Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 01:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Udskiftning af diskant? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pulse83net
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en B&W LCR600S3 center-HT'er som har fået trykket diskanten ind af en lille nysgerrig pilfinger. Umiddelbart spiller den stadigvæk uden nogen problemer, men det er ikke så kønt at se på. Er det et større teknisk indgreb selv at udskifte diskanten i højttaleren, eller er det noget folk med ti tommelfingre også kan finde ud af?

Jeg vil helst undgå merprisen man kommer til at betale ved at få en reparatør til at gøre det.
Til top Vis pulse83net's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pulse83net Besøg pulse83net's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Du kan kun købe enheden hos hifi-klubben og det er ikke sikkert de tager noget for at skifte den, men spørg først.

Det er en dyr diskant og følsom pga. alumembranen, men den er ikke svær at skifte.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

pulse83net
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

HiFi-Klubben skriver til mig at diskanten koster 400,00 kr. plus 65 kr. i fragt. De skriver ikke om de tager noget for at skifte den. Det skal jeg prøve at spørge dem om.
Til top Vis pulse83net's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pulse83net Besøg pulse83net's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2007 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Du skal spørge i den butik du har tænkt dig at benytte. Det er ikke sikkert de har samme politik i alle butikker.

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

pulse83net skrev:
Hej

Umiddelbart spiller den stadigvæk uden nogen problemer

det lyder usandsynligt, men lad det nu ligge.

Ja du kan godt skifte selv, det kommer selvfølgelig lidt an på hvad du får for de 400 om det er en helt ny diskant eller en membran, hvis det er en diskant er det bare og pille ledninger af og sæt på igen piece of cake(de skal på i korrekt fase). 

Får du derimod en løs membran kan du os gøre det selv -hvis du kan bruge en loddekolbe, du har ødelagt selve membranen, og der sidder svingspolen desvære (eller heldigvis om man vil) fast i, denne sidder der 2 ledninger på og de skal loddes af diskantens terminaler og den nye membran med svingspole skal sættes på der igen. I korrekt fase!

er du i tvivl om noget af det så få dem til og gøre det.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

pulse83net skrev:
Hej

Umiddelbart spiller den stadigvæk uden nogen problemer

det lyder usandsynligt, men lad det nu ligge.

Ja du kan godt skifte selv, det kommer selvfølgelig lidt an på hvad du får for de 400 om det er en helt ny diskant eller en membran, hvis det er en diskant er det bare og pille ledninger af og sæt på igen piece of cake(de skal på i korrekt fase). 

Får du derimod en løs membran kan du os gøre det selv -hvis du kan bruge en loddekolbe, du har ødelagt selve membranen, og der sidder svingspolen desvære (eller heldigvis om man vil) fast i, denne sidder der 2 ledninger på og de skal loddes af diskantens terminaler og den nye membran med svingspole skal sættes på der igen. I korrekt fase!

er du i tvivl om noget af det så få dem til og gøre det.

B&W's aludome er skrøbelig og man kan sagtens trykke den ind, uden svingspolen tager skade.

Jeg kan ikke huske om man kan få membranen eller hvordan den evt. skal monteres. Dog er det sådan på mange diskantenheder at memran, svingspole og terminger sidder sammen, således der ikke skal loddes. Man skal dog være varsom da svingspoleformen nemt kan deformeres.

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Jeg er rimelig sikker på at de 400 er for hele enheden. Der ud over tror jeg næsten at B&W bruger kabelsko istedet for at lodde og slutteligt så ser det ud til at diskanten er monteret på bagsiden af baflen - dvs. det ser ud til at man skal afmontere fronten af kabinettet før end man kan komme til enheden.

Correct me if i'm wrong, har kun googlet billeder :)

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:

Jeg er rimelig sikker på at de 400 er for hele enheden. Der ud over tror jeg næsten at B&W bruger kabelsko istedet for at lodde og slutteligt så ser det ud til at diskanten er monteret på bagsiden af baflen - dvs. det ser ud til at man skal afmontere fronten af kabinettet før end man kan komme til enheden.

Jeg har skiftet B&W diskanter før, og her skulle der monteres inde fra kabinettet. Man tager fat i magneten og drejer den en kvart omgang. Herefter kan man tage enheden ud. Den nye monteres på samme vis. Det kræver lidt føling, men er ikke så svært.

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
HenrikW skrev:

Jeg har skiftet B&W diskanter før, og her skulle der monteres inde fra kabinettet. Man tager fat i magneten og drejer den en kvart omgang. Herefter kan man tage enheden ud. Den nye monteres på samme vis. Det kræver lidt føling, men er ikke så svært.

Så er det jo lige til ;) Sad den med kabelsko så?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Både og. Det er et mere færdigt stik, som kun kan sidde på en måde.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes