Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 00:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Begynderspørgsmål om HIFI (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
VilddyrDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 Juli 2007 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er forholdsvis ny ud i HIFI, så jeg jeg nogle (sikkert temmelig dumme) begynderspørgsmål, som jeg håber, at jeg kan få svar på. Der ser jo ud til at sidde mange med stor viden om HIFI her på siden, så jeg håber på noget hjælp inden jeg skal ned i nogle forretninger.

Hvorfor er der ikke digital indgang i stereoforstærkere? Jeg går ud fra det er fordi, der ikke findes en DAC i forstærkeren, men hvad er årsagen? Der er jo DAC i stort set alle surroundforstærkere, og også i fx Squeezebox.

Hvad er årsagen til at stereoforstærkere kan fås integreret og adskilt i hhv. effekt- og forforstærsker? Er det blot et spørgsmål om fleksibilitet?

I hvilke tilfælde er det en fordel at købe hhv. "adskilt" forstærker (for- + effektforstærker) og integreret forstærker?

Kan man altid koble en effektforstærker til en surroundforstærker?

Kan man altid koble en effektforstærker til en integreret forstærker?

Jeg har kig på en Onkyo 705 surroundforstærker, som koster lidt over 6.000. Hvor stor er forskellen til fx en NAD C372, som koster ca. det samme? Altså hvad vil jeg få med NAD'en, som jeg ikke får med Onkyo'en? (er det fx "kun" et spørgsmål om bedre lyd? Er det bedre evne til at trække større højttalere? Osv.)

Sådan helt generelt, når jeg kigger på hvilken forstærker, som passer med hvilke højttalere, hvad skal jeg så kigge efter for at være sikker på, at enhederne "passer sammen"? Skal jeg kigge på ohm, watt, osv? Hvad skal hhv. forstærker kunne levere osv?

Hvis en højttalere "springer", hvad er så årsagen? Er det for der er brugt en forstærker, som ikke har leveret effekt nok, og dermed har forvrænget lyden, så højttaleren er stået af?

Ift. priser på hhv. forstærkere og højttalere, hvor er det så (sådan ca.), at kurven knækker ift. pris vs. kvalitet? Hvis man fx skal købe en vaskemaskine, så er det et "sweet spot", som er et prisinterval, hvor man får mest for pengene. Kan man sige noget lignende om HIFI?
Til top Vis VilddyrDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af VilddyrDK

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 25 Juli 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Hej vilddyr..

Jamen jeg vil da gerne prøve at komme med nogle svar, uden at jeg vil kalde mig expert, men har dog leget med HiFi i en del år..

Hvis jeg starter bagfra, så vil jeg mene kurven knækker ved 8-10.000, herefter koster de små forbedringer kassen.. en tommefingerregel siger at stykprisen på højttalerne skal mindst være lig med forstærkerens pris.. så en forstærker til 8.000 skulle så ha' et højttalersæt til 16.000 og så er vi allerede på vej op hvor de fleste er stået af...

En højttaler står af fordi forstærkeren 'klipper' dvs. den løber varm og forvrænger, og det med fører at delefilteret ikke kan fordele poweren i de rigtige mængder... en cirka fordelinger er 15% til diskant 35% til mellemtone og 50% til bassen (i et 3-vejs system) når man så spiller for højt bliver fordelingen 33% til alle, bassen og mellemtonen overlever normalt, men diskanten brænder af... så det er en god idé at købe en forstærker der er rigelig stor, så den kan levere ren musik uden forvrængning i den styrke man ønsker... en højttaler kan nemlig tåle mere end den er opgivet til, så længe det er en ren uforvrænget lyd den får tilført

med hensyn til ohm, så er en 4 ohm's højttaler sværer at trække end en 8 ohm's højttaler, så hvis man falder for en 4 ohm's højttaler skal forstærker ha' lidt mere power...

Med hensyn til intr. eller for-/effektforstærker, er det selvfølgelig mere fleksibelt med for- og effektforstærker, det behøver ikke være samme mærke o.s.v.  men der er også en lydforbedring ved at man adskiller de følsomme dele i forforstærkeren fra den store trafo i effektforstærkeren..

Man kan til nogle ikke alle tilkoble en effektforstærker til en intr. forstærker   f.eks. kan man hos Rega købe en Rega Maia effektforstærker til deres Rega Mira intr. og så køre bi-amp hvor den ene forstærker kører bas og den anden kører diskant/mellemtone

Håber du blev lidt klogere

mvh. Jan

Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Juli 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Onkyo og NAD har forskelligt lydideal, så deres forstærkere lyder ikke ens, rent klangmæssigt. Der er mere rock og loudness over NAD, men Onkyo´en er mere hen ad Sony, Yamaha og sårn.

Derfor kan det godt føles som om, at der er lidt mere greb om tingene med NAD´en end med Onkyo´en, men det er en smagssag og er MEGET afhængigt af de tilkoblede højttalere. Det skal afprøves, eller man kan bare købe for 100.000kr, og så sortere bagefter. Jeg foretrækker afprøvningen. Du bør købe højttalerne først, efter klangen, attacket osv, og derefter en forstærker, som kan trække dem.

4 ohm kontra 8 ohm? Det kommer lidt an på målemetoden, og fabrikkens samvittighed: De fleste højttalere ligger på mellem 4 ohm i bassen og op til 16 ohm i diskanten, måske endda mere.

Som Hifi-Jan så rigtigt skriver det, så får man mest for pengene i segmentet lige under eller lige over 10.000kr, det jeg kalder folke-hifi. Gårsdagen brugte folke-hifi (til få basører, folk vil have nyt, og hele tiden) er 99,9% så godt som det nys udpakkede, så meget sker der dog ikke fra år til år.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Juli 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

hifijan skrev:

Hej vilddyr..

Jamen jeg vil da gerne prøve at komme med nogle svar, uden at jeg vil kalde mig expert, men har dog leget med HiFi i en del år..

Hvis jeg starter bagfra, så vil jeg mene kurven knækker ved 8-10.000, herefter koster de små forbedringer kassen.. en tommefingerregel siger at stykprisen på højttalerne skal mindst være lig med forstærkerens pris.. så en forstærker til 8.000 skulle så ha' et højttalersæt til 16.000 og så er vi allerede på vej op hvor de fleste er stået af... Det vil jeg mene er meget forskelligt fra mærke til mærke og model til model. Jeg mener ikke man sige noget generelt om pris kontra lydkvalitet. Dertil er markedet alt for ugennemskueligt. Men køb brugt, det giver bedre valuta for pengene + at den værste afskrivning er taget også. Man kan næsten altid sammensætte et godt stereo setup for under 10.000kr alene fra KSB her på sitet.

En højttaler står af fordi forstærkeren 'klipper' dvs. den løber varm og forvrænger, og det med fører at delefilteret ikke kan fordele poweren i de rigtige mængder... en cirka fordelinger er 15% til diskant 35% til mellemtone og 50% til bassen (i et 3-vejs system) når man så spiller for højt bliver fordelingen 33% til alle, bassen og mellemtonen overlever normalt, men diskanten brænder af... så det er en god idé at købe en forstærker der er rigelig stor, så den kan levere ren musik uden forvrængning i den styrke man ønsker... en højttaler kan nemlig tåle mere end den er opgivet til, så længe det er en ren uforvrænget lyd den får tilført

med hensyn til ohm, så er en 4 ohm's højttaler sværer at trække end en 8 ohm's højttaler, så hvis man falder for en 4 ohm's højttaler skal forstærker ha' lidt mere power...

Med hensyn til intr. eller for-/effektforstærker, er det selvfølgelig mere fleksibelt med for- og effektforstærker, det behøver ikke være samme mærke o.s.v.  men der er også en lydforbedring ved at man adskiller de følsomme dele i forforstærkeren fra den store trafo i effektforstærkeren.. Oftest er man bedst tjent med en integreret forstærker, det er dyrere at producere to kabinetter, to forsyninger osv. + at man slipper for "bøvlet" med at finde kabler der ikke ødelægger lyden for meget. Selvfølgeligt er det igen svært at sige noget generelt, der kan finder eks. der går begge veje.

Man kan til nogle ikke alle tilkoble en effektforstærker til en intr. forstærker   f.eks. kan man hos Rega købe en Rega Maia effektforstærker til deres Rega Mira intr. og så køre bi-amp hvor den ene forstærker kører bas og den anden kører diskant/mellemtone

Håber du blev lidt klogere

mvh. Jan

Just my 2 cents
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Juli 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

<VilddyrDK>
> Jeg er forholdsvis ny ud i HIFI, så jeg jeg nogle (sikkert temmelig dumme) begynderspørgsmål,
> som jeg håber, at jeg kan få svar på.

Der er ikke noget der hedder dumme spørgsmål, kun dumme svar

>Hvorfor er der ikke digital indgang i stereoforstærkere?

Nogle har, andre har ikke - har den er den ikke nødvendigtvis af særlig god kvalitet

>
Hvad er årsagen til at stereoforstærkere kan fås integreret og adskilt i hhv. effekt- og forforstærsker?

Det skal du jo næsten spørge producenterne om ;)    Nogle laver "store dyre serier" hvor det blev anset som nødvendigt at skille tingene ad - indmaden *kunne* fylde for meget ,  i andre var det et ? om at kunne vise man kan

De bæster har jo en vane med at lave det der efterspørges,  eller ( hehe...) skabe en efterspørgsel
Det er også sket man har gjort det, for at vise sin kunnen - eksempelvis Accuphase, der med deres første store sæt C200/P100/T100 ville vise verden, at se selv om de var udbryderes fra Kenwood, godt kunne finde ud af at vise verden at japanerne godt kunne lave vellydende forstærkere

Kort efter at have bevist det, lavede de den integrerede  E-202'er    -  et produkt der selv i dag, næsten 30 år senere kan spille rumpeteren af nye ting

http://www.accuphase.com/historys/cate/pcten.pdf

Et kig indeni fortæller nok også hvorfor sættet bestod af separate enheder - Uha det er guf !!
(Og ja -  jeg er nok lidt forudindtaget)

>Er det blot et spørgsmål om fleksibilitet?

>
I hvilke tilfælde er det en fordel at købe hhv. "adskilt" forstærker (for- + effektforstærker)
> og integreret forstærker?

Det er sket at en kombination kan udfase lydmæssige skævheder - har man en forforstærker der er lidt skinger , kan en modsat effektforstærker måske gøre at sættet som helhed giver "bang for the buck"

> Kan man altid koble en effektforstærker til en surroundforstærker?

Ja - men om det er en teknisk/lydmæssig god løsning er ikke sikker

>Kan man altid koble en effektforstærker til en integreret forstærker?

Ja - som ovenfor

( inden folk kommer med opkast - kan man lave en simpel spændingsdeler, og hælde et højttalersignal ind i en effektforstærker - men det behøver søreme ikke lyde godt )

> Sådan helt generelt, når jeg kigger på hvilken forstærker, som passer med hvilke højttalere,
> hvad skal jeg så kigge efter for at være sikker på, at enhederne "passer sammen"? Skal jeg
> kigge på ohm, watt, osv? Hvad skal hhv. forstærker kunne levere osv?

Sådan set skal man høre tingene sammen, for at kunne afgøre om det dur - papirdata siger nada

>Hvis en højttalere "springer", hvad er så årsagen? Er det for der er brugt en forstærker, som ikke har leveret effekt nok, og dermed har forvrænget lyden, så højttaleren er stået af?

typisk årsagen - men fysisk overbelastning hænder da også - jeg har set membraner på basenheder der vendte forkert efter en natkjolefest ;)

Ift. priser på hhv. forstærkere og højttalere, hvor er det så (sådan ca.), at kurven knækker ift. pris vs. kvalitet? Hvis man fx skal købe en vaskemaskine, så er det et "sweet spot", som er et prisinterval, hvor man får mest for pengene. Kan man sige noget lignende om HIFI?

Den gyldne middle of the road way - er nok et forstærkersæt = prisen på højttalerne, cd-spillen /grammofonen  ca ½delen af pris - så går det næppe helt i skoven

Held og lykke på din vej i denne spændende verden

Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted

VilddyrDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Juli 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Mange gange 1000 tak for jeres store hjælp! Det var nogle rigtig gode svar, som jeg virkelig kunne bruge til noget - TAK!

Jeg har lige et spørgsmål vedr:

F.Christians skrev:

Du bør købe højttalerne først, efter klangen, attacket osv, og derefter en forstærker, som kan trække dem.

Men hvordan skal jeg så kunne vælge højttalerne, når nu den forstærker jeg tester dem på vil farve oplevelsen? Altså hvad skal jeg helt konkret lægge mærke til?
Til top Vis VilddyrDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af VilddyrDK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes