Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 03:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dynamik i PA-højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Juli 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Er der nogen som har erfaringer med at bruge PA-højttalere i hjemmet? F.eks. som disse: http://www.jblpro.com/JRX/JRX115.htm

Hvordan er dynamikken i sådan nogle? Er det noget som kan bruges til hjemmebio?
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Juli 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Er der nogen som har erfaringer med at bruge PA-højttalere i hjemmet? F.eks. som disse: http://www.jblpro.com/JRX/JRX115.htm

De mangler lidt bund...men vil sikkert spille okt. Mine tanker at de er minus 10 db ved 38 hz.....altså er der ikke ret meget "sub" i dem. De har en god følsomhed og ser ud til at være lige efter PA-bogen. Om du kan leve med så lidt bund......????

Jeg vil ikke sige de sidder "lige i skabet", for det gør de ikke. Skal du købe nyt....så overveje noget mere "hifi" agtigt. Med andre ord......hvad er det lige disse JBL JRX115 kan?

Et sæt JBL XPL 200 eller TI250 vil være langt bedre efter min mening. Men prisen er vel også afgørende. En rigtig fullrange vil efter min mening række ned til 30 hz (+- 3 db).

Som regel vil 30 hz - 3db betyde at bassen er halveret ved 30 hz. Det er vigtig at forstå disse data.  

Mvh

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 29 Juli 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Jeg splitter ved 80hz til en sub, så bunden er ikke vigtig. Så det er mere dialog osv som skal kunne gengives ordentligt.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har modellen større end de der, altså JRX125 og de fungerer fint for mig. De har en lidt hård diskant, men fed dynamik, god spredning og man vænner sig til diskanten. Den har en lidt metallisk klang, men det er ret lækkert hvis man f.eks. hører meget tråd som jeg gør  Men det kræver noget effekt at holde styr på dem, jeg har en Crown Studio Reference II til at trække mine, men det klarer den udmærket selvom den "kun" er på 2x555 W @ 4 Ohm.

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

adamtulinius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Jeg ville finde noget med 12" i stedet for hvis det ikke skal spille bund, og mest er til stemmer og lignende - der passer 12" sgu bedst.
Til top Vis adamtulinius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamtulinius

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 02:33 | IP-adresse registreret  

adamtulinius skrev:
Jeg ville finde noget med 12" i stedet for hvis det ikke skal spille bund, og mest er til stemmer og lignende - der passer 12" sgu bedst.

Og det baserer du på ?

adamtulinius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 03:09 | IP-adresse registreret  

StylaH skrev:

adamtulinius skrev:
Jeg ville finde noget med 12" i stedet for hvis det ikke skal spille bund, og mest er til stemmer og lignende - der passer
12" sgu bedst.
Og det baserer du på ?

Erfaring. Og så er det meste af PA-verdenen enig med mig. Spørg på aage hvis du vil have en ordentlig forklaring - det er ikke noget jeg kan
tage mig sammen til klokken 3am..
Til top Vis adamtulinius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamtulinius

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Dynamikke er egt. ok, men de er mere til at spille højt end godt.

Diskanten er ikke så velegnet til hjemmebrug - den går ikke så højt, og den har en karakteristisk klang (så kan jeg ikke sige det mere diplomatisk! )

Ovenstående er baseret på 125, men det gælder vist for hele serien.

Hilsen

Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Der er ingen tvivl om at de godt "kan bruges", men jeg er nu enig med Bradman at nogle mere hifi-rigtige højttalere med stor sansynlighed vil give et bedre resultat.

Ovenfor hæfter flere sig ved formåen i basområdet, jeg synes at diskantområdet er langt mere problematisk. Disse højttalere er kun nogenlunde lineære op til 12-13 khz, og er 10 db nede ved 16 khz. Det vil ikke nok ikke være noget stort problem for dialogen, men musik og effekter vil lide under det.

Husk på at de to vigtigste prioriteter for en PA højttaler er at spille højt til et stort rum og være så solid at den kan tåle at blive kastet lidt rundt med. Lineær lyd til 20 khz er ikke en prioritet, fordi der ikke er behov for dette på et diskotek eller i et koncerttelt.

Edit: Eeh - Meier kom først..!

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:
Jeg splitter ved 80hz til en sub, så bunden er ikke vigtig. Så det er mere dialog osv som skal kunne gengives ordentligt.

Det er lige det med stemme gengivelsen som nok vil være problemmet med den jbl model du nævner, har selv prøve et sæt jbl mr925 det var ikke godt nok, men prøv at snak med en af de seriøse PA forhandlere om hvilke modeller der kunne være interresante og om du kan låne dem hjem.

/Brian

Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Er der nogen speciel grund til at det skal være PA højttalere istedet for nogen der er beregnet til hjemmebio..?

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Er der nogen speciel grund til at det skal være PA højttalere istedet for nogen der er beregnet til hjemmebio..?

Efter gårddagens skriverier, så vil jeg faktisk have lov til skrive følgende:

Har du en sub til under 80 hz, så vil der findes mange gode sidesystemer som vil egne sig godt. Så vidt jeg kan vurderer, så har du brug for en klangneutral højttalere som skal kunne spille ned til 80 hz.

Der findes et utal af dem......B&W 805 kunne være et bud på en neutral men god monitor. Den vil have godt af få¨bassen "skåret" væk, men vil være god til alt andet end subbass.

De der JBLer som du har set virker SÅ forkert, specielt når du prioriterer en god stemme-lyd. Den ligger i mellemtoneregionen.....og præcist her spiller JBLerne altså ikke ret godt. Mellemtonen ligger mellem bassen og diskanten. JBLen som du nævner er en to vejs med PA-enheder. Mellemtonen skal altså gengives via en 10" PA enhed og bunden af diskanten.

Som Rouge skriver - mere hifi højttalere vil være vejen frem. Den anden løsning (JBL) vil virke, men efter min mening giver det ikke nogen fordele - kun ulemper.

Mvh  

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

En decideret PA højttaler hører ikke til hjemme i stuen. Skal det være proff. så prøv noget studiegrej istedet. Der er altså en grundt til der ikke anvendes PA højttalere i studiet. Her vil du istedet se Tannoy, JBL (studie ikke PA), B&W, Genelec og lign.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Jeg synes jeg har lyttet til så mange "hjemme"-højttalere, og synes ikke rigtigt det kan måle sig med en rigtig bio. Selvfølgelig har rummet også noget at sige, menb det kan vel ikke være det eneste. Tror lidt det er den karakteristiske klang ved horn jeg er vild med. Men kommer hjem fra ferie her på søndag, så regner med at tage ind i Aage og lytte.

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

PA speakers kan noget de fleste hjemmehøjttalere ikke kan ... spille højt og flytte luft! En mellemting er JBL's store speakers - som vel er at betegne som et kompromis mellem PA/studie og hjemmehøjttalere.

Om PA speakers er særligt dynamiske ved jeg ikke rigtigt - de kan flytte luft og få rock til at lyde som til koncerten - men dynamik er andet og mere end at kunne spille højt.

Når det er sagt, så må man også sige at de lider af nogle svagheder set i forhold til højttalere designet til hjemmebrug. For det første så går selv de store JBL K2-9800 ikke meget længere ned i bassen end en stor reolhøjttaler (45hz). Om det er et kompromis man kan leve med, ja det må være op til den enkelte.

Det andet store problem er stereoperspektivet (højde/dybde/bredde) som efter min bedste overbevisning lader noget tilbage at ønske. Om denne svaghed er af betydning må igen være op til den enkelte.

Sagt på en anden måde ... hvis man kan leve med ovenstående begrænsninger så er det jo en løsning man kan undersøge ...

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

RogueAgent skrev:

Jeg synes jeg har lyttet til så mange "hjemme"-højttalere, og synes ikke rigtigt det kan måle sig med en rigtig bio. Selvfølgelig har rummet også noget at sige, menb det kan vel ikke være det eneste. Tror lidt det er den karakteristiske klang ved horn jeg er vild med. Men kommer hjem fra ferie her på søndag, så regner med at tage ind i Aage og lytte.

Hvis du godt kan lide lyden af horn, og søger dynamiske/effektive højttalere med "smæk" i, så vil jeg foreslå dig at prøve at lægge ører til noget fra Klipsch. 

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Jonas_h skrev:

RogueAgent skrev:

Hvis du godt kan lide lyden af horn, og søger dynamiske/effektive højttalere med "smæk" i, så vil jeg foreslå dig at prøve at lægge ører til noget fra Klipsch. 

Jep de er nok temmelig gode til bio hvis man er til den honlyd. Ellers prøv at kigge efter MK, de har godt nok lukked deres fabrik, men du kan nok finde dem brugt, det er rigtige bio højtalere.

Har du prøvet med en rigtig, rigtig kraftig og overdimensioneret forstærker der rigtig kan give dine højtalere tæv, det er mange gange derfor at mange syntes at deres hifi højtalere ikke rigtig dur til biolyd, det er fordi mange recievere ikke har nok saft og kraft, så der mangler de berømte attack fra højtaler enhederne som en forstærker med rigeligt overskud kan give, det bliver lidt mere dynamisk.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 08 August 2007 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Har også mistænkt at det er mangel på effekt... Men det ændrer vel ikke på klangen... Og det er virkelig den horn-klang jeg er vild med. Men har som sagt ikke hørt PA højttalerne endnu. Det skal jeg her i morgen - så må vi se hvad jeg synes om det.

Men mht. forstærker, regner jeg med at smide nogle Crown effekter på. De burde kunne tæske højttalerne godt og grundigt igennem i hvert fald.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes