Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 00:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: ZAP Filter alternativ, rør? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Hej gutter,

jeg står over for at skulle påbegynde modificering af min kære PS1's linie del. Jeg havde i først eomgang tænkt mig at bruge et zapfilter fra lc og slutte det direkte til outputtet fra DAC'en i playstationen.

Jeg søger nu et måske billigere alternativ end et zapfilter, evt. en anden liniedel diy konstruktion så måske endda er rør baseret. Lad jeres gode forslag rulle :)

Mvh. Henrik

p.s. I kan se playstationen i min tråd i min signatur :)

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Billigere alternativ til ZAPfilter, hmmm... synes nu ellers prisen virker ok...
Et billigere alternativ kunne være at bytte opamps ud eller...

hvis det skal være billigt så skal du da bare kigge i KSB
Brugt ZAPfilter 1:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=50292
Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har set den i KSB, ser bare lidt svedent ud det print :) Tænkte det kunne være der var nogen der havde tegninger liggende til noget?

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Slet ikke flere der har gode ideer og forslag til en god konstruktion?

Mvh. Henrik

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Der er ikke det helt store udbud af den slags..... ZAPfilteret er et oplagt valg, med mindre man selv kan lave noget. Jeg har måske noget i ærmet...
Hvad er interfacet ud af DAC-kredsen i din PS1?? Er det strøm eller spænding ud?? Og er det differentielt eller ej??

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

såsan som jeg har kunnet skære det ned til så har DAC'en 2 ben til lyd ud +L og +R, mere eller mindre direkte tilsluttet en lille opamp.

jeg har fundet et diagram:

Og så lige en optegnet version:

billederne er lånt fra: http://dogbreath.de/PS1/output/output.html (Der er også mange andre spændende sager :)

Umiddelbart burde det vel være simpelt at konstruere et forstærker kredsløb der tager outputtet direkte fra DAC'en op til linie level?

EDIT:

Det lykkedes mig lige at finde et datasheet på DAC'en, en AK4309 http://www.tranzistoare.ro/datasheets/105/136972_DS.pdf

DATA:

. Sampling Rate Ranging from 8kHz to 50kHz

. On chip Perfect filtering

· 8 times FIR Interpolator

· 2nd order SCF and CTF

· Total Response: ±0.5dB at 20kHz

. On chip Buffer with Single End Output

. Master Clock: 256fs or 384fs

. High Tolerance to Clock Jitter

. TTL Level Digital Interface

. THD+N: -84dB

. Dynamic Range: 90dB

. Output Level: 3.4Vpp

. Power Supply: 5V±10%

. Low Power Dissipation: 80mW at 5V

. Small Package: 20pin SSOP

. Pin Compatible with AK4310/4309A

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Måske man skulle springe på det ZAPfilter alligevel hhehe...

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Jamen hov.... Den DAC der er anvendt, behøver jo ingen analogdel. Den sidder on-chip! Det eneste SONY har tilføjet, er jo bare et mute-kredsløb.
Ideen med eks et ZAP-filter er, at du lader ZAPfilteret tage sig af analogdelen, i stedet for den typisk ret ringe analogdel man finder i CD-afspillere. Men her er analogdelen altså on-chip, og den kan du ikke springe over. Ved at koble et ZAPfilter efter, kører signalet altså både igennem on-chip analogdelen, og så efterfølgende gennem ZAPfilteret.

Du får altså ikke gevinsten ved at erstatte et dårligt kredsløb med noget bedre... du kører bare signalet igennem begge. Og selvom ZAPfilteret er ganske udemærket, kan det næppe rette op på det skidt en anden analogdel har gjort ved signalet... Det har kun sin eksistens når det kan erstatte et dårligt kredsløb.

Hvis du endelig vil gøre noget, kunne du sætte en simpel buffer direkte efter DAC-kredsen, og udenom mute-kredsløbet. Så har du stadig on-chip analogdelen, men får en lille gevinst i form af at signalet bliver mere lavimpedant.

Men jeg forstår slet ikke du vil ofre energi på dette.... Den DAC der er anvendt er særdeles ringe.... Den ville passe fint i en bærbar MP3 afspiller eller en discman. Men noget seriøst kunne jeg aldrig drømme om at bruge den til.
Dens THD ligger ca. 25dB over tidens standard, og det er temmelig meget!! Ikke at THD viser noget om lydkvalitet som helhed, men i forbindelse med en DAC-kreds siger det faktisk en del!
Endnu værre er det, at dens Stopband Attenuation er ekstremt dårlig, med 41dB. Det er en ret vital parameter, og de bedste DAC's i dag ligger helt oppe omkring 130dB!!!

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Jamen hov.... Den DAC der er anvendt, behøver jo ingen analogdel. Den sidder on-chip! Det eneste SONY har tilføjet, er jo bare et mute-kredsløb.
Ideen med eks et ZAP-filter er, at du lader ZAPfilteret tage sig af analogdelen, i stedet for den typisk ret ringe analogdel man finder i CD-afspillere. Men her er analogdelen altså on-chip, og den kan du ikke springe over. Ved at koble et ZAPfilter efter, kører signalet altså både igennem on-chip analogdelen, og så efterfølgende gennem ZAPfilteret.

Du får altså ikke gevinsten ved at erstatte et dårligt kredsløb med noget bedre... du kører bare signalet igennem begge. Og selvom ZAPfilteret er ganske udemærket, kan det næppe rette op på det skidt en anden analogdel har gjort ved signalet... Det har kun sin eksistens når det kan erstatte et dårligt kredsløb.

Hvis du endelig vil gøre noget, kunne du sætte en simpel buffer direkte efter DAC-kredsen, og udenom mute-kredsløbet. Så har du stadig on-chip analogdelen, men får en lille gevinst i form af at signalet bliver mere lavimpedant.

Men jeg forstår slet ikke du vil ofre energi på dette.... Den DAC der er anvendt er særdeles ringe.... Den ville passe fint i en bærbar MP3 afspiller eller en discman. Men noget seriøst kunne jeg aldrig drømme om at bruge den til.
Dens THD ligger ca. 25dB over tidens standard, og det er temmelig meget!! Ikke at THD viser noget om lydkvalitet som helhed, men i forbindelse med en DAC-kreds siger det faktisk en del!
Endnu værre er det, at dens Stopband Attenuation er ekstremt dårlig, med 41dB. Det er en ret vital parameter, og de bedste DAC's i dag ligger helt oppe omkring 130dB!!!

Tak fordi du lige pointerede det, jeg troede sådan set at signalet løb gennem en opamp efter DAC'en for at få den op på line niveau. Havde bare set eksempler på nørder med for meget tid de havde lavet en linie del der var rørbaseret og hvad ved jeg.

Med det i mende så gider jeg ikke bruge energi på at lave noget der ikke behøver at være der. Kan dog godt være at jeg bypasser de små lytter i den buffer der allerede er og laver en med lidt bedre kvalitet lytter, f.eks. de små røde vima som der også er en der bruger. 3.3uF.

Jeg takker for input Hurtig :) Måske jeg bare skulle bide i det "sure" æble og spare sammen til en hæderlig CD spille :)

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Du må IKKE fjerne de små lytter C423 og C424 helt!! Sagen er at DAC'ens udgang har en DC spænding på ca. 2.5 volt. Disse 2 lytter fjerner denne DC.
Men du kan evt prøve nogle bedre typer. Om du får noget ud af det tør jeg ikke garantere.

Hvis du vil fjerne mute-funktionen, skal du fjerne de 2 transistorer Q403 og Q404. Andet ville jeg ikke gøre.
Netop at fjerne mute-transistorerne kan faktisk give et løft i lyden. Men igen... Det er ikke verdens bedste DAC-kreds, så jeg ved ikke hvor meget du vinder ved det.

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Du må IKKE fjerne de små lytter C423 og C424 helt!! Sagen er at DAC'ens udgang har en DC spænding på ca. 2.5 volt. Disse 2 lytter fjerner denne DC.
Men du kan evt prøve nogle bedre typer. Om du får noget ud af det tør jeg ikke garantere.

Hvis du vil fjerne mute-funktionen, skal du fjerne de 2 transistorer Q403 og Q404. Andet ville jeg ikke gøre.
Netop at fjerne mute-transistorerne kan faktisk give et løft i lyden. Men igen... Det er ikke verdens bedste DAC-kreds, så jeg ved ikke hvor meget du vinder ved det.

Jep, det ved jeg. Ikke fjerne dem uden at få nogle ande i serie med output og terminal. Tror nu heller ikke jeg gider bruge så meget mere tid på at få den til at blive "måske" bedre. Kan nok bedre betale sig at købe noget brut CD spille og lege med.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok også gå efter en dedikeret CD-afspiller. Hvis du skal have inputs til tweak af sådan en, kan du bare sende en PB.

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Jeg ville nok også gå efter en dedikeret CD-afspiller. Hvis du skal have inputs til tweak af sådan en, kan du bare sende en PB.

Mange tak for venligheden  Det vil jeg bestemt gøre når jeg får overtalt "overkommandoen" til jeg skal have mig en anden CD afspiller. Bliver sikkert noget brugt, Teac VRDS 10 SE (hvis jeg skulle være så heldig at falde over en når jeg "har fået lov" :)) eller måske en ældre Sony ES'er.

Mvh. Henrik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes