Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2026 | 18:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 15m kabel til projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ctholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Jeg købte for et stykke tid siden et 15m langt kabel der skulle gå fra min computer til min nye Optoma HD70 projektor. Kablet havde DVI stiktil computeren og HDMI til projektoren.
    Nu har jeg lige sendt kablet tilbage, da billedet var meget sløret og fuld af støj. Det var ikke et højkvalitetskabel, og den opløsning jeg kører med er altid 1280x720.

Jeg er ny inden for kabel problematikker, men jeg troede at ovenstående kabel var rent digitalt, og at der så ikke burde være det store tab undervejs. Er jeg helt galt afmarcheret?

Hvilken type kabel giver bedst kvalitet for pengene i denne sammenhæng? (helst ikke over 1500kr for kablet)

Min projektor har også VGA, RGB og S-video indgange, mens computeren kun har DVI udgange, findes der en bedre kombination - er et analogt signal f.eks.mindre følsomt i lange kabler?

Eller skal jeg hoste op til et væsentligt dyrere kabel for at det lykkes?

På forhånd tak for ethvert råd, jeg håber at andre kan spare lidt porto på min erfaring :-)
Til top Vis ctholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctholm

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter et lignende kabel, det billigste jeg kunne opstøve hos Brinck elektronik. 15 meter DVI->HDMI - mit billiede er helt skarpt, var ellers bange for at det ville være noget skidt.

Bruger en PC med et Intel baseret grafikkort og en Sanyo Z3 projektor, ligeledes 1280*720.

Var der nogle skarpe buk på dit kabel?

Du kan også prøve med Component, hvis din PC har udgang for dette.

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv et 11 meters ixos fra projektor til forstærker, og billedet er altid knivskarpt! Men det er ikke alle kabler som er beregnet til lange træk. Det skal du lige være obs på, det er noget med hvordan opbygningen i kablet ser ud.
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke haft noget problem med billig kabler fra clicktronic i 15 meter, så det kan du roligt gå efter. Fåes ved av-connection

ctholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene - det lyder som om jeg har været lidt uheldig. Jeg smutter ned i Brinck og ser om jeg ikke kan være heldig med et kabel fra dem.

Mit kabel havde ikke nogen skarpe buk, og man må jo formode at det kan virke over 15m når det er den længde man har købt det i...

Jeg skal nok skrive en update på det nye kabel.

PS: Jeg er stadig nysgerrig efter forholdet mellem digital/støj/længde og analog/støj/længde

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Der kan værre stor forskel meller HDMI kabler og i hvilken opsetninge det kan virken, og med over 10 meter er det meget stor krav til HDMI
kablet og hvis man så også bruge DVI, som er kendt at max at kunne trække op til 5 meter uden tab, har man to problmer at slås med.

Så et god råd, prøve nogle forskel HDMI kabler, måske er det dyrkable der dur hos dig eller måske de billige kable der dur, har oplevt at der er
forskel på hvor meget størm som DVI og HDMI forbindelse sender ud, tykke HDMI kable som bl.a. Supra kan give problemer ved lange kable
træk, der simpelhed for meget tab i kablet, hvis man ikke har en HDMI udgange det kan trække det, eller må man have fat en en HDMI
forsærker.

Så en HDMI forærker, tro jeg er vej frem fra dig, da du jo bruger 15 meter (som er meget lange, for en DVI-HDMI forbindelse).
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Her på arbejdet har jeg netop trukket 3 stk. 20 meter Dual Link DVI kabler og kører en opløsning der hedder 2560*1980, helt uden problemer :)

Stort set alle leverandørene sagde, MAX 5 meter uden en repeater eller en esxtender der laver det til fiber. De boske kostede så bare mere end hver enkelt skærm...

så var der bare lige PC-Netto der ahdve 20 meter dual link DVI->DVI kabler til ingen penge, så prøvede jeg dem og det virker fint. Det kommer sikekrt meget an på skærmen og om de ligger tæt op af strømkabler.

ctholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Efter en lille tur til Brinck kom jeg tilbage med et 15m HDMI kabel(549.-) og en konverter fra DVI til HDMI(98,-).

Kvaliteten er klart bedre, tekst under ikoner på skrivebordet er læselig nu, og der er ikke flimren af tilfældige pixels på rolig baggrund.

Jeg er dog stadig ikke tilfreds, da tekst på ikoner på skrivebordet er meget utydelig stadig. Hver normal pixel fylder typisk to pixels med halvlysstyrke. Jeg har forsøgt at gengive et stort I på pixelniveau.

XXX 
  X
  X
  X
XXX bliver til

xXXX
  xx
  xx
  xx
xXXX

Man kan selv forestille sig hvad det gør ved rundebogstaver, der nu godt kan gættes, men stadig er langtfra optimalt, og ikke rigtig brugbart. Jeg vil prøve at undersøge noget med priser på HDMI forstærkere som Startrek skrev, og se om det er vejen frem.

Har kigget lidt og kan umiddelbart kun finde disse to der er til at få for menneskepenge.
http://av-connection.com/?PNo=22-091&ML1=1&ML2=72&am p;ML3=71&ML4=550
og
http://www.avxperten.dk/hdmi-tilbehoer/hdmi-repeater/hdmi-re peater-(hunhun).asp

Det er nok den sidste jeg vælger at købe og så endnu et kabel, da det tilsyneladende kun virker med 2 kabler. Et sted skriver de at det korteste kabel skal sidde først for at bedst kvalitet, men et andet sted skriver det at det skal side sidst, da forstærkeren mere renser et signal end det forhindrer tab. Nå, men jeg vil prøve mig frem, og give besked om hvad der virker.

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Sendt: 27 Juli 2007 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Jeg vil skyde på at du kan opnå 1:1 pixelmapping ved at rode lidt med menuerne på projektoren eller PCen. Jeg kan ikke forstille mig problemet ligger i kablet, da det som du selv så rigtig siger er et digitalt signal.

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Juli 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Jeg ville helt klart vælge et VGA kabel af god kvalitet når det skal være så langt... Jeg har selv 10 meter VGA mellem min PC og mit Plasma, og jeg prøvede med både DVI->HDMI og VGA<->VGA da jeg skulle vælge kabel... Og her fik jeg klart bedst billede med VGA, plus at jeg fik meget mere frihed mht. valg af opløsninger... Jeg kunne opnå 1:1 pixelmapping... Det kunne jeg kun med VGA kablet...
Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes