Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 23:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Forslag til 8" sub, kommentarer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
el_barto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Juli 2007 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har regnet lidt på en sub med følgende:
- enhed : Peerless 850136 (8")
- amp: Hypex 80 eller 1.2
- kabinet: 25 L basreflex
- tuning: 40 Hz
- port: 7 cm dia, 23,5 cm lang

Hvordan vil den performe? Det ser ud til i WinISD at -3 dB er omkring 45 Hz, er det OK?

Den skal understøtte et par Audio Pro HT'ere med små 4½" enheder.

På forhånd tak

Hult
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2007
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at regne på Scan-Speak 23W/4557T02, Den går dybere og stadig et lille kabinet.

• 38 Liter lukket
  • Fo 31 Hz ved Qtc 0.707
  • Ingen støjende basport
  • 6db/okt afrulning nedad

Jeg er selv ved at bygge et 3 vejs system med nettop 23W'eren som bund.

el_barto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Hej og tak for svar.

Nej jeg har ikke regnet på dne enhed, men den er også over mit budget, desværre :(

Derimod har jeg ændret størrelsen af kabinettet til omkring 33 Ltr, det gav en F3 og F6 på hhv. 39 og 34,5

Dine billeder virker ikke, men jeg vil da gerne se dem hvis det kan lade sig gøre.

Hult
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Så prøver vi igen

Jeg startede med dette projekt sidste forår, da mine gamle Fostex 15" bulder kasser skulle udskiftes med noget der lyder bedre og som har en højere WAF faktor. 

Ellipsen har altid inspireret mig, derfor denne form. Kabinet dimensioner er simuleret/beregnet i Mathcad. Der har været flere kabinet design undervejs med tilhørende lytte/måle test, for at få en ide om hvordan sammensætningen egentlig lyder.  

Projektet forventes at være afsluttet engang til efteråret, og kan her bidrage med flere billeder hvis der er interesse.

Simulering af baskammer 38 liter.

Simulering af 38l lukket

Enhederne er:

• Scanspeak 23W/4557T02
  • Peerless HDS 6 1/2" 830883
  • Vifa XT25TG30-04

Konstruktion af ellipse formet kabinet:

• Skelet af 19mm MDF 
  • Front 2x19mm MDF
  • Svøb 6 lag med 3mm HDF (Formbøjet omkring skeletet)
  • Top 2x19mm (Her uden sidste lag top)
  • Bund 3x19mm (Fod består at 2x19mm, er dog ikke vist her)
  • Bas kammer 38 liter lukket
  • Mellemtone kammer 12,5 liter lukket

Samlet kabinet efter slibning. 

Scanspeak enhederne skal trækkes af 2 stk ZAPpulse moduler med et aktivt filter. 

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Det er jo nydeligt, Hult. Men, som Barto selv nævner, Scanspeak'en er betydeligt dyrere, og ossse mere krævende mht. forstærker - det er jo prisen for den fremragende dybbas i et så kompakt kabinet.

Barto, til langt det meste, især musik, kan man fint leve med -3 dB. v. ~40 Hz. Du kunne evt. overveje enheden nummeret større, Peerless 10" SLS. Den er ikke meget dyrere, og kræver i praksis næsten samme boksstørrelse for samme basegenskaber. Men det er blot et forslag.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

el_barto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Det er jo nydeligt, Hult. Men, som Barto selv nævner, Scanspeak'en er betydeligt dyrere, og ossse mere krævende mht. forstærker - det er jo prisen for den fremragende dybbas i et så kompakt kabinet.

Barto, til langt det meste, især musik, kan man fint leve med -3 dB. v. ~40 Hz. Du kunne evt. overveje enheden nummeret større, Peerless 10" SLS. Den er ikke meget dyrere, og kræver i praksis næsten samme boksstørrelse for samme basegenskaber. Men det er blot et forslag.

Tak for svaret mollecon, mit første udkast var faktisk også baseret på SLS'en, men jeg kan overhovedet ikke få kabinetstørrelsen ned i samme område uden at kurven ligner en bjergetape i Tour de France.

Se f.eks. Gain for mit nuværende forslag (850136). Skal jeg have samme kurve med 10" SLS skal kabinettet op på 150 Ltr... . Havde jeg plads til det var det jo også smukt, da F3 så rasler ned til tæt på 23 Hz.

Men, gør jeg noget forkert? Jeg bruger WinISD til at beregne.

Hult
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Hej El_barto

Ingen fejl på WinISD. Du skal nok bare lede efter en enhed med lavere VAS 40-50 liter.

Hvis du har plads til 2 små sub'er i stedet, kunne du evt. vælge Peerless 6½ tomme sub'en 830946. Den har rimelig lang vandring og fornuftig belastning. Skulle tro at du kunne få den ned i et basrefleks kabinet på 12-15 liter, tunet til ca 40Hz og max SPL på 105db. Jeg har kun løst regnet på det. Du kan selv indsætte data i WinISD herfra.

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=355

Håber du finder din enhed.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

el_barto skrev:
mollecon skrev:

Tak for svaret mollecon, mit første udkast var faktisk også baseret på SLS'en, men jeg kan overhovedet ikke få kabinetstørrelsen ned i samme område uden at kurven ligner en bjergetape i Tour de France.

Se f.eks. Gain for mit nuværende forslag (850136). Skal jeg have samme kurve med 10" SLS skal kabinettet op på 150 Ltr... . Havde jeg plads til det var det jo også smukt, da F3 så rasler ned til tæt på 23 Hz.

Men, gør jeg noget forkert? Jeg bruger WinISD til at beregne.

Perless enheden har en egenresonans der ligger mere end 50% over Scan Speak enheden (33Hz henholdsvis 20Hz) begge har dog et alt for højt Qt (0,51 og 0,47) ligesom Peerless enhedens større membranareal trækker i samme retning = større kabinet.

Scanspeak enhedens amplitude er slem, meget slem, ja den overgår årets kongeetape med flere kategorier og hvordan den var tænkt filtreret sammen med mellemtone gad jeg godt vide (men det vil jeg i virkeligheden helst ikke)

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Hult
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hej Bjørn

Ja "23W'ern er tung at trække, men det er jo prisen for lav F3 i et lille kabinet. Det er også derfor den trækkes af en separat forstærker på 400W, samt et aktivt filter og absolut ikke samme pasive filter som melemtone og diskant benytter. Lad dig ikke narres af enhedens lave følsmhed. Jeg kan love dig at den kan høres, og den går dybt.

el_barto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Hult: Når jeg engang får lavere WAF og flere penge + dedikeret biorum så vil jeg gøre som dig og bygge noget lækkert, de er for fede. Vil gerne se dem når de er færdige

Og ja, det var selvf. også en mulighed at bruge 6½", kan jeg umiddelbart sætte begge enheder i samme kabinet uden at adskille dem, eller skal de skilles ad og dermed have hver sit refleksrør? Og kan jeg drive dem med f.eks. Hypex 1.2?

bjørn: Så vidt jeg kan se på http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=195
har den enhed jeg har valgt en Qts på 0.29, er det ikke meget godt?

Jeg har ikke meget mere at gøre godt med end de max. 35 ltr. pga mange omstændigheder, primært noget med at vores stue i forvejen er alt for meget plasmaskærm, højttalere osv. (det mener konen i hvert tilfælde)

Hult
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Ja el_barto livet er nu engang et kompromi

Jeg havde nu tænkt mig to separate små sub'er med hver sin hypex 1,2. Hvis du skal have dem i samme kasse, skal de to enheder parallel kobles og så kommer du ned på 2ohm. Det ved jeg ikke om hypex DS1.2 kan klare den lave impedans. Du kan spørge hos frequence. Husk at du skal fordoble kabinet volumen med to enheder, men det vil jo stadig være under dit krav på 35 liter, ca. 25 liter med WinISD simulering.

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Det i er ved og lave virker rimelig virkningsløst begge jeres konstruktioner er jo helt færdige under 40 hz, hvad kan man bruge det til? Generelt virker det til i vil lave subwoofere med små lette enheder og en lille volumen, det kan man bare ikke!

Hvis det er for udseendet skyld og volumen absolut skal være lille er måden, 2 enheder i samme kabinet hvor den ene spiller modsat. (så fordobler du reelt set volumen, og det hele går lavere) plus en kontrolleret utæthed så du mindsker q'et (skan speak har en akustiks ventil i sortimentet den virker ok) den øger volumen enheden ser med yderliger 20-25% procent.

Men den eneste rigtige vej er nu kæmpe membraner med høj vægt og en seriøs volumen.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Hult skrev:

Hej Bjørn

Ja "23W'ern er tung at trække, men det er jo prisen for lav F3 i et lille kabinet. Det er også derfor den trækkes af en separat forstærker på 400W, samt et aktivt filter og absolut ikke samme pasive filter som melemtone og diskant benytter. Lad dig ikke narres af enhedens lave følsmhed. Jeg kan love dig at den kan høres, og den går dybt.

Det har intet med "at lade sig narre" at gøre men enhedens amplitude gør den reelt uegnet til musikgengivelse uanset om den filtreres passivt eller aktivt, slutresultatet er det samme

NB, det hedder ikke "F3" det hedder systemresonans eller Fs (stort F lille s) når det er i kabinet. Hvor meget enhden er dæmpet ved Fs er direkte afhængigt af Qt (eks. er et Qt = 0.5 lig -6dB ved Fs) "F3" er en tåbelig opfindelse der forudsætter at alle højttalere skal have et Qt på 0,707

Man kunne i gamle dage få Scan Speaks basenheder leveret med ekstra stor magnet (140mm og dobbelt polstykke) en ekstra blød centerfjeder hvilket kombineret med de superbløde skumbølger de brugte den gang sikrede meget lave egenresonanser (under 20Hz) kombineret med lavt Qt (i omegnen af 0,2) men med en bibeholdt følsemhed på 90-91dB og en amplitude der med få midler (læs rimeligt simple filtre) gjorde dem særdeles anvendelige

Til glæde for de der endnu ikke har set efter så er amplituden her, ikke den gamle 10" (4208) men den "nye" 9" enhed

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=107

Den er nærmest til livsvarig udelukkelse

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

el_barto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2007 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Det i er ved og lave virker rimelig virkningsløst begge jeres konstruktioner er jo helt færdige under 40 hz, hvad kan man bruge det til? Generelt virker det til i vil lave subwoofere med små lette enheder og en lille volumen, det kan man bare ikke!

Hvis det er for udseendet skyld og volumen absolut skal være lille er måden, 2 enheder i samme kabinet hvor den ene spiller modsat. (så fordobler du reelt set volumen, og det hele går lavere) plus en kontrolleret utæthed så du mindsker q'et (skan speak har en akustiks ventil i sortimentet den virker ok) den øger volumen enheden ser med yderliger 20-25% procent.

Men den eneste rigtige vej er nu kæmpe membraner med høj vægt og en seriøs volumen.

Tjae...det er nu engang de forhold nogen må leve med og jeg er da sikker på at det nok skal blive fint til mig. Laver jeg en isobarisk opbygning skal jeg bruge en mindre formue å forstærker og det vil jeg ikke. Synes nu heller ikke det er dårligt at den spiller til til under 40 Hz på F3 med de betingelser...

Jeg er ikke på udkig efter noget der vælter kaffekopperne, men noget der kan supplere et par HT'ere der ikke går længere ned end omkring 80 Hz.

Bortset fra det kan jeg se at Peerless 850136 slet ikke fremstilles mere, men er afløst af noget der kræver større kabinet

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

prøv at kigge på wavecor's 7" den kan købes hos http://www.frequence-shop.dk/

/Brian

Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hey...

Jeg ved det er OT men hvordan har du fået spændt det hdf rund om dit skelet ? har du brugt skruetvinger eller spændebånd eller hvordan ? Har du billeder af processen?

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

el_barto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Som erstatning for den udgåede Peerless 850136 har jeg støvet en Seas WD 215 op som dog er noget dyrere (€ 114). Til gengæld spiller den en anelse dybere.

Kabinetstørrelsen er dog øget til 40 ltr og eefterhånden lidt langt fra de 25 ltr jeg startede med

PSL er i WinISD flad på 90 dB indtil ca. 53 Hz, herefter er det en blød bue til omkring 38 Hz, derefter går den jævnt ned med 1½ Hz/dB.

-3 dB er på 36,25 Hz og -6 dB er lige under 31 Hz

Lyder det fornuftigt?

Hult
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Hult skrev:

Hej Bjørn

Det har intet med "at lade sig narre" at gøre men enhedens amplitude gør den reelt uegnet til musikgengivelse uanset om den filtreres passivt eller aktivt, slutresultatet er det samme

NB, det hedder ikke "F3" det hedder systemresonans eller Fs (stort F lille s) når det er i kabinet. Hvor meget enhden er dæmpet ved Fs er direkte afhængigt af Qt (eks. er et Qt = 0.5 lig -6dB ved Fs) "F3" er en tåbelig opfindelse der forudsætter at alle højttalere skal have et Qt på 0,707

Man kunne i gamle dage få Scan Speaks basenheder leveret med ekstra stor magnet (140mm og dobbelt polstykke) en ekstra blød centerfjeder hvilket kombineret med de superbløde skumbølger de brugte den gang sikrede meget lave egenresonanser (under 20Hz) kombineret med lavt Qt (i omegnen af 0,2) men med en bibeholdt følsemhed på 90-91dB og en amplitude der med få midler (læs rimeligt simple filtre) gjorde dem særdeles anvendelige

Til glæde for de der endnu ikke har set efter så er amplituden her, ikke den gamle 10" (4208) men den "nye" 9" enhed

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=107

Den er nærmest til livsvarig udelukkelse

Livsvarig udelukkelse? næppe, men måske hvis man har "db" fikserede briller. Der er nu andre producenter der benytter 23W'eren med godt resultat og de tager da også godt betalt for dem. F.eks Xavian's "Cuore" http://www.xavian.cz/en/index.html

Har forresten du hørt 23W'ern spille?

Endvidere skyldes den lave følsomhed i 23W'eren mere den mængde "Emfb" den producerer der reducerer outputet. Det kan i vis grad hentes tilbage af en forstærker med stort spændingssving.

Læs evt. matematikken bag Bob Carver's True Subwoofer - White Paper "For lieutenant data and science techies only" http://www.sunfire.com/pdf/woofwhiteall.pdf

Interessant læsning  

Hult
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

kongen skrev:

Hey...

Jeg ved det er OT men hvordan har du fået spændt det hdf rund om dit skelet ? har du brugt skruetvinger eller spændebånd eller hvordan ? Har du billeder af processen?

Hej Kongen

Jeg skal nok lægge nogle billeder op af processen.

Jeg har brugt 3mm HDF plade til at svøbe omkring skeletet. Disse er først fugtet let på indersiden af bukningen, men kun der hvor bukningen omkring ellipsen er størst (NB! Aldrig fugt ydersiden, så flækker pladen). De har så stået tildækket i ca. 1 time, hvorefter de "gradvist" er spændt omkring skeletet med spændebånd (De brede orange med skralder fra Thansen). Opspændingen står så 24 timer, herefter holder HDF pladen formen og kan limes og tilspændes igen.

Jeg har brugt almindeligt PVAC lim (750ml) fra Jem & Fix da den var billigst. Ca. 8 stk. Ved påsmøring af lim er det vigtigt at det er jævnt fordelt. Jeg lavede en fin tandspartel selv af et plastik låg og min datters ZikZak saks http://www.stenboden.dk/dyn_produkter.asp?id=472. Alle lag er limet før der skæres/slibes. Formbøjningen og limningen tog mig 14 dage pr. højtaler.

Det er egentlig ikke så svært, det tager bare en h.... tid 

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Sendt: 06 August 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hult:

Fantastiskt... Hvorfor faldt valget på HDF frem for MDF som eller er det alle bruger ?

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes