Emne: Rør forforstærker - ideer ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
amigo Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer lige nu, at prøve en rør forforstærker. Da jeg ikke har nogen erfaring på dette område, ville jeg høre, om der er nogen på dette forum, der har nogle gode råd? Lige nu har jeg en uballanceret transistor baseret forforstærker, som egentlig gør jobbet ok, men jeg har lyst til at prøve noget nyt. Der benyttes primært CD afspiller. Hvilke mærker og modeller bør jeg kigge nærmere på og hvilke ting bør man fokusere på, når man taler rør forforstærker? Gode ideer modtages meget gerne. Umiddelbart havde jeg tænkt mig, at der ikke skulle ofres mere end de 20k her og nu, men det er jo et plus, hvis man kan få noget godt til få penge. Venligst amigo
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
For at begynne med dit budget, så kan du få en forrygende preamp med rør til de penge.
Når det gælder merker og modeller så er der rigtig mange at vælge i, og i de seneste år har været en stor renessanse for rør, så nu kan det være ganske uoversiktelig.
Spesielt har det dukket op mange produkter fra Kina, de fleste designet i Europa eller USA. De begynner efterhånden at få styr på kvaliteten.
Så har du de godt etablerte mærker som Audio Research, Conrad Johnson, BAT, LAMM, EAR, Audio Note, GRAAF, Air Tight, Joule, Rogue, VTL, Manley, Croft, Kondo og mange andre.
Det er vanskelig å gi nogle gode råd om hvad du bør de efter, siden det oftest er tale om smag og behag når vi taler om de etablerte produsenter som representerer kvalitet, men hvis du sier noget mer om følgende bliver det lidt nemmere at hjelpe dig.
Skal du bruge den til at drive en transistor effektforstærker?
Har du behov for fjærnbetjening?
Hvad hører du på af musik?
Skal den være ny eller brugt?
mvh Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
amigo Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret nightpuma - det er lige nu nok lysten til at prøve en rør preamp. Ikke fordi man ikke kan lave gode forforstærkere med transistorer og opamp, for det kan man. Jeg tror dog, at det er nemmere at lave en god preamp med rør.
Det er væsentligt, at der er luft og transparans i det gengivne - man skal kunne høre og skelne instrumenterne fra hinanden og se hvor i billedet de er. Der skal også være god dybde i lydbilledet.
Forforstærkere vil blive tilsluttet en parametrisk equalizer (digital), der minimerer de væsentligste stående resonanser i rummet. PEQen er tilsluttet et par aktive højtalere fra Dynaudio. Setuppet er nok lige nu i en overgangs fase og hvor jeg ender ved jeg ikke rigtigt lige nu. Det er dog sikkert, at jeg har sluppet de passive højtalere. Har tidligere kørt med B&W805S og senere 802erne med diverse effektforstærkere.
En fjernbetjening er ikke nødvendig - det er lyden der tæller primært.
Jeg lytter nok primært til jazz. Derefter en del klassisk og lidt rock. Af og til laver jeg en del for et lydstudie, hvor timer tilbringes med at lytte til samme nummer i forskellige mixninger - udfordrer virkelig det at lytte meget kritisk.
Nyt eller brugt - betyder nok mindre.
Jeg har overvejet, at lave en rør preamp selv og kunne nok lave en rimelig, men det svære er nok at finde ud af nøjagtigt hvad der skal til for at få den gode transparante opløsning, præcise bas og et opsæt, der kan lyttes til i timevis uden at ørerne bliver trætte - jeg ønsker ikke den ultraskarpe gengivelse som f.eks. fås i mange monitorer fra Genelec!
Venligst amigo
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Amigo
Du udtrykker dig presist, og så vidt jeg kan forstå, ønsker du transperans, luft, god dybde, tydelig plassering af instrumenter i bildet, og fin flyd så du kan lytte længe. Måske lidt runde kanter, men ikke sånn at du mister detaljeringen. Vel, det er en rigtig god preamp du taler om her 
Det er helt klart meget fordelaktig hvis du kan prøve noget hjemme hos dig selv. Uden å ha hørt den, er nok Tron Seven som Jakobsen taler om meget kompetent. Tron er bygget med høy kvalitet og det tales varmt om den af mange.
Jeg kan også anbefale EAR som forhandles af Artsound i Viborg.
Både Artsound og Vassago har god kundeservice og priser, så du kan sikkert komme frem til en aftale så du kan prøve noget ud.
Om du skal ud på bruktmarkedet kan du få meget for pengene dine, men det er svært at anbefale noget. Jeg synes du skal se dig lidt om, og hvis du finder en eller flere du har tro på, kan du jo poste spsm her, så er det sikkert nogle rørgeeks som kan hjelpe dig. Du kan jo lægge ud en ønskes købt på ksb og se om du får bid
Hvis jeg skulle ha en ny preamp, og var villig til at tage en lidt stor tjangs, ville jeg købt den her:
http://www.promitheusaudio.com/apollo.htm
Det er en TVC med et rør til å lage lidt mer driv, og trafo på udgangen. Og ikke mindst, separat power supply. XLR/RCA. Topp kvalitet på stumpene. Nå vet jeg ikke hvor meget du ved om rør preamper, men dette er opskriften på en preamp i verdensklassen IMO. Og prisen er $1000 pluss fragt og moms. Hvis den hadde vært laget i vesten med samme specs hadde vi nok talt om minst 30-40 DKR.
Mvh Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
amigo Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jakobsen og Nightpuma - jeg takker mange gange for de gode råd og ideer.
Nu tror jeg, at jeg vil prøve at samle info omkring de mange forskellige preamps. Det bliver nok lidt af en opgave. Nogle ting er selvfølgelig nemme at se, f.eks. om der er RCA og/eller XLR - det bliver straks sværere med de lidt blødere værdier som transparans etc. Her bliver det i første omgang nok noget med at forsøge at vurdere hvilke fabrikanter, man tror, har designet det, som man ønsker. Hvis jeg herefter kan nå ned på en to tre stykker, skulle det herefter være til at overskue.
Omkring promitheusaudio tror jeg ikke, at der herfra er tillid nok til at købe fra internet siden. Produkterne er måske i top, men info om firmaet som f.eks. om hvordan man kan kontakte det, ser i mine øjne ikke så imponerende ud.
Venligst amigo
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Amigo
Du må ha lykke til, og bare spør om det skulle være noget mer.
Når det gælder Promitheus, så er det et seriøst firma som har fået meget ros i audiosider på internett, div hifi-forum og er nylig anmeldt i Streophile. Så du kan trygt stole på at du ikke bliver narret. Men om det er den preamp du ønsker, det er jo en anden sak.
Mvh Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|