Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juli 2026 | 22:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: IN82 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Er der slet ikke nogen der har set denne nyhed og har hørt noget godt eller skidt om den???

Link: http://www.infocus.com/Products/Projectors/IN82.aspx

M.v.h. Strong

Til top Vis strong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strong

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Spændende om Infocus har lavet en ordentlig irisblænde funktion når de nu har valgt at hoppe med på den vogn

M.v.h. Strong

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Ok det var ikke meget respons på det??? Det må være ferietiden Kan se audiovision har den til kr. 35.000.- Det lyder da ikke helt tosset for en 1080p pj...

M.v.h. Strong

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 Juli 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

strong skrev:

Ok det var ikke meget respons på det??? Det må være ferietiden Kan se audiovision har den til kr. 35.000.- Det lyder da ikke helt tosset for en 1080p pj...

35k er samme pris som Optoma HD81 er sat ned til. Så det er åbenbart prisen for 1080P DLP projektorer i den mere ordinære ende.

Jeg er selv spændt på reaktioner på IN82´s dynamiske iris. Umiddelbart er det min holdning, at sådanne features er (burde være) forbeholdt LCD projektorer. Nu er Infocus så kommet med en 1080P i IN-serien. Jeg havde håbet den var kommet i SP-serien (hvis Infocus ellers har tænkt sig at holde liv i den serie med andet end SP777), hvor udførelse er lidt mere lækker med lenshift mv.

Det er så min kommentar for nuværende .

Sight 'n Sound
Lukket konto
Lukket konto
konto lukket, bruger er nu "Dief"

Bruger siden: 01 September 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 September 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Kan se der også er kommet en IN81. Den eneste forskel jeg kan se på dem er at de har forskellig chip (IN81 Dark 2 chip) og (IN82 Dark 3), og dermed lidt forskel i kontrasten. Og pæren skulle være lidt mere lysstærk på IN82. Men er det prisforskellen værd???

I Tyskland er prisforskellen på de to projektorer stor: 2695 Euro IN81 og 3999 Euro IN82

http://www.beamer-discount.de/beamer/infocus-c-4_5.html 

Jeg er spændt på at se om IN82 er de 1300 Euro mere værd. Glæder mig til at se dem begge i aktion engang, måske de dukker op til KT-messen i Odense??

DiefCinema
Til top Vis Sight 'n Sound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sight 'n Sound Besøg Sight 'n Sound's Websted

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 02 September 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Ja der en del forskel på de 2 projektore, den IN82 er præ ISF kalibreret og har modtaget stor ros, den er ved at være på træpperne.
Jeg er blevet lovet en demo inden for ret kort tid, jeg har modtaget reklame matrialet på dem begge.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 September 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

CSN Teknik skrev:
Ja der en del forskel på de 2 projektore, den IN82 er præ ISF kalibreret

Der findes ikke noget der hedder "præ ISF-kalibreret", en ISF-kalibrering foretages hos kunden, det er en del af konceptet. Kalibrering kan dække over mange ting, og Infocus har længe reklameret med at deres projektorer er kalibreret til D65 fra fabrikken. De siger bare ikke rigtigt noget om hvor præcist, og rummet og lærredet kan i høj grad kræve at der stadig skal kalibreres.

Et produkt der bliver meget interessant at se en dansk pris på når den lander, er Samsung's nye SP-A800. Det er ingen hemmelighed at jeg er meget begejstret for min 710'er, og prissætningen af den nye Samsung lader til at ligge ikke så langt fra Infocus/Optoma osv. Jeg vil mene at man kan forvente _langt_ bedre ydelse på Samsung'en, ud fra hvad jeg så på IFA.

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 02 September 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

IN82 har været testet af en del der også er ISF godkendte om de kunne ikke finde noget at anmærke på den præ kalibrering den havde fået fortaget fra fabrikken.

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Sendt: 03 September 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

OK.... men de har da begge (både IN81 og IN82) ISF-præ-kalibrering. Skulle vist være noget med at man kan indstille dem til at køre i dagslys-mode og nat-mode, så vidt jag kan forstå.

Jeg mener nu stadig at IN82 skal virke meget overbevisende på billedsiden, inden jeg graver 1300 Euro dybere i lommen, for at få den projektor. Men jeg er meget spændt på at se dem begge måle op mod hinanden.

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 03 September 2007 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:

OK.... En ISF præ-kalibrering. Og hvad er det lige??

Alt kan vel kalibreres?

Jeg mener nu stadig at IN82 skal virke meget overbevisende på billedsiden, inden jeg graver 1300 Euro dybere i lommen, for at få den projektor. Men jeg er meget spændt på at se dem begge måle op mod hinanden.

Dvs. at en projektor normalt out of the box, har en del forskydninger i farverne, nogle projektore har for meget blå i lyset, imens andre har lidt for meget rød. Alle farve niveauer står ikke ens, billedet kan ligeledes have en lidt for høj farve temperatur målt i kelvin grader. Der er nogle kloge mennesker der har fundet ud af at den perfekte værdi er 6500 kelvin grader.
Så igennem tiderne har alle stræbet efter det perfekte billede ved 6500k. også kaldet en D65 kalibrering, som nu er blevet en standard.
Dette gælder både for fladskærme og projektore mm.

Da alle projektore ikke levere det bedste de kan, kan man så få en ud der kan kalibrerer den til det bedst opnåelige ved 6500k.
Dem der kan gøre dette har taget en uddannelse inden for kalibrering hos ISF. Det koster typisk 2500kr. og opefter at få kalibreret sin projektor.

Nu har InFocus så kommet med en projektor der er indstillet til 6500k fra fabrikens side, der gør at billedet burde være tættere på perfekt.
Der vil nok kunne forbedres en lille smule ved det billede, når den så er sat op efter et par hundrede timers brug, ligeledes kan lyset i det rum hvor den monteres spille med i bedømmelsen, at der er nok en lille smule at vinde ved en senere kalibrering får dem der vil have det absolut bedste opnåelige billede (den gør dig ikke arbejdsløs Otto)

Der er stadig dem som aldrig vil betale 2500kr. og opefter for at få kalibreret sin projektor, derfor er In82 en fordel, da den levere et flottere/tættere på d65 billede out of the box

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

OK... De 6500K kender jeg da til. Men jeg stiller alligevel rundt på de farve-temp. værdier, indtil jeg synes de fryder mit øje bedst.Men de skulle begge være kalibreret efter ISF:

http://www.channel-partner.de/consumerelectronics/ifa-2007/2 45814/index.html

Tror nu mere jeg hælder til IN81'eren, men glæder mig til at se dem begge.

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 03 September 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Nej den store forskel er præ ISF på In82

Det er bedre at bruge en kalibrerings dvd, end på øjemål, da du mange gange kan komme ud for at du vælter andre instillinger, ved at rette op på en

Pris forskellen burde ikke være så skræmmende da de er oppe i en dyrere klasse

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2007 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Ahhhh... der er jeg nu ikke enig. Prisforskellen er 1300 Euro, og prisen på IN81 i Tyskland er 2695 Euro og IN82 3999 Euro. Det er 10000Kr forskel, det er nu en sjat i mine øjne.

Det med kalibrerings-dvd'en lyder som en god ide, det må jeg prøve....

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 September 2007 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Er det ikke rigtig at man skal ned i nogel under menu på pj. (som man normalt ikke kan komme til) for at kunne ISF kalibreret den korrekt, derved blive det svært for en privat person at fortage en korrekt ISF kalibreret ?
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 04 September 2007 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Ja specielt med fladskærme er det som regel sådan, mange af de nye projektore har en meget advanceret menu, med de rette indstillings muligheder for at kalibrerer.

Prisforskellen på In81 og In82 er 5000kr. vejl. herhjemme, den ene koster 30.000kr. den anden 35.00kr. Kigger man på spec. er forskellen til at få øje på, og jeg ville personligt ikke spare de 5000kr.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 04 September 2007 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Er det ikke rigtig at man skal ned i nogel under menu på pj. (som man normalt ikke kan komme til) for at kunne ISF kalibreret den korrekt, derved blive det svært for en privat person at fortage en korrekt ISF kalibreret ?

Nu skal vi lige have ryddet op mht. det her med ISF kalibrering og præ-kalibrering:

Der findes som sagt ikke noget der hedder en ISF præ-kalibrering. En ISF kalibrering er noget en installatør foretager hos kunden.

Ordet kalibrering kan dække over mange forskellige ting. Når man kalder en IN82 præ-kalibreret, så er det fordi den fra fabrikkens side i én eller anden udstrækning er kalibreret til D65. Problemet er at man sjældent oplyser præcisionen af dette, eksempelvis siger Samsung også at deres fladskærme er præ-kalibreret når man vælger movie mode, men dén justering er _langt_ fra D65.

Så er der ISF-betegnelsen på nogle projektorer. Det dækker _ikke_ over at projektoren er præ-kalibreret. Det betyder at projektoren har de nødvendige justeringsmuligheder (minimum brightness/contrast, color (medmindre input er RGB), sharpness og grayscale), samt mulighed for at fastlåse en day og en night indstilling per input. Adgangen til denne er ofte, men ikke nødvendigvis, forbeholdt installatørerne. Når der står ISF på et apparat, er det altså ikke nødvendigvis fordi apparatet er præ-kalibreret, men fordi det tilbyder nogle bestemte kalibrerings-muligheder. Her skal det så lige understreges at apparater der ikke er ISF certificeret oftest også sagtens kan kalibreres, det er bare ikke sikkert de f.eks. har to hukommelser per input. Det er heller ikke altid at ISF menuen tilbyder noget som bruger-menuen ikke gør, ud over de ekstra hukommelser.

Når det er sagt, så er Infocus generelt kendt for at levere en ret god standard-indstilling, sammenlignet med andre projektorer i samme prisklasse. Det er bare vigtigt at holde begreberne adskildt, så man ikke tror at fordi der står ISF på et apparat, så ER den allerede kalibreret - det er faktisk netop stik modsat.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 04 September 2007 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:

En privat person (uden ISF uddannelse) kan ikke foretage en ISF kalibrering. Han kan foretage en kalibrering, men ISF er et varemærke der dækker over kalibreringer foretaget af en ISF installatør. Hvilket ikke nødvendigvis garanterer en professionel kalibrering, iøvrigt - alle og enhver der har lyst kan blive ISF certificeret.

Det er per definition svært for en privatperson at foretage en korrekt kalibrering, hvis man ikke har målegrejet og erfaringen.

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Så fik vi da det på plads. Altså ISF er et varemærke, ikke en kalibrering, men en standard inden for kalibrering, hvis jeg forstår ret.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 04 September 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:

Så fik vi da det på plads. Altså ISF er et varemærke, ikke en kalibrering, men en standard inden for kalibrering, hvis jeg forstår ret.

Nja... det er nu heller ikke helt rigtigt. ISF er et firma der certificerer produkter ud fra bestemte krav mht. de justeringsmuligheder de skal have, og så uddanner de personale. ISF har som sådan ikke nogle bestemte krav til hvor præcist skærmen skal kunne justeres for at bære ISF logoet, kun at det _kan_ justeres. ISF lægger ikke nogen standarder, standarderne hedder hhv. PAL, NTSC og HDTV (lidt forenklet sagt). ISF arbejder for at få apparaterne til at opfylde disse standarder, men ISF opfinder ikke nogen standarder selv. Det er nok her den største misforståelse omkring ISF ligger - mange tror at når man "ISF kalibrerer", så kalibrerer man bare ud fra en standard ét eller andet tilfældigt amerikansk firma har fundet på. Sådan er det langtfra, standarderne man kalibrerer ud fra er så at sige "indbyggede" i de enkelte formater. ISF er bare et firma der promoverer disse standarder, på linie med f.eks. JKP (Joe Kane) - som iøvrigt i mine øjne er at betragte som et skridt over ISF.

Den nye THX video-standard derimod, er (efter sigende - jeg kender ikke specsene) en specifikation hvor der er sat en række minimumskrav til hvor præcist tv'et skal overholde standarderne - men igen, de standarder der arbejdes ud fra er stadig de anbefalinger der er indeholdt i TV-formaterne, ikke nogle man har opfundet til lejligheden.

EDIT: Du kalibrerer altså ikke til ISF-standard, bare fordi du er ISF uddannet, eller til JKP standard bare fordi du er JKP uddannet. Du kalibrerer til PAL standard, eller HDTV standard. Det er præcist derfor jeg bliver mopset når folk siger at et tv der ikke har 1080P tv, ikke viser HDTV "fuldt ud". Det gør et tv der ikke har D65 farvetemperatur heller ikke. D65 er fastlagt i HD standarden (og i PAL, NTSC og alle bio-formater med farve - sort/hvid i biografen er det eneste der ikke arbejder med D65). Det er ikke noget ISF har fundet på fordi de mener D65 ser bedst ud, filmene er designet sådan.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 September 2007 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Havde de ikke værre smart at havde en indbygge test udstyr i Pj. som så automatisk kunne en ISF kalibrering, det ville løse alle probleme, da
man jo skal fortage en ISF kalibrering minum hvær halve år.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes