Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 13:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Linux MCE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har lige fået installeret linux mce på min bærbar, bare for at test det af. og må indrømme det er fandme nice! Kan klart anbefale det til alle!
Til dem som er lidt nervøs for at skifte over til linux er der intet at være bange for, det kører på kubuntu som er en udvidelse af en af de meste bruger venlige linux distributioner der findes i dag. 30min så har man normalt en fungerende maskine igen :)

Udover være HTCP software kan det styre ens tv, receiver osv. Det er sq da genialt?! Har desværre ikke mulighed for at teste det af da jeg ikke har en HTPC(endnu ) Men håber da andre har mod på at prøve det.

www.linuxmce.com
Demo video

Mvh

Den ukendte fisk

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Juli 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

hmmm... mon ikke hellere han skulle være sælger for den gyro mus han hele tiden henviser til? Den har jo som sådan ikke noget med styresystemet at gøre, og det er self. også muligt at bruge mus i winMCE, så allerede der har han vist glemt en vigtig detalje, som han ellers lægger så stor vægt på.

Desuden understøtter winMCE også delte medier over netværk, nok ikke 100% automatisk, men understøttelsen er der skam!
Derudover så er winMCE som udgangspunkt også lagt op til at være et centralt medie center/server, hvortil man kan koble extenders, enten i form af deciderede MCE extenders eller uPnP. Linuxen er ifølge testeren mere decentraliseret, hvor det kræver komplette systemer der kan arbejde sammen.
Med hensyn til controllers, så er der jo heller ikke nogen fastlagt begrænsninger for hvad man kan styre winMCE med, selvom han hårdnakket påstår at der kun findes IR remoten. Gyro musen ville jo virke lige så upåklageligt som på Linuxen.

Hvert system har da givet vis sine fordele, men testeren i dette tilfælder er bestemt ikke upartisk ;-) Men der er da helt sikkert nogle smart brugerflade funktioner i Linuxen som MCE kunne tage ved lære af. Innovationen fra MCE2005 til Vista er måske nok til at tage at føle på... :-/

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juli 2007 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Smart ser det ud...Men en driver til M-audio's eksterne lydkort (firewireserien) havde været dejlig. Så man skal være sikker på at ens udstyr er understøttet før man begynder at skifte
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2007 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Micma18
Helt enig i at han reklamere meget for linuxmce. Har ikke selv set hele videoen, jeg er bare faldet for alle de features som linuxmce tilbyder  og det var det jeg havde til hensigt at fortælle folk om, videoen er kun til at vise dem

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Juli 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
Smart ser det ud...Men en driver til M-audio's eksterne lydkort (firewireserien) havde været dejlig. Så man skal være sikker på at ens udstyr er understøttet før man begynder at skifte

Du har vist aldrig hørt om FreeBoB
http://freebob.sourceforge.net/index.php/List_of_Supported_D evices

NikolajC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2006
Sendt: 20 Juli 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet. Demovideoen grænser dog til det stupide. Forstår ikke hvorfor de har så travt med at sammenligne med MCE - Virker lidt pivet.

Men spændende ser det ud.

pizzabager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

har set den video før, jeg kan got se fordelen i få af de ting han siger, men langt det meste bare mere kompliceret.

en sjov ting er når han siger, på Win MCE kan jeg kun se 8 kanaler(eller hvad det nu er,) 1½ time frem, på linux kan jeg se flere hundrede igennem lynhurtigt.. EHmmm ja, og hvor mange af 300 kanaler er der noget på man gider og se.. de 280 af dem er sikkert skod alligevel.

og i DK har vi slet ikke så mange så hvad skal vi bruge det til..

den der gyro mus ville jeg også hurtigt blive meget irriteret på.

Nogen ting er ganske smart, men kæresten ville slå mig ihjel hvis eg installerede det, på trods af hun i starten ikke ville have den i stuen tog det kun et par uger før hun var fuld af begejstring over det nye vidunder.. selvom Win MCE ikke er det mest innovative, så virker det så simpelt så kæresten kan bruge det, og hun skal jo også have lov :)

Til top Vis pizzabager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pizzabager

DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Dette er ikke ment som en tråd til at sige winMCE er dårligere end linux MCE, men en tråd der skulle fortælle at der findes nogen, gratis, alternativer til windows og windows MCE software

Jeg har som sagt selv installeret det og er virkelig imponeret over det . Synes ikke selv det er specielt svært at finde rundt i, man har alle menu punkter fremme så snart man klikker på musen og der skal ikke bladres ret meget rundt for at komme frem til det man ellers gerne vil. Så jeg er glad og ville bare fortælle andre om min oplevelse . Dog begrænset oplevelse af hvad det egentlig kan

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Nu hvor du siger gratis alternativer, så er der jo også
www.mythtv.org/

DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Ja den har jeg også været en tur på, men var ikke specielt begejstret for dens musik afspilnings del  Men resten var sq sejt nok, speicelt da de gik over til at man kunne køre alt det grafiske i OpenGL!

dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2004
Sendt: 03 September 2007 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

DenUkendteFisk skrev:
Hejsa

Jeg har lige fået installeret linux mce på min bærbar, bare for at test det af. og må indrømme det er fandme nice! Kan klart anbefale det til alle!
Til dem som er lidt nervøs for at skifte over til linux er der intet at være bange for, det kører på kubuntu som er en udvidelse af en af de meste bruger venlige linux distributioner der findes i dag. 30min så har man normalt en fungerende maskine igen :)

Udover være HTCP software kan det styre ens tv, receiver osv. Det er sq da genialt?! Har desværre ikke mulighed for at teste det af da jeg ikke har en HTPC(endnu ) Men håber da andre har mod på at prøve det.

www.linuxmce.com
Demo video

Mvh

Den ukendte fisk

Overvejer kraftigt at skifte fra MCE2005 til linuxMCE - pga. stabiliteten. Problemerne med S3-standby i windows - selv efter opdateringer og MCE standby tool - er ikke til at leve med i længden.

Nogle erfaringer med linux MCE?

DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke prøvet at sætte min computer i standby fra linuxMCE af, men jeg kan da lige prøv det når jeg kommer hjem senere i dag

dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2004
Sendt: 05 September 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

DenUkendteFisk skrev:
Jeg har ikke prøvet at sætte min computer i standby fra linuxMCE af, men jeg kan da lige prøv det når jeg kommer hjem senere i dag

Virker det ellers godt? Hvordan er det med codecs o.lign.? Anvender du maskinen som VCR? Hvilket grafikkort/tuner/etc. anvender du?

Det ser ellers fedt ud

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Sendt: 08 September 2007 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne også godt tænke mig at høre nogle erfaringer med Linuxmce, er ved at hente det

Til top Vis Mlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mlarsen

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 September 2007 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Måske lidt off-topic , men ifm. Linux kunne jeg godt tænke mig at vide, hvilken version der kan anbefales til HTPC.

Jeg har for nylig stiftet bekendskab med openSUSE 10.2 og er blevet Linux bruger for første gang.  Må sige, at det er rigtig flot lavet, og næsten alle drivere til mit hardware ligger i installationen. Men findes der mere velegnede Linux versioner til HTPC?.

Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

tumpen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Sendt: 08 September 2007 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

At vælge Linux distribution er jo nærmest et religisøst spørgsmål.Så det hopper jeg over.

Jeg er på ingen måde ekspert eller nogle stor Linux bruger,men har dog kørt min HTPC installation på Linux i godt og vel 3 år nu (med en del hjælp). Linux MCE en en "suite " af programmer  baserer medie delen på Mythtv så vidt jeg ved .

Jeg har været meget tilfreds med Myth (både stabilitet ,men også forbavsende mange seje features). og har kigget på Linux MCE ,men både Myth og absolut LinuxMCe er IKKE for nybegyndere med mindre man har god tid og tålmodighed til at lære under processen. 

Det er ikke "plug and play" specielt ikke hvis man mangler færdigheder i grundlægende Linux.

Der findes dog en lettere måde at starte på ..fx MythDora og Knoppmyth (evt Mythbuntu) vil lette installationen for uerfarne Linux brugere.

Linux er jo en drøm for folk der gerne vil customisere og have fleksibilitet til at ændre parametre,men de mange ting der kan og skal sættes op er også en pain ,specielt for uerfarne brugere..

At vælge det rigtige den hardware er alfa omega til en succesfuld installation

bare mine 2 cents

Til top Vis tumpen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tumpen

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Der er ikke andre som har prøvet Linuxmce som vil dele deres erfaringer?

Til top Vis Mlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mlarsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes