Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 16:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tungt tv på "skrøbelig" væg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 19 Juli 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Vi har lige købt et nedlagt landbrug fra 1900. Væggen som vores 46" lcd skal hænge på er goft nok en ret solid muret væg, men den byggesagkyndige vi havde til at kigge på ejendommen, mente at det nok ikke var smart at hænge 40kg op på væggen..

Jeg mindes at have set flere herinde der har lavet en smart plade til at hænge på væggen og derefter hænge tv'et på denne. Pladen skjulte også kabler og andet rod. Kan bare ikke finde den tråd igen

Kan I hjælpe med hvad jeg skal gøre? Vil gerne have noget der kan aflaste vægten på væggen og evt også mulighed for at skjule kablerne.

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt
 
Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 838
Sendt: 19 Juli 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Jeg vil foreslå følgende: Lav en plade i mdf/vandfast krydsfiner eller evt. spånplade. 10-16 mm i tykkelse vil være passende. Størrelsen skal være cirka 80 % af skærmens størrelse. Denne plade fastgøres til væggen i 4 eller 5 punkter. De 4 ude i hjørnerne og et evt. 5. i centrum. Der bruges rawlplugs, eller 6mm expansionsbolte. Det sikres at punkterne sidder solidt i murstenene i væggen. Dermed er belastningen jævnt fordelt. Beslag til tv boltes fast i pladen. Pladen monteres et par centimeter ud fra væggen, med afstandsbøs imellem væg og plade. Dermed kan man med et kopbor lave huller til kabler, som kan føres bag ved pladen. Pladen males efter behov.

Kan dette ikke holde, vil jeg mene at væggen er uforsvarlig at have


__________________
Mvh. Frank K.
Til top Vis Fiddoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiddoo
 
Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 19 Juli 2007 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Det var lige netop sådan en løsning jeg ledte efter! jeg havde bare ikke lige hjernen til at regne det hele ud hehe.

Men mit tvophæng skal kun bores i krydsfinerpladen så, og ikke både i træplande og væggen?

jeg fatter ikke helt hvordan man kan have mellemrum mellem træpladen og væggen...

 

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt
 
Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1694
Sendt: 19 Juli 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Furious jt skrev:

Det var lige netop sådan en løsning jeg ledte efter! jeg havde bare ikke lige hjernen til at regne det hele ud hehe.

Men mit tvophæng skal kun bores i krydsfinerpladen så, og ikke både i træplande og væggen?

jeg fatter ikke helt hvordan man kan have mellemrum mellem træpladen og væggen...

 

Der bruger du som nævnt bare afstandsbøsninger, altså en slags rør som skruen går igennem mellem plade og væg...

Alternativt kan du jo bare lave træklodser i den ønskede tykkelse og sætte en ved hvert sted skruen bores igennem...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted
 
Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 838
Sendt: 19 Juli 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Furious jt skrev:

Det var lige netop sådan en løsning jeg ledte efter! jeg havde bare ikke lige hjernen til at regne det hele ud hehe.

Men mit tvophæng skal kun bores i krydsfinerpladen så, og ikke både i træplande og væggen?

jeg fatter ikke helt hvordan man kan have mellemrum mellem træpladen og væggen...

 



Hvis du f.eks. vælger at bruge expansionsbolte,6mm, (skal vistnok bores et 10 mm hul) Er det blot at finde en bolt som er lang nok. Dvs. pluggens dybde+pladetykkelse+afstandsbøs. Afstandsbøs kan f.eks være 20 mm lange. De placeres så mellem væg og plade. Bolten stikkes igennem plade-afstandsbøs og fastspændes i pluggen. Husk at lægge skiver imellem. Og voila, du har en afstand på 20mm mellem plade og væg.

Jeg ved ikke hvordan dit beslag ser ud, men det burde være muligt at bolte det igennem pladen, og KUN den, med 4-6 mm bolte-skiver og møtrikker.

Du kan selvfølgelig også bruge en almindelig rawlplug, f.eks. 8 mm og finde nogle passsende lange skruer. Der er heller ikke noget i vejen for at bruge nogle små tilpassede træklodser som afstandsstykker. Dem borer du så bare et hul igennem.

Edit: Ville nok foretrække MDF da det er mere stift og nemmere at arbejde i. Desuden bliver det pænere når det bliver malet. Dit lokale byggemarked burde kunne skære på mål.


__________________
Mvh. Frank K.
Til top Vis Fiddoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiddoo
 
Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 19 Juli 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
Furious jt skrev:

Det var lige netop sådan en løsning jeg ledte efter! jeg havde bare ikke lige hjernen til at regne det hele ud hehe.

Men mit tvophæng skal kun bores i krydsfinerpladen så, og ikke både i træplande og væggen?

jeg fatter ikke helt hvordan man kan have mellemrum mellem træpladen og væggen...

 



Hvis du f.eks. vælger at bruge expansionsbolte,6mm, (skal vistnok bores et 10 mm hul) Er det blot at finde en bolt som er lang nok. Dvs. pluggens dybde+pladetykkelse+afstandsbøs. Afstandsbøs kan f.eks være 20 mm lange. De placeres så mellem væg og plade. Bolten stikkes igennem plade-afstandsbøs og fastspændes i pluggen. Husk at lægge skiver imellem. Og voila, du har en afstand på 20mm mellem plade og væg.

Jeg ved ikke hvordan dit beslag ser ud, men det burde være muligt at bolte det igennem pladen, og KUN den, med 4-6 mm bolte-skiver og møtrikker.

Du kan selvfølgelig også bruge en almindelig rawlplug, f.eks. 8 mm og finde nogle passsende lange skruer. Der er heller ikke noget i vejen for at bruge nogle små tilpassede træklodser som afstandsstykker. Dem borer du så bare et hul igennem.

Edit: Ville nok foretrække MDF da det er mere stift og nemmere at arbejde i. Desuden bliver det pænere når det bliver malet. Dit lokale byggemarked burde kunne skære på mål.

Det vil jeg da lige prøve at lege lidt med. I skal have tak for hjælpen!! Så redder jeg forhåbentlig min mur fra at flade sammen hehe

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Jeg håber ikke du har kastet dig ud i Fiddoos løsning - den vil kun gøre ondt værre.

I stedet for at trække skærments vægt på skærmbelagets 4-8 skruer vil du trække skærmens og pladens vægt på de 4-5 punkter, som pladen er fastgjort med.

Du skal istedet fastgørre en plade, gerne større end skærmen, på væggen med så mange punkter som muligt. Det kunne være 20 punkter (4 rækker a 5 skruer men gerne flere). Hver skrue ville så skulle bære 5% af pladens og skærmens samlede vægt.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 838
Sendt: 25 Juli 2007 kl. 03:06 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Jeg håber ikke du har kastet dig ud i Fiddoos løsning - den vil kun gøre ondt værre.

I stedet for at trække skærments vægt på skærmbelagets 4-8 skruer vil du trække skærmens og pladens vægt på de 4-5 punkter, som pladen er fastgjort med.

Du skal istedet fastgørre en plade, gerne større end skærmen, på væggen med så mange punkter som muligt. Det kunne være 20 punkter (4 rækker a 5 skruer men gerne flere). Hver skrue ville så skulle bære 5% af pladens og skærmens samlede vægt.


Sikke noget sludder ! Det kan da aldrig blive værre at fordele vægten over 4-5 punkter. Du foreslår jo nøjagtig det samme som jeg gør. Du ønsker blot 5 gange så mange huller i hans væg. Hvis hans væg ikke kan holde til 40-50 kilo fordelt over ca. en halv kvadratmeter, fordelt over 4-5 punkter, er den totalt uegnet til at hænge noget som helst i. Så bør tv´et sættes i et stativ som står på gulvet.


__________________
Mvh. Frank K.
Til top Vis Fiddoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiddoo
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 25 Juli 2007 kl. 03:31 | IP-adresse registreret  

Følger lige med her, da jeg har samme problem og endnu ikke har fået det løst på en måde som jeg selv tror på er sikker nok endnu.

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
MathiasLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 586
Sendt: 25 Juli 2007 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har nogenlunde samme måde da jeg bor i en aflukket længe af en gård og væggen er "DIY"  .. Og det virker desværrre som at væggen er bygget af træplader. Nogen som har nogen forslag??

Mvh.

Ps. undskyld jeg benytter din tråd.
Til top Vis MathiasLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasLarsen
 
Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 25 Juli 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke kastet mig ud i noget endnu for vi flytter først ind 1/11

Umiddlbart synes jeg Fiddoo's løsning lyder ganske fint. Tror dog heller ikke at væggen er SÅ skrøbelig, slet ikke hvis jeg fordeler tvet's vægt på fem skruer i væggen.

Har tænkt mig at købe en plade som er samme bredde som tvet og så skal den gå helt ned til gulvet. Den skal hænge ca. 5-8 cm ud fra væggen så jeg kan gemme ledningerne inde bag ved pladen.

Det skal sq nok holde skidtet på plads, hvis jeg bruger de rigtige skruer og ragpluks(eller hvad de nu hedder)

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt
 
Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 838
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Furious jt skrev:

Jeg har ikke kastet mig ud i noget endnu for vi flytter først ind 1/11

Umiddlbart synes jeg Fiddoo's løsning lyder ganske fint. Tror dog heller ikke at væggen er SÅ skrøbelig, slet ikke hvis jeg fordeler tvet's vægt på fem skruer i væggen.

Har tænkt mig at købe en plade som er samme bredde som tvet og så skal den gå helt ned til gulvet. Den skal hænge ca. 5-8 cm ud fra væggen så jeg kan gemme ledningerne inde bag ved pladen.

Det skal sq nok holde skidtet på plads, hvis jeg bruger de rigtige skruer og ragpluks(eller hvad de nu hedder)



Så lav en slags sokkel til pladen, så den står på gulvet. Derefter monterer du den op af væggen som tidligere nævnt. Så ryger den sgutte nogen steder.

Hvis du laver 5-8 cm "hul", kunne du jo lave noget fancy baggrundsbelysning bag pladen.


__________________
Mvh. Frank K.
Til top Vis Fiddoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiddoo
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes