| Forfatter |
|
Thomasdk1405 Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 14 Juli 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 14 Juli 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke fordi det har mere relevans for netop Yamaha's receivere end så mange andre, men jeg kan alligevel ikke lade være med at påpege det: Der er ekstremt meget fokus på receivere med HDMI 1.3 lige nu, fordi folk gerne vil kunne overføre DTS-HD og Dolby TrueHD til receiveren, og afkode det dér. Der er tre ting man skal være klar over i dén forbindelse: 1: Det gør ingen forskel - overhovedet! - for lydkvaliteten, om afkodningen til PCM sker i afspilleren eller i receiveren. 2: Bare fordi receiveren har HDMI 1.3, er det ikke sikkert den har DTS-HD MA. Det er ikke nok at kontrollere at apparaterne har en bestemt HDMI version, man er nødt til at sikre sig at de specifikke features som man eftersøger, er understøttet af det enkelte apparat. Sidst, men absolut ikke mindst, 3: De interaktive features som HD-DVD og med tiden Blu-Ray understøtter, giver mulighed for sound overlay, dvs. f.eks. et PIP-lignende kommentatorspor hvor lyden blændes ind over den egentlige film-lyd. Dette fungerer KUN hvis afkodningen til PCM sker i afspilleren. Der er desuden snak om at denne funktion vil blive brugt til at lagre center-kanalen i forskellige sprog, mens resten af kanalerne kun lagres én gang. Dette kan, især for lossless-formaterne der fylder en del, spare værdifuld lagerplads.
Kort sagt, så vil det i praksis formentligt ende med at man bruger PCM fra afspiller til receiver alligevel, og så betyder det ikke rigtigt noget om receiveren har HDMI 1.3 eller ej. HDMI 1.1 er fint, derudover er det vigtigere at man køber en receiver der lyder godt.
EDIT: Dog kan HDMI 1.2 og frem være en fordel HVIS receiveren har implementeret HDMI CEC, af betjeningsmæssige årsager. Men igen, så er der ingen garanti for at der er CEC, bare fordi HDMI-versionen er 1.3. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 14 Juli 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
så kan man jo i den forbindelse nævne, at der rent faktisk ikke er nogle afspillere på markedet lige nu der kan sende det ukomprimerede lydspor til receiveren fra DTS-HD MA, endsige afkode det til pcm __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
boffer24 Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 93
|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske mit spørgsmål passer ind i denne tråd.
Jeg har lige købt Pioneer 5080XD som der jo har hdmi 1.3. Det samme har min XE1 og PS3. Jeg vl jo mene (uden at vide alt for meget om det) at der er en fidus i at tilslutte de to enheder direkte op i skærmen og ikke gennem min Denon 4306 som jeg gør nu? Er det korrekt?
Nu til problemet: Hvis jeg får bedre billede af at tilslutte dem direkte hvad gør jeg så med lyden? Jeg vil jo gerne have TrueHD osv og det kan jeg jo kun få når jeg kører det hele gennem 4306'eren via hdmi og lader XE1'eren og PS3'en dekode det. problemet er at jo bare at 4306'eren ikke understøtter hdmi 1.3!!
Forstår I hvad jeg mener eller er jeg helt ved siden af?
Mvh. Boffer
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
1: Det gør ingen forskel - overhovedet! - for lydkvaliteten, om afkodningen til PCM sker i afspilleren eller i receiveren.
|
|
|
Hvis afkodning sker i afspilleren skal det afkodede signal vel overføres via 8 phonekabler (7.1 lydspor) til receiveren? Om ikke andet betyder dette en lille mer-udgift til kabler. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
AV Precision skrev:
|
1: Det gør ingen forskel - overhovedet! - for lydkvaliteten, om afkodningen til PCM sker i afspilleren eller i receiveren.
|
|
|
Hvis afkodning sker i afspilleren skal det afkodede signal vel overføres via 8 phonekabler (7.1 lydspor) til receiveren? Om ikke andet betyder dette en lille mer-udgift til kabler.
|
|
|
Næh, kan gøres med hdmi 1.1 eller nyere så intet problem der.
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
|
Næh, kan gøres med hdmi 1.1 eller nyere så intet problem der.
|
|
|
Ok, nyt spørgsmål .
Hvis HDMI udgangen på afspilleren bruges til direkte til display, i mit tilfælde projektor, kan man så forvente at afspilleren udstyres med 2 HDMI udgange, 1 til billede og 1 til lyd? __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
| Hvis HDMI udgangen på afspilleren bruges til direkte til display, i mit tilfælde projektor, kan man så forvente at afspilleren udstyres med 2 HDMI udgange, 1 til billede og 1 til lyd? |
|
|
Det har jeg ikke set nogle der har, nej. Så det bliver svært at slippe for at sende signalet igennem receiveren. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
boffer24 skrev:
| Jeg har lige købt Pioneer 5080XD som der jo har hdmi 1.3. Det samme har min XE1 og PS3. Jeg vl jo mene (uden at vide alt for meget om det) at der er en fidus i at tilslutte de to enheder direkte op i skærmen og ikke gennem min Denon 4306 som jeg gør nu? Er det korrekt? |
|
|
Der er muligvis noget at hente ved at bruge Deep Colour, hvilket umiddelbart ikke vil være muligt hvis du sender signalet igennem receiveren. Det er umiddelbart et godt argument for at vælge en receiver med HDMI 1.3. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Det har jeg ikke set nogle der har, nej. Så det bliver svært at slippe for at sende signalet igennem receiveren.
|
|
|
Dvs. at med de nye lydformater kan man slet ikke undgå at skulle gennem A/V receiverens billedebehandling (evt. som pass through)? __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
AV Precision skrev:
|
Det har jeg ikke set nogle der har, nej. Så det bliver svært at slippe for at sende signalet igennem receiveren.
|
|
|
Dvs. at med de nye lydformater kan man slet ikke undgå at skulle gennem A/V receiverens billedebehandling (evt. som pass through)?
|
|
|
jo, hvis du sender det igennem de analoge udgange på afspilleren. Jeg er ikke sikker, men kan man ikke sende pcm over en coax udgang? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
| Dvs. at med de nye lydformater kan man slet ikke undgå at skulle gennem A/V receiverens billedebehandling (evt. som pass through)? |
|
|
Som udgangspunkt bør receiveren ikke pille ved billedet, en HDMI passthrough påvirker ikke billedkvaliteten. Om passthrough funktionen i praksis så er lavet ordentligt, det kan vise sig at være en anden historie.
Den kommende Lumagen Radiance scaler har faktisk 2 udgange, hvor den ene kan sættes op til ren audio (f.eks. i tilfælde af at man vil køre 1080P, og receiveren ikke understøtter 1080P). Det løser sådan set ikke problemet, men man kan ikke udelukkes at man vil lave noget tilsvarende på kommende high-end HD-DVD/Blu-Ray afspillere, men det er formentligt ikke noget du vil se i de "almindelige" modeller. Udover det kender jeg ikke til produkter med 2 HDMI udgange. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis denon vælger at udskifte alle topmodellerne i dette efterår, synes jeg det er meget interessant at se hvad de finder ud af med den største. Om den bliver lavet som 2 seperate forstærkere, og ikke mindst hvad den kan. Hvis man ser på dem der er nu, som er et par år gamle, så forventer jeg næsten at de nye kan lave kaffe ti mig __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Thomasdk1405 Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
1: Det gør ingen forskel - overhovedet! - for lydkvaliteten, om afkodningen til PCM sker i afspilleren eller i receiveren. 2: Bare fordi receiveren har HDMI 1.3, er det ikke sikkert den har DTS-HD MA. Det er ikke nok at kontrollere at apparaterne har en bestemt HDMI version, man er nødt til at sikre sig at de specifikke features som man eftersøger, er understøttet af det enkelte apparat. Sidst, men absolut ikke mindst, 3: De interaktive features som HD-DVD og med tiden Blu-Ray understøtter, giver mulighed for sound overlay, dvs. f.eks. et PIP-lignende kommentatorspor hvor lyden blændes ind over den egentlige film-lyd. Dette fungerer KUN hvis afkodningen til PCM sker i afspilleren. Der er desuden snak om at denne funktion vil blive brugt til at lagre center-kanalen i forskellige sprog, mens resten af kanalerne kun lagres én gang. Dette kan, især for lossless-formaterne der fylder en del, spare værdifuld lagerplads.
|
|
|
Hej !
Punkt 1 og 2 - er fuldstændig enig. Ved punkt 3 er jeg kun delvist enig. Det som jeg har kunnet snuse mig frem til er, at det indtil nu primært er hd-dvd som gør brug af dette, men at blueray også ryger med på den feature fra profil 1.1. Der er meget snak om dette kommer til at være på alle udgivelser og igen om der bliver mulighed for en bypass option. Som det er lige nu er der ikke ret mange afspillere som kan afkode DTS-HD MA'en (så vidt jeg ved 0) så derfor det du nævner i punkt 3 er så i DD+ og Truehd udgivelser. Måske også i ukomprimeret pcm som mange blueray også er i, men da det er helt op til udgiveren (igen som jeg har læst) af en film, hvad der skal være og hvordan det skal gøres - så er vi lidt blanke her.
Alt det her er jo stadig i sin spæde opstart, men jeg forventer da at man har fundet sig til rette med standarderne. Ligeledes forventer jeg også at de kommende afspillere vil kunne afkode det hele - måske kun de dyrere af dem (?) og de billigere har måske så kun nogle af dem men at de alle så har muligheden for at bitstream'e til receiveren denne gang.
Iøvigt også vedr. hdmi 1.3 - for at udnytte det nye med deep color (eller hvad det nu hedder Sony bruger anden betegnelse) så skal man have en receiver som kan det, da afspillerne (indtil nu) kun har en hdmi udgang (det har alle receivere forøvrigt også).
Men igen - som jeg har sagt mange gange før - det bliver et meget spændende efterår ! __________________ Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomasdk1405 skrev:
| Som det er lige nu er der ikke ret mange afspillere som kan afkode DTS-HD MA'en (så vidt jeg ved 0) så derfor det du nævner i punkt 3 er så i DD+ og Truehd udgivelser. |
|
|
Korrekt her og nu, men hvad er sandsynligheden for at du skifter din afspiller ud, før du skifter din receiver?
Helt generelt, så er jeg meget stor fortaler for at lade hhv. display og audio-system være et "backbone" system, i dén forstand at alt det skal gøre er at gengive billede og lyd bedst muligt. Alt der har med features at gøre, bør ligge i afspilleren. Dette _især_ fordi udviklingen inden for digital-teknologi gør det muligt at levere high-end ydelse fra en digital signal-kilde, uden at apparatet behøver koste alverden. PS3 er et super bevis for dette (på billedsiden i hvert fald).
Kort sagt: Dit display skal ikke være et tv. Det skal være en monitor, der kan gengive HDMI signaler. Gerne via en ekstern scaler/switcher, viser den så billedet fra en tuner-box som du kan vælge ud fra dit specifikke behov, og skifte ud som du lyster. Køber du et display med et godt billede, er du så fremtidssikret som du kan blive, da du bare skifter tunerboxen hvis der kommer nye tv-systemer, eller hvis du skulle få lyst til at skifte til HTPC. Det samme på audio: Din receiver skal bare modtage 7.1 PCM signaler og gengive dem bedst muligt, uden hensyn til hvor de kommer fra. Igen, det gør receiveren fremtidssikret, da nye formater bare kræver at du udskifter din afspiller, ikke hele kæden. Og da afspilleren ikke behøver være en dyr komponent, gør dét det alt andet lige væsentligt billigere at følge med udviklingen.
Thomasdk1405 skrev:
| Iøvigt også vedr. hdmi 1.3 - for at udnytte det nye med deep color (eller hvad det nu hedder Sony bruger anden betegnelse) så skal man have en receiver som kan det, da afspillerne (indtil nu) kun har en hdmi udgang (det har alle receivere forøvrigt også)
|
|
|
Marantz SR 8001 har faktisk to udgange, men det er ikke så relevant for dette. Det er korrekt at af hensyn til overførslen af Deep Color er det alt andet lige en fordel at have en receiver med HDMI 1.3. Så når jeg skrev at 1.3 er uvæsentligt, er det reelt ikke helt rigtigt - det er i hvert fald ikke uden betydning. Iøvrigt er der nogle opdateringer omkring kompatibiliteten i HDMI 1.3, som alt andet lige er en fordel. Står man og skal investere i en ny receiver, er det klart en fordel at vælge én med HDMI 1.3. Jeg vil pare påpege at hvis man har en receiver med HDMI 1.1, så betyder det ikke at man er afskåret fra DTS-HD MA på sigt. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
boffer24 Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 93
|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske et dumt spørgsmål men hvad gør folk med scalere? Hvordan får de lyd via hdmi? Kører de igennem receiveren som så er sat til scaleren?
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
boffer24 skrev:
|
Måske et dumt spørgsmål men hvad gør folk med scalere? Hvordan får de lyd via hdmi? Kører de igennem receiveren som så er sat til scaleren?
|
|
|
næppe. Men nu er hdmi jo ikke den absolut eneste måde at formidle lyd på, sådan som det ser ud med afspillere er det slet ikke nødvendigt i øjeblikket __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
boffer24 skrev:
|
|
|
|
Omvendt, typisk (fordi audio/video switching så sker ét sted). Det opskalerede signal sendes enten igennem receiveren som rent pass-through, eller, hvis scaleren kun håndterer SD-kilder kan man vælge at trække DD/DTS lyd ud via coax på nogle scalere (DVDO f.eks.). __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg glæder mig i fremtiden til denonlink på en hdafspiller, det overflødiggør lidt lyden via hdmi, også fordi de har valgt at overførslen foregår via ethernetkabel, jeg mener max overførslen af lyd er 10 gigabit/sek. Det burde have båndbredde til langt langt ud i fremtiden. Mon ikke de fleste andre finder på tilsvarende løsninger?
eneste minus er prisen på kablet. 3700 for 1m utp kabel....Mon ikke et standard til 49kr gør det næsten lige så godt? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
|
eneste minus er prisen på kablet. 3700 for 1m utp kabel....Mon ikke et standard til 49kr gør det næsten lige så godt?
|
|
|
Se det har jeg også spurgt mig selv om flere gange. Denon har tidligere (ved ikke om de fortsat gør) vedlagt kabel til Denon Link (standard kabel) til de store DVD-afspillere. Så der er ingen tvivl om at et standard kabel kan bruges. Ved ikke hvad det dyre kabel kan udover at se dyrt ud. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |