Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 21:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Juli 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst meget om rørforstærkere herinde og er kommet frem til, at det er jeg simpelthen for doven og bekvemt anlagt til.

Mit anlæg er tændt altid, og skal bare køre når jeg vil det uden alt for meget bøvl.

Jeg er jo nok klar over, at ovenstående ikke er voldsomt foreneligt med at skulle slukke når man ikke bruger forstærkeren for ikke at slide på rørene og med bias-justering osv.

Men jeg har tænkt på en rørforforstærker.

Hvor meget slider sådan en på rørene ved at stå tændt altid? Og skal der stilles bias osv. på forforstærkere?

Det jeg tænker er jo at bruge en rørforforstærker med et transistor effekttrin.

Er dette en brugbar ide?

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 15 Juli 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Hei Brian

Det er da en meget god idè. En forforstærker med rør har oftest relativt billige små signalrør som gerne kan stå på hele tiden. Da må du skifte rør måske en gang i året. Du skal ikke justere bias på en preamp. For å forlænge levetiden kan du jo også f.eks tænde preampen når du kommer hjem fra arbejde, og slukke for den når du går i seng

En preamp med rør er mer eller mindre plug-and-play

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:

Hei Brian

Det er da en meget god idè. En forforstærker med rør har oftest relativt billige små signalrør som gerne kan stå på hele tiden. Da må du skifte rør måske en gang i året. Du skal ikke justere bias på en preamp. For å forlænge levetiden kan du jo også f.eks tænde preampen når du kommer hjem fra arbejde, og slukke for den når du går i seng

Asbjørn

Hvordan med opvarmingstid?

Hvordan ved man egentlig når det er tids at skifte rør?

Brian7500

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juli 2007 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:
Nightpuma skrev:

Hei Brian

Asbjørn

Hvordan med opvarmingstid?Man siger generelt 1 time, men du kan hører musik næsten med der samme

Hvordan ved man egentlig når det er tids at skifte rør?Det kommer helt af sig selv-når det lyder dårligt over længere tid eller når man bliver for nysgerrig for at prøve nogle andre rør

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:
Brian7500 skrev:
Nightpuma skrev:

Hei Brian

Asbjørn

Hvordan med opvarmingstid?Man siger generelt 1 time, men du kan hører musik næsten med der samme

Hvordan ved man egentlig når det er tids at skifte rør?Det kommer helt af sig selv-når det lyder dårligt over længere tid eller når man bliver for nysgerrig for at prøve nogle andre rør

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Juli 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Relativt billige småsignal-rør SKAL udskiftes til NOS, helst, og så er det knapt så billigt mere. Hvis du selv kan lodde lidt, så kan du lave for- eller effektforstærkeren sårn, at der altid er glødespænding på rørene (ikke højspænding). Så er opvarmningstiden langt under en halv time, og rørene holder måske helt op til 10.000 timer eller mere (rundt 10 år med 3 timers musiklytning HVER dag).

Doven eller magelig; joh, det er lidt mere besværligt i dagligdagen, man skal ligesom "planlægge" at nu går resten af dagen altså med musik.

Advarsel: Overdreven lytning til musik via rør-grej, kan (og vil) give søvnunderskud.

Advarsel: Overdreven indsamling af oldgamle NOS-rør kan medføre lommesmerter sidst på måneden!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Relativt billige småsignal-rør SKAL udskiftes til NOS, helst, og så er det knapt så billigt mere. Hvis du selv kan lodde lidt, så kan du lave for- eller effektforstærkeren sårn, at der altid er glødespænding på rørene (ikke højspænding). Så er opvarmningstiden langt under en halv time, og rørene holder måske helt op til 10.000 timer eller mere (rundt 10 år med 3 timers musiklytning HVER dag).

Doven eller magelig; joh, det er lidt mere besværligt i dagligdagen, man skal ligesom "planlægge" at nu går resten af dagen altså med musik.

Advarsel: Overdreven lytning til musik via rør-grej, kan (og vil) give søvnunderskud.

Advarsel: Overdreven indsamling af oldgamle NOS-rør kan medføre lommesmerter sidst på måneden!

Det er nemlig det der med at afsætte resten af dagen til musik der kniber når man har en kone og tre unger.

Det vil uværgeligt blive sådan en gang on and off lytning, hvor rørene står og brænder for døve, ukoncentrerede, eller ingen ører.

Og det vil i længden blive for dyrt i rør er jeg bange for.

Brian7500

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 17 Juli 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Køb af gode rør til forforstærkeren skulle gerne holde mange år vis de ikke er præsset til det yderste, har selv brugt en rør forforstærker i 12 år og den stod tændt i samtlige 12 år og der blev skiftet 4 sæt rør plus riaa, gode rør holder.
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
Køb af gode rør til forforstærkeren skulle gerne holde mange år vis de ikke er præsset til det yderste, har selv brugt en rør forforstærker i 12 år og den stod tændt i samtlige 12 år og der blev skiftet 4 sæt rør plus riaa, gode rør holder.

Jamen jeg er heller ikke så afvisende overfor rør i forforstærker og cd-afspiller.

Men rør i effektdelen er nok ikke for mig.

Brian7500

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Jeg undgår "on and off" ved hjälp af "repeat"-knappen, såfremt jeg liiige er i vaskekälderen, på tanken efter smöger, ja sågar helt nede i byen at handle.

Omend man sparer lidt opvarmningstid, ved at have permanent glödespänding på, så er lyden altså bedre efter 3 timer, og efter 7 timer, og efter 11 timer.  Selv ved lav lydstyrke, og så er det at man kan komme lidt i sövnunderskud!

Jeg skammer mig IKKE over at lade dyret spille for ingen örer, nogen lytter, og de er glade!

Strömforbruget ved en rör-pre med ensretterrör og 2 x 2 drivere, vel typisk ECC81, 82, 83 osv, er beskedent, vel rundt 50 watt, selv i klasse A! Så hellere slukke PC´en og spare strömmen dér!

http://www.meixingaudio.com/ENGLISH/products/mc-7r.htm (bare som eksempel.)

Står den tändt rundt 8 timer 6 dage om ugen, så vil rörene holde i min 3 år, og erfaringsmässigt holder rör med få on and off´s laaangt längere end de 10.000 timer. Telefon-repeatere på Atlanterhavets bund virkede da fint i mere end 40 år, indtil de blev lukket ned, da man gradvist gik over til sattelit/mikrobölgeoverföring af telefonsamtaler mellem hovedlandet og den hornede guds eget land.

Näh, det dyre ved rör, er at man bliver grebet, og godt vil pröve nogle andre svinedyre NOS-rör, og hvorfor ikke også lige dem dér, og...

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Jeg undgår "on and off" ved hjälp af "repeat"-knappen, såfremt jeg liiige er i vaskekälderen, på tanken efter smöger, ja sågar helt nede i byen at handle.

Omend man sparer lidt opvarmningstid, ved at have permanent glödespänding på, så er lyden altså bedre efter 3 timer, og efter 7 timer, og efter 11 timer.  Selv ved lav lydstyrke, og så er det at man kan komme lidt i sövnunderskud!

Jeg skammer mig IKKE over at lade dyret spille for ingen örer, nogen lytter, og de er glade!

Strömforbruget ved en rör-pre med ensretterrör og 2 x 2 drivere, vel typisk ECC81, 82, 83 osv, er beskedent, vel rundt 50 watt, selv i klasse A! Så hellere slukke PC´en og spare strömmen dér!

http://www.meixingaudio.com/ENGLISH/products/mc-7r.htm (bare som eksempel.)

Står den tändt rundt 8 timer 6 dage om ugen, så vil rörene holde i min 3 år, og erfaringsmässigt holder rör med få on and off´s laaangt längere end de 10.000 timer. Telefon-repeatere på Atlanterhavets bund virkede da fint i mere end 40 år, indtil de blev lukket ned, da man gradvist gik over til sattelit/mikrobölgeoverföring af telefonsamtaler mellem hovedlandet og den hornede guds eget land.

Näh, det dyre ved rör, er at man bliver grebet, og godt vil pröve nogle andre svinedyre NOS-rör, og hvorfor ikke også lige dem dér, og...

Men det her gælder vel kun for forforstærkeren.

Hvordan ser slidet på rørene ud på et effekttrin?

Brian7500

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Juli 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Du skal kigge meget på udgangsimpedans, hvis du vil parre med et transistorbaseret effekttrin. Den skal helst være ca. faktor 10 lavere end indgangsimpedansen på effekttrinnet.

dobbelttrioder til småsignal kan sagtens holde 3-4 år, hvis du slukker din forforstærker en gang i mellem, men de holder kun ca. 1 år, hvis du har forstærkeren tændt hele tiden...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Du skal kigge meget på udgangsimpedans, hvis du vil parre med et transistorbaseret effekttrin. Den skal helst være ca. faktor 10 lavere end indgangsimpedansen på effekttrinnet.

dobbelttrioder til småsignal kan sagtens holde 3-4 år, hvis du slukker din forforstærker en gang i mellem, men de holder kun ca. 1 år, hvis du har forstærkeren tændt hele tiden...

Okay,

Så indgangsimpedansen skal være 10 gange højere på effekttrinet end på forforstærkeren?

Korrekt opfattet?

Tak for input.

Brian7500

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Hej Brian.

Hvis du har lyst til at prøve en preamp med rør, synes jeg du skal gøre det og lade den stå på hele tiden. Du behøver ikke nødvendigvis at bytte til gamle dyre rør. Det er en masse mennesker i verden som bruger nye, eller russiske rør der måske er 10 år og billige. Det der med gamle kostbare rør kommer hvis du blir rigtig godt grebet af rørenes magi.

Hvis du bestemmer dig for at finde en preamp med rør, er det nok mange her på forumet som kan give dig konkrete gode råd

Asbjørn

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Juli 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:
David skrev:

Okay,

Så indgangsimpedansen skal være 10 gange højere på effekttrinet end på forforstærkeren?

Korrekt opfattet?

Tak for input.

Jep, det er korrekt opfattet.

Langt de fleste rørforforstærkere fungerer fint med 100K og 47K indgangsimpedans.

Det er kun, hvis man har ICEPOWER og andre effekttrin med 10-20K indgangsimpedans, at man skal være opmærksom.

Croft f.eks. laver forforstærkere med 5K udgangsimpedans, andre konstruktioner har 250K potmeter i udgangen.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Rør (småsignal eller effekt-rør) holder rundt 10.000 timer, men så skal de være med den korrekte bias-spænding.

Periode 1 er 0 til 5000 timer, periode 2 er 5000 til 9000 timer og periode 3? Nah; så skal de vist byttes ud med nye.

Og jo, man kan sagtens køre med nye kinesiske og russiske rør, men NOS fra Europa bør afprøves. Tit er det fint at starte med små-signalrørene.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes