Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 10:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Ny reciever til Dali 808/R+C1000? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 Juli 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Først og fremmest vil jeg sige at jeg er ny herinde og ikke er en haj til teknisk hifi-snak på et højere plan.

Dernæst Jeg vil høre om nogen kan give mig nogle ledetråde til hvilke mærke surround-reciever jeg skal gå efter hvis jeg skal investere i en ny brugt reciever. På nuværende tidspunkt har jeg følgende 5.1 setup, men vil udskifte recieveren til noget kraftigere.

Front: Dali 808

Center: Dali C1000

Bag: Dali R1000

sub: JBL E250P

Reciever: Denon AVR-1601

Jeg synes ikke min nuværende denon har så frygteligt meget power til at køre mine højtalere, min viden inden for HIFI er dog begrænset, så måske kan nogen bekræfte mig i at denne reciever er for lille til mit højtalersystem? Tror højtalerene kører med 4 ohm, selvom jeg ikke helt ved hvad det indebærer(dvs. om det kræver en større eller mindre reciever ind hvis højtalerene f.eks. var 8 ohm?)

well, hvis i kan bekræfte mig i at jeg skal have denne reciever udbyttet så vil jeg gerne vide hvilket mærke jeg skal gå efter når jeg skal købe en ny. Jeg er interesseret i at den også lyder godt i stereo. Jeg vil næsten foretrække at finde noget brugt for derved at få noget kvalitet hvor min pengepung stadig kan være med i omegnen af 3k.

Jeg har læst spalte op og spalte ned herinde om forskellige mærker og er kommet frem til følgende:denon, onkyo, nad, yamaha, marantz men er meget i tvivl om hvad jeg skal gå efter brugt for at få noget der med lethed kan trække mine højtalere.

Har fået intrykket at onkyo skulle være god i både stereo og surround og at man får en del for pengene, men synes ikke der er meget brugt til salg? Yamaha skulle mangle lidt i stereo ift surround? Har alle denon modeller samme stereo lyd, for den synes jeg ikke er for god på min nuværende reciever. Nogle gode input til hvordan mit nuværende system hænger sammen og hvilke reciever i mener ville være fordelagtigt at købe brugt til mit system. (Har dog også overvejet at købe nyt onkyo over nettet fra tyskland, men ved ikke om det kan betale sig hvis jeg kun vil ofre omkring 3k?

på forhånd tak

Til top Vis MartinT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinT

C-Harder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa Martin.

Nu er jeg ikke den store ekspert inden for Dali, så jeg ved ikke hvor meget power dine højtalere har brug for, men som jeg læser dit indlæg så er du interesseret i at din nye reciever gerne skal kunne klare BÅDE Stereo og surround???

Hvis dette er tilfældet kunne du kigge på Marantz SR-4001, som i øjeblikket bliver solgt til 3.499 hos tapeconnetion. Jeg har selv denne reciever og er rigtig godt tilfreds med den. Hos mig spiller den sammen med KEF KHT2005.2, som så vidt jeg ved ikke er det mest krævende sæt med hensyn til power, så jeg kan derfor ikke sige så meget om det. Men det er der garanteret mange andre herinde der kan...

Held og lykke med "jagten"

Til top Vis C-Harder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C-Harder

MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Ja, recieveren skal kunne spille både stereo og surround på en rigtig fornuftig måde. Er også meget i tvivl om hvor meget power mine dali højtalere kræver men 200 w power consumption som min nuværende reciever har tvivler jeg på er nok? Håber nogle kloge hoveder derude kan svare på det.

Den marantz ser lækker ud. Ved dog ikke hvor meget mere den kan yde ift. min nuværende reciever på 5x60 w i 8 ohm mod denne marantz på 5x80w i 8 ohm, men den har dog en power consuption på 500w. Jeg ville foretrække at købe brugt for at få mere kræft og kvalitet for pengene men hvis f.eks. den den marantz til 3500 spiller godt både i stereo og surround og med lethed kan trække mine højtalere så vil det jo være oplagt.

Har også kigge lidt på Onkyo Tx-SR 505 eller 605 på denne tyske side

http://www.ce24.de/index.php?cPath=127_213_387&sort=& ;XTCsid=4bd0a5ca77499882f1f9b4e0697b16e2&filter_id=134

Nogen der kender noget til disse produkter og hvordan de spiller i stereo/surround og hvordan de vil harmonere med mine højtalere?

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Jeg kan love dig for at den her H/K har nok power og så ville jeg mene at lyden er et bedre match til Dali som normalt er lidt lys i lyden ligesom Denon. Det kan godt blive for meget. H/K er lidt mørkere og det vil sikkert passer bedre sammen.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=50206

Men mellem os, så kan du godt presse ham ned til 2500,- tror jeg

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Til Mastervol

Den har godt nok nogle år på bagen og "kun" 5.1, og det ville jo også være rart lige at få hørt recieveren inden den bliver købt...lidt langt fra kbh til nordjylland :)

Fandt lige specs på den H/K og undrer mig lidt over at den ikke producerer mere end 45w pr. kanal...lyder meget lavt selvom jeg godt ved at man ikke umiddelbart kan sammenligne forskellige produkters måde at måle effekten på.

Men H/K kan da være en mulighed...havde ikke overvejet dette mærke så meget.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

H/K er bestemt en overvejelse værd og deres watt er VÆSENTLIGT mere kvalitetive end Denons

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
H/K er bestemt en overvejelse værd og deres watt er VÆSENTLIGT mere kvalitetive end Denons

kvalitative er vel så meget sagt, men de er noget kraftigere.

Men en denon 1601? anede slet ikke der fandtes sådan en, men jeg ville nok også finde noget med mere power end en lille denon. Jeg kan næsten garantere at en lille denon vil skrige med at par dali højttalere hvis man prøver at spille bare lidt højt sikkert ikke så slemt som mine b&w'er men alligevel. Ellers plejer NAD at lyde fint med dali, deres nuværende serie af ss receivere er dog ikke noget at skrive hjem om.

EDIT: fik jeg lige svinet alt mit eget grej

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Den leverer i hvert fald mere strøm per watt

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

men derfra til at sige at kvaliteten er bedre, er nok mere en personlig præference

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

Mastervol skrev:

men derfra til at sige at kvaliteten er bedre, er nok mere en personlig præference

Det var heller ikke ment sådan. Kvalitativt kan jo forståes på flere måder. Mere strøm per watt er vel også mere kvalitative watt?

MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

kvalitative er vel så meget sagt, men de er noget kraftigere.

Men en denon 1601? anede slet ikke der fandtes sådan en, men jeg ville nok også finde noget med mere power end en lille denon. Jeg kan næsten garantere at en lille denon vil skrige med at par dali højttalere hvis man prøver at spille bare lidt højt sikkert ikke så slemt som mine b&w'er men alligevel. Ellers plejer NAD at lyde fint med dali, deres nuværende serie af ss receivere er dog ikke noget at skrive hjem om.

EDIT: fik jeg lige svinet alt mit eget grej

Ja, det er en lille svend jeg ejer, og den kæmper også når der skal spilles bare en smule højt. Synes at have fået det indtryk at NAD er bedre i stereo end surround, og vil gerne have fat i en reciever som fungerer godt på begge områder.

Ud over den H/K så fandt jeg også følgende MARANTZ SR-5500 på http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=50071

Kunne dette ikke også være en mulighed? Marantz plejer da at være gode i både stereo og surround ikke? Den har også forholdsvis meget power ser det ud til. Det er dog også i nordjylland, så en test af lyden vil nok blive problematisk.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Marantz kan anbefales, helt sikkert!

MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Lyder godt. Synes den ser ret lækker ud.

Nogen der kender denne marantz reciever nærmere og kan sige god for den? Lidt usikkert at købe noget man ikke har hørt og egentligt ikke ved om virker som det skal, men folk herinde sælger vel kun noget som er tip-top eller vil i råde mig til at vælge noget som jeg kan komme ud og lytte til inden køb? Det kan jo være svært lige at finde det rigtige og til den rigtige pris, og som så også ligger lige i nabolaget...:)

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hey Martin

Kan kun dele mening med de fleste der har svaret på dit indlæg mht. denon vs. marantz, harman kardon.

Tror personligt ikke du skal kigge så meget på watt men mere på hvad for en lyd du gerne vil have, har selv haft yamaha recivere i flere år og været super glad for dem.

Men skiftede for snart halvanden år siden min yamaha rxv-800 (5*100 watt@ 8 ohm rms) til harman kardon (avr 630 7*75 watt@ 8 ohm rms) og har fået noget mere liv og mere musikalsk lyd af mine højttalere på trods af en (på parpiret) stor effekt nedgang.

men tro kun på hvad du selv høre, om den marantz du linker til så var det en super super populær model da den kom frem bla. pga. den super fine musikalske lyd i stereo... hvis jeg husker korrekt.

LN..

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes