Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: subudgang vs. mellemled. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
slayr78512
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 Juli 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har et spørgsmål ang. tilslutning af subwoofer.

Jeg har et par B&W 601 s1 som front (B&W center og et par jamo surround 200 som baghøjt.)

Forstærkeren er en ældre Technics  SA-Ax-720.

Hertil  vil jeg gerne tilføje en subwoofer, og har kigget lidt på en brugt Ace bass 2.

Forskellige steder bliver der argumenteret for og imod forskellige tilslutninger til forstærkeren men jeg kan ikke få afklaret følgende spørgsmål.

Mit spørgsmål: Bruger jeg forstærkerens subwooferudgang, får jeg så glæde af subwooferen ved almindelig stereolytning (musik). ?

Sætter jeg subwooferen ind som "mellemled" mellem forstærker og højtalere, får jeg så glæde af subwooferen ved surround 5.1.?

Og endeligt er der andre subs' jeg skal kigge på. (Konen siger den skal være kompakt, og gerne brugt idet den alligevel skal fineres med lys eg. :-))??

Venlig hilsen
Tobias
Til top Vis slayr78512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slayr78512

adamtulinius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Juli 2007 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

slayr78512 skrev:
Bruger jeg forstærkerens subwooferudgang, får jeg så glæde af subwooferen ved almindelig stereolytning (musik). ?

Ja, hvis din reciever kan finde ud af det. Min kan sagtens sende alt lyd under en given frekvens hen til subwooferen.

slayr78512 skrev:
Sætter jeg subwooferen ind som "mellemled" mellem forstærker og højtalere, får jeg så glæde af subwooferen ved
surround 5.1.?

Nej, så får du ikke glæde af det særlige lfe (subwoofer)-spor, jo mindre du beder recieveren køre det ud over fronthøjtalerne..
Til top Vis adamtulinius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamtulinius

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 Juli 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Hvis du sætter den ind som mellemled så mener jeg ikke det går så godt med 5.1, da dette signal udsender et specielt signal kun til subben som går ud i sub-udgangen.

Men du får også gavn af subben når du spiller i stereo. På de reciever jeg har haft (Denon, Marantz og NAD) så har jeg bare skulle slukke og tænde den hvis jeg ville lytte til den. Nogle reciever har så den funktion der gør at hvis man har en sub, så sender den ikke de lave frekvenser ud til fronthøjttalerne. På mit anlæg har jeg gjort så fronterne får alt plus subben får det under 100hz(det som hedder crossover-frekvens). Det er sjældent jeg bruger subben til musik

Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder

Holm26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Sendt: 28 Juli 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

slayr78512 skrev:
Hej.

Forstærkeren er en ældre Technics  SA-Ax-720.

Mit spørgsmål: Bruger jeg forstærkerens subwooferudgang, får jeg så glæde af subwooferen ved almindelig stereolytning (musik). ?

Venlig hilsen
Tobias

Jeg har engang haft modellen større af den Technics forstærker.. Og der spillede subben med i stereo når den sad i sub udgangen.. 

slayr78512
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2007
Sendt: 28 Juli 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

I er dælme hurtige med svar herinde.

Det lyder jo meget godt, at jeg umiddelbart kan sætte sub'en til subudgang og så få glæde af den ved stereolytning.

Så må vi se om jeg kan få fingre i den audio pro ace-bass 2. (2500 kroner, den er 2 år gammel - er det dyrt??)

Venlig hilsen
Tobias

Til top Vis slayr78512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slayr78512

Holm26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Sendt: 28 Juli 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

slayr78512 skrev:
.

Så må vi se om jeg kan få fingre i den audio pro ace-bass 2. (2500 kroner, den er 2 år gammel - er det dyrt??)

Venlig hilsen
Tobias

Det er under ½ af nyprisen så det er vel en meget fair pris, alt efter hvordan den ser ud... 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes