3/2 - 2009: Pioneer HPM 110 og Pioneer TX-7500, samt nyt anlægsmøbel. Side 4
14/1 - 2009: 2 sæt ukendte vintage højttalere er kommet til. Side 3
5/1 - 2009: Nye billeder af mit anlæg. Alle dele er udskiftet! Side 2Krogs musikanlæg/hifi fascinationI de 3-4 år jeg har leget med hifi, har jeg altid holdt mig til gamle forstærkere da det var det mest økonomiske. Jeg har haft en del Luxman forstærkere (har pt. 2), en enkelt NAD og lidt af hvert. Tidligere på dette år, havde jeg et par System Audio højttalere som jeg aldrig rigtigt blev tilfredse med. Tilfældligvis fandt jeg et par Tandberg højttalere på et loppemarkede, til under 100 kr. De kom med hjem, og jeg blev overbevist... System Audio'erne blev byttet til en subwoofer samt penge, da Tandberg'erne naturligvis ikke havde bund nok i sig selv. Sammen med en Dali subwoofer, en vintage Harman Kardon forstærker og en plade- eller cdspiller, er dette gået hen og blevet det bedste anlæg jeg har haft.
Så jeg mener det må være tid til nogle billeder!
Et lille overbliksbillede over de forskellige ting som jeg skal have testet i løbet af sommeren.
Philips CD104, NAD 5200 og en Denon DCD-890.
Tandberg TR200, Harman Kardon HK 930 Twin Powered og Kenwood KR-9940
De 2 højttalere som træpladen står på er et par gamle Infinity som jeg ikke længere bruger.
Tandberg-højttalerne hedder Hifi System 17.
Under træpladen i midten står min subwoofer - DALI SWA-12.

Et lille overblik af anlægget fra lyttepositionen.

Et lettere sløret billede af anlægget, set fra siden.

Her et billede af den receiver jeg har brugt de sidste måneders tid, en Harman Kardon HK930 Twin Powered

Et par billeder under låget

Og så et par billeder helt tæt på

Herefter et par billeder af min nykøbte Kenwood KR-9940 receiver. Til den hører der en lille historie - jeg var på Langeland, og i den forbindelse tog jeg på loppemarkede med min kæreste og hendes mutter. Her fandt jeg denne gamle receiver, og manden jeg købte den af kunne så ikke få den til at virke, hvor han så mente at det var udgangene der var brændt - jaja.. Så jeg fik den for 50 kr.. Og det vidste sig blot at Tape Monitor var slået til... Jeg har vejet den til ca. 22 kg, og den har en udgangseffekt på 4 gange 50 watt (det er en kvadrofoni-forstærker)

Det er en pænt stor forstærker, så har sat en DVD ved siden af, for at man kan få en ide om det.

Der er en ting ved den her receiver jeg ikke helt forstår.. Hvad er dette her? det sidder bag på forstærkeren..

Og så et par billeder uden låget på. For oplysningens skyld kan jeg fortælle at man skal fjerne 12 skruer for at få lov at se hvad der gemmer sig..

Her kommer så et par billeder af min Tandberg TR200, som jeg fandt på et loppemarkede forleden. Jeg købte den fordi jeg har et par Tandberg højttalere som er rigtig gode - og så kunne det jo være denne også er. Har desværre ikke fået lyttet til den endnu.
Her er den så

Og et kig under hjelmen. Ved denne forstærker skal man fjerne 2 skruer der sidder i den ene træside, derefter kan man trække låget af og vupti - så er der elektronik.

Intet anlæg uden en pladespiller - denne fik jeg i en byttehandel med noget andet hifi. Pickuppen er en TekniFi K1, og den er valgt fordi den er billig samtidig med at den får en masse gode ord med på vejen. Desværre vil pladespilleren ikke længere tænde - tror strømforsyningen har lidt en ond skæbne.. Heldigvis har jeg en AKAI tangential-pladespiller, som jeg bruger som reserve.

Et par billeder af pickuppen

Her kommer så et billede af min DALI SWA-12 subwoofer. Den er jeg blevet meget glad for - den kan spille bas så bukserne flagrer (hvis det er det man er til)! AC/DC har aldrig lydt så godt hjemme hos mig før!

Her er så et par billeder af mine nyerhvervede CDafspillere, nemlig Philips CD104 og NAD 5200. Jeg har ikke rigtigt fået lyttet til dem endnu, men af det jeg har hørt lover det godt.
NAD 5200 & Denon DCD-890

Philips CD104. Umiddelbart ved jeg ikke hvordan den lyder, men man kan mærke det er kram. CDskuffen er også af høj kvalitet.

Så er der ikke flere billeder.. Kan være jeg uploader noget løbende af alt mit andet hifi. Har også et anlæg stående i kælderen, i min feststue. Det består af Luxman, Pioneer og Dansound (et par 80er jamo-kopi bulderbasser. De er helt perfekte festhøjttalere).
Lyden af mit anlæg.. skal høres. Jeg synes at det lyder meget 'live'. Specielt når jeg hører plader og skruer godt op. Et instrument lyder som et instrument - ikke mere eller mindre. Det er virkeligt fedt. Det jeg er mest glad for er mine Tandberg, da de udgør den største del af lydoplevelsen. Da jeg sammenlignede dem med mine tidligere System Audio blev jeg overrasket i stor grad. Lyden var bare så utroligt åben og levende og dynamisk, i forhold til noget andet jeg havde hørt før. Så de fik lov at blive. Ordene fra dette billede kørte rundt i mit hovede hele den dag:

(venligst lånt fra
Tante Berg's tråd om hans Tandberg setup).
Det var det jeg havde at byde på.
Skriv alt hvad i vil om mit anlæg, hvis i vil!
Hilsen Krog!
Billederne er rettet til i størrelse - da de væltede sidens layout - Plissken