Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juli 2026 | 10:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Førstegangs Køber af Projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fr0en
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Juli 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Jeg synes jeg står lidt på bar bund ang. projektore. Det jeg skal bruge er en projektor til 10,000 (inc lærred) men er der forskel på lærreder. er det værd at købe et Film lærred . projektoren skal stå i min kælder og kun afspille film når det er mørkt i rummet. den må helst ikke larme for meget og skal bruges til Film/Spil fra computeren. Hvad kan i anbefale? har kigget på Optoma HD70. men har hørt at den larmer meget. håber i kan hjælpe mig.

best regards 

Til top Vis Fr0en's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fr0en

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Juli 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Puha 10k. Det er jo nu engang begrænset hvad man kan finde nyt til den pris incl. lærred. Men ja det er en oplagt mulighed og så forhør dig rundt omkring ang. lærred. Jeg ved de har nogle billige Lissau i Hifiklubben. Det er et absolut must med et lærred efter min mening. En bar hvid/grå væg dutter bare ikke ordentlig, slet ik med tapet!!!

Ellers var der også mulighed at du kunne nøjes med at købe projektoren til at starte med, måske bruge lidt ekstra på den, og så, så snart økonomien rækker til det eller hvad dine grænser nu engang er, købe et lærred. Det vil du blive mere glad for i længden.

God jagt.

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Juli 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

søg på brugt markedet her på siden der kan du få alle mulige fine projektore, for under 5k med lærrede. Jeg vil anbefalde noget sanyo z2-4, dem kan man nemt skifte pære i hvis den skulle dø.

Ellers kommer du rigtig langt i udlandet for 10kilo.

Fr0en
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de gode råd.

Jah jeg var henne i Hifi-Klubben i esbjerg idag og blev lidt små forelsket i den optoma HD70 de har. ang lærred. er det værd at bruge omkring 1500 - 2000 kroner på det? Er der så stor forskel på lærred og f.eks dem de gamle brugte til diasshow? (ikke at jeg har tænkt mig at skaffe sådan en) alt det der Grey-White halløj forstår jeg bare ikke :P Men vil heller ikke have noget brugt. Jeg vil ofre 10,000 på Projektor alene. Hvilken er så bedst til Film/Spil fra computeren i et mørklagt rum.

best regards

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Juli 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

ComputerCitys pris på kr. 8.999,- for en Panasonic PT-AX100E er et godt bud på en god 16:9 LCD projektor til hjemmebiffen. Kan formentligt fås lidt billigere i Tyskland, et godt alternativ da du bor i Sdr. Jylland. Eller f.eks en Sanyo PLV-Z5, begge to gode projektore der er populære og meget lydsvage. Andre vil foreslå en DLP-projektor - det kan måske blive lidt svært inden for prisrammen.

Et lærred skal du ha'. Køb evt. et 16:9 lærred på dba.dk, her er gode penge at svare. Hvidt eller gråt lærred, ja det er igen en smagssag, begge har sine små fordele og ulemper. Synes ikke mærket er så vigtigt, da der kun er nuance forskel mellem de forskellige mærker.

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Juli 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Ha, ha... jeg foreslår LCD-projektor, du er lun på en DLP. Jeg foreslår et brugt lærred, du insisterer på et nyt. Det går da rigtig godt med de gode råd

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Juli 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Fr0en skrev:

Er der så stor forskel på lærred og f.eks dem de gamle brugte til diasshow? (ikke at jeg har tænkt mig at skaffe sådan en) alt det der Grey-White halløj forstår jeg bare ikke

Vedrørende lærred kan du læse denne tråd, hvor der drøftes hvilket lærred (hvidt/gråt) der kan bruges i hvilke situationer. Valg af lærred er for vigtigt for den samlede oplevelse til at valget af lærred skal være tilfældigt.

Fr0en
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Ahh skide godt. Så med Optoma går jeg ikke helt forkert i byen. og Hvidt Lærred til det mørkerum.

Mange tak for hjælpen ^^ det var rart med så hurtig respons,

Fr0en
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2007 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg kigget lidt på projektercentral.com og set at den faktisk ikke har fået så gode anmeldelser iforhold til f.eks Sanyo PLV-Z5. Hvis jeg vil se film og spille spil med bedst mulige billede.. så skal det være DLP ik?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Juli 2007 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Nu du har forelsket dig i Optoma, som jo er DLP, så har du slet ikke bemærket regnbue-effekten, eller den generer dig ikke? Vær helt sikker på det inden du køber en DLP-projektor.

DLP larmer også lidt mere end LCD, men i kampens hede er det nok ikke noget man bemærker - jeg kan dog høre min Sanyo Z5 i de stille passager.

Til de nyere projektorer tror jeg nok at et hvidt lærrede er at foretrække, da det favoriserer farver og lys ift. de grå, og eftersom projektorerne bliver bedre og bedre til sort-niveau, så bortfalder denne fordel lidt for de grå. Jeg har selv lige skiftet fra Sanyo Z3/gråt til Sanyo Z5/hvidt, og min umiddelbare opfattelse er at sort er lige så godt, måske endda en smule bedre, mens der er mere lys og bedre farver.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Fr0en skrev:
Nu har jeg kigget lidt på projektercentral.com og set at den faktisk ikke har fået så gode anmeldelser iforhold til f.eks Sanyo PLV-Z5. Hvis jeg vil se film og spille spil med bedst mulige billede.. så skal det være DLP ik?

Du skal købe den projektor som billigst muligt dækker dit behov . For nogle er det Z5/AE900 eller anden LCD projektor, for andre (jeg selv inklusive) er DLP vejen frem. Valget afhænger af flere ting, hvoraf budgettet er den mindste del. Hvis du alene vægter bedst mulig billedekvalitet og ikke er generet af regnbuer skal du klart gå efter en DLP projektor, og gerne fx Optoma HD73. Der kan være nogle installationsmæssige forhold hvor en LCD projektor gør det bedst. Det at købe projektor er mere end at læse lidt på nettet .

Fr0en
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Der er vel ikke andet for end at springe ud i det ^^

Optoma HD73 er lidt for dyr for mig lige pt. men kunne joh vælge at spare mere sammen :)

Tror bare at Optoma HD70 er nok for mig. nogen her der har den? og kan fortælle mig om den er det værd?

best regards

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Fr0en skrev:

Tror bare at Optoma HD70 er nok for mig. nogen her der har den? og kan fortælle mig om den er det værd?

Hvis du ikke allerede har set den live vil jeg foreslå dig at gøre det. Nærmeste forhandler oplyses her. Alle projektorteknologier har sine svagheder. DLP´s primære (og stort set eneste) svaghed i dag er regnbueeffekten. Om du kan leve med den (hvis du er generet af den) skal du helst finde ud af inden projektoren hænger hos dig.

Fr0en
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Tak for den hurtige respons :) tror du at Hifi-Klubben (når de får den hjem) vil sætte det på i deres biograf så jeg kan se den? Og hvad er regnbue effekt? er den synlig i et HELT mørkt rum

Fr0en
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige sendt HifiKlubben en mail og hørt om de vil sætte begge op for mig i deres demo rum. for at se om jeg skal vente på den store HD73.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Fr0en skrev:
Tak for den hurtige respons :) tror du at Hifi-Klubben (når de får den hjem) vil sætte det på i deres biograf så jeg kan se den? Og hvad er regnbue effekt? er den synlig i et HELT mørkt rum

Ring til de(n) nærmeste HFK og spørg dem . En DLP projektor danner billedet ved hjælp af et farvehjul med de 3 grundfarver (Rød, Grøn, Blå). Farvehjulet roterer (hastighed afhænger af projektor) og det kan ikke undgåes, at der nogle gange optræder glimt af "regnbuer" dannet af farvehjulets grundfarver. Som udgangspunkt synes jeg ikke, at du skal kigge efter regnbuer. Hvis du er disponeret for at se dem, skal de nok dukke op.

Fr0en
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Okay. jeg vil prøve at glemme det igen ^^ men altså når man ser en film eller spiller er det da ikke ngoet man falder over. hvad med LCD har den ikke flere minuser? kvaliteten osv.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Fr0en skrev:
hvad med LCD har den ikke flere minuser? kvaliteten osv.

Jeg synes du skal finde en forhandler af LCD projektorer, som kan demonstrere den for dig. Du bliver ikke klogere (have forståelse af teknologiforskelle) af at læse på nettet. De forskellige teknologier skal opleves live . Men jeg mener at LCD projektorer fortsat har problemer med sortniveau og farvegengivelse. Bedre er det med D-ILA/LCOS projektorer (afart af LCD), som har markedets bedste sortniveau pt., men som lider af samme problemer med farvegengivelse som LCD.

Fr0en
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Okay. jeg vil prøve finde nogen steder hvor de viser det live :) mange mange tak for alt hjælpen :)

Prøver at snakke med den HFK vi har i esbjerg om at se en LCD også.

take care

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Som det ser ud p.t. kan Panasonic AX-100 og Sanyo Z5 (begge LCD) godt følge med på sort-niveau, i hvert fald på specifikationerne. Lysstyrken skulle også være på niveau med f.eks. Optoma, eller endda over. Dertil kommer at LCD stadig er dem der larmer mindst, måske endda hele 4-5 dB under (Z5 sammenlignet med Optoma HD73).

Fordelene ved DLP skulle være den eventuelt manglende pixellering og så åbenbart også bedre farver, men er de seneste LCD ikke også godt med på disse punkter? Vedr. pixellering har man som regel ingen problemer når man sidder 1,8 gange billedbredden fra lærredet, og vedr. farver hjælper det også på det når man anvender hvidt lærrede i stedet for gråt (det grå har været nødvendigt for acceptabelt sort-niveau ifm. tidligere LCD-projektorer, men jeg får mindst lige så godt sort med min nye Z5 på hvidt lærrede som med Z3 på gråt).

Men jeg må indrømme at jeg ikke har mulighed for direkte at sammenligne de to principper. Den første projektor jeg købte var en billig Acer PD-112, og den røg retur indenfor en uge fordi jeg ikke kunne undgå at lægge mærke til de meget tydelige regnbuer. Der er sikkert sket meget siden dengang (3 år siden), men eftersom jeg har hørt at regnbuerne stadig er der, så har jeg siden holdt mig til LCD (Sanyo Z2, Z3 og nu Z5).

Fr0en: Husk at være temmelig sikker i dit valg! Nogle forhandlere vil nemlig anse lampen for at være en forbrugsvare, og fortælle dig at har du kørt bare én time og vil derefter returnere varen, så skal du betale for en ny pære. Det forholder sig ikke helt sådan rent købelovsmæssigt, men der er ingen grund til at komme ud i problemer desangående når man ved at de måske vil brokke sig. Det bedste du kan gøre er at aftale med forhandleren om der er returret, også selv om projektoren er brugt et par timer.

Og som Gerdes skriver så lad dig ikke skræmme af at f.eks. jeg advarer mod DLP  Der er mange der lever fint med regnbuerne, og hvis jeg var en af disse personer ville jeg kraftigt overveje DLP-princippet. Du bør se det in action inden du afskriver det, men husk også at hvis du sætter Hifi-Klubben i gang med at arrangere en session for dig, så bør du også handle den hos dem i stedet for f.eks. at købe den i Tyskland. Den integritet bør man have, at når man beslaglægger deres tid, så køber man der også - blot at browse i forretningen er noget helt andet.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes