Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 18:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD C372 D-spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
E.T./Alf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Måske nogen kan hjælpe med et par dumme spørgsmål

På min NAD C372 forstærker kan man koble Soft Clipping til. Har det betydning for kvalitet af lyden ved almindelig lytning. Hvis ikke, hvorfor har NAD så ikke koblet den til permanent?

Jeg har to sæt højttalere koblet til. Jeg ønsker at kunne justere volumen mellem front og baghøjtalerene. Det kan jeg tilsyneladende kun ved at montere begge fronter i eks. L og bag HT i R og så justere med balance, som jeg normalt aldrig anvender ved normal installering.

Er dette noget ged eller hvad?

Mvh. E.T./Alf

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

E.T./Alf skrev:

Måske nogen kan hjælpe med et par dumme spørgsmål

På min NAD C372 forstærker kan man koble Soft Clipping til. Har det betydning for kvalitet af lyden ved almindelig lytning. Hvis ikke, hvorfor har NAD så ikke koblet den til permanent?

Jeg har to sæt højttalere koblet til. Jeg ønsker at kunne justere volumen mellem front og baghøjtalerene. Det kan jeg tilsyneladende kun ved at montere begge fronter i eks. L og bag HT i R og så justere med balance, som jeg normalt aldrig anvender ved normal installering.

Er dette noget ged eller hvad?

Mvh. E.T./Alf

Der er en lydmæssig forskel på om Soft Clipping er sluttet eller ej, men det er i petitesse-afdelingen. Det er kun dine egne ører der i sidste ende kan afgøre det. Hvis du bruger forstærkeren ved høje lydtryk vil jeg tilråde at lade det være koblet til. Det kan spare dig for et par defekte diskanter.

Angående dine "front og baghøjttalere", så kan du kun regulerer dem individuelt, hvis du sætter en variabel modstand på de forskellige højttalere. Du kan nemlig ikke køre dem seperat. At der er 2 sæt udgange, betyder ikke at de har hver sin forstærker. Udgangene er inden i forstærkeren koblet sammen. Hvordan kan det iøvrigt være at du bruger 4 højttalere ? Lyden er ofte bedre fra 1 enkelt sæt.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

E.T./Alf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2007 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

OK jeg vil så bare nøjes med at tilkoble Soft Clipping når jeg ved at jeg skal spille højt.

Jeg er godt klar over at 2 ugange ikke betyder hver sin forstærker.

Mit lytterum er ca. 40 m2. Stue i den ene ende og alrum i den anden ende. Gulv HT i stuen og 601 érne i alrummet, monteret på væggen oppe i hjørne vinklet skråt og nedad. Når man sidder i alrummet tæt på højttalerne ville det være perfekt hvis man kunne have noget højere lyd fra gulv HT end fra dem man sidder ultra tæt på. Derfor ønsket om at kunne justere volumen i et af sættene. - Går så ud fra at dette ikke er muligt, eller? - Variabel modstand på HT, hvordan?

Det med at lyden ofte er bedre fra 1 enkelt sæt højttalere er muligt, men du godeste hvor lydbilledet blev forbedret drastisk med det ekstra sæt.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

E.T./Alf skrev:

Derfor ønsket om at kunne justere volumen i et af sættene. - Går så ud fra at dette ikke er muligt, eller? - Variabel modstand på HT, hvordan?

Det med at lyden ofte er bedre fra 1 enkelt sæt højttalere er muligt, men du godeste hvor lydbilledet blev forbedret drastisk med det ekstra sæt.

Det er ikke muligt at justerer dem individuelt fra C372'eren. Så skal du evt. finde en brugt lille forstærker til de små højttalere og sætte den på Pre-out udgangen fra din nuværende forstærker. Det vil være den bedste løsning. Georg Gearløs metoden er, at sætte en variabel drejemodstand på hver enkelt højttaler. Den skal sættes på selv højttalerkablet, der hvor du ønsker at justerer volumen. Det er og bliver aldrig en god løsning, og du kan sikkert også for en ligende løsning færdig i boks fra f.eks Harald Nyborg, T-hansen og andre butikker i samme stil.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

E.T./Alf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Tror bare at jeg lever med det, som det er nu.

Tak for hjælpen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes