Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Denon 2930 eller BD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 28 Juli 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Jeg står og skal købe en anden dvd afspiller.Har haft div (Pioneer dv400,denon 1930 primare dvd26 dvi,denon 2930)og sidstnævnte har godtnok et billede som jeg har svært ved at tro kan blive meget bedre.Men inden jeg køber kunne jeg godt tænke mig athøre hvor stor er forkellen på en superafspiller som 2930 til evt blue ray.Det skal primært bruges på sanyo z5 +stewart firehawk 82".alle indput er velkommen
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Juli 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
Jeg står og skal købe en anden dvd afspiller.Har haft div (Pioneer dv400,denon 1930 primare dvd26 dvi,denon 2930)og sidstnævnte har godtnok et billede som jeg har svært ved at tro kan blive meget bedre.Men inden jeg køber kunne jeg godt tænke mig athøre hvor stor er forkellen på en superafspiller som 2930 til evt blue ray.Det skal primært bruges på sanyo z5 +stewart firehawk 82".alle indput er velkommen

Svaret afhænger af hvilket medie du har planer om at afspille. Toshibas store HD-DVD-afspiller har samme billedechip som DVD2930. Men det hjælper dig ikke, hvis dit alternativ er Blue Ray. Det er pt. ingen Blue Ray afspiller (undtaget evt. PS3, har jeg hørt?) der matcher DVD2930 til DVD-afspilning.

Hvis dit spørgsmål går på DVD opskaleret til 1080 sammenlignet med ægte 1080 materiale, vinder den ægte vare klart.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:

p.las skrev:

Svaret afhænger af hvilket medie du har planer om at afspille. Toshibas store HD-DVD-afspiller har samme billedechip som DVD2930. Men det hjælper dig ikke, hvis dit alternativ er Blue Ray. Det er pt. ingen Blue Ray afspiller (undtaget evt. PS3, har jeg hørt?) der matcher DVD2930 til DVD-afspilning.

Hvis dit spørgsmål går på DVD opskaleret til 1080 sammenlignet med ægte 1080 materiale, vinder den ægte vare klart.

det jeg mener er ,to identiske film ,en på blueray eller hd-dvd,en på 2930.via min sanyo z5(720p).Vil jeg overhovedet få noget ud af hd film da min projektor alligevel ikke kan gengive mere end 720 linier

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Juli 2007 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
det jeg mener er ,to identiske film ,en på blueray eller hd-dvd,en på 2930.via min sanyo z5(720p).Vil jeg overhovedet få noget ud af hd film da min projektor alligevel ikke kan gengive mere end 720 linier

Ja, der vil i hvert fald være forskel på et HD medie og opskaleret DVD. Jeg har selv kun en Z3 lige nu, og der er altså meget stor forskel. Du kan også se forskel på gode og dårlige Blu-ray film.

Jeg har flere dobbelt titler på DVD og Blu-ray, og forskellen er meget stor på nogen.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 Juli 2007 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:

p.las skrev:

Det er ikke helt rigtigt!..Samsung BD-P1200 har den samme Chip som XE1 (HQV)..Men den kan desværre ikke fås i Danmark (endnu i hvert fald)...Hvis du absolut skal have en Blu-ray afspiller nu, så kunne du evt kigge på Panasonics DBP-10 (elgiganten til 5k), ellers kan du vente til efteråret, der skulle komme en del nye BDafspillere til Danmark!.

mvh Zirio

Zirio's Cinema - Snart HD-forstærker (Ombestemt)

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2007 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

zirio skrev:

Det er ikke helt rigtigt!..Samsung BD-P1200 har den samme Chip som XE1 (HQV)..Men den kan desværre ikke fås i Danmark (endnu i hvert fald)...

Så er vi heller ikke helt uenige .

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

zirio skrev:
Det er ikke helt rigtigt!..Samsung BD-P1200 har den samme Chip som XE1 (HQV)..

For en god ordens skyld vil jeg lige erindre om, at der er 2 HQV chipset på markedet. Der er Reon-VX, som er den mest benyttede i bl.a. ovennævnte Blue Ray afspiller og i de nye store Onkyo A/V receivere. Den bedre og dyrere HQV chip hedder Realta, som benyttes i bl.a. de store Denon DVD-afspillere.

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Sendt: 29 Juli 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Jep!..Fuldstændig korrekt Gerdes...

Jeg skal netop selv til at bestille 875 (den har nemlig HQV-chippen)...Så det bliver super spændende, når jeg engang får den hjem!...

mvh Zirio

Zirio's Cinema - Snart HD-forstærker (Ombestemt)

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

10-bit REALTA Video Processor fra Silicon Optix kommer også i den store Denon Blu-ray

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

jeg er sku i tvivl hvad jeg skal gøre

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

p.las skrev:

Ja, der vil i hvert fald være forskel på et HD medie og opskaleret DVD. Jeg har selv kun en Z3 lige nu, og der er altså meget stor forskel. Du kan også se forskel på gode og dårlige Blu-ray film.

Jeg har flere dobbelt titler på DVD og Blu-ray, og forskellen er meget stor på nogen.

hvilken afspiller bruger du til dvd sd film.da jeg har erfaret at der stor forskel fra afspiller til afspiller,og hvor god er den i forhold til denon 2930?

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

I øjeblikket bruger jeg bare min Samsung BD-P1000, før havde jeg en Denon DVD-1920.

Jeg har også prøvet at lege med 2930/3930 inden jeg købte Blu-ray, så dem kender jeg godt. Og bestemt gode DVD maskiner.

Du må gerne skrive til mig på MSN: andy.philipp@get2net.dk hvis du vil vide mere.

Signalerne på dvd-skiver indeholder 720 x 576/2 = 207.360 pixel, som vises 50 gange i sekundet.

Og et signal på 1080p indeholder 1920x1080=2.073.600 pixel i løbet af samme tidsenhed. Selvom du med 720 kun får vist 921.600 pixel, er det min bedste overbevisning, at det er bedre, at skære det overskydende væk, fremfor at "gætte" sig til resten.

Jeg synes i hvert fald, at det er tydeligt, at se kvalitets forskellen. Mere end VHS til DVD på nogle skiver.

I går pakkede jeg filmene "The Transporter" og "Night at the museum". The Transporter var helt suveræn, virkeligt godt billede. Meget rent og detaljeret, Masteren som filmen kommer fra, er i hvert fald i god form. Med HD føles det mere som om, at du selv kigger på tingene.

Bagefter røg Ben Stiller i, ikke en helt så stærk skive. Nogle af de disse udgivelser fra FOX med low-bitrate mpeg2 er ikke de bedste Blu-ray udgivelser. Night at the museum er dog stadig klart foran DVD udgaven, som jeg lejede for et par uger siden.

Jeg anskaffer mig en Full-HD projektor når efterår/vinter sæsonén går igang, og jeg kan slet ikke vente med, at se hvor godt det så bliver

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

Signalerne på dvd-skiver indeholder 720 x 576/2 = 207.360 pixel, som vises 50 gange i sekundet.

Og et signal på 1080p indeholder 1920x1080=2.073.600 pixel i løbet af samme tidsenhed.

Det er nu en forregnelse - det forudsætter at 1080P materialet er 50 Hz, hvilket det ikke er på film, her er det 24 Hz. Så hvis man endelig skal regne på den måde, så er det ikke helt fair at dividere DVD versionen med 2 blot fordi det er interlaced - efter korrekt de-interlacing har film på PAL teoretisk set 414.720 pixels, 25 gange i sekundet.

Noget helt andet er at alene komprimeringen og de generelt bedre transfers der bruges i HD-versionerne alene en så stor forbedring, at det ville være synligt selv på et tv med 576P opløsning. Efter min mening er én af de helt store gevinster ved de nye formater, at de tvinger selskaberne til at gøre arbejdet med transfer'ne ordentligt, da det bliver meget tydeligt hvis man springer over hvor gærdet er lavest. Et eksempel er Fifth Element, som fik så meget kritik for den dårlige transfer at man meget hurtigt valgte at lave en ny transfer, som erstattede den første - og endda tilbød købere af den første generation at de kunne få ombyttet skiven til den nye udgave. Det er et bevis på at filmselskaberne ikke regner HD-formaterne som noget flygtigt, der bliver afløst af noget bedre om 5-10 år - men tager udgangspunkt i at 1080P versionen, uanset hvilket medie den så leveres på, er den "endelige" udgave af filmene. Derfor laver man oftest én gang for alle en ordentlig transfer, og denne transfer vil så formentligt være basis for alle fremtidige udgivelser. Det betyder så samtidig at DVD-udgivelserne også nyder godt af dette, så vi kan forvente en stigende billedkvalitet på en gennemsnitlig DVD-udgivelse, men er man samler er der i mine øjne ingen tvivl om at HD-formaterne er vejen frem. Tænk sådan på det, at hvis du køber en film på HD, så køber du den ikke kun for at få filmen i høj kvalitet her og nu, men for at du kan hive den ned fra hylden om 5-10-15 år, og se den i en kvalitet som til den tid med meget stor sikkerhed stadig ikke er overgået af nyere formater. Og hvem ved hvilket display man har til den tid? Så selv om éns display måske ikke yder HD fuld retfærdighed her og nu, så er der efter min mening meget gode argumenter for at éns samler-mani koncentrerer sig om HD-formaterne.

Hvis man er typen der lejer filmene og ser dem én gang, og ikke vender tilbage til film man har set før, så vil jeg dog sige at der formentligt er en del år tilbage i DVD-mediet endnu.

Grunden til at jeg mener at HD-DVD/Blu-Ray har en meget lang levetid i et marked der ellers udvikler sig hurtigere og hurtigere, er at disse formater på flere måder er forud for sin tid (i modsætning til DVD da det kom på markedet). For det første, så er billedkvaliteten "høj nok". Det er transferen der sætter grænsen, meget få kan sige at de har en hjemmebio hvor 1080P ikke er opløsning nok. Yderligere forbedringer vil reelt være usynlige, og så kan det jo være ret lige meget om der rent teknisk kan opnås forbedringer. Og 1080P kildemateriale lanceres fra starten, på et tidspunkt hvor ret få har en reel mulighed for at gengive 1080P (og her tæller jeg IKKE 42" full-HD LCD-tv med...). Derudover, så vil vi formentligt i de næste mange år se udviklingen gå imod internet-distribution, og her vil båndbredde betyde at fokus i mange år fremover bliver på at levere et billede der er så tæt som muligt på HD-DVD/Blu-Ray på så lidt plads som muligt, frem for at levere en yderligere forbedring der, som nævnt, i praksis ville være usynlig alligevel. Derfor: Jeg tror at HD-DVD/Blu-Ray skiftes ud med andre formater af distributionsmæssige årsager på et tidspunkt, men jeg tror rent faktisk ikke på at det skiftes ud med et _bedre_ format, i hvert fald ikke hvad angår de film der er tilgængelige nu. Det kan tænkes at man bliver enige om at udnytte xvYCC colorspace til at forbedre billedkvaliteten af nye film, men da det kræver at indspilningen foretages i xvYCC, ændrer det ikke noget på de eksisterende film. Det betyder at når du køber The Matrix på HD-DVD, så får du en version der formentligt aldrig bliver overgået (forudsat at transfer'en er lavet ordentligt). Dét der gør investeringen i en HD-DVD eller Blu-Ray afspiller til en god investering, er efter min mening ikke afspilleren som sådan, men dét at når du køber en film til samlingen, så er det en væsentligt mere langsigtet investering, end at købe samme film på DVD. Jeg holdt personligt stort set op med at købe DVD-film for flere år siden, fordi jeg har ventet på HD.

I praksis, så skal de dog nok blive ved med at levere nye special-editions af T2 og Gladiator en gang hvert andet år, dummere er de jo heller ikke...

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Iron Man skrev:

Og et signal på 1080p indeholder 1920x1080=2.073.600 pixel i løbet af samme tidsenhed.

Det er nu en forregnelse - det forudsætter at 1080P materialet er 50 Hz, hvilket det ikke er på film, her er det 24 Hz. Så hvis man endelig skal regne på den måde, så er det ikke helt fair at dividere DVD versionen med 2 blot fordi det er interlaced - efter korrekt de-interlacing har film på PAL teoretisk set 414.720 pixels, 25 gange i sekundet.

Noget helt andet er at alene komprimeringen og de generelt bedre transfers der bruges i HD-versionerne alene en så stor forbedring, at det ville være synligt selv på et tv med 576P opløsning. Efter min mening er én af de helt store gevinster ved de nye formater, at de tvinger selskaberne til at gøre arbejdet med transfer'ne ordentligt, da det bliver meget tydeligt hvis man springer over hvor gærdet er lavest. Et eksempel er Fifth Element, som fik så meget kritik for den dårlige transfer at man meget hurtigt valgte at lave en ny transfer, som erstattede den første - og endda tilbød købere af den første generation at de kunne få ombyttet skiven til den nye udgave. Det er et bevis på at filmselskaberne ikke regner HD-formaterne som noget flygtigt, der bliver afløst af noget bedre om 5-10 år - men tager udgangspunkt i at 1080P versionen, uanset hvilket medie den så leveres på, er den "endelige" udgave af filmene. Derfor laver man oftest én gang for alle en ordentlig transfer, og denne transfer vil så formentligt være basis for alle fremtidige udgivelser. Det betyder så samtidig at DVD-udgivelserne også nyder godt af dette, så vi kan forvente en stigende billedkvalitet på en gennemsnitlig DVD-udgivelse, men er man samler er der i mine øjne ingen tvivl om at HD-formaterne er vejen frem. Tænk sådan på det, at hvis du køber en film på HD, så køber du den ikke kun for at få filmen i høj kvalitet her og nu, men for at du kan hive den ned fra hylden om 5-10-15 år, og se den i en kvalitet som til den tid med meget stor sikkerhed stadig ikke er overgået af nyere formater. Og hvem ved hvilket display man har til den tid? Så selv om éns display måske ikke yder HD fuld retfærdighed her og nu, så er der efter min mening meget gode argumenter for at éns samler-mani koncentrerer sig om HD-formaterne.

Hvis man er typen der lejer filmene og ser dem én gang, og ikke vender tilbage til film man har set før, så vil jeg dog sige at der formentligt er en del år tilbage i DVD-mediet endnu.

Grunden til at jeg mener at HD-DVD/Blu-Ray har en meget lang levetid i et marked der ellers udvikler sig hurtigere og hurtigere, er at disse formater på flere måder er forud for sin tid (i modsætning til DVD da det kom på markedet). For det første, så er billedkvaliteten "høj nok". Det er transferen der sætter grænsen, meget få kan sige at de har en hjemmebio hvor 1080P ikke er opløsning nok. Yderligere forbedringer vil reelt være usynlige, og så kan det jo være ret lige meget om der rent teknisk kan opnås forbedringer. Og 1080P kildemateriale lanceres fra starten, på et tidspunkt hvor ret få har en reel mulighed for at gengive 1080P (og her tæller jeg IKKE 42" full-HD LCD-tv med...). Derudover, så vil vi formentligt i de næste mange år se udviklingen gå imod internet-distribution, og her vil båndbredde betyde at fokus i mange år fremover bliver på at levere et billede der er så tæt som muligt på HD-DVD/Blu-Ray på så lidt plads som muligt, frem for at levere en yderligere forbedring der, som nævnt, i praksis ville være usynlig alligevel. Derfor: Jeg tror at HD-DVD/Blu-Ray skiftes ud med andre formater af distributionsmæssige årsager på et tidspunkt, men jeg tror rent faktisk ikke på at det skiftes ud med et _bedre_ format, i hvert fald ikke hvad angår de film der er tilgængelige nu. Det kan tænkes at man bliver enige om at udnytte xvYCC colorspace til at forbedre billedkvaliteten af nye film, men da det kræver at indspilningen foretages i xvYCC, ændrer det ikke noget på de eksisterende film. Det betyder at når du køber The Matrix på HD-DVD, så får du en version der formentligt aldrig bliver overgået (forudsat at transfer'en er lavet ordentligt). Dét der gør investeringen i en HD-DVD eller Blu-Ray afspiller til en god investering, er efter min mening ikke afspilleren som sådan, men dét at når du køber en film til samlingen, så er det en væsentligt mere langsigtet investering, end at købe samme film på DVD. Jeg holdt personligt stort set op med at købe DVD-film for flere år siden, fordi jeg har ventet på HD.

I praksis, så skal de dog nok blive ved med at levere nye special-editions af T2 og Gladiator en gang hvert andet år, dummere er de jo heller ikke...

hvilken maskine skal man gå efter?en som også kan afspille DVD sd i høj kvalitet ala denon 2930 da min dvd samling er temmelig stor,og sandsynligvis vil blive set mange år endnu

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

min intuition mht afspiller siger vent et års tid eller to endnu, alligevel har jeg købt en af hver. Jeg begynder nok at ærgre mig når denons blu ray kommer, men samsungen gør da jobbet ok. Jeg kunne måske godt forestille mig at bd p1000 blev relanceret under et nyt navn på et tidspunkt som billigafspiller. toshibas hd dvd gør det til gengæld godt.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
min intuition mht afspiller siger vent et års tid eller to endnu,

Jeg venter i hvert fald selv til Denons Blue Ray afspiller er på markedet med at springe på HD-vognen .

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:

brasch skrev:
min intuition mht afspiller siger vent et års tid eller to endnu,

Jeg venter i hvert fald selv til Denons Blue Ray afspiller er på markedet med at springe på HD-vognen .

virker som en god idé, hvis den altså er så god som vi tror. jeg tror desværre mange vil blive lettere skuffet over den af flere årsager. denons afspillere holder normalt høj kvalitet, men de har som regel nogle børnesygdomme i starten (f.eks. deinterlacing problemet på 3930). Derudover er deres afspillere notorisk langsomme, hvis deres blu ray bliver lige så langsom som deres dvd afspillere (i forhold til andre blu ray afspillere) når man at blive gammel inden den tænder og jeg frygter virkelig at den bliver endnu langsommere end min toshiba og den er godt nok ikke hurtig

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

ja.Hvem har sagt det skulle være nemt

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

jeg syntes at der en del der peger mod begge retninger.hvis jeg køber denonen nu har jeg en super afspiller til dvd  men ingen blue-ray.Og da jeg køber mange film vil de film jeg køber de næste par år allerede være outdatet nu.Hvis jeg køber blue-ray eller hd-dvd nu kommer man sandsynligvis til at slås med div børnesygdomme.Man må nok også gå ud fra at der er lagt mindre vægt på lydudgangen(coaxial).Men hvornår kommer der en ordentlig afspiller ala denon 2930/3930 med blue-ray eller hd-dvd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes