf en god forstærker, jeg mener bare der er lidt mere sjæl og varme i de NAD - som jeg også mener passer bedre til de B&W - klangmæssigt.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2007 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

ok, jeg var nemlig inde i hifi-klubben og hørte lyngdorfens storebror TDA2200, sammen med et sæt B&W 802D, og det lød absolut fantastisk, og da forstærkerne er fra samme mærke, så ville man jo være meget fristet til at tro at mange af komponenterne er de samme. Jeg fik detsvære ikke hørt den Lyngdorfs SADI eller SAD på B&W DM683 da jeg var der inde, men kun sammen med NAD C272 og noget Thule, hvor NADen klart vandt.

Medhensyn til digital lyden så syntes jeg ikke at der manglede noget, og ja der er selvfølgelig forskel på et anlæg til 150000kr+ og et til lige omkring de 16000kr, men mange af teknologierne må da være de samme, om ikke andet så ved jeg at de er de samme på højtalerne, dog er de langt mere udviklet på 802erne og der er også nogle flere i.

Men vil du mene at Lyngdorfen vil kunne konkurrere med 2 NADer? eller er den ene løsning total overlegen?

Og vil det være formeget at bruge 9000kr på forstærker/e til et sæt 9000krs højtalere?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes