Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 03:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Udskiftning af Vifa i Audiovector (afsnit (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

I september skrev jeg i dette forum om Audiovector C2. Og om min "skuffelse" af deres brug af "ekstrem" billige enheder. (TC serien)

Ikke at det lød decideret dårligt, men der manglede en del.

Begyndte så at eksperimentere med andre enheder til kabinettet. (selv om Audiovector sagde at den ikke kunne opgraderes)

Tjaa, det firma siger sq meget. Men over for mig var de ophøjet og snobbede. Og da jeg fortalte dem om mine planer, blev de tavse som i graven.??? (er rønnebærrene sure?)

Summa summarum:

Har skiftet TC 18 SG 49-08 ud med PL 18 WO 09-08 .

Og diskanterne fra TC 26 SF 05-06 til D 26 TG 35-06 (da de passede perfekt ind i kabinettets udskæring)

Delefilteret er bibeholdt.

Hvad har det så givet?

Med få ord: En hel ny højttaler.

Må sige at for ca. 1.200,- i alt som enhederne har stået mig i (købt brugt) har jeg fået en bas der har greb om "noss….", en sammenhæng i mellemtonen og en sprød, spredningsvillig diskant.

Og da jeg betalte 2.500,- under listeprisen for højttalerne, var der ligesom ikke noget at betænke sig overJ

Hvis Audiovector havde udstyret deres C2 med enheder af denne art, ville de i dag have haft en suveræn bestseller.

Mvh Michael

Til top Vis Scatcat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scatcat Besøg Scatcat's Websted

tp acoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

hej Scatcat

Godt set der... at MANGE respekterede højtaler firmaer bruger Skrammende Billige ( møg ) enhedder i deres højtalere ...Og nej Delefilter kan ikke lave mirakler, som nogle tror. alle Dali's enhedder er også Vifa eller Peerlass billige seriger i en dali 450 som var en af deres dyrer serier to stk. M17WH-09-08 som man kan købe til den nette pris hvis du kan købe dem angro til omkring 150 kr/stk. eller i de første Crand serier PL serien som efter en tid blev en SMUGLE modifiseret men ikke meget stadig PL enhedder...

Faktisk ret sjovt at rende rundt på Hi-Fi udstillinger og grine af de Billige enhedder der sidder i Selv DYRE højtalere ( 10-15K Stk. )

Så til alle dem der kan li' kram og kvalitet til Rimelige Penge ( F.eks en fed Gulv højtaler med 2 6½" + 1" disk med super flot kabinet altsammen prof udført til sølle mener det er 15K for et sæt ) et parsynes jeg i Skulle kigge lidt nærmere på den nye butik i KBH Speakers Corner www.speakerscorner.dk

--MvH Thomas P.

--MvH Thomas

Til top Vis tp acoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tp acoustics

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 04:12 | IP-adresse registreret  

Jamen tillykke med dine nye højttalere.

Jeg mener dog at du har været ret heldig med dit 'tilfældige' valg af de nye enheder, hvis det ikke har krævet en ændring i delefiltret.

Audiovector har jo på sin vis ret. Man kan jo ikke købe en opgradering, sådan som man kan til deres andre modeller.

Jeg kan også godt forstå at de ikke kunne komme med kommentarer til dine planer. Det ville jo forudsætte at de havde prøvet netop de enheder du har købt, og det er jeg rimelig sikker å at de ikke har. Slet ikke i en højttaler der trods alt ikke koster mere.

Man ingen tvivl om at du har fået meget bedre enheder i dine højttalere, og når filtret så ydermere passer til, ja så er det jo bare at være glad for for den billige opgradering.

Måske du så skulle overveje at kigge på kvaliteten af delefilter komponenterne, og evt. udskifte kondensatorerne med noget bedre.

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Heyza Allesammen...

Ja, må kun give jer ret. Ret overraskende aat så mange producenter bruger så billige enheder i deres forholdsvis dyre højtalere - bland andet dette har inspireret mig til at bygge selv (eller i første omgang planlægge det lidt)!

Det kan jo være forholdsvis let at opnå gode resultater, hvis blot man får lidt inspiration og hjælp til noget af det sværeste; deletilfret!!

Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

tp acoustics skrev:

... eller i de første Crand serier PL serien som efter en tid blev en SMUGLE modifiseret men ikke meget stadig PL enhedder...

Det er ikke PL enheder der sidder Grand Diva og Coupé, men modificeret M18WO (diva) M18WH (coupe). Jeg synes de lyder noget bedre end PL enhederne. De er også væsentlig blødere ophængt. Faktisk er de også blødere ophængt i forhold til dem der sidder i Euphoniaerne af samme størrelse. De første Coupéer var helt ekstreme, og blev lavet om da de gokkede ud når man spillede højt.
Grunden til Dali har brugt denne enhed er jo bl.a. at de ikke synes om Scan Speaks daværende kulfiber/glasfiber enheder - men synes pap/papir/træ lyder bedre.
I Coupe og Diva sidder der iøvrigt den vildeste dome jeg har set til dato - se mit billede ude til venstre - som er en modificeret Scan Speak 9700 med dobbelt magnet og andet bagkammer.

Mvh Asbjørn
Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Scatcat, hvad har du sat din arbejdsløn til for den tid du har brugt på modifikationenerne

Den her diskussion er nok ca. 100 år gammel (sådan føles det ihvertfald ). Naturligvis kan du selv bygge en højttaler billigere end du kan sælge den for færdigt i en butik.

Eksempel på priskalkyle for en højttaler lavet i EU:
Kostpris for enheder og kabinetmateriale
+omkostninger til produktion og samling
+producentens fortjeneste
=Distrubutørens indkøbspris
+distrubutørens omkostninger
+distributørens fortjeneste
=Forhandlerens indkøbspris
+forhandlerens omkostninger
+forhandlerens fortjenste
+25% moms
=Udsalgspris til dig

Selvom du giver mere for enhederne osv. så prøv lige at tænk på hvor mange omkostninger du sparer ved at gøre det selv (naturligvis fordi du sætter din timeløn til 0,-).
Der er da iøvrigt ikke noget forgjort i at AV bruger Vifa TC-enheder i deres højttalere (det er set meget værre).

Uanset hvordan du vender og drejer det, så bliver det aldrig nogen fair sammenligning.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes